Rola tekstu w pozycjonowaniu strony

rola tekstu w pozycjonowaniu strony

Dobrej jakości treść na stronie jest jednym z najważniejszych czynników pozycjonujących. Bez niej sprawienie, aby strona znalazła się na szczycie w wynikach jest zadaniem trudnym, a niekiedy nawet niemożliwym. Uzupełnienie strony o brakujące teksty powinno być więc jednym z pierwszych zadań optymalizacyjnych.

Dlaczego tekst jest tak ważny?

Google dzięki algorytmowi o nazwie „Panda” zrobiło niemałe zamieszanie w 2011 roku. Wielu właścicieli stron internetowych (oraz SEOwców) było w szoku, gdy spojrzało na pozycje słów kluczowych, które zapikowały ostro w dół. W tym właśnie momencie rozpoczął się nowy rozdział w pozycjonowaniu stron w Google. Jeśli strony chciały być w dalszym ciągu na wysokich pozycjach, musiały zacząć dbać o wysoką jakość tekstu, napisaną pod użytkownika. Bogate w teksty strony zaczęto wyświetlać wyżej i jednocześnie umieszczać na dalszych stronach wyników domeny pozbawione lub posiadające niskiej jakości treści, które zostały napisane przede wszystkim pod wyszukiwarkę. Strony posiadające teksty przepełnione frazami kluczowymi do granic możliwości zeszły na dalsze strony wyników organicznych. A jak wiadomo, to, co znajduje się na drugiej stronie Google, nie istnieje.

Wysokiej jakości teksty to inwestycja na dłuższy czas

Treść, wraz z dostosowaniem strony do urządzeń mobilnych i prędkością strony, stanowi obecnie jedne z najważniejszych elementów pozycjonujących. Pozwala ona nie tylko na uzyskanie wysokich pozycji w naturalnych wynikach organicznych, pojawianie się na większą ilość słów kluczowych, ale także na utrzymanie tej pozycji przez dłuży czas. Inwestycja w treść nie powoduje więc wzrostu chwilowego.

Poniższy przykład pokazuje, jak treść wpływa na SEO. W sierpniu na jednej ze stron umieściłem 15 artykułów o objętości 3000 znaków ze spacjami. Na efekt nie trzeba było długo czekać.

Nagłówki i ilość tekstu

Treść na stronie o odpowiedniej jakości i długości ma szczególne znaczenie z punktu widzenia SEO. Nie tylko dlatego, że Google w swój sposób „ukarze” stronę o niskiej jakości. Jest to świadome pozbawienie się okazji, aby wykorzystać potencjał tekstu, by wypozycjonować witrynę. Czym zatem przejawia się ta jakość?

Tworząc tekst na stronę należy skupić się na użytkowniku, nie zaś na wyszukiwarce i słowach kluczowych. Treść ma zaciekawić użytkownika i być łatwa w odbiorze.

Równie ważna jest czytelność tekstu. W tym celu należy stosować nagłówki <h1> dla najważniejszej frazy na stronie (najczęściej jest to nazwa artykułu / nazwy produktu) i nagłówki <h2>, które rozdzielają treść na fragmenty.

Nagłówek <h1> powinien być użyty tylko raz, nagłówek <h2> nie ma tego ograniczenia, ale jego użycie nie powinno zostać przesadzone. Należy trzymać się hierarchii nagłówków. Nagłówek <h2> można traktować jako rozwinięcie nagłówka <h1>, nagłówek <h3> jako rozwinięcie nagłówka <h2>. Nagłówki <h4> i <h5> mają już niższe znaczenie dla SEO.

Stosunek treści do kodu powinien wynosić co najmniej 15%, przy czym optymalne jest to 60%. Niestety niewiele stron w Internecie spełnia ten warunek. Nawet jeżeli strona ma wystarczająca ilość tekstu na stronie, Ratio może być niskie, jeżeli nie umieści się kodu CSS i JS w osobnym pliku.

Stosunek jakości do treści na stronie można sprawdzić dzięki narzędziu http://www.seoptimer.com/Text to HTML Ratio

Treść powinna być nie krótsza niż 1000 znaków, ale dobrze jest umieścić teksty o długości przynajmniej 3000 znaków i więcej. Strony mające sekcję poradnikową powinny umieszczać nowe treści przynajmniej 4 razy w miesiącu.

Korzyści z dobrego tekstu

Wysokiej jakości treść ma wiele zalet dla całej domeny. Strony posiadające sekcję poradnikową mają tę przewagę, że ich strona ciągle jest „aktualna” ze względu aktualizację contentu. Jednak nawet serwisy pozbawione możliwość cyklicznego publikowania nowych informacji skorzystają z zalet, jakie niesie posiadanie dużej ilości treści na stronie.

1.Pozyskanie słów kluczowych

Odpowiednie treści na stronie mogą przyciągnąć uwagę użytkownika, a także wypozycjonować stronę na słowa kluczowe „long-tail” (z ang. „Długi ogon”). Długi ogon jest pojęciem statystycznym, lecz z perspektywy SEO jest niczym innym, jak złożonym słowem kluczowym, będącym wynikiem:

  • – świadomego poszukiwania przez klienta;
  • – dłuższego poszukiwania przez klienta.

Wykorzystanie złożonych wyrazów na swojej stronie daje możliwość zwiększania ruchu. Słowa dwu- i  trzywyrazowe stanowią blisko 50% zapytań w wyszukiwarkach. Słowa jednowyrazowe (np. warsztat) to nieco ponad 20% wszystkich zapytań.

Tworząc długie teksty tworzy się nieświadomie nowe połączenia słów kluczowych, których nie brało się wcześniej pod uwagę, a pojawią się na wysokich pozycjach generując ruch. Długa i wysokiej jakości treść jest więc najbardziej naturalnym sposobem na pojawianie się na nowe frazy.

2.Okazja do wsparcia linkowania wewnętrznego

Odpowiednie linkowanie wewnętrzne przyśpiesza indeksowanie rozbudowanej witryny. Tym samym jej treść szybciej trafia do odbiorców, którzy poszukują jej w wyszukiwarkach. Umieszczone w tekście odnośniki wewnętrzne pozwolą przedostać się na inną stronę robotom indeksującym oraz czytelnikom, gdyż wykorzystane zostać mogą do skierowana na konkretny produkt lub kategorię.

Ale nie tylko. Poza oczywistą pomocą w indeksacji serwisu i ułatwieniu przeglądania treści, linkowanie wewnętrzne pozwoli na poprawę widoczności serwisu na dane słowa kluczowe, którym jest anchor.

Jeżeli ze strony A, z zawartością opisującą np. wieże Hi-Fi znajdzie się odnośnik z anchor tekstem słuchawki do strony B o słuchawkach, wzmocni się w ten sposób linkowaną stronę na pojawianie się w wynikach naturalnych na słowo słuchawki.

Artykuł na stronie to także okazja do wstawienia odnośnika zewnętrznego do strony o lepszej reputacji, co pozytywnie wpływa na serwis z punktu widzenia SEO.

3.Okazja na przyciągnięcie uwagi użytkownika

Długi, tematyczny i wysokiej jakości tekst to okazja na przyciągnięcie i przytrzymanie na dłużej użytkownika. Jeżeli tekst go zainteresuje, wydłuży się w ten sposób średni czas trwania sesji i zmniejszy konwersja odrzuceń, co ma pozytywny wpływ na SEO.

4.Sposób na prezentację produktu / oferty

Artykuł na stronie może opisywać w sposób zachęcający produkt lub sprzedawaną usługę z odnośnikiem kierującym na jej stronę. Poza funkcją reklamową, takie rozwiązanie zwiększa zaufanie do marki i produktu. Klient ma okazję dowiedzieć się więcej o produkcie/usłudze lub możliwości wykorzystania oferowanego produktu.

Jakich treści należy unikać?

Kilka lat temu, aby być wysoko w wynikach, wystarczyło napisać tekst wypełniony słowami kluczowymi. Nastały takie twory jak strony internetowe, które w jednym akapicie po kilka razy powtarzały to samo słowo kluczowe.

Przykład złego tekstu. przesycenie powtarzanymi frazami kluczowymi SPA, Hotel SPA, Zabiegi SPA

Obecnie takie pozycjonowanie jest przestarzałe i przynosi negatywny efekt. Strona ma duże szanse na przydzielenie do kategorii SPAM. Oczywistym jest również to, że ubogie i słabej jakości teksty nie przyciągają uwagę użytkownika, a sama strona traci w jego oczach.

Przykłady wykorzystania tekstu na stronie

Im dłuższy tekst, tym lepiej dla strony, przy czym nie musi być on w jednolitej formie a podzielony na fragmenty umieszczone w jego różnych sekcjach na początku strony, po środku i w stopce. Takie rozwiązanie z sukcesem wykorzystała strona pixers.pl.

Bardzo ciekawy sposób umieszczenia tekstu na stronie wykorzystało zalando.pl. Wchodząc po raz pierwszy na ich stronę, widzimy baner i umieszczony pod spodem tekst o długości prawie 4700 znaków uzupełniony o odnośniki wewnętrzne (które są bardzo chętnie wykorzystywane w obrębie całego serwisu).

 

Na pierwszy rzut oka tekst bardzo wysokiej jakości tekst ten jest napisany dla użytkownika. Byłaby to prawda, gdyby nie fakt, że stronę tę widzi się tylko raz. Po wyborze jednego z trzech butonów KOBIETY, MĘŻCZYŹNI lub DZIECI, przeglądarka zapamiętuje ustawienie i przy następnej wizycie od razu przekierowuje do wybranej kategorii.

Inwestuj w treść na stronie!

Obecnie każda strona, która chce być wysoko w wynikach organicznych, powinna skupić się na tworzeniu tekstów. Powinny być ona na każdej indeksowanej podstronie. Zaczynając od strony głównej, idąc przez kategorie i podkategorie, a kończąc na podstronach produktowych. Im więcej przyjemnego w odbiorze tekstu, tym większe szanse na przyrost słów kluczowych i szybsze pojawienie się w TOP10. Należ jednak pamiętać o tym, aby nie przesadzić z ilością fraz kluczowych na jednej stronie oraz o tym, aby tekst był pisany w sposób przyjemny w odbiorze. Specjalistyczne terminy i trudne wyrazy można odstawić na dalszy plan, by skupić się treści, którą da się zrozumieć przez zwykłego czytelnika.

Specjalista SEO w Digital Hill - agencji Performance Marketing dla eCommerce z Grupy Unity. Specjalizuje się w optymalizacji serwisów on-site i off-site, szczegółowej analityce webowej oraz szerokiej strategii link buildingu.

Więcej na naszym blogu...

Zobacz wszystkie posty