Współpraca z influencerami. Jak inspirować ich misją i wartościami swojej marki?

influencerzy

Rozważasz współpracę z influenceremi w Internecie? Zastanawiasz się, co zrobić, żeby takie działania przyniosły jak najlepsze efekty? Przede wszystkim inspiruj wybranych influencerów misją i wartościami swojej marki – utożsamianie się z marką niesie za sobą moc zarażania.

Żyjemy w czasach, w których debata publiczna odbywa się w przestrzeni internetowej, gdzie wszyscy możemy być widoczni poprzez różne kanały komunikacji. Prezydent państwa komunikuje się ze społeczeństwem na Twitterze, celebryta nie za bardzo istnieje bez obecności w social media, fashionistki i mamy wyrażają się na blogach, a konto na fejsie można założyć od trzynastego roku życia – istna pożywka dla marketerów i ich marek. Różnie komponujemy nasze kampanie marketingowe, jednak, mając świadomość ogromnego wpływu jaki influencerzy wywierają na swoich czytelników i widzów, coraz chętniej zapraszamy do współpracy blogerów i vlogerów.

Influencerzy, upraszczając, mają za zadanie zarekomendowanie danego produktu lub usługi swoim odbiorcom, za pomocą stworzenia tekstu, zdjęcia lub wideo, rozpowszechnianego potem w Internecie. Testujemy oczywiście co działa, a co się nie sprawdza – czy zaprzyjaźnić się z danym blogerem/vlogerem ze względu na jego zasięgi, czy inwestować w nowe twarze zmniejszając w ten sposób koszt kampanii? Czy ma to być osoba od razu kojarząca się z marką i produktem, czy zaryzykować, zapraszając do współpracy kogoś z zupełnie innej półki, dzięki czemu nasz produkt może wyróżnić się w kontekście tego z czym kojarzona jest dana osoba? Pytań jest wiele! Może warto zacząć zatem od tego podstawowego – DLACZEGO?

Zacząć od DLACZEGO? O co chodzi?

Zarówno każdy z nas osobiście, jak i każda organizacja – jesteśmy w stanie wyjaśnić CO robimy. Wielu z nas potrafi pokazać, CZYM różnimy się od innych. Natomiast tylko nieliczni potrafią jasno powiedzieć, DLACZEGO robimy to, co robimy.

Simon Sinek, autor koncepcji, a tym samym książki pt. „Zaczynaj do DLACZEGO”, uważa, że  właśnie to DLACZEGO jest tym, co inspiruje nas i nasze otoczenie. Sinek przekonuje, aby firmy opierały swoje strategie na postawieniu sobie pytań:

  • – Dlaczego i po co Twoja firma działa?
  • – Jaka jest jej misja?
  • – Jakie wartości wyznajesz i co chcesz promować poprzez swoje działanie?
  • – Które z nich podzielasz wspólnie ze swoimi klientami?

Uświadamiając sobie cel i misję Twojej organizacji, możesz zarażać nią swoich klientów, współpracowników – całe otoczenie. Ludzie nie chcą już po prostu kupować tylko produktów – mają natomiast potrzebę bycia częścią czegoś większego, poczucia pewnej wyjątkowości i identyfikacji z marką. Zainspirowani klienci stają się tzw. ambasadorami marki, dzięki czemu to właśnie oni najlepiej reklamują Twój produkt/usługę ponieważ robią to z własnej woli, są do niego przekonani i jest on czymś, co ich wyróżnia. Oczywiście osiągnięcie najlepszego efektu wiąże się z dbaniem o to, aby jakość Twojego produktu, obsługa klienta i komunikaty marketingowe były spójne z naczelną misją Twojego przedsięwzięcia.

Potwierdzeniem teorii, że ludzie nie kupują tego CO robisz, tylko DLACZEGO to robisz ma być firma Apple według Sineka. Marka zaczyna bowiem od DLACZEGO – od zaprezentowania celów, intencji i przekonań. Produkty, które wytwarzają – od komputerów po drobną elektronikę – nie są u nich motywem zachęcającym do kupowania, lecz namacalnym potwierdzeniem ich aspiracji i przekonań. Oczywiście wygląd i wygoda użytkowania produktów Apple są doskonałym dowodem na to, że zamierzenia firmy są konkretne i racjonalne. Inni mogą przeskakiwać się w zatrudnianiu najlepszych speców od wzornictwa, inżynierów, wykraść pracowników Apple w celu wyprodukowania rzeczy równie wspaniałych, ale rezultat i tak będzie inny. Kopiowanie tego CO robią w Apple i JAK robią nie wystarczy. Tutaj jest jeszcze coś więcej, co trudno tak do końca opisać, a pozwala to firmie Apple mieć tak znaczący wpływ na rynek. Dlatego niewątpliwie warto zarażać innych naszą wizją, a w szczególności współpracujących z nami influencerów, którzy mają ogromny wpływ na swoich odbiorców.

Docieraj do swoich klientów poprzez digital influnecerów

Ludzie czytając blogi czy oglądając filmy na YouTube mają ciekawość tego, jakich produktów używa osoba po drugiej stronie ekranu, z jakich usług korzysta, jakim życiem żyje i chcą być podobni. Zdając sobie sprawę z tego, że inspirowanie otoczenia jest niesamowicie ważnym czynnikiem, który może odgrywać znaczącą rolę w powodzeniu Twojego przedsięwzięcia, wykorzystaj to przy współpracy z blogerami i vlogerami – bez względu na to, z kim się zdecydujesz współpracować, inspiruj i wpływaj poprzez dzielenie się wizją i wartościami Twojej marki.

Wiadomo, że wybór takich osób powinien być spójny zarówno z misją nadrzędną, jak i celem konkretnej kampanii. Aby jednak warunki współpracy i efekt końcowy były zadowalające dla obu stron, naprawdę warto zainspirować influencerów – tak żeby oni mogli potem w przekonywujący sposób komunikować to dalej swoim odbiorcom. Takie inspirowanie jest dla nich świetną motywacją, do tego, aby w sposób autentyczny i kreatywny podchodzili do współpracy. Czasami może się okazać, że dany influencer lepiej rozumie markę niż Ty. Pozwól na to! To wróży jeszcze lepszy efekt końcowy.

I tak sobie teoretyzujemy – ktoś by powiedział – ale co konkretnie zrobić, aby osiągnąć ten cel? Oto kilka porad, które możesz rozważyć, opracowując strategię „zarażania” swoim przedsięwzięciem potencjalnego influencera:

  1. Siła komunikacji – od samego początku w kontaktach z potencjalnym blogerem (od pierwszego maila z zapytaniem) zaznaczaj od wyjaśnienia tego, co jest misją Twojej marki – dlaczego robicie to, co robicie i, że namacalnym dowodem przekonania, w które w firmie wierzycie jest właśnie gama produktów/usług, którą oferujecie. Dzięki takiej formie wpływania od samego początku, w pierwszym etapie kontaktu z danym influencerem, możesz wstępnie zobaczyć czy „nadajecie na tych samych falach”.
  2. Spotkanie Face2Face – nie ograniczaj się tylko do kontaktu przez Internet. W dalszym etapie współpracy, w miarę możliwości spotkaj się z taką osobą – opowiedz o firmie i oprowadź po niej. Pozwól influencerowi poczuć klimat Twojej organizacji. To wszystko ma ogromne znaczenie na odbiór i utożsamianie się z marką, a potem pisanie o niej.
  3. Prezentacja produktu/usługi – w zależności od tego czym się zajmujesz, jak najlepiej zapoznaj taką osobę z danym produktem/usługą. Jest wiele sposobów na to, aby je skutecznie zaprezentować influencerom – zaproś do showroomu, do salonu czy sklepu, na targi ekspozycyjne. Możesz zaangażować odpowiednie osoby w firmie – najlepszych speców od danych produktów, którzy przekażą swoją wiedzę influencerom. Nie szczędź na to czasu, bo to na pewno zaowocuje w przyszłości.
  4. Testowanie – to kolejny bardzo ważny etap Twojej współpracy w sferze blogosfery. Podaruj produkty do testowania, dzięki któremu influencer będzie mógł się jeszcze bardziej utożsamić z produktami marki i po prostu je przetestować na sobie i bliskich. Nic bardziej nie uwiarygadnia przekazu, niż spróbowanie tego samemu. Dlatego pozwól testować influencerom bohaterów produktowych swoich kampanii.
  5. Swoboda – rób to wszystko z umiarem. Większość influencerów to silne i kreatywne osobowości – bywa, że czasami oni lepiej czują Twoją markę. Pozwól na to, by przejęli inicjatywę, bo to szansa na jeszcze większą autentyczność, a tym samym powodzenie Twojej akcji.

Przykłady interesującej współpracy marek z influencerami na polskim rynku

Wśród kampanii przygotowanych przez naszą agencje Digital Hill możemy wyróżnić dwa case  study, które są dobrym przykładem na to, że dogłębne zrozumienie misji marki pozwala na przygotowanie bardzo dobrego konceptu oraz odpowiedniego doboru influencerów, którzy są skutecznymi ambasadorami kampanii, brandu oraz produktu/usługi.

Kampania promująca żelazka Tefal – #ŻyjPełnąParą (2015 r.)

Tefal to francuski producent patelni, garnków i drobnego sprzętu AGD założony w 1956 przez Marca Grégoire’a. Misją marki jest udostępnianie produktów i usług, które pozwalają przygotować smaczne, zróżnicowane i zdrowe posiłki oraz wykonywać pożyteczne codzienne czynności z myślą o sobie, swoich bliskich i przyjaciołach. W ramach kampanii, mającej na celu promocję żelazek parowych przygotowaliśmy dla marki Tefal kampanię content marketingową pod hasłem #ŻyjPełnąParą.

Sesja zdjęciowa Tefal z wybranymi blogerami

Wyzwaniem, z którym się mierzyliśmy, była zmiana stanu wiedzy konsumentów o generatorach pary. Postanowiliśmy zatem zrealizować kampanię kreatywną, edukacyjną, osadzoną w blogosferze. Zależało nam na tym, aby osoby postrzegane jako autorytety z dziedziny lifestyle, home & garden, stworzyły wartościowy dla swoich czytelników content. Naszym zamiarem było pokazanie jak „prawdziwi” ludzie korzystają z generatora pary Tefal, jakie korzyści znajdują stosowanie urządzenia, jakie zalety lub wady dostrzegają. Influencerzy otrzymali generatory, zapakowane w elegancki papier z tajemniczym hasłem #generatorczasu. Już to wystarczyło, aby na profilach blogerów pojawiły się pierwsze wzmianki, zdjęcia, wzbudzające dociekliwość fanów.

Za hasłem przyświecającym kampanii – Żyj Pełną Parą –  kryje się za nim idea krótkiego, efektywnego prasowania, które pozwala zaoszczędzić czas, jaki można poświęcić przyjemnościom, pasjom i życiu pełną parą W efekcie otrzymaliśmy 15 blogerskich recenzji produktów, szeroki zasięg w social media, a przede wszystkim zwiększenie świadomości na temat produktu i jego zalet.

Promocja łóżeczka dostawnego Chicco Next2Me (2017r.).

Misją Chicco od zawsze było uszczęśliwianie dzieci oraz wspieranie rodziców towarzyszących dziecku w rozwoju, oferując bezpieczne rozwiązania zaprojektowane specjalnie z myślą o zaspokojeniu różnych potrzeb dziecka już od chwili jego narodzin. Dlatego w ramach kampanii dla Chicco, mającej na celu promocję łóżeczka dostawnego Chicco Next2Me, zdecydowaliśmy się na współpracę z influencerkami, które, albo są w ciąży, albo niedawno urodziły, czyli po prostu z rodzicami, dla których łóżeczko może okazać się bardzo pomocne w tych pierwszych chwilach spędzonych z maleństwem. Wśród wybranych influencerów znaleźli się między innymi Lady Gugu, Mum and the City, Wyrwane z kontekstu czy My Belle Papillon.

Źródło: https://nadobrypoczatek.com.pl/promocje/

Grupa docelowa kampanii, to nie tylko mamy, ale również ojcowie, którzy w dzisiejszych czasach z wielkim zaangażowaniem uczestniczą w pierwszych, tak ważnych chwilach wspólnego życia z maleństwem. Dlatego istotne było dla nas, aby w kampanię włączyły się całe rodziny influencerów. Obrany przez nas kierunek kampanii obfituje już we wspaniałe efekty w postaci pięknych, autentycznych, przekonywujących i zasięgowych publikacji wybranych blogerów, którzy bardzo doceniają zalety łóżeczka, pokazując to w swoich emocjonalnych wpisach oraz na zdjęciach. Jest to świetny przykład na to jak inspirowanie misją marki oraz odpowiednim lokowaniem produktów, pozwala na przeprowadzenie wiarygodnej, emocjonalnej i skutecznej kampanii. Magia misji marki Chicco bez wątpienia zaraziła tych influencerów, dzięki czemu zarówno łóżeczku Chicco Next2Me, jak i samej marce Chicco przybywa coraz więcej zwolenników.

Źródło: https://ladygugu.pl/chicco-next2me-lozeczko-dostawne/

Ekscytacja i zaangażowanie miarą sukcesu

Influencerzy mają ogromny wpływ na swoich odbiorców. Czasami promują inicjatywy bez większego przekonania, bo to jest ich praca, a co za tym idzie i wynagrodzenie, a czasami podchodzą do projektów z prawdziwym entuzjazmem. Pasja i przekonanie do czegoś niesie za sobą moc skutecznego wpływania na innych. Każdej marce powinno zależeć na tym, aby przy współpracy z wybranym do kampanii influencerem mieć pewność, że misja i wartości zostały wszczepione i płyną dalej na fali ekscytacji, docierając do dziesiątek, setek, tysięcy potencjalnych klientów, którzy pokochają dany brand, a co za tym idzie – nabywają jego produkty.

Jako odbiorcy, bardzo często kierujemy się emocjami – lubimy się ekscytować, lubimy autentyczność, co bardzo często jest powodem, dla którego kupujemy dany produkt czy usługę. To wszystko przekłada się oczywiście dla danej marki w sukces liczbowo-finansowy, przynoszący zasięgi i zyski. Zadowolony, przekonany do Twojej marki i produktów klient oraz zadowolona/y Ty, odnosząc pełnowartościowy sukces – to doskonałe sprzężenie zwrotne. Dlatego przygotowując się do planowania kolejnej kampanii promocyjnej, zajrzyj w głąb misji i wartości swojej marki – zastanów się, co jest największym atutem w tej sferze. Kiedy już sobie odpowiesz na Sinekowskie pytanie DLACZEGO, dobierz odpowiednich influencerów, upewniając się, że i oni doskonale rozumieją DLACZEGO Twoja marka obrała taki a nie inny kierunek… a dalej już będą wiedzieli co z tym zrobić! Wpływanie na innych, kierując się tym, w co się naprawdę wierzy, musi przynieść sukces. 

E-marketing Project Manager w Digital Hill - agencji Performance Marketing dla eCommerce z Grupy Unity. Ma na koncie liczne sukcesy związane z planowaniem, organizowaniem, wdrażaniem oraz zarządzaniem zintegrowanymi kampaniami marketingowymi w takich branżach jak: finanse, instytucje kulturalne, media - głównie w Dublinie, w Irlandii. Absolwentka Politechniki Szczecińskiej z zakresu marketingu i zarządzania. Fanka łączenia różnych metod, kanałów czy narzędzi marketingowych w celu wykreowania interesujących kampanii, docierających do  jasno określonej grupy docelowej. Jej zalety uzupełnia biegła znajomość języka angielskiego w mowie i w piśmie oraz nieustająca chęć  mierzenia się z nowymi wyzwaniami. Wybrane marki: Permanent tsb, Standard Life, Dublin Fringe Festival, Entertainment.ie, Gazeta.ie.

Więcej na naszym blogu...

Zobacz wszystkie posty