Według raportu przedstawionego przez Senuto – twórców narzędzi do SEO i planowania treści, w 2020 roku w Polsce powstało co najmniej 6370 nowych sklepów e-commerce. Nie dziwi więc fakt, że coraz trudniej wyróżnić się na rynku nie tylko, jeśli chodzi o pozycję w wyszukiwarce, ale również wygląd i zawartość strony. Aby zwiększyć świadomość marki w internecie, a tym samym podkręcić sprzedaż, niezbędna jest wspólna misja specjalistów web design i SEO.
Czym jest optymalizacja strony?
Optymalizacja strony to szereg działań mających na celu dostosowanie witryny do potrzeb i wymogów użytkownika, a także wyszukiwarki Google. Optymalizacja toruje drogę do pozycjonowania – dzięki niej strona działa szybciej oraz lepiej odpowiada na zapytania internautów.
SEO (ang. Search Engine Optimization) to w dosłownym tłumaczeniu optymalizacja pod silnik wyszukiwarki. Proces ten jest zorientowany na przygotowanie witryny w taki sposób, aby jak najskuteczniej udzielała konkretnych odpowiedzi użytkownikom i działała w zgodzie z algorytmem wyszukiwarki. Na SEO składa się m.in.:
- dobór właściwych słów kluczowych,
- implementacja treści,
- poprawa struktury witryny (np. architektura informacji czy zmiana elementów nawigacyjnych),
- wdrożenie linkowania wewnętrznego, czyli rozmieszczenie w różnych miejscach w witrynie odnośników do innych zakładek na tej stronie,
- przyspieszenie prędkości ładowania witryny,
- poprawa elementów mobilnych.
Pozycjonowanie strony to wielotorowy, wymagający czasu proces, który dotyczy zarówno działań wizualnych, jak i technicznych – niewidocznych dla oka. Wszystkie te aspekty wpływają bowiem na tzw. UX (ang. user experience, czyli doświadczenie użytkownika), a tym samym na lepsze pozycje w Google.
Jakie znaczenie ma web design dla Twoich klientów?
Web design (z angielskiego projektowanie stron internetowych) to szereg czynności, które mają na celu rozplanowanie, zaprojektowanie i wdrożenie witryny internetowej. Określenie to obejmuje zatem swoim zasięgiem całościowy proces pozwalający na stworzenie strony i wprawienie jej w ruch.
Kreacje stron www powinny nie tylko zachwycać niebanalnym designem, ale przede wszystkim intuicyjnością i użytecznością. Web designer musi zwrócić szczególną uwagę na:
- nawigację witryny,
- interaktywność,
- kontent, czyli zawartość merytoryczną strony.
Jak web design wpływa na pozycjonowanie strony?
Czego użytkownicy szukają po wejściu na stronę? Konkretów, odpowiedzi na zadane pytanie i szybkiego rozwiązania problemu. Jeżeli strona jest chaotyczna, internauci szybko zamkną kartę przeglądarki, co jest jasnym sygnałem dla algorytmów Google – użytkownik negatywnie ocenił stronę, więc nie warto pokazywać jej wysoko w wyszukiwaniach. Jakie elementy wpływają na zły user experience?
- przestarzałe czcionki bądź zbyt mały, źle widoczny font,
- powtarzalny design, brak wyróżników kolorystycznych,
- długi czas ładowania strony,
- brak menu lub stopki,
- zły, nieintuicyjny układ strony, który utrudnia nawigację,
- muzyka w tle,
- brak konkretnych, wyszukiwanych informacji w widocznym miejscu,
- niedostosowanie strony do wersji mobilnej,
- nachalne, wyskakujące banery reklamowe.
Każdy z tych elementów zwiększa bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń. Określenie to odnosi się do procenta osób, które przejrzały jedną stronę na naszej witrynie i nie weszły na stronę główną czy w dodatkową zakładkę.
Jak zatem widzimy, tworząc witrynę, należy pamiętać zarówno o technicznych zabiegach pozycjonujących, które są konikiem specjalistów SEO, jak i wysokiej jakości designie, czyli pola działania projektantów stron.
Czy wiesz, jak połączyć działania SEO i web design?
Coraz większą rolę w tworzeniu stron internetowych ma UX, czyli doświadczenie użytkownika. Internauci wyznaczają trendy w designie i stają się coraz bardziej bezkompromisowi, jeśli chodzi o użyteczność witryn. Skuteczne działania z zakresu SEO i web design wymagają połączenia kompetencji specjalistów z różnych dziedzin, którzy przetestowali swoją wiedzę w praktyce. Dzięki temu wiedzą, jak stworzyć atrakcyjną dla odbiorców stronę i utrzymać ją na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google.
Chcesz docierać do nowych grup odbiorczych i podkręcić sprzedaż dzięki połączonej misji specjalistów SEO i web designerów? Zgłoś się do Digital Hill – wspólnie zatroszczymy się o atencję Twoich przyszłych klientów i wyprzedzimy ich potrzeby.