Współpraca z influencerem - na co uważać

Współpraca z influencerami. Czy zawsze się opłaca?

Co się stanie, gdy kolaboracja z influencerem nie pójdzie po naszej myśli? Jak wybrnąć z kryzysu wywołanego wpadką? Są sytuacje, na które marka w relacji z indywidualną osobą nie ma wpływu. Na szczęście można ich uniknąć.

Czy Ci się to podoba, czy nie, Influencer marketing działa

Wiesz, że aż 54% użytkowników unika klikania w baner promocyjny? W dobie przesytu informacjami konsumenci szukają nowych form reklamy, którym będą mogli zaufać. Rekomendacje znanych i lubianych osób mają pozytywny wpływ na decyzje zakupowe – 9 na 10 klientów uważa, że to właśnie afirmatywna opinia zachęciła ich do nabycia nowego produktu. Szczególnie wiarygodne i znaczące są te polecenia, które kierują liderzy opinii cenieni przez daną społeczność.

Influencer marketing działa

Influencer marketing opiera się zatem na wzajemnym zaufaniu i utworzonych więziach. Relacje te wynikają ze zbieżnych zainteresowań, a także autorytetu, jakim cieszy się agent wpływu w swoim środowisku. Współpraca z liderami opinii może przybrać formę długofalową – wówczas znana postać staje się ambasadorem marki. Ale kolaboracja może mieć również charakter krótkoterminowy i skupiać się na pojedynczych recenzjach produktów. Trafna kooperacja z influencerem pozwoli:

  • wzmacniać wizerunek i zasięgi Twojej marki,
  • zwiększać konwersję,
  • podkręcać sprzedaż,
  • budować zaangażowaną, wierną społeczność skupioną wokół Twoich produktów lub usług.

Liderzy złej opinii, czyli o wpadkach wizerunkowych

Zły przykład influencer marketing

Planując współpracę z influencerem, należy wziąć pod uwagę wiele czynników. Konieczne jest m.in. sprawdzenie stylu komunikacji i stworzenie planu kampanii, który będzie z nim spójny. Naturalne lokowanie produktu sprzyja bowiem budowaniu wiarygodnego przekazu. Niestety mimo najlepszych przygotowań, wśród influencerów czasami zdarzają się wpadki wizerunkowe, które mogą kosztować firmę nawet kilka miliardów dolarów straty.

Christiano Ronaldo i Coca cola

Dobrym przykładem jest niedawna sytuacja z konferencji prasowej, która została zorganizowana przed pierwszym meczem Portugalii na Euro 2020. Jeden z najpopularniejszych piłkarzy na świecie, znany ze swojego zamiłowania do zdrowego trybu życia – Christiano Ronaldo podczas spotkania z dziennikarzami odsunął od siebie dwie butelki wypełnione Coca Colą i sięgnął po wodę, mówiąc do zgromadzonych „Pijcie wodę”. Ten drobny gest sprawił, że wycena sponsora mistrzostw spadła o 4 miliardy dolarów. Choć Ronaldo nie miał podpisanej umowy z Coca Colą, marka powinna była liczyć się z tym, że za stołem na konferencji zasiądzie wielu wpływowych sportowców, którzy wyznają mocno wyśrubowane zasady odżywiania.

Influencerka reklamuje rajstopy podczas pogrzebu ojca

Kontrowersji nie brakuje również na polskim rynku. Niespełna dwa miesiące temu głośno było o sprawie Kai Sulczewskiej, znanej jako Kayaszu – działającej na Instagramie aktywistki i influencerki. Twórczyni zareklamowała w swojej relacji rajstopy, które otrzymała od polskiej marki Gabriella, jadąc na pogrzeb swojego ojca. Influencerkę skrytykowało wielu internautów i specjalistów z branży marketingowej, co nie spowodowało jednak usunięcia treści szargających wizerunek marki.

Niektórych scenariuszy nie sposób przewidzieć, ale odpowiednie przygotowanie do współpracy z influencerem z pewnością pozwoli zminimalizować ryzyko wpadki. Warto więc wiedzieć jakimi zasadami się kierować.

5 kroków do idealnej współpracy z influencerem

Współpraca z influencerem musi być przemyślana

1. Dowiedz się, komu poświęcają uwagę odbiorcy Twoich usług bądź produktów

Liczba followersów niczego nie mówi o liderze opinii. Wybierając właściwego ambasadora marki, przyjrzyj się zaangażowaniu społeczności, do której kieruje on swoje materiały. Czy prowadzi wymianę zdań z fanami? Jakim językiem się do nich zwraca? Czy obserwatorzy oznaczają influencera w publikowanych przez siebie treściach? Warto pamiętać, że wielu agentów wpływu wykorzystuje boty lub kupuje obserwatorów, a tylko prawdziwe relacje są gwarancją owocnej współpracy.

2. Określ cel

Kampania wizerunkowa, a może sprzedażowa? To od obranego celu będzie zależała strategia współpracy z influencerem. Określenie zamierzeń pozwala również monitorować wyniki kampanii, co z kolei umożliwia wprowadzanie niezbędnych zmian. Wśród popularnych projektów należy wymienić:

  • przedstawienie wartości produktu i budowanie świadomości marki wśród przyszłych konsumentów,
  • wprowadzanie nowej usługi bądź produktu na rynek,
  • docieranie do nowych grup odbiorczych, a w rezultacie zwiększenie sprzedaży.

3. Określ budżet

Od budżetu będzie zależał zasięg lidera opinii, z którym wejdziesz we współpracę, a także rozmach kampanii i zasady kolaboracji. Mikroinfluencerzy to twórcy skupiający wokół siebie do 100 tysięcy obserwujących. Warto podkreślić, że mniejsza liczba fanów często łączy się z większym zaangażowaniem. Makroinfluencerzy natomiast to osoby, których publika liczy co najmniej 100 tysięcy. Tak duża popularność zwykle wiąże się z obecnością na wielkich ekranach i w telewizji.

4. Postaw na wartościowe treści

Zwykłe oznaczenie produktów w poście czy relacja z unboxingu prezentów nie wystarczy. Aby na dłużej zatrzymać uwagę użytkownika, należy postawić na kreatywne, niebanalne realizacje. Do kompletnej kampanii influencer marketingowej warto zaangażować twórców z różnych dziedzin – fotografów, grafików czy montażystów filmów. Kluczowy jest również właściwy dobór platform i formatów, a także działanie zgodne z ich specyfiką oraz możliwościami.

5. Zbuduj relacje oparte na wzajemnej sympatii i zaufaniu

Współczesny influencer marketing to złożony, długofalowy proces, a także sztuka balansowania pomiędzy relacją opartą na wzajemnej sympatii i wymianie prezentów a współpracą komercyjną. Aby kolaboracja przyniosła spodziewane efekty, warto powierzyć jej realizację profesjonalnej i doświadczonej agencji.

Sięgnij po skuteczny influencer marketing

Współpracuj z agencją i uniknij kryzysu

Chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat trafnego dobierania liderów opinii? A może zastanawiasz się jaka strategia influencer marketingu będzie najlepsza dla Twojej firmy? Skontaktuj się z nami, podpowiemy Ci, w jakie współprace warto wchodzić i wspólnie podkręcimy sprzedaż Twoich produktów bądź usług.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

hello@digitalhill.pl
+48 71 757 50 56

lub bezpośrednio:
Magdalena Pawelec / Chief Operating Officer
tel. +48 603 554 771
e-mail: magdalena.pawelec@digitalhill.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu) przez administratora - Digital Hill sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, adres: ul. Wagonowa 2D, 53-609 Wrocław, KRS 0000319364, NIP 8942946218 w celu otrzymywania informacji handlowych drogą elektroniczną i telefoniczną. Przysługuje mi prawo dostępu, sprostowania, usunięcia danych oraz ograniczenia ich przetwarzania. Zgoda jest dobrowolna i mogę ją cofnąć w każdej chwili. Przysługuje mi także prawo wglądu do moich danych, ich poprawienia lub usunięcia
Przewiń do góry