Klient
Kodilla to szkoła programowania online, która swoje korzenie działalności rozwija już od 2013 roku. Oferta edukacyjna skierowana jest zarówno do osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z programowaniem oraz dla specjalistów, którzy chcą podnieść swoje kwalifikacje.
Naszym zadaniem było wsparcie firmy w działaniach SEO, które do tej pory nie były traktowane priorytetowo. Dzięki efektywnej komunikacji oraz ścisłej współpracy z wewnętrznym działem marketingu Kodilli, już po kilku miesiącach udało nam się osiągnąć satysfakcjonujące efekty.
Wyzwania i cele
Klient od początku współpracy miał zbudowaną rozpoznawalność brandu oraz mocny, naturalny profil linków. Jednak widoczność organiczna serwisu była niewielka i stanowiła niewielki udział ruchu na stronie. Naszym głównym zadaniem było zwiększenie ruchu organicznego.
Jednym z pierwszych wyzwań było dostosowanie strategii SEO do profilu firmy oraz podejmowanych do tej pory aktywności. Kodilla to firma, która prężnie wykorzystuje różne obszary marketingu, więc kluczem do osiągnięcia sukcesu była synergia wszystkich tych działań. Wykorzystanie potencjału innych kanałów marketingowych, takich jak ePR, content i videomarketing było ważnym elementem budowania strategii SEO.
Kolejnym wyzwaniem było zwiększenie zasięgu bloga, który był aktywnie prowadzony od dłuższego czasu, ale miał niską widoczność w wyszukiwarce. Strategia SEO zakładała wykorzystanie bloga jako wartościowe źródło ruchu organicznego.
Wnikliwa analiza konkurencji pozwoliła wyciągnąć wnioski, które sugerowały, że działania SEO podejmowane przez konkurencyjne firmy są stosunkowo wąskie i mało efektywne. Dla nas to była szansa na zdominowanie wyników organicznych dla fraz związanych z nauką programowania.
Po wstępnej analizie sytuacji wyjściowej, wspólnie z klientem ustaliliśmy najważniejsze cele działań w obszarze SEO:
- zwiększenie udziału ruchu organicznego na stronie,
- zwiększenie widoczności bloga,
- zdominowanie wyników wyszukiwania dla fraz związanych z nauką programowania,
- zwiększenie ilości leadów z ruchu organicznego.
Audyt
Analiza słów kluczowych
Pierwszym etapem współpracy była bardzo szczegółowa analiza słów kluczowych. Chcąc zdominować wyniki organiczne, nie mogliśmy skupić się tylko na wąskiej liczbie fraz. Dlatego nasze badanie obejmowało setki słów kluczowych, na które serwis miał być pozycjonowany. Następnie frazy zostały podzielone według priorytetu oraz uwzględnione w strategii SEO na najbliższe miesiące.
Audyt onsite
Kolejnym krokiem było wykonanie audytu technicznego. Ze względu na to, że strona Kodilli jest postawiona na autorskim silniku, wymagało to dokładnej analizy różnych aspektów serwisu. Udało nam się znaleźć i naprawić wiele błędów związanych m.in. z niepoprawną indeksacją serwisu, przekierowaniami, tagami canonical, kierowaniem językowym czy błędami 404. Oprócz standardowej technicznej analizy, zajęliśmy się również optymalizacją meta tagów, adresów url, nagłówków, linkowania wewnętrznego oraz treści.
Audyt offsite
Audyt offsite obejmował szczegółową analizę profilu linków. Na jej podstawie wytypowaliśmy linki niskiej jakości, które mogły negatywnie wpływać na pozycjonowanie oraz dowiedzieliśmy się wielu cennych informacji na temat ówczesnej kondycji domeny. Audyt offsite pozwolił nam zaplanować optymalną strategię link buildingu z zastosowaniem różnych kanałów marketingowych, które były wykorzystywane przez Kodillę.
Plan rozbudowy contentu
Na podstawie wcześniejszej analizy słów kluczowych i analizy konkurencji zaplanowaliśmy rozwój contentu na stronie. Zakładał on cykliczne publikowanie wysokiej jakości treści. Ze względu na to, że artykuły blogowe były wykorzystywane również w innych kanałach marketingowych, tworzone treści miały być przede wszystkim wartościowe dla użytkownika. Ścisła wspólpraca specjalisty SEO ze specjalistami ds. contentu w Kodilli dała bardzo dobre rezultaty.
Zobacz również: analityka internetowa.
Realizacja
Zaplanowana strategia obejmowała wiele obszarów i wymagała dużego zaangażowania wewnętrznych działów Kodilli oraz zespołu SEO. Z tego względu całość została podzielona na kilka etapów, które były sukcesywnie wdrażane w kolejnych miesiącach współpracy.
Etap 1
Na początku zajęliśmy się optymalizacją najważniejszych aspektów technicznych strony oraz wdrożeniem zaleceń dotyczących słów kluczowych z najwyższym priorytetem. Żeby osiągnąć jak najlepsze rezultaty, dla każdej frazy wykonaliśmy osobną analizę, która uwzględniała intencje użytkownika oraz jakość i rodzaj treści, które wyświetlają się w wyszukiwarce dla danego zapytania. Dzięki temu mogliśmy jak najlepiej przygotować treść oraz rodzaj podstrony, która miała wyświetlać się w wynikach wyszukiwania dla danego słowa kluczowego. Podstrony, które zostały stworzone na potrzeby pozycjonowania zostały odpowiednio uwzględnione w strukturze serwisu tak, żeby przekazać im jak największą wartość.
Etap 2
W następnej kolejności zajęliśmy się optymalizacją bloga, który docelowo miał być ważną częścią ruchu na stronie. Przeanalizowaliśmy wszystkie stare wpisy, żeby wykorzystać jak najwięcej ich potencjału oraz zaczęliśmy realizować plan contentowy publikująć pierwsze artykuły na potrzeby pozycjonowania. Zaplanowaliśmy również strukturę linkowania wewnętrznego na blogu, która miała wzmocnić najważniejsze wpisy.
Etap 3
Kolejnym etapem było wdrożenie strategii link buildingu, która obejmowała m.in. wykorzystanie potencjału innych działań podejmowanych przez Kodillę m.in. webinary czy wywiady z pracownikami z branży IT.
Etap 4
Po wstępnej optymalizacji serwisu i stopniowym wdrażaniu strategii rozbudowy bloga oraz link buildingu, przystąpiliśmy do optymalizacji fraz z mniejszym priorytetem. Na jej potrzeby stworzyliśmy kolejne tematyczne podstrony oraz artykuły.
Etap 5
Aby utrzymać wzrost widoczności, cały czas wykonujemy cykliczne analizy słów kluczowych oraz wprowadzamy drobne optymalizacje techniczne. Staramy się wykorzystać jak najwięcej potencjału w każdym możliwym obszarze. Działania SEO nie są czynnością jednorazową i wymagają systematycznej pracy.
Efekty
Po kilku miesiącach współpracy udało nam się osiągnąć bardzo zadowalające efekty. Zrealizowaliśmy wszystkie zamierzone cele, a cel zdominowania wyników wyszukiwania i zdeklasowane konkurencji został wykonany z nawiązką.
Ruch organiczny
Po kilku miesiącach współpracy udało nam się wygenerować 239% więcej użytkowników, 265% więcej nowych użytkowników oraz 134% więcej sesji z kanału Google Organic.
Google Search Console
Liczba kliknięć w Google Search Console wzrosła o 230%, a liczba wyświetleń wzrosła o 175%.
Senuto
Według narzędzia Senuto liczba słów kluczowych w top3 wzrosła o 626% (z 45 na 327), w top10 o 254% (z 228 na 808), a w top50 o 100% (z 1510 na 3008).
Konkurencja
Zdeklasowaliśmy konkurencję i z nawiązką zrealizowaliśmy cel zdominowania organicznych wyników wyszukiwania dla fraz związanych z nauką programowania. Poniżej wykres z porównaniem do największych firm konkurencyjnych.
Słowa kluczowe
Skutecznie wypozycjonowaliśmy wszystkie najważniejsze słowa kluczowe z branży oraz setki fraz nawiązujących do działalności firmy.
Content + video
Dzięki udanej współpracy z wewnętrznym działem marketingu Kodilli udało nam się skutecznie połączyć działania SEO z innymi kanałami, takimi jak video, co pozwoliło zwiększyć zasięgi oraz urozmaicić wyniki wyszukiwania.
Desktop:
Mobile:
Direct Answers, czyli pozycja 0
Tworzenie wysokiej jakości treści zgodnie z zaleceniami SEO pozwoliło dla wielu fraz dostać się do Direct Answers, czyli osiągnąć tak zwaną “pozycję 0”.
Konwersje
Wzrost ruchu organicznego przełożył się również na wzrost konwersji:
Podsumowanie
Przykład Kodilli pokazuje, że najlepsze rezultaty osiąga się integrując ze sobą różne działania marketingowe. Gdyby Kodilla nie prowadziła pozostałych aktywności, strategia SEO nie przyniosłaby aż tak dobrych rezultatów. Działa to również w drugą stronę – żeby osiągnąć sukces w wyszukiwarce, nie wystarczy rozpoznawalna marka oraz aktywność w innych obszarach (content, media społecznościowe czy videomarketing). Niezbędne jest zaangażowanie specjalistów SEO i integracja wszystkich podejmowanych działań.
Sukces udało się osiągnąć dzięki pełnemu zaufaniu ze strony klienta. Wszystkie nasze rekomendacje były sukcesywnie wdrażane, a zespół Marketingu wykazywał dużą determinację, aby współpraca przebiegała sprawnie. Pokazuje to, jak ważna jest komunikacja pomiędzy klientem, a agencją i odpowiednie zaangażowanie obu stron.
Jeżeli Ty również chciałbyś poprawić swoje wyniki, chętnie Ci w tym pomożemy.