Social media i pozycjonowanie – dlaczego powinny iść w parze? Cz.1

social media a pozycjonowanie

Wiele firm, które korzystają z usług agencji z zakresu SEO bądź pozycjonują się samodzielnie, wychodzi z założenia, że mając wysokie wyniki w wyszukiwarce – niczego więcej nie potrzebują. Nie doceniają także potęgi i siły mediów społecznościowych, mimo że korzystają z nich w codziennym, prywatnym życiu.

Dyskusje odnośnie tego, czy wyszukiwarki internetowe uwzględniają linki z mediów społecznościowych toczą się od bardzo dawna. Niestety nikt nie jest w stanie odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie. Nikt oprócz pracowników Google nie zna szczegółowych informacji na temat sposobu działania algorytmu wyszukiwarki.

Jeszcze kilka lat temu media społecznościowe były ignorowane. Nikt nie brał ich pod  uwagę jako źródła pozyskiwania linków do witryny. Z góry traktowane były jako niepotrzebne, ponieważ zawierają atrybut rel=”nofollow”, przez co roboty Google traktują je jako zbędne, a to natomiast nie przekłada się na ranking stron w wyszukiwarce. Warto jednak spojrzeć na odnośniki w social mediach jako na możliwość wygenerowania większego ruchu na stronie, a nie tylko jako źródło mocy dla strony internetowej. Co więcej, należy zwrócić uwagę również na to, że dzięki mediom społecznościowym dywersyfikujemy źródła odnośników do strony oraz zyskujemy linki z atrybutem rel=”nofollow”, które także są istotne przy planowaniu strategii linkowania.

Ważne w tym przypadku jest zwrócenie uwagi na to, że profile w mediach społecznościowych nie mogą być jedynie miejscem do wrzucania odnośników. Link powinien być częścią treści, nawiązywać do niej lub wskazywać, że pod podanym adresem internauta znajdzie np. rozwinięcie tematu, bardziej szczegółowy opis, wskazówki dojazdu, cennik itd. W przypadku Facebooka trzeba pamiętać aby wszystkie wpisy były publiczne, ponieważ roboty Google poruszają się po serwisie jak niezalogowany użytkownik, dlatego nie powinno się blokować dostępu do wpisów. Dzięki publicznemu udostępnianiu wyniki z Facebooka pojawiają się w wynikach wyszukiwania.

Screen 1 Wpis na Facebooku w naturalnych wynikach wyszukiwania

 

Screen 2 Profil firmy na Facebooku w naturalnych wynikach wyszukiwania

 

Potencjał Facebooka

Biorąc pod uwagę, że w Polsce najczęściej Social Media = Facebook, warto skupić się na jego potencjalne w kontekście działań SEO, których głównym zadaniem jest zwiększanie ruchu na stronie. Facebook jest aktualnie największą platformą społecznościową, która łączy miliony aktywnych użytkowników. Każdego dnia, każdej godziny, a nawet minuty użytkownicy publikują tysiące postów, dają like oraz share’ują ciekawe posty, w tym odnośniki do stron. Dobrą wiadomością na pewno jest to, że boty Google indeksują zawartość Facebooka tak samo jak innych stron. Jednak dzieje się tak tylko w wypadku publicznych postów, ponieważ poruszają się po serwisie jako niezalogowani użytkownicy. Dlatego dodając linki tylko dla znajomych lub w zamkniętych grupach musimy być świadomi, że nie zostaną one zaindeksowane, ponieważ boty nigdy ich nie odnajdą.

 

Screen 4 Posty na Facebooku zawsze powinny być publiczne, jeśli chcemy aby roboty Google go zaindeksowały

 

Screen 5 Liczba zaindeksowanych stron

 

Jak wykorzystać potencjał Facebooka?

Jak już wcześniej wspomniałam, wszystkie posty powinny być publiczne, aby umożliwić robotom Google’a swobodne poruszanie się i indeksowanie postów. Co więcej warto korzystać z możliwości jakie daje nam Facebook. Dobrą praktyką jest dodanie adresu do witryny w zakładce Informacje.

Screen 6 Zakładka informacje/ Facebook

 

Przeciwnicy linkowania stron z mediów społecznościowych, jako główny powód, który przemawia za tym, że nie przynosi to żadnych zysków, podają dodawany atrybut rel=”nofollow” we wszystkich linkach.

 

Screen 7 Atrybut rel=”nofollow” w odnośnikach na Facebooku

 

Dlaczego tak jest? Ponieważ prawdopodobnie gdyby wszystkie umieszczane linki na Facebooku miały atrybut rel=”dofollow”, straciłby one swoją moc.

Podsumowując – jakie są zalety umieszczania adresów URL na Facebooku?

  1. Linki nofollow mogą mieć pozytywny wpływ na pozycję.
  2. Dywersyfikacja linków przychodzących.
  3. Linkowanie z Facebooka = linkowanie z zaufanego miejsca, dzięki temu przekazywane jest częściowe zaufanie do linkowanej witryny.

Warto jeszcze zwrócić uwagę na to, że recenzje z Facebooka zaczęły pojawiać się w wizytówkach Google. Może być to dowód na to, że skoro Google pobiera informacje z zewnętrznych serwisów – w tym wypadku z Facebooka – warto tam być i skupiać wokół siebie odbiorców. Dlatego pamiętajmy, że atrakcyjna treść (artykuły, zdjęcia, filmy itd.) oraz systematyczność prowadzenia fanpage’a zwiększa prawdopodobieństwo pozyskania fanów.

 

ciąg dalszy nastąpi…

Młodszy Specjalista SEO w Digital Hill - agencji Performance Marketing dla eCommerce z Grupy Unity. Absolwentka Komunikacji Wizerunkowej na Uniwersytecie Wrocławskim. Zajmuje się optymalizowaniem oraz pozycjonowaniem stron klientów. Prywatnie fotograf z zamiłowaniem do opuszczonych miejsc oraz eventów. Wybrani Klienci: Zaufane Kliniki, Globkurier, Uniwerystet Ekonomiczny, Reset2

Więcej na naszym blogu...

Zobacz wszystkie posty