TOP 5 czynników rankingowych w SEO

czynniki rankingowe w seo

Nieustanne modyfikacje algorytmu Google pociągają za sobą zmiany na wielu płaszczyznach, takich jak praca pozycjonera czy czynniki rankingowe. Właśnie tym drugim poświęcę nieco uwagi w niniejszym artykule.

Jak powszechnie wiadomo, czynników rankingowych jest…sporo. Po sieci krąży lista, która zawiera nawet 200 pozycji. Czy wszystkie z nich są istotne ? Zapraszam na lekko subiektywny wykaz tych najważniejszych.

1.Linki

Od dłuższego czasu pojawiają się komentarze wśród specjalistów, że nadchodzi koniec linków jako najważniejszego czynnika rankingowego. Kolejne działania Google pokazują jednak, że jest wprost przeciwnie.

Kiedyś o pozycji danej strony decydowała ilość linków. Współcześnie Google, za sprawą nieustannych zmian swego algorytmu, promuje jedynie te różnorodne i pochodzące z wartościowych domen.

Należy zatem tworzyć wartościowe treści, które są pożądane i szukane przez użytkowników. Będą one przez nich linkowane, co z kolei zapewni nam w naturalny sposób liczne, różnorodne i wysokie jakościowo linki.

Mówiąc o linkach, należy pamiętać także o linkowaniu wewnętrznym oraz nieaktualnych odnośnikach. W przypadku tych drugich, trzeba nieustannie monitorować profil linkowania i eliminować (lub zgłaszać do usunięcia w przypadku niemożności likwidacji własnoręcznej) linki o niskiej jakości oraz strony skąd nie prowadzą już linki zwrotne do naszej witryny.

2.Content

Zawartość strony jest jednym z najważniejszych (o ile nie najważniejszym) czynnikiem rankingowym. Jego znaczenie rośnie nieustannie. Świadczy o tym badanie przeprowadzone przez SearchMetrics, które wykazało, że tylko około 50% z 20 najpopularniejszych adresów URL posiada słowa kluczowe w znaczniku title. Liczba ta maleje regularnie, co wskazuje na to, że Google przywiązuje coraz większą wagę do oceny treści pod kątem jakości i zawartości, a nie nasycenia ich słowami kluczowymi.

Jakie zatem treści należy tworzyć? Przede wszystkim takie, jakich sami byśmy chcieli otrzymywać. Muszą one wyczerpywać temat (a co za tym idzie, być odpowiednio długie), być dopasowane do zawartości serwisu i przez to trafne dla odbiorców (profesjonalny artykuł traktujący o hodowli rybek akwariowych raczej nie przyniesie wiele pożytku twojej stronie o atrakcjach miasta Wieluń) oraz być atrakcyjne dla użytkowników (posiadać czytelny układ wzbogacony grafikami).

Tego typu kompleksowe treści cieszą się największą popularnością użytkowników i są promowane przez Google. Warto pamiętać, że profesjonalny content (rzeczowy i atrakcyjny) nie tylko wpływa na pozycje w wynikach wyszukiwania, ale również wpływa na inne czynniki rankingowe, takie jak CTR oraz współczynnik odrzuceń.

3.RankBrain

Z początku jeden z wielu czynników rankingowych Google – RankBrain – w krótkim czasie stał się jednym z trzech najważniejszych. Na czym on polega i dlaczego stał się częścią algorytmu Google? RankBrain to inteligentny i nieustannie uczący się system, który wykorzystuje sztuczną inteligencję do dostarczania użytkownikowi odpowiednich wyników.

Przykładowo, wpisujemy w wyszukiwarkę frazę, której RankBrain nie zna. Przy pomocy swojej sztucznej inteligencji może on odgadnąć słowa i zwroty, które mają podobne znaczenie i wyfiltrować w ten sposób odpowiednie wyniki użytkownikowi.

RankBrain coraz lepiej radzi sobie z niejasnymi zapytaniami. W przyszłości przewiduje się, że poradzi on sobie również z kolokwializmami i neologizmami oraz zapytaniami, w których zostaną użyte słowa określane jako slangowe. Jego rozwój jest przesądzony gdyż od lat Google wspiera działania mające na celu wdrożenie sztucznej inteligencji.

4.Mobile First

10 stycznia 2017 wszedł w życie, zapowiadany już w poprzednim roku, nowy czynnik rankingowy o nazwie „Mobile-first”. Oznacza on zmianę podejścia indeksu Google do wersji mobilnych serwisów internetowych.

W chwili obecnej już większość użytkowników korzysta z wyszukiwarki Google na urządzeniach mobilnych. Stąd przesunięcie priorytetu w ich stronę jest całkowicie zrozumiałe. Nowy czynnik rankingowy będzie bezpośrednio ingerował w wyniki wyszukiwania i promował te serwisy, które są dostosowane do urządzeń mobilnych i prezentują w sposób odpowiedni treści dla użytkowników. Chodzi o sytuacje, gdy przykładowo treść na urządzeniach mobilnych jest okrojona (w stosunku do wersji desktopowej) lub przysłania ją reklama wielkoekranowa, która wymaga zamknięcia.

Wprowadzenie w 2015 roku możliwości testowania swojej witryny pod kątem dostosowania jej do urządzeń mobilnych zaowocowało tym, że obecnie 85% wszystkich witryn internetowych spełnia kryteria dotyczące mobilności. Przyszłość należy do urządzeń mobilnych, stąd warto już na etapie projektowania serwisu pomyśleć o jego przyjaznym i zgodnym z wytycznymi Google odbiorze na urządzeniach mobilnych.

5.HTTPS

Historia HTTPS (ang. HyperText Transfer Protocol Secure) sięga 1994, jednak to, co nas najbardziej interesuje, wydarzyło się w sierpniu 2014, kiedy to Google poinformowało, że protokół SSL/HTTPS staje się od tej pory jednym z czynników rankingowych.

W styczniu Google poinformowało za pośrednictwem Google Search Console, że : „w przeglądarce Chrome (w wersji 56 i nowszych) strony internetowe, które zawierają formularze do wprowadzania haseł lub numerów kart kredytowych, będą oznaczane jako niezabezpieczone, o ile nie będą wykorzystywać protokołu HTTPS”. Ta informacja jest niezwykle szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę ponad 57% udział przeglądarki Chrome w rynku.

Promowanie stron z protokołem HTTPS jest już faktem. Pete Meyers z firmy MOZ wskazuje na podstawie badań, że 45% najważniejszych stron w Google korzysta z szyfrowania HTTPS i ten wynik do połowy 2017 roku wyniesie 50%.

Źródło: https://twitter.com/dr_pete

HTTPS to bezpieczeństwo dla użytkowników. Certyfikat SSL jest szczególnie mile widzialny podczas pozycjonowania sklepów internetowych. Nie mniej jednak niezależnie od tego jakiego rodzaju serwisu prowadzimy jest to podstawowa rzecz, którą należy zapewnić osobom go odwiedzającym (więcej na temat jak działa protokół HTTPS poczytacie w artykule Piotra Marka.

Który najważniejszy?

Niemożliwym jest wskazanie najważniejszego czynnika rankingowego. Tak naprawdę każdy z nich jest istotny. Jeśli zależny nam na właściwej (najczęściej wysokiej) widoczności naszego serwisu w naturalnych wynikach wyszukiwania, powinniśmy zadbać o każdy z tych elementów.

Widać wyraźną zmianę punktu ciężkości na rzecz urządzeń mobilnych na przestrzeni ostatnich lat. Google idąc za trendami będzie się starać o jak najlepsze dostarczanie informacji użytkownikom z tego kanału. Przyszłość wydaje się zatem arcyciekawa.

Specjalista SEO w Digital Hill - agencji Performance Marketing dla eCommerce z Grupy Unity. Absolwent Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego. Zajmuje się optymalizowaniem oraz pozycjonowaniem stron Klientów. Dotychczas brał udział w projektach między innymi dla takich marek jak: Uniwersytet Ekonomiczny, Dekoral, PewnaPaczka, TwojeMeble, SportProfit.

Więcej na naszym blogu...

Zobacz wszystkie posty