e-PR – najlepszy przyjaciel e-marketingu

e-PR – najlepszy przyjaciel e-marketingu

W ostatnich latach staliśmy się świadkami stopniowego odchodzenia od tradycyjnego PR’u i zwiększenia nakładów na PR elektroniczny (e-PR). Zjawisko to sprawia, że działy marketingu i PR’u mogą współpracować ze sobą bliżej niż kiedykolwiek. W jaki sposób wydobyć z ich wspólnej pracy to, co najlepsze?

Dlaczego e-PR cieszy się wysoką skutecznością?

PR elektroniczny, określany również mianem digitalowego, to zestaw działań z zakresu public relations, zorientowanych wokół platform internetowych ze szczególnym naciskiem na social media. Podobnie jak w przypadku tradycyjnego PR-u, jego zadaniem jest kształtowanie firmowego wizerunku, kontakt z mediami, portalami i dziennikarzami. e-PR przenosi te działania do sieci, czerpiąc pełnymi garściami z nieograniczonych możliwości tego medium wymiany informacji.

smartfony ilustracja

W przeciwieństwie do swojego „analogowego”, tradycyjnego odpowiednika, rezultaty cyfrowego public relations możemy obserwować od samego początku. Nie musimy czekać miesiąca (a nawet kwartału) na publikację w branżowych czasopismach, a odzew na publikowane treści jest nam znany od samego początku. Reakcje odbiorców wysyłanych komunikatów pozwalają nam uwypuklić najbardziej skuteczne działania, porzucając przy tym te, które nie spełniają naszych oczekiwań.

Współpraca e-PR z e-marketingiem zapewnia pełną mierzalność działań

Przejście na e-PR otwiera przed przedsiębiorstwami całą gamę zupełnie nowych możliwości. Wdrożenie do strategii wizerunkowej elementów SEO, PPC, content marketingu czy social media dostarczy nam wielu kluczowych wskaźników i informacji zwrotnych.

Social media to naturalne środowisko e-PR’u

dymki ilustracja

W przeciwieństwie do tradycyjnego PR’u, relacja pomiędzy nadawcą a odbiorcą komunikatu w e-PR przestaje mieć jednokierunkowy charakter. Czytelnik treści może stać się jej kreatorem – wchodzi w interakcję z publikacjami danej firmy, wyrażając swoją aprobatę bądź dezaprobatę za pomocą szeregu mierzalnych działań, takich jak reakcje, komentarze, wyświetlenia czy udostępnienia.

Zadaniem firmowych profili na portalach społecznościowych jest zarówno sukcesywne nagłaśnianie najbardziej wartościowych komunikatów, jak i reagowanie na negatywny feedback. Na rynku nie brakuje również narzędzi, które pomagają w monitoringu odzewu na podjęte działania (np. nadzorowaniu liczby i charakteru wzmianek na temat danego brandu czy produktu.

Działania SEO pomogą Ci przeanalizować rezultaty

monitor i wykresy ilustracja

Po publikacji przygotowanych komunikatów należy zmierzyć osiągnięte cele – które z nich wygenerowały najwięcej ruchu i zapytań? Czy przyczyniły się do wzrostu rozpoznawalności witryny? Ile faktycznie wyniósł zwrot z inwestycji w reklamę? Podobnie jak content marketing, e-PR również poddać można analizie za pomocą dziesiątek zaawansowanych narzędzi, które pomogą obrać najbardziej skuteczny kierunek komunikacji, wzmocnić widoczność w sieci i zwiększyć sprzedaż.

Kampanie płatne, czyli jak zwiększyć zasięg tworzonych treści?

Cyfrowe notki prasowe, podobnie jak posty czy często pojawiające się zapytania, można promować wyszukiwarkach i portalach społecznościowych. Specjaliści PPC uzyskają wówczas szereg informacji na temat liczby kliknięć czy podejmowanych przez odwiedzających decyzji.

postać w celowniku ilustracja

Warto podkreślić również, że promowane materiały można w precyzyjnie kierować do grup odbiorców, którzy najchętniej skorzystają z oferty danej firmy. Uzyskane w toku codziennej pracy dane pomogą określić skuteczność dotychczasowej kampanii i opracować dalsze kroki budowania wizerunku.

Szybsze i adekwatne zarządzanie kryzysem?

Opracowując strategię działań e-PR należy pamiętać jednak, że (podobnie jak w przypadku działań w social media) możliwość dotarcia do odbiorców w czasie rzeczywistym cechuje się zarówno nieograniczonym potencjałem, jak i pewnym ryzykiem. W dobie błyskawicznej wymiany informacji zagrożenie nagłym kryzysem wizerunkowym to czynnik, który należy mieć na uwadze.

postać i dymki ilustracja

Wystarczy czasem jeden angażujący wpis na Facebooku czy znalezisko na portalu Wykop.pl, aby nieporozumienie z konsumentem wygenerowało znaczne niepożądane zasięgi. Tu także jednak należy dostrzec przewagę e-PR nad tradycyjnym public relations – im szybciej dowiemy się o kryzysie, tym szybciej można na niego zareagować. Kluczowy jest jednak bieżący i wnikliwy monitoring mediów elektronicznych i społecznych.

Dlaczego warto zainwestować w e-PR?

Działania z zakresu public relations to doskonałe wsparcie procesów marketingowych. Owocna, płynna współpraca pomiędzy ekspertami marketingu i PR-u budują coś więcej niż wyniki sprzedaży i wzrost zasięgu – tworzą budzącą zaufanie markę, zrzeszającej ekspertów w swoim fachu i oferując produkt bądź usługi najwyższej jakości. To inwestycja długofalowa, do której nie prowadzi żadna droga na skróty.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

hello@digitalhill.pl
+48 71 757 50 56

lub bezpośrednio:
Magdalena Pawelec / Chief Operating Officer
tel. +48 603 554 771
e-mail: magdalena.pawelec@digitalhill.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu) przez administratora - Digital Hill sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, adres: ul. Strzegomska 140A, 54-429 Wrocław, KRS 0000319364, NIP 8942946218 w celu otrzymywania informacji handlowych drogą elektroniczną i telefoniczną. Przysługuje mi prawo dostępu, sprostowania, usunięcia danych oraz ograniczenia ich przetwarzania. Zgoda jest dobrowolna i mogę ją cofnąć w każdej chwili. Przysługuje mi także prawo wglądu do moich danych, ich poprawienia lub usunięcia
Przewiń do góry