Rok 2016 śmiało możemy nazwać okresem zmian. Choć w przypadku tak dynamicznie działających obszarów, jak social media oczywistym jest, że kanały te przechodzą ciągłą ewolucję. Jednak część zmian, tych zapowiedzianych, jak i już wprowadzonych, znacząco wpłynęła na działania i planowanie komunikacji. Poniżej wybraliśmy 10 tych, które naszym zdaniem wywołały najwięcej szumu w minionym roku.
1. Page Engagement Audiences
Prawdziwa gratka dla reklamodawców. Wprowadzając nową opcję targetowania, Facebook umożliwił im docieranie do osób, które wykonały jakąś akcję na fanpage’u reklamodawcy. Funkcja ta jest doskonałą okazją do tego, by dotrzeć do osób, które w jakiś sposób kojarzą już naszą markę. Mogą być to grupy odbiorców utworzone z osób, które min.:
- – po prostu odwiedziły fanpage, nie dokonując na nim żadnej akcji,
- – odwiedziły cały profil, np. obejrzały video, zareagowały na post, wysłały wiadomość,
- – zaangażowały się w któryś z postów, np. pozostawiły reakcję, udostępniły go, czy przeklikały się przez karuzelę,
- – wysłały wiadomość prywatną do profilu reklamodawcy,
- – zapisały fanpage lub jeden z postów (funkcja „Zapisz”),
- – kliknęły przycisk CTA dodany na fanpage’u.
Taka opcja targetowania, co bardzo istotne z punktu widzenia marketera, umożliwia dotarcie m.in. do osób, które odwiedziły fanpge’a, ale nie były jego fanami.
Nowy wygląd fanpage’a i szablony dla stron firmowych
Sporo zmian zadziało się także w warstwie wizualnej. Profile otrzymały od facebooka całkiem nowy wygląd, który część marek zmusił do zaktualizowania swoich grafik. Przede wszystkim odseparowane zostały zdjęcia profilowe i w tle. Admini profili mogą teraz publikować większe cover photo, nie uwzględniając w nim miejsca na profile picture, które jednocześnie zostało pomniejszone. Zmiany w układzie objęły również menu, które z górnej belki zostało przeniesione do lewej kolumny. Po prawej stronie zaś znalazły się pozostałe sekcje, czyli recenzje, informacje, wydarzenia.
Zmiana w układzie fanpage’a pociągnęła za sobą kolejne. Profile marek otrzymały możliwość zmiany wyglądu swojej strony firmowej na Facebooku, wykorzystując odpowiedni szablon. „Skórki” zostały zaprojektowane przez specjalistów Facebooka, co ma zagwarantować zdecydowanie lepsze wyniki z wizyt na fanpage’u. Szablony zróżnicowane są pod kątem ustawień na pasku bocznym profilu, układem kolumny głównej i górnej części strony. Właścicielom fanpage’y mają umożliwić spersonalizowanie profilu, by odpowiadał on specyfice branży, a tym samym jak najlepiej prezentował treści, które mają trafić do odbiorców.
Sklep na Facebooku
Facebook podjął konkretne kroki, które mają na celu wspieranie sprzedaży online. Uruchomiona na platformie funkcja SKLEP jest szansą dla sprzedawców, którzy szukają dodatkowych możliwości promowania swoich produktów. W specjalnej zakładce możemy umieścić zdjęcia i opisy produktów wraz z bezpośrednim linkiem do sklepu online bądź Messengera – w zależności od tego, gdzie klient ma sfinalizować transakcję. Co ważne, z nowej opcji mogą skorzystać nie tylko sklepy online, ale także stacjonarne czy też firmy usługowe, które w ten sposób otrzymują możliwość promowania np. szkoleń, wyjazdów czy swojej ogólnej oferty.
Sprzedaż na Instagramie (planowana funkcja)
Na eCommerce otwiera się również Instagram. Co prawda, funkcja sprzedaży za pośrednictwem kanału na razie należy do grupy tych planowanych, ale już teraz budzi ogromne zainteresowanie. Wprowadzenie opcji w życie pozwoli obserwującym zakupywać przedmioty, które widzą na profilu marki. Na początku z funkcji będą mogli korzystać reklamodawcy i odbiorcy z USA, w kolejnych etapach szersze grupy użytkowników Instagrama. Więcej o planach względem Instagram Shopping można przeczytać tutaj http://bit.ly/IG_Shopping
5. Ulepszenia reklam na Insta
Pozostając w temacie Instagrama, miniony rok przyniósł także konkretne zmiany dla marek. Ulepszone zostały reklamy wyświetlane w serwisie społecznościowym, które mają przełożyć się na lepsze wyniki. Modyfikacje dotyczą głównie układu reklamy – przycisk CTA został przeniesiony z prawego dolnego rogu reklamy na dół obrazu. Co ważne, jeśli użytkownik nie kliknie w CTA, ale w grafikę reklamy, spowoduje to podświetlenie CTA, które sygnalizuje potrzebę drugiego kliknięcia, aby użytkownik mógł zostać przekierowany do witryny zewnętrznej.
Kanwa
W zakresie zmian w reklamach na Facebooku to jeszcze nie wszystko. Od lutego możemy korzystać z jednej z najatrakcyjniejszej form reklamy, czyli kanwy. Jej zaletą jest interaktywność, która pozwala markom na budowanie dużego zaangażowania wśród użytkowników Facebooka. Co istotne, kanwa może być również publikowana jako post na Facebooku, dzięki czemu marki otrzymują także możliwość budowania zasięgu organicznie.
O jej zaletach moglibyśmy przekonać się na własnej skórze – w jednej z kampanii promocyjnych dla klienta Chicco Polska wykorzystaliśmy kanwę jako jeden w elementów kampanii Facebook Ads. Łączna ilość przejść do witryny, którą wygenerował Canvas wyniosła 34 188.
Co istotne, wraz z pojawieniem się kanwy, reklamodawcy otrzymali nową możliwość targetowania w swoich kampaniach. Teraz w ustawieniach grup reklamowych mogą utworzyć odbiorców składających się z osób, które otworzyły kanwę, a tym samym trafić do osób, które poznały markę, kojarzą ją lub weszły w interakcję z tą kreacją reklamową.
Instant articles dla wydawców
Wydawcy mogą publikować artykuły bezpośrednio na Facebooku, a użytkownicy wyświetlać je w News Feedzie bez konieczności wychodzenia z Facebooka. Dla użytkowników kanału na mobile oznacza to szybsze ładowanie treści, czytelniejszy układ i więcej interaktywności. Nie trzeba już zatem dzielić się linkiem do tekstu w poście. Instant articles ładują się szybko, niezależnie do tego, czy są mocno naszpikowane zdjęciami lub plikami audio, video. Użytkownicy Facebooka mogą zatem konsumować jeszcze więcej treści od razu, aniżeli zapisywać linki na później, by móc artykuły odczytać na komputerze. Co istotne w tej funkcji, Facebook zadbał także o możliwość komentowania, np. jedynie części artykułu. Dzięki temu dyskusja i dla osób zaangażowanych, i dla obserwatorów jest o wiele bardziej przejrzysta.
Kierowanie z reklamy do Messengera
Kolejną nowością, z której mogą korzystać reklamodawcy jest możliwość emitowania reklam w News Feedzie, które kierują użytkowników bezpośrednio do konwersacji w Messengerze. Oznacza to, że wykorzystując precyzyjne targetowanie reklam, marki mogą przekonać potencjalnych klientów do rozmowy w komunikatorze, co z kolei może przełożyć się na pozyskanie nowych zamówień czy rozpoczęcie innej współpracy. Reklamy mogą pojawiać się również w samym Messengerze. Wraz z tą opcją, reklamodawcy otrzymali dostęp do nowych szablonów reklam, wtyczkę pozwalająca na kontaktowanie się za pomocą Messengera oraz możliwość sprawdzania źródeł pochodzenia użytkowników, którzy konwersują z botami na komunikatorze.
Facebook live dostępny dla wszystkich
Funkcja Live, jeszcze do niedawna była dostępnych tylko dla liczących się graczy, czyli osób publicznych, dużych marek itp. Aktualnie, mogą korzystać z niej wszyscy użytkownicy Facebooka. Zniesione zostały także wszelkie ograniczenia czasowe – każdy może prowadzić transmisję praktycznie bez końca, przez dowolną ilość minut czy godzin.
Podczas nadawania relacji na żywo możemy podglądać ile osób ogląda naszą transmisję, sprawdzać komentarze znajomych, a także decydować z której kamery chcemy nadawać (przedniej czy tylnej). Transmisja automatycznie udostępnia się na profilu osoby / marki relacjonującej, możliwe jest również zapisanie jej w pamięci telefonu.
W zapowiedzianych zmianach dotyczących funkcji mówi się m.in. o udostępnieniu API, dzięki czemu korzystanie z opcji Live będzie możliwe z innych urządzeń, w tym np. z dronów.
Facebook 360
W roku 2015 Facebook zaczął wspierać filmy 360 stopni. W minionym roku zaś użytkownicy platformy mogą także cieszyć się zdjęciami wykonanymi w tej technologii, już w roli ich autorów. Fotografie sferyczne można oglądać zarówno na komputerze (wystarczy przeciągnąć obraz kursorem), jak i na urządzeniach mobilnych (obracając urządzenie w powietrzu wokół siebie). Co bardzo ważne, takie zdjęcie może wykonać każdy użytkownik Facebooka, zwykłym smartphonem po zainstalowaniu odpowiedniej aplikacji. Dla marek zdjęcia 360 stopni to kolejna metoda na tworzenie interesujących, angażujących treści.
Ewidentnie widać, że Facebook nieustannie stara się przyciągać nowych użytkowników oraz reklamodawców, kładąc nacisk na jeszcze większą personalizację, jak i wzbogacanie doznań towarzyszących korzystaniu z platformy. Nie możemy się już doczekać nowinek, jakie przyniesie nam rok 2017.