PodSEMowanie roku 2016

Ostatni rok w systemie Google AdWords przyniósł wiele nowości. Warto wymienić te najważniejsze, które miały wpływ na ostateczny wynik kampanii minionego roku.  

 

1.Zniknięcie reklam w prawej kolumnie

Już na początku 2016 roku zespół Google AdWords przygotował reklamodawcom sporą niespodziankę. Dotychczas obecne w prawej kolumnie reklamy tekstowe w wyszukiwarce zniknęły.

W zamian otrzymaliśmy 4  pozycje na reklamy AdWords w górnej części, natomiast prawa kolumna została zdominowana przez reklamy produktowe.

Tak duża zmiana spowodowała kilka istotnych modyfikacji w samych kampaniach AdWords. Spora część reklamodawców dostrzegła w tym zagrożenie w postaci wzrastającej stawki CPC. Inni specjaliści AdWords chwalili się swoimi wynikami wzrostu poziomu współczynnika klikalności, który jak wiadomo ma wpływ na Wynik Jakości i ostateczny poziom CPC.

Ciekawe wyniki na ten temat prezentuje serwis Moz. Natomiast serwis SEMPost wskazuje na obecne testowanie 3 produktów PLA, co może powodować kolejną zmianę w wyglądzie wyników wyszukiwania.

Warto rozpatrywać zmianę nie tylko jako ukłon w stronę reklam produktowych, ale również mobilnych użytkowników, którzy po prostu prawej kolumny nie dostrzegali.

 

2. Zakładka Google Zakupy

Pozostając w obszarze reklam produktowych, kolejną nowością było uruchomienie w Polsce zakładki Google Zakupy.

Na pierwszy rzut mamy widok przypominający sporą część porównywarek produktowych z  możliwością stosowania filtrów cenowych, modeli, marek, sprzedawców.

Jak na razie nie ma wyników wskazujących na większe zainteresowanie tym obszarem ze strony samych użytkowników. Nic dziwnego, skoro zakładka ta jest dopiero widoczna po kliknięciu w wynikach wyszukiwania pola „Więcej”.

Z pewnością zatem warto rozpatrzyć optymalizacje obecnego feedu produktowego – nie wiadomo bowiem co przyniesie 2017 rok.

 

3. Nowe formaty reklam

Pierwszym formatem, który został wprowadzony i poprawił CTR wielu kampanii to rozszerzone reklamy tekstowe.

Nowe reklamy mają dwa pola nagłówka. Dotychczas był to jeden ograniczający się do 25 znaków. Obecnie do wykorzystania mamy 30 znaków. W standardowych reklamach mieliśmy dwie linie tekstu z 35 znakami. Rozszerzone reklamy mają jedną linie z 80 znakami. Najważniejsze, że nowe formaty reklam są zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych.

Drugim formatem są reklamy elastyczne. Ich zaletą jest funkcja automatycznego dostosowania rozmiaru, wyglądu i rozmiaru do każdego miejsca docelowego w sieci reklamowej.

Wystarczy udostępnić obraz reklamowy, logo oraz treść. System sam dobierze format reklamy, np. natywny.

 

4. Reklamy widoczne w Mapach Google

Nowe lokalne reklamy w wyszukiwarce i Mapach Google. Zmiana ta pozwala na prezentację firmy w wynikach wyszukiwania po wpisaniu zapytania związanego z odległością do interesującej nas lokalizacji.

Żeby uruchomić reklamy w Mapach Google wystarczy połączyć konta AdWords z Google Moja Firma, udostępnić lokalizację i uruchomić rozszerzenie lokalizacji.

 

5. Rozszerzenia reklam

Miniony rok oprócz nowych formatów reklam przyniósł sporo nowości w obszarze rozszerzeń. Z pewnością wielu reklamodawców korzysta z nowych rozszerzeń informacji.

Mamy możliwość wyboru nagłówku. W naszym przykładzie mamy marki, jednak do wykorzystania jest znacznie więcej:

  • Udogodnienia
  • Kursy
  • Kierunki studiów
  • Miejsca docelowe
  • Polecane hotele
  • Ubezpieczenia
  • Typ produktu
  • Okolice
  • Usługi
  • Programy
  • Style
  • Typy

Reklamodawców, dla których istotny jest stały kontakt z klientami, na pewno ucieszył fakt rozszerzeń wiadomości.

Rozszerzenie to działa na urządzeniach mobilnych. Wystarczy, że użytkownik kliknie na swoim telefonie widoczną w reklamie ikonę wiadomości, wtedy otworzy mu się aplikacja SMS z gotowym tekstem utworzonej przez nas wiadomości. Jest to idealne rozwiązanie dla dystrybutorów i firm nastawionych na relacje B2C

Kolejnym rozszerzeniem, które niedawno zostało udostępnione w Polsce, jest informacja o cenie.

To rozszerzenie znacznie ulepsza reklamy tekstowe nie tylko dla sklepów internetowych, ale również serwisów nastawionych na usługę.

 

6. Raportowanie oraz demografia

W 2016 roku przyniósł długo oczekiwane targetowane po demografii w sieci wyszukiwania. Dotychczas niedostępna opcja teraz umożliwia prowadzenie kampanii ze względu na wiek i płeć.

Oprócz dodatkowych opcji targetowania na kontach AdWords pojawił się nowy raport wskazujący aktywność na różnych urządzeniach. Ciekawie wygląda część dotycząca ścieżki urządzeń.

 

Miniony rok przyniósł sporo nowości. Jeśli nie wykorzystujesz jeszcze żadnego ze wspomnianych nowinek może warto zacząć, nie tylko ze względu na fakt, że twoja konkurencja je stosuje, ale choćby dlatego, że rok 2017 ma przynieść jeszcze więcej ciekawych rozwiązań – z niecierpliwością czekamy na nowy interfejs AdWords i to, jaką jakość wniesie on do prowadzonych kampanii reklamowych.

Specjalista Google AdWords w Digital Hill - agencji Performance Marketing dla eCommerce z Grupy Unity. Na co dzień zajmuje się prowadzeniem projektów Adwords. Pracował m.in. dla marek Wólczanka, Vistula, Piotr i Paweł, Skalnik czy Primamoda. Ciągle rozwija się w obszarze marketingu w wyszukiwarkach oraz innych form promocji internetowej. Człowiek o wszechstronnych zainteresowaniach. Fan muzyki alternatywnej – w wolnych chwilach komponuje. Miłośnik turystyki regionalnej – odkrywa najpiękniejsze miejsca w Polsce. Po pracy uwielbia biegać oraz prowadzić muzyczny blog.

Więcej na naszym blogu...

Zobacz wszystkie posty