osoby w biurze

Jak nie stracić pozycji po rebrandingu?

Wprowadzenie nowej usługi, wejście na niezbadane dotychczas rynki czy oddzielenie przedsiębiorstwa od dotychczasowej firmy-matki to tylko część powodów, dla którego nawet najbardziej rozpoznawalne marki decydują się na przeprowadzenie rebrandingu. Należy zadbać, aby podjęte działania wizerunkowe były przeprowadzone zgodnie ze sztuką pozycjonowania. Jak upewnić się, że wdrażany rebranding nie będzie stał w opozycji do wypracowanych dotychczas wyników SEO?

Jak dalekie zmiany przyniesie przyszły rebranding?

Aby opracować skuteczną strategię bezstratnego pod kątem ruchu rebrandingu, należy przeanalizować zakres wprowadzanych zmian z odpowiednim wyprzedzeniem. Im więcej daleko idących unowocześnień przynosi odświeżenie firmowego wizerunku, tym trudniejsze może okazać się wdrożenie ich zgodnie z wytycznymi SEO. Stosując pewne uproszczenia, możemy wyróżnić trzy rodzaje modernizacji wpływających na naszą widoczność w sieci:

1.      Zmiana domeny

Jedną z najczęściej spotykanych sytuacji, w których dochodzi do zmiany domeny, jest wyodrębnienie nowej firmy-córki spod dotychczasowego brandu firmy-matki. Zmiana ta niesie ze sobą szereg działań, obejmujących zarówno wdrożenie nowej linii materiałów wizualnych i promocyjnych, jak i restrukturyzację dotychczasowej domeny.

Drugą często spotykaną okolicznością może być chęć dostosowania adresu WWW do specyfiki działania – firmy, które planują wkroczyć na rynki międzynarodowe, często decydują się na porzucenie adresu z końcówką .pl na rzecz .com. Choć samo przejście na nową domenę nie musi automatycznie wiązać się z zaawansowanymi modyfikacjami w obrębie witryny, należy pamiętać, że prowadzi ona m.in. do edycji adresu na każdej podstronie. Kwestię przenoszenia domeny bez wprowadzania zmian w adresach URL poruszyło samo Google. Najważniejsze informacje są dostępne pod tym adresem.

osoby w biurze

2.      Nowy wygląd i struktura serwisu

Wprowadzenie rebrandingu to doskonały moment na krytyczną ocenę naszego serwisu – zarówno pod kątem czysto estetycznym, jak i funkcjonalnym, czyli możliwością intuicyjnego przemieszczania się w obrębie witryny lub lepsze dostosowanie strony do wymogów prawidłowego wyświetlenia na urządzeniach mobilnych. Rozbudowane zmiany wiążą się zazwyczaj ze zmianą struktury samego portalu i prowadzących do niego adresów URL.

3.      Nowa domena, wygląd i struktura serwisu

Całkowita modernizacja serwisu, która obejmuje zarówno zmianę domeny, jak i zaawansowaną ingerencję w jego strukturę, to najmniej pożądane z perspektywy SEO rozwiązanie. Wiąże się ono ze znacznym ryzykiem utraty wypracowanych pozycji i należy podchodzić do niego z dużą ostrożnością – zarówno przy tworzeniu mapy przekierowań, ale także przy analizie linkowania wewnętrznego czy linków przychodzących.

Zastanawiasz się, jakie aspekty techniczne należy uwzględnić przy tego typu działaniach? Zapoznaj się z poradnikiem przygotowanym przez Google, który opisuje najważniejsze zadania, z jakimi muszą zmierzyć się webmasterzy.

Od audytu do analityki – jak będzie wyglądała nasza praca nad nową stroną?

Przeprowadzone w obrębie strony internetowej działania można podzielić na kilka kroków, obejmujących prace nad poszczególnymi elementami serwisu. Wśród wykonywanych prac należy wyróżnić przede wszystkim, te związane z:

a)      Audytem SEO

Działania w ramach audytu wykonuje się zarówno przed, jak i po rebrandingu. Zadaniem audytu przed rebrandingiem jest rzucenie światła na obecną strukturę serwisu i przybliżenie jego mocnych oraz słabych punktów.

Audyt końcowy ma za zadań zweryfikować skuteczność działań programistów pracujących nad migracją witryny. To dobry moment na optymalizację on-site: wdrożenie znaczników title, treści meta description oraz pracę z szeroko rozumianym contentem (nagłówkami, słowami kluczowymi) oraz sposobem jego prezentacji.

osoba przy laptopie

b)      Strukturą adresów URL

Jeśli prowadzone działania ograniczają się wyłącznie do migracji, nowy serwis (w szczególności adresy URL) z punktu widzenia SEO powinien być odzwierciedleniem starego serwisu. Wprowadzenie zmian w wyglądzie bądź strukturze może wygenerować niepotrzebne spadki. W przypadku, gdy serwis zmienia swój wygląd lub wykryto na nim kardynalne błędy w zakresie SEO, możemy ingerować w strukturę serwisu i przygotować listę zaleceń optymalizacyjnych. Wskazane działania powinny zostać wdrożone przez deweloperów już na etapie implementacji nowego serwisu.

c)      Mapami przekierowań

Jeśli założenia rebrandingu wymuszają gruntowne zmiany w strukturze serwisów, należy liczyć się z ryzykiem gruntownych zmian w dotychczasowych adresach i związanych z nimi błędami 404. Zmiany powinny iść w parze z przekierowaniami, dzięki którym wywołana przez ruch w sieci „moc” starych linków zostanie skierowana na nowe tory. Rozwiązanie to pozwala zachować dotychczasową widoczność i wyeliminować błędy 404, które obniżają konwersję i oddziałują negatywnie na współczynnik odrzuceń.

d)      Linkowania wewnętrznego

Należy pamiętać, aby linkowanie wewnętrzne obejmowało wyłącznie te odnośniki, które znajdują się w nowej domenie. Kryterium to dotyczy w szczególności linków bezwzględnych, czyli takich, które posiadają swoją domenę, jak np. https://digitalhill.pl/case-study/faktoria-pl-case-study/.

e)      Linkami przychodzącymi

Tzw. backlinki stanowią jeden z najbardziej kluczowych elementów odpowiedzialnych za pozycje fraz w wyszukiwarkach. Należy upewnić się, że linki prowadzą do odpowiednich podstron, a wszelkie błędy warto poprawiać poprzez nawiązanie kontaktu z administratorem danego portalu.

f)       Analityką internetową

Aby upewnić się, że wprowadzone po rebrandingu rekomendacje zostały poprawnie przyjęte przez silniki Google, należy sprawdzić poprawność kodu śledzącego w jego narzędziach, takich jak Google Analytics, Google Tag Manager oraz Google Search Console. Błędy w procesie zbierania danych mogą doprowadzić do utraty ważnych informacji na temat przychodów, konwersji i ruchu, jak również potencjalnych wzrostów bądź spadków w poszczególnych obszarach.

osoby przy laptopach

Chcesz upewnić się, że rebranding przyniesie oczekiwane rezultaty?

Skontaktuj się ze specjalistami Digital Hill i dowiedz się, jak możemy pomóc Ci w planowanych innowacjach. Zapoznaj się z opisem przykładowej migracji i postaw na współpracę z doświadczoną marką, która od lat wspiera przedsiębiorców o odmiennych profilach działalności. Dołącz do zadowolonych klientów Digital Hill i zakończ swój rebranding pełnym sukcesem.

 

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

hello@digitalhill.pl
+48 71 757 50 56

lub bezpośrednio:
Magdalena Pawelec / Chief Operating Officer
tel. +48 603 554 771
e-mail: magdalena.pawelec@digitalhill.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu) przez administratora - Digital Hill sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, adres: ul. Strzegomska 140A, 54-429 Wrocław, KRS 0000319364, NIP 8942946218 w celu otrzymywania informacji handlowych drogą elektroniczną i telefoniczną. Przysługuje mi prawo dostępu, sprostowania, usunięcia danych oraz ograniczenia ich przetwarzania. Zgoda jest dobrowolna i mogę ją cofnąć w każdej chwili. Przysługuje mi także prawo wglądu do moich danych, ich poprawienia lub usunięcia
Przewiń do góry