Wpływ protokołu SSL na pozycjonowanie

Złożoność algorytmu wyszukiwarki Google powoduje, że na ostateczną pozycję danej strony internetowej wpływa wiele czynników. Według informacji przekazywanych przez tego światowego lidera na rynku wyszukiwarek istnieje około 200 elementów mających wpływ na wyniki wyszukiwania, a jednym z nich jest posiadanie przez daną stronę protokołu HTTPS.

Jakie są różnice między HTTP a HTTPS?

Standardowy protokół HTTP (Hypertext Transfer Protocol, nazywany stateless) jest odpowiedzialny za nadawanie oraz odbieranie informacji, które są przekazywane między punktem 1 a punktem 2. HTTP w porównaniu z HTTPS pobiera mniej danych ze względu na brak zapamiętywanej poprzedniej sesji – protokół ten zatem nie określa, w jaki sposób dane z punktu 1 trafiły do punktu 2. Mniej danych to też oczywiście szybsze uzyskiwanie pożądanych informacji.

Po co nam HTTPS na stronie?

Odpowiednio zaimplementowane i wdrożone HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure) na naszej stronie zabezpiecza takie newralgiczne dane jak chociażby:

  • – dane personalne podawane przez klientów podczas rejestracji w sklepie, dokonywania zakupów itp.,
  • – indywidualne korespondencje wysyłane z poziomu strony www np. z obsługą sklepu, supportem czy też informacje podawane w formularzach kontaktowych,
  • – dane wypełniane podczas transakcji zakupowych, takie jak chociażby numery kart debetowych i kredytowych, ich ważność,
  • – dane do logowania w obrębie strony www.

HTTPS jest bezpieczny, ponieważ korzysta z protokołu SSL, natomiast same przesyłane dane chronione są przez Transport Layer Security (w skrócie TLS) za pomocą trzech poniższych warstw zabezpieczeń:

  • – szyfrowanie przesyłanych danych, dzięki czemu informacje przeglądane i wprowadzane przez użytkownika są chronione przed próbami nieautoryzowanego dostępu do nich,
  • – wszelkie nieprawidłowości w przesyłaniu danych, w tym celowe czy też niecelowe ich modyfikacje lub uszkodzenia, są wykrywane dzięki integralności danych,
  • – wdrożony SSL przekazuje informację o połączeniu się użytkownika z bezpieczną stroną, co wpływa korzystnie na budowanie zaufania takiej witryny.

Używanie protokołu SSL w obrębie strony internetowej ma swoje zastosowanie przede wszystkim w pozycjonowaniu sklepów internetowych, forach, serwisach aukcyjnych, portalach finansowych, stronach banków itp., czyli w miejscach, gdzie podawane są newralgiczne dane.

W styczniu 2017 roku przeglądarka Chrome wprowadziła komunikat o niezabezpieczeniu stron internetowych, które posiadają m.in. formularze do uzupełnienia o dane osobiste czy też numery kart płatniczych, a które nie wykorzystują protokołu HTTPS.

Komunikat o niezabezpieczonej stronie internetowej

Takie witryny otrzymują również w GSC (Google Search Console) odpowiednie powiadomienia wraz z informacją o konieczności rozwiązania problemu wprowadzając SSL:

 

Co to może oznaczać w praktyce? Powiadomienie nie wpływa korzystnie na zaufanie użytkowników do takiej strony internetowej, co w konsekwencji oznaczać będzie sukcesywne zmniejszenie zainteresowania, m.in. finalizacją transakcji, uzupełnianiem formularzy rejestracyjnych, danych do logowania, a nawet odwiedzeniem samego serwisu. Dla sklepów internetowych byłby to przysłowiowy gwóźdź do trumny.

Przeniesienie z HTTP na HTTPS z punktu widzenia SEO

Jeżeli już zdecydujemy się na wdrożenie HTTPS w obrębie serwisu, należy potraktować ten proceder jako przeniesienie zawartości witryny ze zmianą jej adresu url. O czym zatem powinniśmy pamiętać przede wszystkim?

  • stosowanie sprawdzonych certyfikatów bezpieczeństwa od zaufanych dostawców – w tym przypadku możemy uzyskać pojedynczy certyfikat dla danego adresu, zbiorczy certyfikat na potrzeby wielu domen lub też certyfikat na potrzeby wielu dynamicznie generowanych subdomen w obrębie jednej domeny;
  • warto wybierać certyfikaty z kluczem 2048-bitowym – bardziej bezpiecznym od klucza 1024-bitowego;
  • mapowanie obecnej struktury serwisu z wszystkimi adresami url celem ich przekierowania 301, które należy wykonać po stronie serwera;
  • indeksowanie nowej zawartości z HTTPS – warto pamiętać o tym, aby nie blokować dostępu do podstron z nowym protokołem poprzez dyrektywy w robots.txt czy też stosując atrybut noindex; aby sprawdzić, czy roboty wyszukiwarki mają dostęp do nowych podstron, warto użyć funkcji pobierania jako Google, dostępnej pod adresem;
  • wdrożenie mechanizmu HSTS (HTTP Strict Transport Security) informującego przeglądarkę o automatycznym stosowaniu HTTPS (również w wyszukiwarce) niezależnie od sytuacji, co korzystnie wpływa na bezpieczeństwo dostępu do danych przez nieautoryzowane źródła;
  • śledzenie powiadomień w GSC odnośnie ewentualnych błędów m.in. 404 Not Found – być może przy przekierowaniach zapomnieliśmy o niektórych zasobach lub też redirect nie został wykonany poprawnie.

Jak to wpłynie na pozycje?

Ponad 50% udział Google Chrome w rynku przeglądarek powoduje, że wszelkie zmiany wdrażane w jej obrębie należy ściśle monitorować i starać się do nich dostosowywać. Już sam komunikat o niezabezpieczonej witrynie może negatywnie wpływać na odbiór samej witryny przez użytkownika, a to dopiero pierwszy krok w kierunku premiowania stron z HTTPS.

Czy po zastosowaniu SSL zanotujemy spektakularny wzrost? Należy pamiętać, że HTTPS to jeden z około 200 czynników ratingujących, a analizy wskazują na to, że jego obecny bezpośredni wpływ na wyniki wyszukiwania jest raczej niewielki. Biorąc jednak pod uwagę zapowiadane przez Google zmiany, może się okazać, że wdrażając HTTPS w obrębie naszej witryny znajdziemy się wyżej od konkurencji, która legitymuje się standardowym protokołem HTTP.

O wpływie zastosowania SSL napisał m.in. serwis Becklinko analizując ponad 1 mln zapytań w wyszukiwarce Google i udostępniając swoje wnioski pod adresem. Przeanalizowane wyniki potwierdzają informacje o wpływie HTTPS na widoczność na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

 

 

Bibliografia:
-support.google.com/webmasters/answer/6073543?hl=pl
-ahrefs.com/blog/ssl/
-moz.com/blog/seo-tips-https-ssl
-www.searchmetrics.com/knowledge-base/ranking-factors/

Artykuł pierwotnie ukazał się w serwisie Nowy Marketing.

 

 

Skontaktuj się z nami

About The Author

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu) przez administratora - Digital Hill sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, adres: ul. Strzegomska 140A, 54-429 Wrocław, KRS 0000319364, NIP 8942946218 w celu otrzymywania informacji handlowych drogą elektroniczną i telefoniczną. Przysługuje mi prawo dostępu, sprostowania, usunięcia danych oraz ograniczenia ich przetwarzania. Zgoda jest dobrowolna i mogę ją cofnąć w każdej chwili. Przysługuje mi także prawo wglądu do moich danych, ich poprawienia lub usunięcia
Scroll to Top