Optymalizacja stron – zadbaj o wzrost widoczności w wyszukiwarkach

Obecnie nie wystarczy posiadać bloga, serwisu informacyjnego czy sklepu internetowego, żeby zaistnieć w świecie wirtualnym. Oprócz obecności serwisu w indeksie wyszukiwarki, musisz wiedzieć, że wyłącznie pierwsze miejsca obdarzone są gwarancją uzyskania zamierzonych celów prowadzenia serwisów internetowych.

Zasada jest prosta – tylko zwycięzca bierze wszystko. Odnosi się to również do działań w obszarze marketingu w wyszukiwarkach internetowych, a zwłaszcza osiągania jak najwyższych wyników w SERP-ach. To wyłącznie dzięki nim nasz blog otrzymuje nowych fanów, więcej osób czyta informacje z naszych serwisów i większość dokonuje transakcji w naszych sklepie.

Użytkownicy wyszukiwarek pragną uzyskiwać w szybki sposób jak najlepszą wiedzę, produkty czy informacje na temat usług. Zadaniem Google jest zapewnienie użytkownikowi otrzymywania jak najlepszych wyników w propozycjach wyszukiwania. Przy pomocy algorytmu mającego na celu uporządkowanie wszystkich stron zawartych w indeksie, Google manipuluje wynikami wyszukiwania, wskazując użytkownikowi wartościowe serwisy na dane zapytania.

Jeśli pragniesz zaistnieć i rozumiesz sens przysłowia „zwycięzca bierze wszystko” w odniesieniu do pierwszych 5 klikalnych wyników wyszukiwania musisz dokonać optymalizacji strony, tak, aby znaleźć się na samym szczycie.

Sprawdź czy twoja strona ma już wdrożone Top 10 niezbędnych elementów pozwalających zadbać o wzrost widoczności w wyszukiwarkach.

1. Poświęć trochę czasu na optymalizacje znaczników Title, Description

Pierwszy element powinien dotyczyć title i description. Dzięki nim nie tylko robot Google otrzymuje informacje o tytule i opisie strony, ale sam użytkownik na podstawie wybranych słów kluczowych jest w stanie ocenić czy wyświetlana podstrona odpowiada jego zapotrzebowaniu. Optymalizacja title i description nie powinna opierać się na schemacie, ale na precyzyjnym researchu słów kluczowych.

Title powinno być krótkie i najbardziej odpowiadające istocie danej strony. To samo dotyczy description, gdzie unikajmy zbytniego wykorzystywania wyrażeń „najlepszy”, „jedyny”, bo po pierwsze na użytkowników wyszukiwarek nie działają już takie hasła marketingowe, po drugie tracimy miejsce w postaci rekomendowanej liczbie znaków. W zamian przedstawmy mu rzetelny i krótki opis strony, gdzie wykorzystamy główne słowo kluczowe.

Warto poznać!

Planer słów kluczowych – umożliwia zaplanować słowa kluczowe.

 

Title i description to niejako podstawowe elementy, od których jednak wiele zależy, dlatego warto wystrzegać się kilku błędów.

Pierwszy wiąże się z wykorzystywaniem schematów tworzenia title i description. Dotyczy to przede wszystkim tzw. elementu stałego, czyli sufiksu. W sufiksie najczęściej występuje nazwa serwisu. Warto dla lepszej oceny w Google niekiedy odstąpić od schematu, skupić się na dobraniu słów kluczowych do rzeczywistego charakteru podstrony. Szybciej nie znaczy wcale lepiej – warto poświęcić trochę czasu na uporządkowanie znacznika title i description na stronie internetowej, dzięki czemu unikniemy zbytniej schematyczności jak i duplikacji słów kluczowych na poziomie relacji title – sufiks.

Jeśli nie wykonamy prawidłowo swojego zadania domowego na temat prawidłowego researchu słów kluczowych możemy nieświadomi swoich działań doprowadzić do zjawiska kanibalizacji słów kluczowych. „Więcej nie znaczy lepiej” i to również dotyczy błędu „upychania” zbytniej ilości słów kluczowych w znaczniku jednego znacznika title czy description. Nie dotyczy to wyłącznie synonimów wyrażeń, ale wykorzystywania wielu słów kluczowych. Błąd ten powoduje, że Google bot może mieć problem z przypisaniem odpowiedniego tytułu podstrony, zwłaszcza kiedy znajduje się w nim kilkanaście odmiennych słów kluczowych.

top10 optymalizacja serwisu

Trzeci błąd często spotykany to długości znacznika title i description. Pamiętaj, nie są one optymalizowane wyłącznie dla samych botów wyszukiwarek, ale również użytkownika. Stąd staraj się utrzymać nie tylko dobrą stylistykę, ale długość obu znaczników. Dla title nie przekraczajmy 50-60 znaków, a dla znacznika description 160 znaków.

2. Zadbaj o prawidłową indeksację serwisu

Zadbaj o to, aby roboty wyszukiwarki miały łatwy dostęp do każdej podstrony w serwisie. Związane jest to z linkowaniem wewnętrznym. Strategia organizacji linków prowadzących do innych podstron w serwisie powinna być oparta o użyteczność zarówno dla samego użytkownika, jak i Google Bota.

Prawidłowa indeksacja serwisu dotyczy również optymalizacji technologii Ajax. Z jednej strony pragniemy przekazać użytkownikowi serwis unikalny, interaktywny, z drugiej należy pamiętać o częstych błędach wynikających z serwisów opartych o system Ajax. Spidery Google mają problemy z pełną indeksacją podstron opartych o wspomniany system. Na oficjalnym blogu dla Webmasterów Google podaje informacje o zmianach dotyczących renderowania adresów w systemie Ajax.

Problem technologii Ajax związany jest również z innym czynnikiem wpływającym na widoczność serwisów. Opóźnienie czasu odpowiedzi bądź przekroczenie limitu odświeżania serwisu może stanowić problem. Stąd też warto upewnić się czy strona posiada technologię odpowiadającą wymogom Google.

3. Uzyskaj więcej przy pomocy danych strukturalnych

Przy pomocy danych strukturalnych możesz uzyskać więcej miejsca w wynikach wyszukiwania. Wykorzystaj propozycje w schema.org i zadbaj o przekazanie jak największej ilości wartościowej informacji dla użytkownika wyszukiwarki. Jeśli jesteś właścicielem restauracji to oprócz możliwości optymalizacji wizytówki w Google Moja Firma możesz wykorzystać dane strukturalne do pokazania w wynikach wyszukiwania oceny podawanych potraw, a nawet zadbać o ich graficzne przedstawienie.

google moja firma

Wypróbuj!

Narzędzie do testowania danych strukturalnych

 

4. Uporządkuj nagłówki – myśl strategicznie

Strategia utrzymywania struktury nagłówków powinna opierać się na wartości danych obszarów w miejscu, w którym znajduje się użytkownik.

Struktura ma opierać się na istotnych dla serwisu słowach kluczowych. Powinna przede wszystkim uwzględniać zasadę stosowania <h1>  bez powtórzeń.

Sprawdź czy Twój sklep internetowy opiera się na strukturze nagłówków!

struktura-naglowkow

struktura-naglowkow2

5. Content is a king but why?

Pewnie szukając informacji na temat optymalizacji swojego sklepu internetowego natknąłeś się na znane hasło: „Content is a king”. To hasło dla samej optymalizacji serwisu strony było istotne 4-5 lat temu. Dzisiaj stworzenie treści na stronie to nie wszystko. Content nie powinien być wyłącznie „marketing”, ale mieć realną wartość dla użytkownika. Opisując kategorie w sklepie internetowym czy sam produkt użytkownicy pragną oprócz „suchych” danych otrzymać informacje na temat możliwości jego wykorzystania, metod stosowania. Argumentem do skupienia się na jakości treści jak i samym źródłem do pisania powinny być fora internetowe, gdzie użytkownicy poszukują niekiedy informacji na temat stosowania produktów. Wykorzystaj w swoim opisie aktualne potrzeby użytkowników Twojej grupy docelowej.

Tworząc content przestrzegaj tych zasad!

  1. Nie pisz tekstów p
    opis akcesoriów
    opis akcesoriów

    od SEO! Unikaj nadmiernego wykorzystywania słów kluczowych przy najmniejszej objętości tekstu i jakości stylu.

  2. Unikaj kopiowania wewnętrznego, jak i zewnętrznego. Google od razu wychwytuje strony z duplikacją treści i tak jak niżej oceniane za plagiat są prace na studiach, tak Twoja strona może znaleźć się nisko w wynikach wyszukiwania.
  3. Pamiętaj o wykorzystywaniu znacznika <strong>
  4. Pamiętaj, im więcej i lepszej jakości treści będziesz udostępniał, tym masz większą szansę na ich udostępnienie przez użytkowników.
  5. Nie skupiaj się wyłącznie na opisach kategorii i produktów. Stwórz osobny obszar w serwisie podejmujący tematy poradnikowe. Zachęcaj do swoich produktów blogiem, w którym będziesz podejmował ważne dla Twojej grupy docelowej tematy. Dopiero wykorzystując powyższe zasady jesteś w stanie odpowiedzieć na pytanie „dlaczego Content is a king?”, a samo jego umiejętne stosowanie jest istotne dla widoczności w wyszukiwarkach. Zasada jest prosta, jeśli treść na stronie jest przydatna dla użytkowników, ma ona również znaczenie dla Google bota, dzięki czemu Twoja strona już nigdy nie będzie miała problemu z widocznością w wyszukiwarkach.

 

 

 

6. Zrób porządek w magazynie!

Wyindeksuj i przekieruj to, co niezbędne. Dbaj o jakość widocznych podstron w indeksie. Unikaj duplikacji na poziomie zawartości strony. Wykonaj analizę produktów, zbierz adresy produktów, których już nie ma w magazynie bądź zostały zastąpione ich nową wersją. Nieistniejące lub stare adresy, które zostały zaindeksowane, przekieruj przy pomocy dyrektywy 301. W ten sposób unikniesz duplikacji zawartości karty produktu.

 

Jeśli nie ma możliwości zastosowania przekierowania 301, warto uchylić się nad opcją rel=”canonical”. Jego działanie pozwala konsolidować linki odsyłające do właściwie udostępnianej treści.

Jeśli dana treść znajduje się na kilku stronach, np. blogi, kategorie produktów, warto zastosować tagi rel=”prev” , rel=”next”. Ich wdrożenie jest proste, a pozwala traktować  artykuł podzielony na strony jako jedną całość.

Drugim sposobem na utrzymanie wartościowych adresów w indeksie jest wyindeksowanie zbędnych obszarów, które nie chcemy, aby widniały w indeksie Google. W ten sposób dokonujemy działań porządkujących  liczbę zaindeksowanych podstron. Już teraz komendą site:twojastrona.pl sprawdź jakie adresy znajdują się w indeksie Google, a które Twoim zdaniem nie powinny się tam znaleźć.

indeksowanie w google

Jeśli Twoja strona przy 4 kategoriach i 14 wpisach na blogu posiada ponad 215 wyników wyszukiwania, zwróć uwagę na jakie adresy z Twojego serwisu może trafić użytkownik.

Wykonując wyindeksowanie w serwisie bądź decydując się na przekierowania unikasz duplikacji, a swoje działania skupiasz na wybranych obszarach. Jednak zapamiętaj, że stosowanie przekierowań czy wyindeksowania pewnych obszarów wymaga posiadania określonych przyczyn. Bezmyślne użycie tych metod może negatywnie wpłynąć na widoczność Twojego serwisu w wyszukiwarkach, dlatego koniecznie sprawdź:

  • Czy strona posiada przekierowanie 301 z wersji bez prefiksu www na wersję z prefiksem www?
  • Czy strona główna widoczna jest pod różnymi adresami, np. index.html. index.php?
  • Czy strony tego samego produktu/artykułu dostępne są pod kilkoma różnymi adresami?

7. Zrób ukłon w stronę grafiki – wykorzystaj alt i nazwę pliku graficznego

Żyjemy w czasach, w których bardziej od słowa pisanego istotny jest przekaz graficzny. W Google masz możliwość zaistnienia przy pomocy elementów graficznych. W pierwszej kolejności zwróć uwagę na nazwę pliku graficznego. Użytkownik poszukujący grafiki „zachodu słońca” z pewnością szybciej trafi na adres serwisu, gdzie umieszczona grafika miała nazwę pliku zachod-slonca.jpg aniżeli IMG22203.jpg

Drugim elementem optymalizacji grafiki jest wykorzystywania znacznika ALT. Określa on zawartość pliku graficznego, a zastosowanie dla zdjęcia znacznika ALT = „modne buty” dostarcza Google informacji o obszarze tematycznym grafiki, a co za tym idzie serwisu, w którym się ona znajduje.

Uważaj!

Podobnie jak w przypadku title i description należy przestrzegać upychania słów kluczowych!

 

8. Czas ładowania strony

Istotnym czynnikiem wpływającym na widoczność w wyszukiwarkach jest czas ładowania strony. Dla Google bota, który analizuje miliardy serwisów codziennie, czas ich ładowania jest istotnym wskaźnikiem jakości strony. Jeśli łączenie się z daną stroną jest problemem dla Google Bota jest ona niżej oceniana. Wyobraź sobie, że jesteś użytkownikiem wchodzącym na stronę X. Niezależnie od jakości Twojego połączenia internetowego zbyt długo łączysz się ze stroną, denerwujesz się i decydujesz się wyjść. Ten prosty przykład pokazuje, że śledzenie czasu ładowania strony jest istotne nie tylko pod kątem  widoczności w wyszukiwarkach, ale ma wartość dla utrzymywania i zbierania nowych użytkowników.

Sprawdź, czy utrzymujesz akceptowalny poziom czasu ładowania strony – wykorzystaj PageSpeed Insight

9. Szanuj użytkowników urządzeń mobilnych

Od kwietnia 2015 Google podkreśla znaczenie tworzenia serwisów zgodnie z urządzeniami mobilnymi. Jeśli w Twojej działalności istotne są odwiedziny pochodzące z urządzeń mobilnych to musisz zadbać o jakość serwisu i utrzymywać zgodność z rekomendacjami Google.

Przy pomocy testu zgodności na urządzenia mobilne możesz sprawdzić jak wygląda Twoja strona i jak ocenia ją Google.

Uwaga!

Nie ufaj plotkom krążącym w branży. Brak optymalizacji pod kątem urządzeń mobilnych nie wpływa na widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania na wersje desktop.

10. Zacznij optymalizacje już dziś

Najważniejszy element optymalizacji stron to strategia, którą należy rozpocząć już teraz, przed datą publikacji Twojego serwisu. Połącz działania optymalizacji strony pod kątem widoczności w wyszukiwarkach ze strategią uporządkowania struktury kategorii. W oparciu o research słów kluczowych pozwól, żeby utworzone przez ciebie kategorie były już na samym początku widoczne dla Google.

Zadbaj o przyjazne url-e, unikaj rozwiązań Ajax i adresów opartych o # czy podkreślnik_między wyrażeniami. Sprawdź jak Twój system generuje url-e i zadbaj o optymalizację już teraz. Pamiętaj, im więcej czasu spędzić na początku, tym więcej będziesz mógł rozwijać swój content czy dbać o relacje z użytkownikami udostępniając ciekawe poradniki przy pomocy platform społecznościowych.

Dobrze zoptymalizowane serwisy to takie, które są realizowane w oparciu o wcześniej przygotowany plan!

Niezależnie jaką działalność prowadzisz – blog o modzie, sklep internetowy z akcesoriami kuchennymi czy zwykły serwis informacyjny zadbaj o stały wzrost widoczności w wyszukiwarce. To od niej zaczynają się poszukiwania użytkowników, a Twoich przyszłych fanów czy klientów. Przygotuj zatem odpowiednią strategię i zoptymalizuj niezbędne elementy na stronie.

Warto doczytać:

E. Enge, “Sztuka SEO. Optymalizacja witryn internetowych”.
E. Bailyn, “SEO dla każdego”.
E. Bailyn, “Przechytrzyć Google, odkryj skuteczną strategie SEO i zdobądź szczyty wyszukiwarek”.
B. Danowski, “Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW, Jak to się robi” , Wydanie III.

 

Artykuł pierwotnie został opublikowany w serwisie Marketer+.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

hello@digitalhill.pl
+48 71 757 50 56

lub bezpośrednio:
Magdalena Pawelec / Chief Operating Officer
tel. +48 603 554 771
e-mail: magdalena.pawelec@digitalhill.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu) przez administratora - Digital Hill sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, adres: ul. Strzegomska 140A, 54-429 Wrocław, KRS 0000319364, NIP 8942946218 w celu otrzymywania informacji handlowych drogą elektroniczną i telefoniczną. Przysługuje mi prawo dostępu, sprostowania, usunięcia danych oraz ograniczenia ich przetwarzania. Zgoda jest dobrowolna i mogę ją cofnąć w każdej chwili. Przysługuje mi także prawo wglądu do moich danych, ich poprawienia lub usunięcia
Przewiń do góry