Analiza fraz kluczowych to podstawa w działaniach SEO. Podstawa, ponieważ do odpowiedniej frazy należy dobrać najlepszą stronę, do której ma ona prowadzić z naturalnych wyników wyszukiwania. Bo czy jest sens, aby pozycjonować daną podstronę na frazę A, podczas gdy na nią bardzo dobrze pozycjonuje się inna podstrona? Czy nie lepiej wzmacniać frazy w tych podstronach, które mają największe szanse, by wybić się na najwyższe wyniki? Jak więc pozycjonować stronę?
Mając właściwe słowa kluczowe z odpowiednim potencjałem wyszukiwania, warto sprawdzić, jak strona wyświetla się na dane zapytanie, aby uzyskać jak najlepszy efekt. Na szczęście można to sprawdzić w dość szybki sposób.
Czy dane frazy generują ruch?- Google Search Console
W sytuacji, gdy zamiarem jest wykrycie fraz z potencjałem, należy posłużyć się narzędziem Planer Słów Kluczowych Google AdWords. Ale co zrobić, aby przeanalizować frazy, na które już pojawia się strona w naturalnych wynikach wyszukiwania? W tym celu można wykorzystać darmowe narzędzie Google Search Console, aby znaleźć stronę, która najczęściej jest wyświetlana z wyników na wybraną frazę, porównać je z kliknięciami użytkowników, a następnie zadecydować, czy warto ją wzmocnić dodatkowym linkowaniem.
Aby to zrobić, otwórz narzędzie Google Search Console. Będąc na właściwym koncie wejdź w Ruch związany z wyszukiwaniem -> Analityka wyszukiwania.
Domyślnie masz zaznaczone Kliknięcia i zapytania. Dodaj również Wyświetlenia.
Wyświetli ci się lista fraz, które generują ruch lub wyświetlają się w wyszukiwarce Google. Zwróć uwagę na to, że jest rozbieżność pomiędzy kliknięciem a wyświetleniem.
Zobacz też: Audyty SEO.
Wyświetlenie w GSC pokazuje tylko, ile razy strona wyświetliła się w wynikach Google po wpisaniu frazy. Z kolei kliknięcia rejestrują – jak sama nazwa wskazuje – ilość kliknięć w link, który przeniósł na stronę, przy czym jeden użytkownik może wiele razy generować kliknięcia.
Listę możesz posortować od największego do najmniejszego. Jednakże pierwsze, co powinieneś zrobić, to zawęzić frazy do pozbawionych nazw brandowych. Możesz to zrobić poprzez zastosowanie filtru.
Dzięki temu możesz sprawdzić, które frazy wymagają większej uwagi, np. słowa generujące wyświetlania, ale nie mające kliknięć. Jest to doskonała wskazówka, by przeanalizować te strony w celu optymalizacji pod te słowo kluczowe.
Zobacz: pozycjonowanie sklepów internetowych.
No dobrze, ale na którą stronę prowadzi dane słowo?
Google Search Console nie wskaże strony, do której prowadzi dana fraza. Można kliknąć ikonkę obok, by wyświetlić stronę wyników Google, co pozwoli odnaleźć właściwą stronę. Jednak proces ten jest często czasochłonny i nieskuteczny. GSC nie zawsze wskaże też prawidłową stronę, ponieważ wyniki zmieniają się dynamicznie i mogą być różne dla każdego użytkownika (desktop lub mobilne, lokalizacja, wyszukiwanie adaptacyjne itd.).
Jednym z lepszych rozwiązań jest dodanie danego słowa do monitoringu fraz, który wskaże, do której podstrony kieruje dana pozycja.
Odpowiednie zaplanowanie strategii linkowania pozwoli na lepsze wyniki niż miałoby to być robione „na oko”. Warto więc poświęcić odrobinę czasu, by upewnić się, że działania linkowania wybraną frazą prowadzone są w odpowiedni sposób.
Pingback: Analiza SEO strony – 25 przydatnych narzędzi w audycie SEO - DigitalHill.pl
Pingback: Jak optymalizować stronę pod Google