GTM dla początkujących. Wdrożenie i przykład wykorzystania

  • 30 listopada 2017
  • blog
google-tag-manager-logo

Czy jako właściciel strony wdrożyłeś kod Google Analytics myśląc, że to wszystko co trzeba zrobić, aby móc mierzyć efektywność swoich działań marketingowych? Tak naprawdę uzyskanie kodu UA to tylko pierwszy krok, aby móc korzystać z jednego z najlepszych narzędzi, jakim jest Google Tag Manager. Jak stworzyć konto GTM, połączyć je z GA i następnie wykorzystać do zmierzenia klikalności w wybrane elementy strony?  

Czym jest Google Tag Manager?

GTM to zaawansowane narzędzie do zarządzania tagami na stronie. Tagi z kolei to nic innego jak kody w języku JavaScript, które przesyłają informacje m.in. o ruchu i zachowaniach użytkowników. Dzięki temu możliwe jest zebranie bardziej szczegółowych danych i przesłanie ich do Google Analytics, bez konieczności ręcznego dodawania kodów JS na stronie. Wszystko odbywa się w obrębie jednego narzędzia, bez potrzeby fizycznej ingerencji w kod strony.

Pierwsze kroki: Konto Google Tag Manager

Aby GTM mógł spełniać swoją rolę, koniecznie jest umieszczenie dwuczęściowego kodu w sekcji <head></head> i <body></body> każdej podstrony.

Krok 1: Utwórz kontener GTM

Udaj się na stronę https://www.google.com/analytics/tag-manager/ by utworzyć konto GTM. Jeżeli masz już konto, wystarczy utworzyć nowy kontener, wybierając CREATE ACCOUNT

Kontener to nic innego jak konto, na którym przyjdzie nam pracować. Można wykorzystać jeden kontener dla wielu stron, ale nie powinno się tego robić. Kieruj się zdrową zasadą Jeden kontener=jedno strona, aby uniknąć błędów i by sama praca przebiegała płynniej. Pomoże to też osobie, która w przyszłości przejmie pracę po tobie.

Kolejnym krokiem jest nazwa kontenera. Polecam nazwę strony. Klikając CONTINUE pokaże się kolejne okno, w którym trzeba wpisać adres strony oraz rodzaj kontenera. Wybieramy WEB. Teraz wystarczy tylko zaakceptować regulamin.

Krok 2: Nazwij kontener

Krok 3. Podaj adres strony i wybierz witrynę internetową

Instalacja kodu GTM

Po pomyślnym utworzeniu konta od razu pojawi się dwuczęściowy kod GTM. Pierwszy fragment należy umieścić na samym początku strony, zaraz po znaczniku otwierającym <head>. Fragment drugi po znaczniku otwierającym <body> (lub <body <?php body_class(); ?>> w szablonie WordPressa w header.php).

Jeżeli z jakiegoś powodu okienko znikło, trzeba wejść w zakładkę ADMIN i w kolumnie Kontener wybrać Zainstaluj Google Tag Manager

Jeżeli na stronie jest zaimplementowany kod Google Analytics, należy go zastąpić kodem GTM i utworzyć tag GA (więcej o tym poniżej).

Dodanie nowych zmiennych

Nowo utworzony kontener jest ubogi w zmienne (Wariables). Zmienne to nic innego jak wartości określające, kiedy dany kod ma się uruchamiać, np. w przypadku kliknięcia w URL, zawierający np. słowo „klucz”. Domyślnie jest 5 zmiennych.  Zalecam od razu dodanie ich wszystkich, aby ułatwić sobie pracę w przyszłości.

Kliknij więc w klocek w kolumnie po lewej stronie, kliknij w SKONFIGURUJ i zaznacz wszystkie zmienne.

Tworzenie Tagu Google Analytics

W kolumnie po lewej stronie wybierz Tagi ->Nowe

W lewym, górnym roku możesz nazwać nowy TAG. Ja nazwałem Tag GA

Teraz wybierz Konfigurację tagu, aby wybrać jego rodzaj. Z wysuniętej listy wybierz Uniwersal Analytics

Konfiguracja tagu GA

Jeżeli wszystko zrobiłeś poprawnie, powinieneś na ekranie mieć okno ustawień kodu Google Analytics. Aby działał on poprawnie, typ śledzenia powinien być ustawiony na Wyświetlenie strony.

Ale kod nie będzie działał, jeżeli nie podasz jego danych. W tym celu trzeba ustawić nową zmienną. W tabelce Ustawienia Google Analytics wybierz New Variable (Nowa zmienna). Nowe okno to ustawienie zmiennej dla kodu GA. Ja nazwałem ją po prostu KOD GA.

Tutaj należy podać kod śledzenia Google Analytics dla strony. Przejdź na konto GA strony, dla której tworzony jest kontener.

W zakładce Administracja, w kolumnie USŁUGA wybierz Informacje o śledzeniu -> Kod śledzenia by skopiować identyfikator śledzenia UA-XXXXXXXXX-X

Gdy dodasz kod Google Analytics, zatwierdź klikając SAVE

Teraz trzeba określić warunki (REGUŁY), dla których dany tag ma się uruchamiać. Dla kodu GA mają to być wszystkie strony.

Po zapisaniu tagu pojawi się on na liście na stronie głównej kontenera.

Sprawdzenie działania kodu i publikacja zmian

Utworzenie Tagu nie powoduje, że zacznie on od razu działać na stronie. Każdą zmianę najpierw należy opisać i zatwierdzić, nim zostanie uruchomiony. Zanim jednak tak się stanie, warto przetestować jego poprawność.

Wybierz opcje Podgląd, aby wejść w tryb testowy.

Otwórz nową zakładkę w przeglądarce i wejdź na swoją stronę.

Pamiętaj, aby wyłączyć wszystkie rozszerzenia blokujące reklamy!

Powinieneś zobaczyć nowe okienko podglądu. Jeżeli tak się nie stanie, wyłącz blokowanie reklam/wyskakujących okienek lub odśwież stronę.

Jeżeli wszystko zostało zrobione poprawnie, w okienku powinna pojawić się informacja o uruchomieniu tagu na stronie.

Wróć teraz do zakładki z Google Tag Manager i zatwierdź zmiany klikając w Prześlij

W nowym oknie zostaniesz poproszony o opis dokonanych zmian. Każda zmiana jest widoczna w historii. Jeżeli coś przestanie działać lub zostanie źle wdrożone, opis pozwoli na szybką diagnostykę i naprawę błędu. Opis to także informacja dla osoby przejmującej pracę, o dokonanych przez ciebie zmianach.

Po dokonaniu opisu można opublikować tag.

Śledzenie kliknięć w linki

GTM pozwala na monitorowanie kliknięć we wszystkie linki. A co, jeżeli chcemy, aby zliczało kliknięcia tylko w linki prowadzące np. na określoną stronę lub tylko z danej kategorii?

Załóżmy, że chcemy, aby GTM zliczał wszystkie linki, odsyłające do strony klient/promocja.pl

Utwórzmy nowy tag Google Analytics, ustawiając Typ śledzenia na Zdarzenie

  1. Kategoria (grupuje rodzaj) Kliki Klient promocja
  2. Działanie {{Click URL}}
  3. Etykieta (nazywa konkretne zdarzenie) Klient promocja

ale jako warunki określmy Tylko Linki

Przy wybraniu warunku kliknij „+” w górnym, prawym rogu.

W tworzeniu nowego warunku w pierwszej kolejności trzeba go nazwać, np. Kliki klient promocja.pl

Jako nowy warunek wybierz Tylko linki

Teraz należy ustawić Niektóre kliknięcia linków na:

  1. Click url
  2. Zawiera
  3. Klient/promocja.pl

Jeżeli chcesz, aby GTM zliczał linki tylko z kategorii /kategoria2 do strony /promocja, ustaw warunki tak:

Kombinacji jest naprawdę dużo 🙂

Teraz Tag należy zapisać i podejrzeć jego poprawność poprzez skorzystanie z opcji Podgląd.

Typy najważniejszych zmiennych, czyli jak je wykorzystać

Tworząc warunki, można wybrać kilka typów reguł. W powyższym przykładzie użyliśmy zmiennej Click Element, ale domyślnie do wyboru jest ich aż 7

  1. Click element
  2. Click target
  3. Click text
  4. Click URL
  5. Page Hostname
  6. Page path
  7. Page URL
  8. Nowa zmienna

 

  • Click element pozwala na śledzenie kliknięć w dany element HTML, np. adres URL (dla mierzenia np. klikalności w kategorie).
  • Click target to atrybut docelowy klikniętego elementu, może to być np. _blank
  • Click text widoczny tekst w klikniętym elemencie. Można np. wykorzystać by sprawdzić, ile osób klika w baner z napisem „sprawdź cenę”.
  • Click URL kliknięcie w adresy URL.
  • Page Hostname czyli nic innego jak mierzenie wyjść z danego hosta (np. dla adresu adres.pl/czekolada-z-rumem host to adres.pl.
  • Page path mierzenie klikalności z wybranej podstrony (ścieżka bez domeny np. /promocja), przydatne, gdy np. chcemy śledzić kliki z danej kategorii.
  • Page URL mierzenie klikalności z wybranego adresu URL (pełna ścieżka np. https://mojastrona.pl/promocja).
  • Nowa zmienna – GTM pozwala na utworzenie nowych zmiennych, np. poprzez dodanie zmiennej title aby móc śledzić tytuły stron.

 

Google TAG Manager to zaawansowane narzędzie, które pozwala na mierzenie niemal każdej aktywności użytkownika. Podany przykład mierzenia klikalności to tylko wierzchołek góry lodowej możliwości tego narzędzia, dlatego warto poświęcić mu trochę czasu i na stałe połączyć ze swoją stroną internetową.

Specjalista SEO w Digital Hill – agencji Performance Marketing dla eCommerce z Grupy Unity. Specjalizuje się w optymalizacji serwisów on-site i off-site, szczegółowej analityce webowej oraz szerokiej strategii link buildingu.

Więcej na naszym blogu...

Zobacz wszystkie posty