Rozpoczęcie współpracy z agencją SEO to proces, który może zająć nawet kilka miesięcy. Nic w tym dziwnego – ostateczną decyzję poprzedza szereg analiz biznesowych czy porównanie otrzymanych wycen. Wybór odpowiedniej agencji to dopiero połowa sukcesu. Podpisanie umowy stanowi jedynie początek długofalowych działań, których efekty będą widoczne w ciągu kilku miesięcy. Jak powinna przebiegać współpraca ze specjalistami ds. marketingu internetowego?
Prawdziwa współpraca angażuje obie zainteresowane strony
Zagadnienia związane z relacją biznesową pomiędzy agencją a klientem to tematyka, której poświęciliśmy jeden z poprzednich artykułów na naszym blogu. Opisaliśmy w niej 7 uniwersalnych elementów, które pomagają ekspertom SEO w wypracowaniu jak najlepszych rezultatów. Należy jednak podkreślić, że skuteczne współdziałanie powinno angażować zarówno przedstawiciela klienta, jak i specjalistów po stronie agencji.
W jakie informacje powinna zaopatrywać Cię agencja SEO? Czego masz prawo od niej oczekiwać? Poznaj 4 zasady rzetelnej współpracy, których powinna przestrzegać wybrana przez Ciebie agencja.
1. Szczegółowe informowanie o podejmowanych działaniach
Branża SEM jest sektorem niezwykle dynamicznym. Wprowadzane przez Google czy Facebooka zmiany nierzadko wymuszają daleko idące korekty w przyjętej strategii. Klient, który nawiązał współpracę z godną polecenia agencją, nie musi obawiać się o wyniki swojej firmy. Jednakże, zmiany w realizowanej dotychczas strategii mogą budzić jego ciekawość – obowiązkiem pracujących przy projekcie specjalistów jest udzielenie wyczerpujących odpowiedzi na nurtujące pytania.
Warto pamiętać, że zadawane pytania nie muszą dotyczyć wyłącznie zakresu świadczonych usług. Przeczytałeś artykuł na temat algorytmów Google i zacząłeś zastanawiać się nad wpływem Pandy i Pingwina na swój biznes? Zapytaj specjalistę o przytoczenie ich wpływu w praktyce. Być może zastanawiasz się nad sensem pozycjonowania lokalnego? Poproś o estymacje, które zweryfikują Twoje plany co do zwiększenia nakładów na realizowane w tym zakresie działania.
2. Dokładne omawianie miesięcznych raportów
Wystawiane cyklicznie raporty to podstawowe narzędzie do monitorowania dotychczasowych rezultatów wykonanych prac. Ich zawartość jest ściśle powiązana z charakterem świadczonych usług – raport dla klienta zorientowanego wokół działań PPC nie będzie tożsamy z tym, przygotowanym dla firmy stawiającej na SEO i content marketing. Niezależnie od wybranego modelu usług, warto na bieżąco wyjaśniać wszelkie kwestie, które budzą Twoje wątpliwości.
Jeśli w otrzymanym raporcie pojawiły się nieznane Ci definicje, nie wahaj się poprosić o ich przybliżenie. Lepsza znajomość specyfiki pracy zatrudnionej agencji pomoże Ci okiełznać świat marketingu. Świadomy klient jest znacznie lepszym partnerem do dyskusji – im lepiej poznasz reguły, jakimi rządzi się branża e-marketingowa, tym mniejszą niespodzianką będą dla Ciebie wszelkie zmiany w dotychczasowych działaniach.
3. Analiza pomysłów klienta
Decydując się na współpracę z agencją, masz prawo liczyć, że zatrudnieni w niej specjaliści pomogą Twojej firmie osiągnąć stabilny wzrost przychodów. Jednakże, ekspert ds. SEO nie musi wyróżniać się znajomością zróżnicowanych rynków i sektorów – wiedzę na temat jej specyfiki czerpie zazwyczaj z uzupełnionego przez Ciebie briefa oraz samodzielnego researchu. Pozycjoner powinien jednak pamiętać, że to właśnie Ty jesteś jednym z najcenniejszych źródeł wiedzy na temat danej branży.
Bycie otwartym na wnioski współpracującej firmy to bez wątpienia jedna z najważniejszych cech dobrej agencji marketingowej. Oczywiście, element ten nie może zaistnieć bez obopólnego zaufania. Klient musi wierzyć, że specjaliści dołożą wszelkich starań, aby wypracować obiecane wzrosty. Agencja musi założyć, że klient wykaże się zrozumieniem specyfiki branży pozycjonerskiej i cierpliwością, niezbędną zwłaszcza w pierwszych etapach współpracy.
4. Brak obietnic bez pokrycia
Niezależnie od tego, czy dopiero przymierzasz się do rozpoczęcia współpracy z agencją e-marketingową, czy zastanawiasz się nad jakością obecnej współpracy, z pewnością natknąłeś się na „zwroty-wytrychy”, używane z lubością przez wiele firm z tej branży. Należy do nich np. stwierdzenie, że zaledwie 25% osób, które wyszukują dane zapytanie, przechodzą na drugą stronę wyników Google. Rozwiązaniem tego problemu ma być gwarancja błyskawicznego wprowadzenia najważniejszych dla Ciebie fraz na pułap TOP 10, TOP 5, a nawet TOP 3.
Do tego typu deklaracji warto podchodzić z pewnym dystansem – zwłaszcza, jeśli Twoja branża operuje na popularnych i ogólnych frazach, takich jak „laptopy poleasingowe” czy „ekspresowa chwilówka”. Wiarygodna agencja e-marketingowa powinna przedstawić Ci zarówno nadrzędne cele długofalowe, jak i szereg pomniejszych wskaźników, dzięki którym łatwiej oszacujesz skuteczność dotychczasowych działań.
Dlaczego warto wybrać właśnie nas?
W Digital Hill wierzymy, że droga do wymarzonych rezultatów wiedzie przez transparentną współpracę z klientem na każdym etapie umowy. Dokładamy wszelkich starań, aby realizowane przez nas działania przekładały się na osiąganie założonych celów. Jesteś ciekaw, co możemy zrobić dla Twojej firmy? Skontaktuj się z nami – wspólnie zadbamy o rozwój Twojego biznesu.