Branża digital marketingu stale się rozwija, nieustannie zapewniając holistyczne rozwiązania, które stanowią połączenie zagadnień pozycjonowania (ang. Search Engine Optimization) oraz wrażeń użytkownika (ang. User Experience). Dzięki temu podejściu strony internetowe mogą osiągać lepsze wyniki w wyszukiwarkach, angażując jednocześnie odwiedzających do podjęcia konkretnej akcji. Na czym polega kombinacja SEO i UX? Podpowiadamy, na co należy zwrócić uwagę, optymalizując witrynę internetową.
Czym jest UX design?
User Experience Design to dziedzina projektowania produktów cyfrowych, skupiająca się na tworzeniu ich w taki sposób, aby dostarczały one internautom jak najwięcej satysfakcjonujących, intuicyjnych oraz efektywnych doświadczeń. Działania te mają więc na celu zrozumienie zachowań i oczekiwań użytkowników poprzez projektowanie i oferowanie rozwiązań, które sprostają ich potrzebom.
Należy jednak pamiętać, że UX to pojęcie znacznie szersze niż User Interface, które koncentruje się głównie na tworzeniu interfejsu użytkownika. Eksperci do spraw User Experience specjalizują się w optymalizacji zarówno aspektów graficznych, jak i pozostałych elementów, które wpływają na wrażenia użytkownika, dbając m.in. o łatwość nawigacji, wydajność, dostępność oraz publikowaną na stronie treść.
Czy warto prowadzić strategie SEO z elementami UX?
O wpływie UX na SEO zaczęto gorąco debatować już w 2020 roku, kiedy to zespół Chrome ogłosił plany wdrożenia nowego czynnika rankingowego Google, który stanowi obecnie ważne kryterium oceny jakości strony internetowej w kontekście dostosowania jej funkcjonalności i wyglądu do potrzeb użytkownika.
Tzw. Core Web Vitals skupiają się na trzech głównych metrykach: Largest Contentful Paint (czas, jaki potrzebny jest na wyświetlenie największego elementu zawartości na stronie), First Input Delay (czas, jaki potrzebny jest na to, aby użytkownik mógł kliknąć na elementy strony i rozpocząć z nimi integrację) oraz Cumulative Layout Shift (mierzy, czy elementy strony przesuwają się niespodziewanie, co może prowadzić do przypadkowych kliknięć lub utraty danych).
Wskutek wprowadzonych zmian zaczęto przykładać większą wagę do optymalizacji UX podczas wdrażania działań SEO. Jak bowiem udowodniono, strony internetowe, które osiągają dobre wyniki w zakresie Core Web Vitals, mają większe szanse na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Dlatego też połączenie dobrych praktyk UX z działaniami, związanymi z przyciąganiem ruchu na stronie z organicznych wyników wyszukiwania, wydaje się być obecnie niezbędne dla osiągnięcia wysokiej pozycji w Google przy jednoczesnym dbaniu o pozytywne doświadczenie internauty.
Strategie SEO z UX. Jak odpowiednio zoptymalizować stronę internetową?
Optymalizacja strony internetowej przy zastosowaniu działań z zakresu SEO i UX nie stanowi już tylko raczkującego trendu – wraz z postępującymi zmianami w zakresie sposobu oceny jakości witryn wdrażanie tego typu strategii stało się koniecznością. W praktyce oznacza to potrzebę zadbania o takie funkcjonalności strony, jak:
1. Szybkość ładowania podstron
Witryny internetowe powinny ładować się szybko, zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych. Szacuje się, że optymalny czas ładowania strony nie powinien przekraczać 2,5 sekundy – jak bowiem wiadomo, im szybciej klient uzyska dostęp do interesujących go treści, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że bezpowrotnie opuści on wczytującą się witrynę. Aby polepszyć szybkość ładowania strony, warto skorzystać z takich technik optymalizacji, jak kompresja obrazów, dobór jakościowych hostingów czy minimalizacja liczby wtyczek.
2. Responsywny design
Urządzenia mobilne stały się niezbędnym narzędziem wielu aspektów naszego życia – smartfony towarzyszą nam obecnie zarówno podczas rozrywki, jak i pracy, nauki oraz zakupów. Witryna internetowa powinna więc być dostosowana do różnych rodzajów urządzeń, zapewniając odpowiednią prezentację na komputerach, tabletach i smartfonach. Jest to przydatne nie tylko w kontekście wygody użytkowania strony, ale także jej rankowania w wynikach wyszukiwania – nie jest tajemnicą, że Google docenia witryny kładące nacisk na podejście mobile-first, wyświetlając takie platformy na wyższych pozycjach.
3. Łatwa nawigacja
Zapewnienie intuicyjnej nawigacji to kluczowy element strategii SEO z elementami UX. Menu i struktura strony powinny być zaprojektowane w prosty i intuicyjny sposób – przyjazny układ witryny pozwala użytkownikom na szybkie znalezienie potrzebnych informacji, pomagając jednocześnie w obniżeniu współczynnika odrzuceń, co jest z kolei istotne w kontekście działań SEO.
Na poprawę nawigacji strony internetowej może wpłynąć także dobrze wdrożone linkowanie wewnętrzne. Odnośniki te tworzą logiczne połączenia między różnymi częściami witryny, co ułatwia użytkownikom nawigację i znajdowanie interesujących ich informacji – dzięki odpowiednio dobranym linkom, internauci mogą płynnie przechodzić z jednej strony na drugą, aktywnie eksplorując zawartość platformy.
4. Wartościowa treść
Treści udostępniane na stronie internetowej powinny być przydatne i odpowiednio dostosowane do potrzeb użytkowników. Warto zadbać o publikowanie wysokiej jakości contentu, który odpowiada na pytania i rozwiązuje problemy użytkowników. Teksty, w których masowo wrzucane są słowa kluczowe, nie zawsze stanowią dobre rozwiązanie – treści tego rodzaju czyta się zwykle topornie, a internauta zniechęcony formą wpisu rezygnuje najczęściej z dalszej aktywności na stronie. Należy zwrócić także uwagę na układ publikacji – zamiast długich bloków tekstowych, znacznie lepszym pomysłem będzie wdrożenie spisu treści, nagłówków oraz wypunktowań.
To tylko część z aspektów, które należy wziąć pod uwagę, planując strategię SEO z elementami UX. Proces optymalizacji witryny jest złożony – chcąc uzyskać jak najlepsze wyniki w Google, dostarczając internautom jednocześnie satysfakcjonujących doświadczeń, warto zdecydować się na współpracę z wykwalifikowanymi specjalistami z agencji marketingowych. Eksperci zadbają wówczas o jak najlepsze dopasowanie Twojej witryny do panujących kryteriów oceny jakości stron internetowych, wpływając tym samym na zwiększone generowanie wartościowej aktywności użytkowników.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie działań marketingowych? Czekamy na Twój kontakt
W Digital Hill stawiamy na pracę projektową, łącząc prowadzone działania w taki sposób, aby ich wyniki jak najlepiej sprostały oczekiwaniom naszych klientów. Oferujemy m.in. kompleksowe usługi z zakresu SEO, UX, a także PPC. Współpracujemy dodatkowo z doświadczonymi copywriterami – eksperci do spraw contentu pomagają nam w uzupełnianiu prac opartych na algorytmach o wysokiej
jakości treści, które skutecznie zachęcają internautów do działania. Skontaktuj się z nami telefonicznie lub mailowo, aby poznać więcej szczegółów.