Redesign serwisu a SEO – o jakich aspektach SEO pamiętać przy projektowaniu nowej strony internetowej?

Wiele firm, decydując się na wielki krok, jakim jest redesign serwisu, koncentruje się tak bardzo na jego warstwie graficznej i aspektach użyteczności, w skład której wchodzi m.in. architektura informacji, ścieżki konwersji, możliwości zaimplementowania najnowszych technologii, że zapomina w tym natłoku o czymś bardzo istotnym – o SEO. Niejednokrotnie prowadzi to do spadków pozycji poszczególnych fraz, widoczności serwisu w wyszukiwarce Google (97,85% polskich użytkowników Internetu korzysta z wyszukiwarki Google), które prędzej czy później odbijają się na generowanych przez niego przychodach.

Ranking wyszukiwarek internetowych w Polsce (dane styczeń 2020 r, źródło https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland/2020)

Problem ten jest powszechnym zjawiskiem i dotyczy zarówno małych marek oraz dużych firm, niezależnie od tego, czy prowadziły one wcześniej działania w obszarze SEO, czy też nie. Nie ma tutaj reguły. Dlatego, aby zabezpieczyć serwis przed utratą widoczności w wyniku jego redesign’u, należy pamiętać o kilku kluczowych obszarach z punktu widzenia SEO. Pozwoli to nam nie tylko zabezpieczyć się przed spadkami w wyniku wdrożenia nowej wersji serwisu, ale również może wpłynąć na wzrosty widoczności.

AUDYT SEO

Po pierwsze, należy przeprowadzić audyt SEO obecnej wersji serwisu, który pozwoli nam zrozumieć jego obecną strukturę, status optymalizacji oraz mocne i słabe strony. W tym punkcie powinniśmy pochylić się nad on-site’owymi czynnikami rankingującymi. Przede wszystkim nad znacznikami title, meta description, nagłówkami, ich strukturą, treściami – stopniem ich optymalizacji (np. nasyceniem słowami kluczowymi) i formą ich prezentacji (np. aspekt „above the fold”). Dobrym narzędziem do przeprowadzenia takiego podstawowego audytu jest Screaming Frog. W rozszerzonej formie audyt wykona większość agencji performance marketingowych. Wyniki audytu SEO przełożą się istotnie na działanie strony po redesignie, także warto zainwestować na tym etapie w pracę specjalistów.

STRUKTURA ADRESÓW URL

Redesign jest dobrym momentem do uporządkowania i wprowadzania zmian w obrębie serwisu, które mogą wpłynąć na jego wzrost widoczności w wyszukiwarce Google. Aby przeprowadzić ten krok poprawnie, należy uzyskane w wyniku audytu adresy url zmapować i przyporządkować do nowych kategorii / hub’ów. Pamiętając o tym, żeby nowo utworzone adresy były przyjazne (tzn. nie zawierały wielkich liter, znaków specjalnych itd.), a stare adresy url zostały przekierowane na nowe – co zostanie omówione dokładniej niżej. Warto również pomyśleć o aktualizacji zawartości sitemapy w nowym serwisie.

MAPA PRZEKIEROWAŃ

Bardzo często zdarza się, że przejście na nową wersję serwisu wymaga zmian w obrębie jego struktury, adresów url i wywołuje powstanie nowych adresów, stron błędów 404. Dlatego bardzo istotnym elementem tego „przejścia” są przekierowania, które pozwalają przenieść moc (ruch) ze starych adresów URL na odpowiadające im zawartością nowe adresy. Dzięki temu serwis nie traci na widoczności, a jego użytkownikom nie wyświetlają się strony błędów 404, które wpływają negatywnie na współczynnik odrzuceń i konwersję w obrębie danej witryny. Rekomenduje się, żeby były to przekierowania 301. Liczbę stron błędów 404 zalecamy monitorować za pomocą narzędzia Google Search Console.

LINKOWANIE WEWNĘTRZNE

Modyfikacje, które niesie za sobą taki redesign, niejednokrotnie prowadzą do powstania nowej struktury adresów url, nowych stron. Developerzy bardzo często sądzą, że pozostawienie starych adresów URL w obrębie nowej wersji serwisu i ustawienie przekierowań 301 załatwia sprawę. Nie jest to prawdą. Dlatego, aby nie osłabiać przepływu link juice w obrębie struktury serwisu, warto poprawić wszystkie odnośniki w kodzie strony, które zwracają status 3XX, 4XX.  Ta zasada dotyczy również linków odnoszących się do zasobów, takich jak: zdjęcia, pliki js, css itd., ponieważ wpływa to bezpośrednio na spadek wydajności serwisu. Ten punkt warto monitorować za pomocą narzędzia dla programistów Ahrefs.

LINKI PRZYCHODZĄCE

Backlinki są jednym z kluczowych elementów wpływających na pozycje fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania. Ważne jest, aby prześledzić wszystkie linki przychodzące (backlinki) do serwisu, które prowadzą do przekierowanych stron, stron błędu w celu ich poprawy i ustawienia poprawnego adresu docelowego poprzez kontakt z administratorem danego serwisu. Tego typu linki można wytypować za pomocą narzędzia Ahrefs lub Majestic SEO.

ANALITYKA INTERNETOWA

Redesign oprócz modyfikacji graficznych to, jak już wcześniej wspomnieliśmy, ingerencja w kod strony, wdrożenie nowych technologii, czy wprowadzenie protokołu https. Dlatego bardzo ważne jest, aby poprawnie wdrożyć analitykę dla strony internetowej, pamiętać o aktualizacji kodu śledzącego Google Analytics i narzędzi takich jak Google Search Console, Google Tag Manager. W innym przypadku dane będą zbierane niepoprawnie i utracimy bardzo istotne informacje, które pomogą w przyszłości ocenić, czy redesign serwisu przyniósł korzyści w postaci wzrostu ruchu, konwersji, przychodów, czy też poskutkował spadkami w którymś z tych obszarów.

PODSEOWANIE

Powyższy artykuł nie uwzględnia całego zagadnienia SEO w procesie redesign’u. Bardzo często taka migracja wymaga przeprowadzenia kompleksowej analizy, aby nie zakończyła się ona spadkami, tylko przełożyła na wzrosty widoczności serwisu.

Strategia SEO to strategia długoterminowa, którą bardzo łatwo zniszczyć niefortunnym posunięciem. Jednym z nich jest właśnie redesign bez przygotowania wcześniejszej analizy SEO. Można go określić jako gotowy przepis na katastrofę, którego naprawa będzie czasochłonna i kosztowna. 

Jeżeli planujesz lub jesteś w trakcie redesignu strony, uwzględnij w tym procesie również aspekt SEO. Możemy Ci w tym pomóc przeprowadzając audyt SEO lub układając całą strategię SEO nowej strony. 

KONTAKT

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

hello@digitalhill.pl
+48 71 757 50 56

lub bezpośrednio:
Magdalena Pawelec / Chief Operating Officer
tel. +48 603 554 771
e-mail: magdalena.pawelec@digitalhill.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu) przez administratora - Digital Hill sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, adres: ul. Wagonowa 2D, 53-609 Wrocław, KRS 0000319364, NIP 8942946218 w celu otrzymywania informacji handlowych drogą elektroniczną i telefoniczną. Przysługuje mi prawo dostępu, sprostowania, usunięcia danych oraz ograniczenia ich przetwarzania. Zgoda jest dobrowolna i mogę ją cofnąć w każdej chwili. Przysługuje mi także prawo wglądu do moich danych, ich poprawienia lub usunięcia
Przewiń do góry