WSTĘP
Chciałbyś otworzyć sklep internetowy lub jesteś właścicielem działającego e-commerce’u, ale Twoje wyniki są coraz słabsze? Ten artykuł został stworzony dla Ciebie! W internecie znajdziesz setki poradników o sprzedaży w sieci, działaniach marketingowych, strategiach komunikacji z klientem. Mimo to, przeprowadzając audyt SEO sklepów internetowych, codziennie natrafiamy na powtarzające się błędy, które bardzo negatywnie wpływają na pozycjonowanie i obniżają widoczność serwisu. Dowiedz się, jakich błędów unikać, a jakie działania SEO przyniosą korzyści Twojemu biznesowi w internecie.
BRAK PODSTAWOWEJ OPTYMALIZACJI TREŚCI I GRAFIK
Optymalizacja meta tagów i znaczników, takich jak: title, description, nagłówki h1 należy do absolutnie podstawowych działań SEO i powinna być wykonana w pierwszej kolejności.
Optymalizacja tagów title
Tag title to jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania i jeden z czynników rankingowych algorytmu pozycjonującego Google. Jest to idealne miejsce na umieszczenie słów kluczowych, które będą informacją dla użytkowników i robotów Google, co znajdą na danej podstronie.
Optymalizacja tagów meta description
Tag meta description, który umieszczany jest w sekcji <head> każdej strony, na przestrzeni lat stracił na znaczeniu w procesie pozycjonowania stron, ale w dalszym ciągu jest miejscem, w którym możesz zareklamować swój sklep internetowy i zachęcić użytkownika do kliknięcia w link. Tag description powinien być unikalny, a jego długość nie powinna przekraczać 156 znaków. Ponadto ważne jest, aby tagi te były umiejętnie wypełnione słowami kluczowymi oraz zawierały CTA (ang. call to action).
Optymalizacja nagłówków
Kolejnym ważnym elementem będącym częścią działań SEO są nagłówki. Pełnią w języku HTML funkcję semantyczną. Oznacza to, że służą do podkreślania ważności treści. Umieszczanie słów kluczowych w znacznikach nagłówków, takich jak <h1>, <h2>, <h3> jest sygnałem trafności i wpływa na pozycję słów kluczowych w wyszukiwarce. Z perspektywy SEO warto zadbać o to, by na każdej stronie znalazło się wiele różnych nagłówków oraz jeden nagłówek <h1>. Oto przykład:
Optymalizacja atrybutów ALT
Robiąc zakupy w sklepie internetowym, nie mamy możliwości dotknąć, przymierzyć czy zwyczajnie przetestować danego produktu, dlatego tak ważna jest odpowiednio przygotowana prezentacja towaru – zdjęcia, wideo, infografiki. Optymalizacja plików graficznych stanowi ważny element w kontekście działań SEO. Tworząc i wprowadzając zdjęcia na stronę, należy przede wszystkim pamiętać o wprowadzaniu opisowej formy nazwy zdjęcia oddającej możliwie precyzyjnie jego zawartość. Trzeba pamiętać także o umieszczeniu atrybutu ALT (tekst alternatywny) opisującego zawartość zdjęcia przy wykorzystaniu odpowiednich słów kluczowych. Nie zapominajmy o odpowiedniej kompresji zdjęć – najlepiej ograniczyć ich rozmiar poniżej 200 kb, prezentując grafiki na podstronach serwisu w formie skompresowanej.
NIEPRAWIDŁOWY DOBÓR SŁÓW KLUCZOWYCH
Kolejnym błędem, którego nie przeoczy żaden specjalista SEO, jest brak przemyślanego planu umieszczenia słów kluczowych w treści. Zanim przygotujesz bogaty content na swoją stronę internetową, dokładnie zaplanuj, jakie słowa kluczowe powinny się w niej znaleźć. Nie wiesz, jak się do tego zabrać? Oto kilka porad!
Na początek możesz skorzystać z darmowych narzędzi, które pomogą Ci skompletować listę odpowiednich fraz kluczowych. Są to np. Planer słów kluczowych Google Ads, Answer the public (https://answerthepublic.com/), Keywordtool (https://keywordtool.io/), Ubersuggest (https://neilpatel.com/ubersuggest/) i wiele innych. Posługiwanie się profesjonalnymi narzędziami jest oczywiście bardzo pomocne, nie zapomnij jednak o tym, aby wejść w buty klientów sklepów internetowych z Twojej branży. Dowiedz się, czego najczęściej poszukują, sprawdź fora internetowe, dokładnie analizuj wyszukiwane słowa. Czy Twoi klienci wpisują frazy typu: “buty do biegania”, “buty sportowe Nike”, a może “buty do joggingu Reebok rozmiar 41”? To wszystko ma znaczenie! Więcej o pozycjonowaniu szerokim, zwanym również pozycjonowaniem long tail, dowiesz się tutaj. Pamiętaj również o tym, aby wybrane słowa kluczowe umieścić w tagu title, meta description, nagłówkach oraz opisach produktów i zdjęć.
ZBYT UBOGA TREŚĆ
Oto najgorszy z grzechów głównych popełnianych przez sklepy internetowe. Wyobraź sobie, że chcesz kupić telewizor, ale w opisie produktu znajdujesz zdjęcie i jedno zdanie, typu: “Oto telewizor nowej generacji, duży ekran, realistyczne kolory, kup teraz!”. Kupujesz? Nie sądzę. W opisie brakuje absolutnie niezbędnych informacji, parametrów sprzętu, zalet potencjalnego wyboru. Jeśli chcesz, aby użytkownicy decydowali się na zakup oferowanych przez Ciebie produktów, zadbaj o dobre, wyczerpujące opisy, zawierające wszelkie możliwe dane. Rozbudowany content marketing to również okazja do umieszczenia słów kluczowych, dzięki którym użytkownicy będą odwiedzać Twój sklep internetowy. Od dawna wiadomo, że fanami bogatej, wartościowej treści są nie tylko użytkownicy danego serwisu, ale również algorytm Google, który użyteczne witryny nagradza wyższymi pozycjami w wyszukiwarce.
PROBLEM DUPLIKACJI TREŚCI
Problem duplikacji treści to choroba, na którą choruje większość e-commerce’ów, szczególnie takich, które zajmują się dystrybucją produktów różnych marek. Wpływa to negatywnie na pozycjonowanie sklepów internetowych w wyszukiwarce Google. Duplikacja treści to sytuacja, w której zawartość określonej strony dostępna jest na innej stronie tej samej domeny lub w obrębie innej domeny. Bardzo często sklepy pobierają opisy ze stron producenta bez wprowadzania jakichkolwiek zmian. Problem dotyczy również kart podobnych produktów (np. sukienka w pięciu różnych kolorach). Nie każdy dysponuje dużym budżetem i sporą ilością wolnego czasu, dlatego stwórz wyczerpujący opis produktu i zadbaj o to, aby przy wyborze wariantu nie nastąpiło przeładowanie adresu URL. Możesz także wdrożyć przekierowania kanoniczne lub zablokować przed indeksacją wybrane wersje produktu. Duplikacja może dotyczyć także powielonych tagów title, meta description i nagłówka h1 – pamiętaj o nich, a roboty crawlujące to docenią.
PROBLEMY ZWIĄZANE Z NAWIGACJĄ I SORTOWANIEM
Wiele sklepów internetowych ilością oferowanych produktów przypomina ogromne centra handlowe, w których zdarza nam się spędzić pół dnia. Zazwyczaj odwiedzasz dany sklep z określonym celem zakupowym i aby zaoszczędzić czas korzystasz z różnych typów nawigacji. Należą do nich: nawigacja okruszkowa, drzewo kategorii, linki wewnętrzne, filtry pozwalające na sortowanie produktów czy wewnętrzna wyszukiwarka. Aby ułatwić użytkownikowi poruszanie się po Twojej stronie, niezbędne jest wdrożenie powyższych elementów. Wystrzegaj się takich błędów, jak:
- umieszczanie w głównym menu stron, które będą istnieć tylko przez krótki czas, np. strony z promocjami,
- brak zastosowania przekierowań kanonicznych w przypadku stron generowanych przez różne filtry i sortowanie,
- umieszczanie w głównym menu linków prowadzących do serwisów zewnętrznych,
- linki wewnętrzne prowadzące do nieistniejących podstron.
BŁĘDY TECHNICZNE
Będąc właścicielem sklepu internetowego, należy pamiętać, że oprócz treści ogromne znaczenie dla SEO mają również błędy techniczne. Oto te najczęściej spotykane:
- plik sitemap.xml nie jest aktualizowany i zgłaszany w Google Search Console, co ma niekorzystny wpływ na indeksację lub “reindeksację” adresów URL,
- strony produktów, które zostały usunięte lub nie są już dostępne, generują błąd 404. Pamiętaj, aby w takiej sytuacji ustawiać przekierowania 301 do produktów podobnych,
- brak wdrożonej strategii linkowania wewnętrznego. Linki wewnętrzne są łącznikami podstron w obrębie serwisu, dbaj o to, aby nie kierowały użytkownika do nieistniejących produktów,
- brak konfiguracji pliku robots.txt, w którym możesz określić dostępy dla robotów crawlujących Google i innych. Dowiedz się więcej tutaj: http://www.robotstxt.org/robotstxt.html,
- problemy związane z indeksacją. Jeśli pracujesz nad nową wersją serwisu, chcesz odświeżyć wygląd sklepu, nie pozwól, aby roboty Google indeksowały roboczą wersję Twojego sklepu internetowego. Jeśli chcesz uniknąć duplikacji treści, pamiętaj również, aby indeksowana była tylko jedna wersja domeny, np. https://twojsklep.pl. Inne wersje powinny zostać przekierowane za pomocą przekierowania 301 w pliku htaccess.
PODSUMOWANIE
Sklepy internetowe od lat cieszą się niesłabnącą popularnością. Konkurencja jest ogromna, dlatego dbałość o każdy szczegół może zwiększyć szanse Twojego biznesu na wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Jest to gra o wysoką stawkę, dlatego twórz bogate, wartościowe treści, wyczerpujące opisy produktów i stron kategorii, nie zapominaj o meta tagach i umiejętnym planowaniu słów kluczowych. Drugim priorytetem niech będzie strona techniczna Twojego sklepu i zastosowanie powyższych rad.
Prowadzenie działań SEO powinno być uzupełnieniem strategii biznesowej sklepów internetowych, a jeśli nie masz na to czasu, zgłoś się do nas, pomożemy w osiąganiu szczytów biznesowych!
Ogólni całkiem fajne napisany tekst. Przyjemnie się czyta. Daje ogólne rozeznanie w podstawowych sztuki. Przyczepił bym się tylko o te meta description ono już raczej niema większego znaczenia. No i chyba większość rad i tak dotyczy bardziej SEO niż Pozycjonowaniu. Tak wiem to się nie nierozerwalnie z sobą łączy jednak to troszkę inne tematy
Pingback: Pozycjonowanie sklepów internetowych na Magento | Digitalhill.pl
Sklepy internetowe mają dużą popularność, ale rywalizacja jest silna, dlatego wartościowe treści, szczegółowe opisy produktów, odpowiednie meta tagi i planowanie słów kluczowych są kluczowe dla osiągnięcia wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Ważnym priorytetem jest również zadbanie o stronę techniczną sklepu i wdrożenie powyższych strategii.