PodSEMowanie miesiąca – 11.2017

podSEMowanie

Tegoroczna jesień to okres poważnych zmian i usprawnień w funkcjonalnościach systemu Google AdWords. Oto, co przyniósł nam w tej dziedzinie ubiegły miesiąc.

Nowa wersja Edytora AdWords 12.2 – nowe funkcje 

Zgodnie z przewidywaniami, wraz z gruntownie odświeżonym interfejsem Google AdWords, czas na nową wersję Edytora – 12.2. Nie jest tajemnicą, że wiele osób korzysta rzadziej, mniej chętnie (lub co gorsza wcale) z niektórych możliwości oferowanych przez system AdWords, tylko dlatego, że nie można ich szybko skonfigurować za pośrednictwem tego narzędzia. Tak było przez dłuższy czas na przykład z rozszerzonymi reklamami dynamicznymi w wyszukiwarce, a ostatnio z budzącymi sporo emocji rozszerzeniami promocji. Ta nowa funkcja, mająca uzupełnić pulę rozszerzeń o kolejne formaty, prezentuje się naprawdę ciekawie, póki co jednak nie zdominowała reklam w polskiej wersji wyszukiwarki. Być może właśnie dlatego, że wielu marketerów ciągle jeszcze nie przekonało się w stu procentach do nowego panelu AdWords (a tylko tam rozszerzenia promocji są dostępne).

Przykład widoku wersji 12.2 Edytora Google AdWords

Przygotowując się do globalnego i ostatecznego zastąpienia starszej wersji AdWords nową (co ma nastąpić na początku 2018 roku), Google już teraz umożliwiło nam obsługę wspomnianych rozszerzeń oraz kilka innych, równie interesujących możliwości. Należą do nich:

– tworzenie i edycja reklam opartych na zasobach w Gmailu;

– konfiguracja rotacji reklam w grupach reklam;

– możliwość korzystania z kolejnych niestandardowych reguł – dodano te związane z rozszerzeniami informacji w witrynie oraz niewyświetlanymi kampaniami i grupami reklam.

W komentarzach dotyczących nowego Edytora pojawiały się też informacje na temat takich funkcjonalności, jak obsługa wszystkich rozszerzeń kampanii wideo, wybór opcji budżetu „Łącznie dla kampanii” oraz nowa forma kierowania na odbiorców o intrygującej nazwie – Zdarzenia z życia (dla reklam w Gmailu i YouTube). Założeniem w tym ostatnim przypadku jest dotarcie z odpowiednim komunikatem do tych odbiorców, w których życiu niedawno nastąpiło lub niebawem nastąpi ważne wydarzenie: przeprowadzka, ukończenie studiów, ślub. Może niepokoić fakt sporego zawężenia tego typu kierowania, z drugiej strony jednak punkty zwrotne w życiu człowieka generują najczęściej szereg potrzeb, które reklamodawcy mogą przekuć w decyzje zakupowe, umiejętnie operując przekazem, wykorzystując zasadę dóbr komplementarnych oraz docierając do wyselekcjonowanej grupy zdeterminowanych użytkowników, czemu służyć miałoby właśnie kierowanie Zdarzenia z życia. Póki co jednak, ta nowinka nie jest jednak (mimo zapowiedzi) dostępna w Edytorze.

Nowa elastyczność budżetów dziennych w kampaniach AdWords

Ta kontrowersyjna zmiana miała miejsce już w październiku, ale to listopad był miesiącem, w którym mogliśmy zaobserwować prawdziwe oblicze tej małej rewolucji na przestrzeni pełnych 30 dni. Wielu marketerów i reklamodawców zapamięta ten czas jako dość nerwowy okres prowadzenia kampanii, odkrywając, jak szybko wyczerpują się środki na koncie. Wprawdzie Google uspokaja, że miesięczne wydatki nie przekroczą wartości budżetu dziennego pomnożonego przez 30,4 dni, ale możliwość przekroczenia dziennych kosztów kampanii aż o 100% w dni o dużej ilości wartościowego ruchu i tak budzi spore wątpliwości (dotąd elastyczność wynosiła maksimum 20%).

Oficjalna informacja od Supporu Google dotycząca zmian w budżetach dziennych

Kolejne zaostrzenia zasad

Restrykcyjność Google w kwestii zasad redakcyjnych i dbałości o jakość przesyłanych reklam jest doskonale znana wszystkim osobom zajmującym się kampaniami AdWords. Nie jest zaskoczeniem fakt kontynuacji tej polityki – w listopadzie zostały zaostrzone zasady dotyczące treści wprowadzających w błąd czy tzw. clickbaitów, nieuczciwie zachęcających użytkowników do klikania. Należy też zwrócić uwagę na jeszcze jedną zmianę w tym temacie – od listopada wszystkie reklamy graficzne z przyciskiem „Pobierz” lub „Zainstaluj” będą bezwzględnie odrzucane.

 

 

Specjalista Google AdWords w Digital Hill – agencji Perfomance Marketing dla eCommerce w Grupie Unity. Copywriter, certyfikowany specjalista Google AdWords. W Grupie Unity od 4 lat. Przez długi czas odpowiedzialna za tworzenie treści na potrzeby content marketingu oraz rozwój obszaru webwritingu i seo copywritingu, autorka tekstów dla e-commerce, artykułów blogowych i branżowych. Brała też udział w projektach związanych z zarządzaniem treścią w social media. Wcześniejsze doświadczenie w pracy w redakcji magazynów targowych, gdzie koordynowała zarządzanie treściami reklamowymi i brała udział w procesie wydawniczym. Obecnie skupiona przede wszystkim na realizacji projektów kampanii AdWords i analityce internetowej. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wybrani klienci: Chicco, Dekoral, Kolporter, Grupa Plus, Reset2, Socatots, T-Mobile, ToysRUs, Euro AGD, Presto, Piotr i Paweł.

Więcej na naszym blogu...

Zobacz wszystkie posty