Narzędzia są nieodłącznym elementem pracy każdego pozycjonera. Jedne pozwalają wykryć błędy na stronie, inne ułatwiają pracę. W tym wpisie opiszę te narzędzia, które mogą mieć zastosowanie podczas przeprowadzania analizy SEO.
1. Ahrefs
Ahrefs jest na tyle rozbudowanym narzędziem, że można mu poświęcić kilka osobnych artykułów. Ja skupię się jedynie na jego kilku funkcjach.
Głównym zadaniem Ahrefsa jest oczywiście badanie profilu linkowania. Po wykonaniu podstawowego badania Site Explorerem otrzymujemy listę linków i domen prowadzących do naszej strony:
Nie daje to oczywiście szczegółowych informacji na temat kondycji witryny i tego, co jeszcze można poprawić. Ważne będzie tutaj wykorzystanie dodatkowych funkcji narzędzia.
Raport o stronach 404 i 410
Po przejściu do sekcji Najlepsze według linków, mamy możliwość zawężenia wyników do konkretnego kodu odpowiedzi serwera. Wybierając kod błędu odpowiedzi 404 dostaniemy listę podstron, które można przekierować w celu odzyskania odnośników.
Warto jednak dokładnie sprawdzić, jakie linki kierują do podstron. Może się okazać, że ktoś celowo usunął podstronę, by pozbyć się niechcianych odnośników.
Raport nowe domeny
Jeśli Twoja strona w ostatnich miesiącach spadła w ogólnej widoczności, to zdecydowanie warto odwiedzić tę zakładkę. Znajdziesz tam informacje o najnowszych linkach zarejestrowanych przez narzędzie.
Analiza seryjna
Analiza seryjna pozwala na bardzo szybkie sprawdzenie parametrów 200 adresów URL na raz. Dzięki analizie seryjnej zbadamy np. parametry domen, które chcemy przechwycić lub ruch do wybranych podstron w serwisie. Właściwie ogranicza tu nas tylko nasza wyobraźnia.
Organiczne słowa kluczowe
Porzućmy jednak profil linkowania i przyjrzyjmy się kolejnej ważnej funkcji narzędzia Ahrefs, czyli generowaniu raportu o organicznych słowach kluczowych. Skupmy się na poprawie ilości słów dla konkretnej podstrony. Wykorzystamy w tym celu badanie konkurencji. Po wpisaniu w Google wybranej przez nas frazy, kopiujemy adres URL, który wyświetla się w TOP 3, a następnie wklejamy do narzędzia. Jeśli liczba słów kluczowych u konkurencji jest większa od naszej, możemy wyodrębnić te, które będziemy chcieli dodatkowo umieścić w naszej witrynie:
buty lu boo, 20 pozycja
buty lu boo, 1 pozycja
To samo badanie można przeprowadzić korzystając z funkcji: „Różnica treści”, które od razu pokaże nam te frazy, na których warto się skupić:
2. Semstorm
Semstorm to narzędzie podobnego kalibru co Ahrefs, przeznaczone jednak do badania słów kluczowych oraz przeprowadzania szczegółowego audytu treści
Przykładowe funkcje poza przetwarzaniem słów kluczowych to:
– Optymalizator treści stron – pokaże zoptymalizowanie podstrony pod kątem konkretnego słowa kluczowego oraz porówna z konkurencją.
– Audyt kontentu – szczegółowy audyt treści na podstronie, m.in. określenie stopnia trudności, liczba wystąpień fraz, obecność słów kluczowych w nagłówkach i inne.
Zobacz: audyt SEO.
3. Google Search Console
https://www.google.com/webmasters/tools/
Google Search Console to narzędzie, od którego na dobrą sprawę powinno się zacząć każdą analizę SEO. To właśnie tutaj Google wysyła informacje o ważnych zmianach w sposobie oceniania stron, a także daje ostrzeżenia, jeśli witryna nie spełnia wymogów dotyczących optymalizacji. Kilka raportów, na które należy zwrócić szczególną uwagę:
– Ruch związany z wyszukiwaniem ⇾ Ręczne działania
Jeśli witryna ma filtr ręczny od Google, to właśnie tutaj znajdziemy o tym informację.
– Ruch związany z wyszukiwaniem ⇾ Analityka wyszukiwania
Pozwoli m.in. określić, które podstrony są najczęściej wyszukiwane przez użytkowników oraz na jakie frazy się wyświetlają. Więcej o tym we wpisie o analizie słów kluczowych w Google Search Console.
– Indeks Google ⇾ Stan indeksowania
Wykres, który pokazuje stan indeksowania naszej witryny w Google.
– Pobieranie ⇾ Pobierz jako Google⇾ Pobierz i zrenderuj
Narzędzie pokaże nam, w jaki sposób Google widzi naszą stronę. Jeśli więc część zasobów jest zablokowana dla robota wyszukiwarki, to jest to najlepsze miejsce, aby się o tym dowiedzieć.
– Pobieranie ⇾ Mapy witryn
Pokaże błędy występujące w mapach witryny, a także określi stan zaindeksowania przesłanych adresów URL.
4. Google Analytics
Google Analytics dostarczy szereg przydatnych informacji dotyczących naszej witryny. Dzięki narzędziu:
– sprawdzimy ruch organiczny na przestrzeni ostatnich lat
– zobaczymy, które stare podstrony są jeszcze odwiedzane przez użytkowników – pomoże to w wyodrębnieniu adresów URL, które warto przekierować
– sprawdzimy szybkość ładowania podstron
– zweryfikujemy wartość linków prowadzących do witryny
5. Siteliner.com
Siteliner posłuży nam do sprawdzenia duplikatów w obrębie witryny, a także do wskazania podstron, na które należy zwrócić szczególną uwagę: z tagiem noindex, canonicalem, przekierowaniem i innych. Mimo mało przyjaznego interfejsu narzędzie jest bardzo intuicyjne – za pomocą kilku kliknięć jesteśmy w stanie odnaleźć źródło problemu.
Siteliner w swojej darmowej wersji ma jednak pewne ograniczenia: w ciągu jednego miesiąca możemy wykonać tylko jedną analizę dla wybranej domeny, otrzymując tym samym raport dla 500 adresów URL. Narzędzie sprawdzi się więc idealnie w analizowaniu mniejszych witryn, a po założeniu konta i wykupieniu kredytów również tych średnich.
6. Screaming Frog SEO Spider Tool
https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/
Screaming Frog to narzędzie typu scraper do kompleksowej analizy SEO strony. Sprawdzi się szczególnie w przypadku dużych serwisów, gdzie nie ma możliwości samodzielnego przeklikiwania podstron. W bezpłatnej wersji pozwala na sprawdzenie 500 podstron, dlatego żeby w pełni wykorzystać potencjał narzędzia, należy wykupić licencję.
7. Xenu
http://home.snafu.de/tilman/xenulink.html
Xenu to darmowe narzędzie, które skanuje witrynę w celu znalezienia niedziałających linków. Jednym z często stosowanych praktyk jest również szukanie wygasłych domen, oznaczonych jako: „no such host”:
Zobacz też: pozycjonowanie long tail.
8. PageSpeed Insights
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
Kolejnym narzędziem, z którym należałoby się zaznajomić jest PageSpeed Insights od Google. Narzędzie generuje ogólną ocenę szybkości dla adresu URL oraz wskazuje, które elementy na stronie warto poprawić.
Dodatkowym atutem narzędzia jest możliwość pobrania zoptymalizowanych zasobów.
Jeśli mamy stronę podpiętą pod usługę Google Analytics, możemy ułatwić sobie pracę korzystając z raportu: Zachowanie -> Szybkość witryny -> Sugestie dotyczące szybkości. Wystarczy, że uszeregujemy podstrony od najdłużej wczytujących się, a link obok pokieruje nas wprost do narzędzia Page Speed Insight:
9. Narzędzie do testowania danych uporządkowanych
https://search.google.com/structured-data/testing-tool/
Narzędzie od Google, dzięki któremu sprawdzimy poprawność danych strukturalnych na naszej stronie. Poniżej przykład, gdzie nie została podana waluta PLN oraz nastąpiło błędne podanie ceny z przecinkiem zamiast kropki:
W tym przypadku dane strukturalne dotyczące ceny nie wyświetlą się w wynikach wyszukiwania.
10. Test optymalizacji mobilnej
https://search.google.com/test/mobile-friendly
Narzędzie ma bardzo proste zadanie – sprawdzić, czy nasza strona jest przystosowana do urządzeń mobilnych.
Jeśli mamy witrynę zweryfikowaną w narzędziu Google Search Console, możemy od razu przejść do raportu, które przygotowało dla nas Google
Ruch związany z wyszukiwaniem -> Obsługa na urządzeniach mobilnych:
W powyższym przypadku problem z wersją mobilną obejmuje jedynie 2 podstrony.
11. Page Analytics
https://chrome.google.com/webstore/detail/page-analytics-by-google/fnbdnhhicmebfgdgglcdacdapkcihcoh
Wtyczka przeglądarkowa od Google, która pokaże nam najczęściej wyklikiwane miejsca na stronie. Może się przydać np. wtedy, gdy chcemy przekonać klienta do usunięcia sekcji z powtórzonym menu.
12. Surferseo
Surferseo to narzędzie, które porówna zawartość wyników wyszukiwań pod kątem wybranego przez nas słowa kluczowego. Dzięki temu dowiemy się, jakich elementów brakuje jeszcze na naszej stronie, a jakie pojawiają się u konkurencji.
13. Urlitor.com
Urlitor to narzędzie, które pokazuje kod odpowiedzi serwera oraz listę nagłówków HTTP strony. Jeśli więc nasza podstrona będzie zawierać dyrektywę noindex w elemencie nagłówka albo część adresów będzie zawierało przekierowanie 302, to Urlitor pomoże nam to wykryć. W odróżnieniu od innych tego typu narzędzi, Urlitor może badać wiele adresów URL jednocześnie, co jest dużą zaletą.
14. Link Redirect Trace
https://chrome.google.com/webstore/detail/link-redirect-trace/nnpljppamoaalgkieeciijbcccohlpoh
Podobnym narzędziem jest wtyczka przeglądarkowa Link Redirect Trace. W przeciwieństwie do Urlitora pracuje jednak w tle i nie trzeba uruchamiać nowej karty w celu przeprowadzenia analizy. Wtyczka działa w ten sposób, że generuje ikony dla poszczególnych kodów odpowiedzi serwera oraz dyrektyw, np. canonicali, noindex. Po kliknięciu w ikonę dostajemy bardziej szczegółowe informacje:
15. NoFollow
https://chrome.google.com/webstore/detail/nofollow/dfogidghaigoomjdeacndafapdijmiid
Wtyczka przeglądarkowa, która wyróżnia automatycznie wszystkie linki z atrybutem nofollow oraz strony z tagiem noindex/nofollow.
Chyba nie trzeba tłumaczyć, jak bardzo przydatne jest to narzędzie ?
16. Web Developer
https://chrome.google.com/webstore/detail/web-developer/bfbameneiokkgbdmiekhjnmfkcnldhhm?hl=pl
Wtyczka posłuży nam do rozbiórki strony i wyciągnięcia kilku ciekawych informacji pod SEO.
Przykładowe funkcje:
– wyłączanie stylów CSS – wskaże nam m.in. ukryte elementy na stronie,
– wskazywanie pustych i źle uzupełnionych atrybutów alt
– wyróżnianie nagłówków
– generowanie listy zewnętrznych odnośników
– wyświetlanie ścieżek wewnętrznych URL
17. Scraper
https://chrome.google.com/webstore/detail/scraper/mbigbapnjcgaffohmbkdlecaccepngjd
Wtyczka, która pozwala na błyskawiczne zebranie elementów o tej samej ścieżce Xpath. Możemy np. jednym kliknięciem wyciągnąć listę interesujących nas adresów URL:
18. Internet Archive: Wayback Machine
Narzędzie robi screeny stron internetowych a następnie przechowuje je w olbrzymim archiwum. Dzięki temu możemy zobaczyć, jak wyglądała strona kilka tygodni lub kilkanaście lat temu.
Archiwum Internetu pomoże nam uzyskać kilka istotnych informacji:
– jaka zawartość strony znajdowała się pod obecną domeną
– kiedy pojawia się pierwsza wzmianka o domenie
– jak wyglądała struktura serwisu
19. Who.is
Dzięki narzędziu uzyskamy informacje o dacie zarejestrowania domeny oraz terminie jej wygaśnięcia.
20. Spyonweb.com
Narzędzie wskaże nam domeny, które znajdują się na tym samym serwerze lub tym samym koncie Google Analytics. Jeśli jakaś agencja SEO jest nieostrożna, to w ten sposób możemy poznać jej zaplecze lub klientów.
Nie jest to jednak jedyne zastosowanie narzędzia. Spotkałem się już z przypadkiem, że bardzo dobrze prowadzona strona zaliczyła ogromne spadki. Problem jak się okazało polegał na tym, że sąsiednie witryny, które znajdowały się na serwerze, kierowały na nią swoją wersję https, mimo że same funkcjonowały pod http. Dzięki Spyonweb udało się wykryć nienaturalne linki i po zmianie serwera frazy powróciły na dawne pozycje.
21. SERP Quake
https://blog.performancemedia.pl/serp-quake
Serp Quake pokaże nam zmienność polskich wyników wyszukiwań w ostatnich 20 dniach. Bazą narzędzia jest 10 000 zapytań z różnych branż. Jeśli więc nasza strona zanotowała nagły wzrost lub spadek widoczności, warto sprawdzić, czy nie jest to powiązane z jakąś aktualizacją algorytmu.
22. Algoroo
Algoroo to odpowiednik SERP Quake, tyle że dotyczący angielskiej i australijskiej wersji Google.
23. Copy Tab
https://chrome.google.com/webstore/detail/tabcopy/micdllihgoppmejpecmkilggmaagfdmb
Jeśli otworzyliśmy kilkanaście podstron w jednej przeglądarce, a nie chce nam się kopiować wszystkich pojedynczo, możemy skorzystać z wtyczki Copy Tab. Wystarczy zaznaczyć zakres kart w przeglądarce, a następnie kliknąć w ikonę wtyczki
Gdyby z kolei nie chciało nam się tych kilkunastu adresów otwierać w przeglądarce, z pomocą przychodzi narzędzie quickurlopener.com. Przed korzystaniem warto jednak upewnić się, że mamy w przeglądarce odblokowaną opcję wyskakujących okienek.
24. Remove Duplicate Lines
http://textmechanic.com/text-tools/basic-text-tools/remove-duplicate-lines/
Narzędzie służy do usuwania powtarzających się fragmentów tekstu. Przykład: zescrapowaliśmy menu w sklepie internetowym i chcemy sprawdzić, które elementy się powtarzają. Wklejamy listę wszystkich elementów menu do narzędzia i wybieramy opcję: usuń i wyświetl powtórzone linie:
Narzędzie wykryło, że kilkanaście kategorii posiada te same nazwy. Teraz będziemy mogli zmienić powtórzone elementy na unikalne.
25. a5.gg
A5.gg to bardzo pomocny notatnik przeglądarkowy. Sprawdza się doskonale, jeśli istnieje potrzeba bardzo szybkiego zanotowania czegoś. Wklejany tekst zapisuje się automatycznie w pamięci przeglądarki, dlatego nie ma ciągłej potrzeby klikania ctrl + s.
Jeśli szukasz agencji, która kompleksowo zajmie się widocznością Twojej strony w Internecie, sprawdź usługi digitalhill.pl
Pingback: Audyt SEO - dlaczego warto go przeprowadzić z pomocą specjalisty? - DigitalHill.pl
Pingback: Core Web Vitals - nowy czynnik rankingowy Google. Jak zoptymalizować serwis? - DigitalHill.pl