Kierując się do agencji reklamowej, przedsiębiorca liczy między innymi na specjalistyczną wiedzę oraz potrzebne kompetencje z zakresu marketingu czy mediów. Wiele marek, zarówno uznanych na rynku, jak i takich, które dopiero się rozkręcają, chętnie zleci część zadań związanych z promocją marki czy produktów “na zewnątrz”. Czy taka współpraca przynosi efekty? Tak! Ale warto wiedzieć, że jako zleceniodawca masz możliwość, aby te efekty przyspieszyć oraz zwiększyć szanse na wspólny sukces. Poznaj 7 zasad efektywnej współpracy z agencją.
Owocna współpraca – współpraca oparta o wiedzę
Wiadomo, że udając się do Agencji, oczekujesz fachowych działań, zgodnych z nowoczesną wiedzą, trendami, technologią. Kluczowe jest natomiast to, abyś Ty, jako klient, również wiedział i rozumiał co się dzieje. Aby skutecznie kontrolować i nadzorować przebieg działań istotna będzie baza przynajmniej podstawowej wiedzy z zakresu pozycjonowania czy kampanii reklamowych online. Dzięki temu w kontakcie z agencją można łatwo wyznaczyć cele możliwe do zrealizowania w odpowiednim czasie, a Ty będziesz mógł na podstawie swojej wiedzy weryfikować i koordynować właściwy przebieg działań.
Postaw na komunikację
Podejmując współpracę z agencją, jedna z podstawowych rzeczy, o które należy zadbać to wypracowanie sprawnego systemu komunikacji. Aby wspólne działania przebiegały sprawnie, po stronie firmy powinna zostać oddelegowana osoba, w której zakres odpowiedzialności wejdzie kontakt z agencją. Kompetentny i doświadczony pracownik to szybka i sprawna wymiana najważniejszych informacji, co z kolei przełoży się na wydajność prowadzonych działań.
Brief to podstawa
Projektując brief, myśl o konkretnej osobie, która będzie wykonywała dla Ciebie pracę. Nie pisz go dla agencji rozumianej jako przedsiębiorstwo – współpracować będziesz przecież z konkretnymi osobami odpowiedzialnymi za przebieg projektu. Pamiętaj, aby jak najwierniej przekazać Twoje oczekiwania i wskazać wszystkie najważniejsze aspekty projektu – to, co dla Ciebie (z perspektywy branży, w której się obracasz) jest naturalne, nie musi być takie dla agencji. Dobry brief jest swojego rodzaju manifestacją partnerstwa oraz szacunku między klientem a agencją – to Ty, jako klient, masz rozeznanie na swoim rynku, jeśli we właściwy sposób przekażesz swoje oczekiwania, zleceniobiorca lepiej specyfikę branży i będzie mu łatwiej stworzyć rozwiązania, które będą optymalne.
Bądź… transparentny
Im więcej agencja dowie się nie tylko o Twojej branży, ale też specyfice prowadzenia Twojego, konkretnego biznesu, tym lepiej dla końcowych efektów projektu. Na powodzenie wpływa wiele pomniejszych czynników, dlatego staraj się wszelkie dodatkowe pytania czy wątpliwości zaspokajać szczerą i wyczerpującą odpowiedzią. Podpisz klauzulę poufności i przekaż agencji wszystkie istotne informacje – nikt nie zna lepiej Twojej firmy niż Ty sam, zaś projektowanie rozwiązań w oparciu o szczątkowe informacji jest jak strzelanie na oślep.
Otwórz się na nowe i nieszablonowe działania
Istnieje bardzo wysokie prawdopodobieństwo, że współpracując z agencją zostaniesz wyeksponowany na pomysły i rozwiązania, których wcześniej nie brałeś pod uwagę. Przedsiębiorca i agencja to dwie różne struktury organizacyjne i choć ostateczny cel jest wspólny, spojrzenie na pewne sprawy może okazać się zupełnie różne. To dobrze! Bądź otwarty na przejawy odmiennego myślenia, taka właśnie jest rola agencji – żeby podejść do Twojego biznesu nieszablonowo. Aby wyróżnić się z otoczenia innych firm w branży, konieczne będzie nowe podejście i przemyślenie projektów, które na pozór mogą być zbyt nowatorskie.
Szczerość i zaufanie
Pamiętaj, że agencja ma być niczym innym jak Twoim… partnerem biznesowym. W takim układzie nie ma miejsca na przekłamywanie lub ukrywanie informacji istotnych, z perspektywy działań marketingowych. Dobra relacja z agencją to dobre wyniki kampanii, a podstawą takiej relacji są szczerość oraz zaufanie.
Nie bój się inwestycji
Weź pod uwagę, że wszelkie ponoszone wydatki marketingowe to tak naprawdę inwestycje w promocję, rozpoznawalność i sprzedaż Twojej firmy. Traktując wydawane złotówki jako inwestycje, zaczniesz oceniać pomysły agencji jako możliwość ulokowania kapitału z dużym potencjalnym zyskiem – wizerunkowym czy też sprzedażowym. Nie bój się przeznaczać części środków na ryzykowne i bardziej innowacyjne projekty – mogą one przynieść większy zysk, niż standardowe działania.
Relacja klienta z agencją to wbrew pozorom jeden z kluczowych czynników decydujących o sukcesie wspólnych działań. Sama umowa warunkująca współpracę nie wystarczy, aby wszystkie istotne kwestie zostały automatycznie ustalone. Warto zatroszczyć się o dobrą i opartą na jasnych zasadach kooperację – dzięki temu jej efekty staną się jeszcze lepsze.
Witam, dopiero planuje rozpocząć współpracę z agencja reklamową i mam pytania:
Czy agencja prowadząca działanie reklamowe na FP powinna wysyłać mi do akceptacji każdy post? Czy lepiej określić sztywne ramy dotyczące planowanych działań, poprosić agencje o przesłanie planu na np. miesiąc i po takiej akceptacji odpuścić już kontrolowanie każdego postu przed publikacją?
Dzień dobry Pani Beato. Myślę, że warto rozróżnić tu dwa różne działania na Facebooku – reklamy (dark posty, niepublikowane na fanpage’u) oraz organiczna komunikacja na fanpage’u w postaci postów. Jeżeli chodzi o prowadzenie fanpage’a – działania planuje się zazwyczaj na miesiąc do przodu. Ma to na celu nie tylko zwolnienie czasu i uniknięcie zbędnej komunikacji, ale też różnorodność działań i odpowiednie rozłożenie ich w czasie. Harmonogram wraz z propozycjami grafik i tekstów jest akceptowany (lub nie) przez klienta (odpowiadając dokładniej na Pani pytanie – każdy post powinien być zaakceptowany). Jeżeli chodzi o reklamy to zależy od strategii i ustaleń z klientem, często robi się to z planem tygodniowym lub miesięcznym. Ale również każde działanie jest akceptowane przez klienta.
Pingback: Ufaj, ale dociekaj. Jak współpracować z agencją e-marketingową? - DigitalHill.pl