Co to jest wyszukiwanie głosowe?
Coraz więcej osób posługuje się wyszukiwaniem głosowym. Zamiast wklepywać długą frazę, wolimy wziąć telefon do ręki i zadać pytanie: “jak zmienić dętkę”, “co na prezent dla żony” itp. Wyszukiwanie głosowe więc, polega na użyciu głosu do interakcji z wyszukiwarką zamiast wpisywania tekstu. Właściciele serwisów internetowych, wykonując działania optymalizacyjne w obrębie swoich stron, coraz częściej starają się dostosowywać treści pod wyszukiwanie głosowe. I dobrze! Zapytania głosowe nie są bowiem pieśnią przyszłości ani trendem SEO na nadchodzący rok. Voice search dzieję się teraz! Dlatego koniecznie sprawdź, jak optymalizować strony internetowe pod wyszukiwanie głosowe.
Wyszukiwanie głosowe – statystyki
Zgodnie z najnowszymi danymi Google’a dotyczącymi wyszukiwania głosowego 41% dorosłych i 55% nastolatków korzysta z wyszukiwania głosowego przynajmniej raz dziennie.
Z kolei zgodnie z najnowszym raportem Microsoft, najbardziej popularnymi grupami zapytań są:
- wyszukiwanie newsów 68%
- wyszukiwanie wskazówek dojazdu 65%
- wyszukiwanie firm 47%
- wyszukiwanie produktów lub usług 44%
Jak Google wybiera odpowiedzi na zapytania głosowe?
Zapewne zastanawiasz się, jak Google wybiera odpowiedzi na zapytania głosowe. W 2018 roku specjaliści z Backlinko przeanalizowali 10 000 wyników wyszukiwania Google Home w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: jak optymalizować strony internetowe pod wyszukiwanie głosowe? Zanim na nie odpowiemy, oto kilka wniosków z analizy Backlinko, które mogą wskazać klucz wyboru odpowiedzi na zapytania voice search w Google. Ważną rolę w wyszukiwaniu głosowym odgrywa PageSpeed, bowiem średnia strona z wyników wyszukiwania głosowego ładuje się w 4,6 sekundy, czyli 52% szybciej niż przeciętna strona.
Ponadto Google preferuje krótkie i zwięzłe odpowiedzi na zapytania głosowe, typowy wynik dla takiego zapytania ma tylko 29 słów. Kolejny ciekawy wniosek dotyczy powiązania z social mediami. Backlinko twierdzi, że treści o wysokim poziomie zaangażowania społecznego zazwyczaj dobrze wypadają w wyszukiwaniu głosowym. W rzeczywistości przeciętny wynik wyszukiwania głosowego ma 1199 udostępnień na Facebooku i 44 tweety. Kolejny wniosek może być zaskoczeniem dla każdego specjalisty SEO. Analiza pokazała, że bardzo niewiele wyników wyszukiwania głosowego zawiera dokładne słowo kluczowe w znaczniku tytułu (jedynie 1,7%).
Na koniec wniosek dość oczywisty, ale trzeba o nim wspomnieć. Zdecydowana większość wybranych odpowiedzi na zapytania w Google pochodzi ze stron znajdujących się na pierwszych trzech pozycjach w SERPach. Więcej danych przedstawia grafika:
Optymalizacja pod wyszukiwanie głosowe
Przechodzimy do najważniejszego pytania tego artykułu, czyli jak optymalizować stronę internetową pod wyszukiwanie głosowe. Na ten moment nie ma możliwości sprawdzenia liczby osób, które głosowo wyszukują konkretną frazę kluczową. Nie posiadając tych danych, SEO wyszukiwania głosowego polega głównie na znajdowaniu, odpowiadaniu i optymalizacji pod kątem odpowiednich pytań, które mogą zadawać użytkownicy.
Jakie pytania zadają ludzie wyszukując głosowo
Jest to pierwsza czynność, którą należy wykonać w optymalizacji SEO pod voice search. Aby to zrobić możesz posłużyć się takimi narzędziami jak Ahrefs lub Answer the public. Poniżej przykład pytań dla frazy “buty ślubne” z darmowego narzędzia Answer the public:
Podobną analizę możesz wykonać w Ahrefsie. Wystarczy wpisać interesującą Cię domenę w pasku wyszukiwania w narzędziu, następnie wybrać organiczne słowa kluczowe, odfiltrować frazy znajdujące się na pierwszych 3-5 pozycjach, a potem użyć kolejnego filtru, który pokaże słowa kluczowe zawierające wyrażenia: “kto”, “co”, “kiedy”, “gdzie”, “jak”, “dlaczego” itp. Zapewne chcesz, aby to Twoja strona odpowiadała na jak najwięcej zapytań głosowych użytkowników, dlatego powinieneś również przeanalizować, jak to robi Twoja konkurencja. Aby to zrobić możesz skorzystać z Content Gap w Ahrefsie. Po wpisaniu domen Twoich konkurentów otrzymasz listę słów kluczowych. Następnie możesz filtrować tę listę według słów kluczowych typu pytania, które zawierają takie wyrażenia jak „kto”, „co”, „dlaczego”, „jak” itp.
Gdzie umieścić odpowiedzi na pytania wyszukiwania głosowego
Teraz, kiedy już wiesz, jakie pytania zadają użytkownicy, czas zastanowić się, gdzie umieścić odpowiedzi na pytania wyszukiwania głosowego. Najpierw sprawdź, czy treść Twojej strony już odpowiada na pytania użytkowników. Jeśli nie, wybierz jedno z rozwiązań: dodaj odpowiedź na istniejących podstronach lub stwórz kolejne, których zawartość mogłaby dostarczać odpowiedzi na zapytania głosowe.
Odpowiedz na pytanie
Udzielenie odpowiedzi na pytania wyszukiwania głosowego, czy to na nowej, czy na istniejącej podstronie nie jest skomplikowane. Po prostu dodaj ją do strony w formie krótkiego akapitu lub listy. Skąd wiedzieć, na co się zdecydować? Zadaj Google swoje pytanie i sprawdź formę odpowiedzi. Jeśli będzie to zwięzły akapit – dodaj taką treść do swojej strony, jeśli usłyszysz/zobaczysz listę – właśnie tego Ci trzeba!
Prawdopodobnie zauważyłeś, że Google w odpowiedzi na pytanie głosowe nie podaje długich treści, zatem i Ty powinieneś pisać krótko. Google nie ujawnia rekomendowanej liczby słów. Jednak my już wiemy, że analiza Backlinko wskazała 29 słów jako optymalną długość fragmentu z odpowiedzią. Możemy traktować to jako wskazówkę.
W procesie optymalizacji swojej strony pod wyszukiwanie głosowe zwróć uwagę na poprawność gramatyczną tekstów. W 2017 roku Google stwierdziło:
Posiadanie dobrze sformatowanego i interpunkcyjnego contentu jest nadal ważne. W końcu, bez względu na to, jak Google radzi sobie z konwersją tekstu na mowę, długie akapity bez przecinków i podziału będą zawsze brzmiały źle.
Zobacz również pozycjonowanie aplikacji.
Wady i zalety optymalizacji pod wyszukiwanie głosowe
Wielu właścicieli stron internetowych będzie się zastanawiać, czy w ogóle warto optymalizować swoje witryny pod wyszukiwanie głosowe. To zależy od celu, jaki obieramy, dlatego, że taka optymalizacja ma i zalety, i wady.
Znalezienie się w odpowiedzi na pytanie poprzez wyszukiwanie głosowe niekoniecznie będzie generowało duży ruch. Pomyśl o pytaniach, jakie zadają użytkownicy. Są to zazwyczaj:
- Jak ugotować konkretną potrawę
- Co oznacza jakiś termin
- Gdzie odbywa się konkretne wydarzenie
- Jak rozwiązać jakiś problem technologiczny.
Od razu można zauważyć, że na powyższe pytania wystarczy kilka zdań, aby uzyskać pełną odpowiedź. Przykład:
Wyczerpujące odpowiedzi na zapytania mogą stać się ślepymi uliczkami, dlatego że użytkownik nie potrzebuje więcej informacji, zatem raczej nie kliknie w link, z którego uzyskał rozwiązanie swojego problemu.
Powyższy wniosek należy do wad optymalizacji pod wyszukiwanie głosowe, ale musimy pamiętać, że ruch to nie wszystko. SEO ma inne zalety. Oprócz oczywistych korzyści wynikających z pojawienia się we fragmencie z odpowiedzią, kolejną zaletą jest świadomość marki. Za każdym razem, kiedy Google podaje odpowiedź, informuje nas skąd pochodzi. Jest to dodatkowy bonus pochodzący z optymalizacji pod wyszukiwanie głosowe.
Potrzebujesz pomocy w optymalizacji swojej strony pod wyszukiwanie głosowe? Skontaktuj się z nami!
Pingback: Trendy w SEO w 2021 roku - na co zwrócić szczególną uwagę? - DigitalHill.pl