użytkownik przed laptopem

Trendy w SEO w 2021 roku – na co zwrócić szczególną uwagę? 

Pożegnaliśmy 2020 – rok, który przewrócił wiele aspektów naszego życia do góry nogami, choć akurat w stosunku do Google był całkiem łaskawy. Oczywiście, w ciągu roku pojawiło się kilka aktualizacji algorytmów wyszukiwarki, jednak na szczęście nie były to wielkie rewolucje. Jak 2021 kształtuje się w branży SEO? Na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę? Sprawdź wyróżnione przez nas trendy i rekomendacje! 

Nacisk na jakość treści – standard E-A-T 

Google ponownie zwraca uwagę na to, że jakość treści ma dla jego rankingu kluczowe znaczenie. Widać to m.in. w grudniowym updacie. W 2021 roku ten czynnik będzie mieć jeszcze większy priorytet. Aby zrozumieć, czym dla Google jest jakościowa treść należy odwołać się do zasady E-A-T: 

  • E jak Expertise, czyli fachowa wiedza, 
  • A jak Authority, czyli budowanie autorytetu,
  • T jak Trust, czyli wiarygodność przekazywanych treści. 

Ten opracowany standard pomaga określić, czy serwis internetowy zawiera unikatowe i przydatne treści. Ważność content marketingu podkreślana jest już od kilku dobrych lat, ale jak widać sama treść już nie wystarczy, liczy się też jej jakość. Pochwalamy ten kierunek, bo od dawna rekomendujemy naszym klientom stawianie na eksperckie i oryginalne treści. Cieszymy się, że Google również zaczął to doceniać. 

Core web vitals – wydajność witryny 

Dla tych, którzy jeszcze nie zapoznali się z tym pojęciem – core web vitals to wskaźnik wydajności witryny. W maju 2021 roku zapowiadane jest oficjalne wprowadzenie CWV jako czynnika rankingowego. Jak Google definiuje ten wskaźnik i jakie cechy witryny (d)ocenia? 

  • szybkość ładowania strony, 
  • wydajność,
  • doświadczenie użytkownika (użyteczność), 
  • bezpieczeństwo i SSL,
  • wersję dostosowaną do mobile, 
  • dobry, czytelny i funkcjonalny interfejs. 

Docenienie tych wartości strony oznacza, że Google’owi zależy na użytkowniku i jego wygodzie. Kto nie dostosuje swojej witryny do powyższych wymagań – może stracić przewagę konkurencyjną. 

Google Home - SEO

 

Voice search 

Dzięki rozwoju technologii i takim narzędziom jak: Asystent Google, Siri firmy Apple i Alexa firmy Amazon, wyszukiwanie głosowe stało się popularnym i naturalnym sposobem wyszukiwania. Coraz więcej gospodarstw domowych posiada również w domu inteligentny głośnik, któremu za pomocą głosowych komend zleca się również wyszukiwanie interesujących nas informacji. Przewiduje się, że trend będzie się pogłębiał i wpłynie również na optymalizację stron – właśnie pod wyszukiwania głosowe. Te dwa komunikaty – głosowe i tekstowe – różnią się od siebie. Kiedy ludzie piszą, mają tendencję do skracania: osoba może wyszukiwać głosowo „Jakie są trendy modowe w 2021 roku?”, ale wpisze już hasło „nowe trendy w modzie 2021”.

O tym, jak optymalizować strony internetowe pod voice search pisaliśmy niedawno krótki poradnik

Wraz z rozwojem wyszukiwań głosowych rozwinął się również termin voice commerce, czyli kupowanie za pomocą komunikatów głosowych. Kolejny trend głosowy, który będzie rozwijał się w 2021 roku. 

Analiza danych

Co jeszcze przewidujemy? Większy fokus na analitykę i budowanie strategii SEO w oparciu o dane. Ze względu na wprowadzenie nowej wersji Google Analytics 4 zauważyliśmy już m.in. większy nacisk na użytkownika niż na sesje. Analiza danych pozwala zrozumieć kupujących, wizualizować kampanie i tworzyć dokładniejsze komunikaty. Dzięki temu możemy budować jeszcze trafniejsze strategie SEO, które będą dopasowane do indywidualnych potrzeb firm, do ich konkurencji i całej branży, w której działają. Bycie na bieżąco ze statystykami pozwala zobaczyć, gdzie odnosimy sukcesy, a gdzie przegrywamy. 

wideos w stretegii SEO - klaps

Video w strategii SEO

Od wielu lat marketerzy podkreślają znaczenie video marketingu jako części strategii content marketingowej. Dostrzegane jest również znaczenie video pod kątem SEO. Video przewyższa wszystkie inne formaty treści pod względem konsumpcji. Jak stosowanie video wpływa na wyniki? Przede wszystkim, wpływa pozytywnie na zaangażowanie użytkowników, a niski współczynnik odrzuceń może podnieść stronę wyżej w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo, jeżeli umieszczony film precyzyjnie odpowiada na zapytania użytkowników w wyszukiwarce, Google będzie je faworyzował w pozycjach. Nie masz pomysłu, jakie treści video produkować? Sprawdź 15 typów video, który powinien znać każdy właściciel e-commerce. 

Zobacz również: pozycjonowanie aplikacji.

 

Optymalizacja stron pod mobile

Trend, który utrzymuje się już od kilku lat, jednak widzimy, że wciąż nie jest adaptowany przez większość witryn w internecie. Wyszukiwania na urządzeniach mobile notują już obecnie zdecydowanie większe wyniki niż na desktopie. Dlatego mobilne SEO uważamy za obowiązek każdego właściciela serwisu internetowego, a nie tylko zapowiadany trend, który warto obserwować. Niedostosowanie się do niego to utracone szanse na zdobycie sporej ilości ruchu.  

SEO + UX serduszko

SXO

Tak jak wspominaliśmy przy okazji zapowiedzi wprowadzenia czynnika rankingowego Core Web Vitals – użyteczność stron nabierze dla Google kluczowego znaczenia. Same działania SEO nie będą wystarczające, zostaną wsparte przez User Experience. Hybryda tych dwóch działek od kilku lat funkcjonuje pod nazwą SXO. Założeniem tej kombinacji jest poprawa doświadczeń użytkowników, którzy dzięki działaniom SEO weszli na stronę z organicznych wyników wyszukiwania. W SXO ważne jest to, aby użytkownik znalazł w wynikach wyszukiwania to, czego szukał, szybko załadował stronę i nie miał problemu z poruszaniem się po niej. Ten trend zapowiadaliśmy już w 2017 roku, ale potrzeba było trochę czasu, aby stał się rzeczywistością. Rozwój tego kierunku będzie wymagał od agencji i specjalistów wzmocnienia kompetencji. 

 

Poznałeś właśnie kilka aspektów, które mogą mieć decydujący wpływ na Twój internetowy wyścig z konkurencją. Jeżeli czujesz, że któryś z elementów wymaga na Twojej stronie dopracowania – skontaktuj się z nami, z przyjemnością doszlifujemy witrynę i nie pozwolimy, aby brak dostosowania do aktualnych trendów wpłynął negatywnie na Twoje pozycje.

KONTAKT

1 thought on “Trendy w SEO w 2021 roku – na co zwrócić szczególną uwagę? ”

  1. Pingback: Core Web Vitals - nowy czynnik rankingowy Google. Jak zoptymalizować serwis? - DigitalHill.pl

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

hello@digitalhill.pl
+48 71 757 50 56

lub bezpośrednio:
Magdalena Pawelec / Chief Operating Officer
tel. +48 603 554 771
e-mail: magdalena.pawelec@digitalhill.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu) przez administratora - Digital Hill sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, adres: ul. Strzegomska 140A, 54-429 Wrocław, KRS 0000319364, NIP 8942946218 w celu otrzymywania informacji handlowych drogą elektroniczną i telefoniczną. Przysługuje mi prawo dostępu, sprostowania, usunięcia danych oraz ograniczenia ich przetwarzania. Zgoda jest dobrowolna i mogę ją cofnąć w każdej chwili. Przysługuje mi także prawo wglądu do moich danych, ich poprawienia lub usunięcia
Przewiń do góry