Ile musi kosztować kampania SEO, żeby konkurencja została w tyle?

W sklepie internetowym marki Senuto, jednego z wiodących dostawców narzędzi SEO, znajduje się seria gadżetów z napisem „to zależy” – najczęściej udzielaną przez specjalistów odpowiedzią na pytania dotyczące pozycjonowania. Nie sposób nie zgodzić się jednak, że ten branżowy żart jest mocno związany z realiami naszej codziennej pracy. Czy jesteśmy w stanie przewidzieć budżet na kampanię SEO, która pozwoli nam zdystansować się względem naszych rywali? To zależy.

Dlaczego trudno przewidzieć całkowity koszt działań SEO?

Pozycjonowanie stron internetowych to specyficzna branża usługowa, w której nie sposób napotkać na dwie identyczne strategie. Każda szeroko zakrojona kampania SEO powstała w oparciu o informacje pochodzące z analizy konkurencji oraz audytu, który przedstawia najważniejsze bolączki danego serwisu. Kompleksowa analiza strony skupia się między innymi na obszarach, takich jak:

  • ocena danych na temat treści strony internetowej,
  • analiza poprawności zastosowanego kodu,
  • indeksowanie podstron,
  • zgodność z bieżącymi standardami wyświetlania mobilnego,
  • komfort obsługi (UX).

Pozyskane w ramach audytu informacje pozwalają agencji na opracowanie harmonogramu prac, związanych z optymalizacją samego serwisu (on-site), jak i promowaniem jego widoczności poprzez działania poza stroną (off-site). Warto pamiętać, że rozwiązania, które przynoszą pozytywne rezultaty dla jednego serwisu, nie muszą sprawdzić się w przypadku w innej strony internetowej. Na jakie kategorie możemy podzielić realizowane przez specjalistów prace?

SEO on-site, czyli jakie zmiany wprowadzimy na Twojej witrynie?

Uporządkowanie zawartości strony internetowej ma istotny wpływ na osiągane wyniki. Wzrost widoczności w sieci jest uzależniony m.in. od doboru właściwych słów kluczowych i nadania stronie poprawnej struktury, uwzględniającej meta dane, nagłówki czy odpowiednie nasycenie frazami. Istotne są również aspekty techniczne, takie jak pożądana przez wyszukiwarkę forma adresów URL i obecność tzw. sitemapy oraz pliku robots.txt – techniczną poprawność serwisu można zweryfikować m.in. za pomocą Google Search Console.

Poszczególne podstrony powinny zawierać również poprawnie opisane grafiki oraz linkowanie do kolejnych stron w ramach serwisu. Specjaliści SEO pracują również nad przyspieszeniem strony internetowej poprzez optymalizację kodu oraz „odchudzenie” materiałów wizualnych czy wykorzystywanych skryptów. Rosnące znaczenie mają również czynności w ramach wspomnianego wcześniej user experience.

Koszty tego typu działań są trudne do przewidzenia przed nawiązaniem współpracy – w zależności od rozmiaru i specyfiki serwisu optymalizacja on-site może pochłaniać miesięcznie od kilku do kilkudziesięciu godzin roboczych. Warto podkreślić również, że tego typu prace bardzo często wymagają również obecności copywriterów bądź specjalistów ds. content marketingu, którzy pomogą nasycić stronę odpowiednimi treściami.

SEO off-site – pozyskujemy ruch na naszą domenę

Strony ze ścisłej czołówki wyników wyszukiwania łączy jednak coś więcej niż dobra optymalizacja domeny. Stosując pewne uproszczenia, możemy pokusić się o stwierdzenie, że wyszukiwarka Google wynagradza wysokimi pozycjami przede wszystkim te domeny, do których prowadzi stosunkowo duża liczba linków z (wartościowych!) portali. Pozyskiwanie linków odbywa się zarówno w sposób naturalny, jak i sponsorowany. Proces zdobywania linków przez specjalistę SEO nazywamy link-buildingiem – to ważny aspekt budowania widoczności danej strony w oczach silnika Google.

Również w tym przypadku koszty pracy specjalistów SEO mogą okazać się niezwykle zróżnicowane. Umówiony koszt działań w ramach link buildingu jest związany zarówno z liczbą pozyskanych linków, jak i ich źródłem – umieszczając odnośnik do swojej strony na portalach o wysokiej widoczności, należy liczyć się z relatywnie wyższym kosztem publikacji.

Content is the king, czyli dlaczego należy inwestować w treść?

Podejmowane przez copywriterów i content marketerów działania mogą mieć wpływ zarówno ma optymalizację on-site, jak i off-site. W pierwszym przypadku dotyczą one przede wszystkim wpisów na firmowym blogu oraz rozbudowy opisów produktowych czy kategorii na stronie. Tworzona przez specjalistów treść powinna wyróżniać się wartością merytoryczną, jak i być zgodna z zasadami copywritingu SEO (m.in. odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi i poprawna struktura nagłówków).

W przypadku tworzenia treści do działań off-site, praca specjalistów polega przede wszystkim na pisaniu artykułów sponsorowanych. Wpisy te publikowane są na portalach internetowych, cieszących się dużą liczbą odwiedzających i wysokimi czynnikami rankingowymi w oczach Google.

Budżety na działania w obrębie content marketingu mogą być niezwykle zróżnicowane – mniejsze firmy często decydują się na 4-6 wpisów blogowych i sponsorowanych miesięcznie, podczas gdy rozpoznawalne na krajowym rynku marki publikują nawet kilka artykułów tygodniowo. Do kosztów tych należy doliczyć również wydatki na rozbudowę strony – w przypadku branży e-commerce, tworzone każdego miesiąca opisy produktów i kategorii nierzadko idą w dziesiątki sztuk.

Ile zapłacisz za kampanię SEO? To zależy

Wycena opieki agencji pozycjonowania zaczyna się od nawet kilkuset złotych. Tego typu oferty należy traktować jednak z dużą dozą zdrowego sceptycyzmu – prosta kalkulacja, zestawiająca godzinną stawkę pracy specjalisty SEO pokazuje, że za taką cenę będziemy w stanie wykupić zaledwie kilka godzin jego czasu. To zbyt niewielka ilość roboczogodzin, aby oczekiwać porywających wzrostów widoczności naszej domeny.

Wśród najczęściej spotykanych stawek cenowych za obsługę przez agencji marketingową dominują te, zaczynające się od 2000 złotych. Budżet ten pozwala pokryć szereg działań, związanych z pozycjonowaniem relatywnie niewielkich stron internetowych. Oczywiście, kwota ta rośnie w przypadku stron, które wymagają większego zaangażowania specjalistów.

Szukasz firmy, która zaopiekuje się Twoją widocznością w sieci?

Zapoznaj się z ofertą marki Digital Hill. Jesteśmy doświadczoną agencją marketingu internetowego – w naszym portfolio znajduje się wiele marek o ogólnopolskim zasięgu, reprezentujących wiele zróżnicowanych branż. Poznaj case study zrealizowanych przez nas kampanii i dowiedz się, dlaczego warto rozpocząć współpracę właśnie z nami.

 

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

hello@digitalhill.pl
+48 71 757 50 56

lub bezpośrednio:
Magdalena Pawelec / Chief Operating Officer
tel. +48 603 554 771
e-mail: magdalena.pawelec@digitalhill.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu) przez administratora - Digital Hill sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, adres: ul. Strzegomska 140A, 54-429 Wrocław, KRS 0000319364, NIP 8942946218 w celu otrzymywania informacji handlowych drogą elektroniczną i telefoniczną. Przysługuje mi prawo dostępu, sprostowania, usunięcia danych oraz ograniczenia ich przetwarzania. Zgoda jest dobrowolna i mogę ją cofnąć w każdej chwili. Przysługuje mi także prawo wglądu do moich danych, ich poprawienia lub usunięcia
Przewiń do góry