seo i puszka coca-coli

Po co reklamuje się Coca-Cola, czyli co daje marketing znanym markom?

Czy pozycjonowanie strony Twojej firmy może zapewnić Ci sukces i stabilną pozycję na rynku? Co się stanie, jeśli zmniejszysz nakłady na marketing? Opowiadamy historię największej reklamowej rywalizacji i podpowiadamy, jak dbać o wzrost sprzedaży online.

Pepsi vs Coca-Cola – historia rywalizacji

Coca-Cola i Pepsi to dwie kultowe marki, które od lat walczą ze sobą o dominację na rynku napojów. Przybliżymy historię marketingowego pojedynku tych dwóch gigantów, aby pokazać siłę działań reklamowych.

Zanim na rynku pojawiła się Pepsi, jej konkurent sprzedawał już ponad 4 miliony litrów produktu rocznie. Coca-cola mogła się również pochwalić zaangażowaniem pierwszego influencera – w 1900 roku aktorka Hilda Clark zaczęła pojawiać się w reklamach napoju.

butelka i puszka

Do 1910 roku Pepsi miała franczyzę w 24 krajach, tymczasem Coca-Cola zwiększyła nakład na działania marketingowe i zaangażowała do kampanii czołowych sportowców – głównie baseballowych. To pozwoliło rozszerzyć zasięg marketingowy na Europę, a następnie Australię i Afrykę.

Gwoździem do trumny dla nienadążającej za konkurencją Pepsi było wprowadzenie racjonowania cukru w trakcie I Wojny Światowej, które zmusiło markę do bankructwa w 1923 roku. Około 5 lat później firma została sprzedana i przeniesiona do Wirginii.

Sytuacja Pepsi zaczęła się poprawiać dzięki podkreśleniu w komunikacji z klientami przystępności cenowej napoju. Firma stworzyła wówczas również pierwszy dżingiel reklamowy.

Dobrym posunięciem marketingowym Pepsi, o którym warto wspomnieć, była także zmiana logo w latach 40. Firma zdecydowała się na wykorzystanie kombinacji kolorów czerwonego, białego i niebieskiego, aby nawiązać do silnych uczuć patriotyzmu, które zdominowały kraj.

Kolejne lata były dla obu marek okazją do wykorzystywania potęgi telewizji i lokowania produktów w produkcjach filmowych, a w latach 80. – do wielkiego powrotu współpracy z gwiazdami – głównie twórcami muzyki popowej.

Dużym wyzwaniem dla obu firm było również wypracowanie skutecznej strategii komunikacji – w latach 50. odwoływano się do wartości rodzinnych, przedstawiając napój jako produkt wysokiej jakości, idealny dla wszystkich pokoleń. W późniejszych latach napój reklamowano jako atrybut rozrywkowych i modnych osób hasłem – „Bądź towarzyski, napis się Pepsi”. Dzięki rozpędzonej maszynerii marketingowej obu firmom udało się umocnić pozycję na rynku oraz uzupełnić swoją podstawową propozycję o nowe marki oferujące napoje i przekąski.

Śledząc rywalizację dwóch znanych marek, możemy zauważyć, że historia sukcesów i porażek pisana jest przez działania marketingowe. Im większe zrozumienie rynku i grupy docelowej, tym więcej korzyści ze zwiększonej świadomości marki. Zaniedbanie pewnych obszarów może skończyć się przewagą konkurencji. Chcesz wiedzieć jak to się przekłada na funkcjonowanie Twojej firmy i w jakie działania warto obecnie inwestować?

Marketing internetowy na straży sprzedaży

tablica

Jak możemy zaobserwować na przykładzie historii Coca-Coli i Pepsi – marka jest strategicznie projektowanym światem przeżyć i wartości. Odwołując się do ważnych idei oraz idoli Twoich potencjalnych konsumentów – sprawiasz, że chcą oni manifestować swoją tożsamość poprzez zakup oferowanych produktów. W ten sposób budujesz pozycję marki na rynku. Ale współczesne pozycjonowanie nie może obyć się bez narzędzi marketingu internetowego.

Twój klient może trafić na stronę zakupową na dwa różne sposoby:

  1. Wpisując w wyszukiwarkę nazwę marki lub adres domeny,
  2. Wchodząc na stronę dzięki wsparciu działalności marketingowej – np. pozycjonowania SEO.

Pozycjonowanie SEO oznacza szeroki wachlarz działań mających na celu:

  • osiąganie wysokich pozycji w wyszukiwarkach, takich jak: Google, Bing, Yandex oraz Baidu,
  • promowanie marki,
  • podkręcenie sprzedaży poprzez stronę internetową.

Poprawą widoczności marki w internecie zajmują się specjaliści SEO, do ich zadań należy m.in.:

  • audyt pozwalający ocenić stan strony internetowej,
  • analiza słów kluczowych,
  • optymalizacja witryny www pod algorytm Google,
  • budowanie linków przychodzących,
  • content marketing.

Pozycjonowanie nowoczesną walutą marketingu

strzałka i słupki

Jak udało się dowieść – sprzedaż i marketing muszą ze sobą ściśle współpracować i nie da się ich już oddzielić. Praca nad pozycjonowaniem bywa żmudna i może nie przynosić od razu spektakularnych efektów. Nie należy się tym jednak zrażać – zaniedbanie pozycjonowania może bowiem powodować spadek sprzedaży, a tym samym wzrost przewagi konkurencyjnych firm.

Chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat skutecznych działań z zakresu marketingu internetowego? A może zastanawiasz się jak wzmocnić pozycjonowanie Twojej strony firmowej? Zgłoś się do nas, Wspólnie zadbamy o Twoją pozycję na rynku. Nasi doświadczeni specjaliści SEO zaopiekują się reklamą Twojej marki i sprawią, że wyróżni się ona na tle konkurencji.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

hello@digitalhill.pl
+48 71 757 50 56

lub bezpośrednio:
Magdalena Pawelec / Chief Operating Officer
tel. +48 603 554 771
e-mail: magdalena.pawelec@digitalhill.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu) przez administratora - Digital Hill sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, adres: ul. Strzegomska 140A, 54-429 Wrocław, KRS 0000319364, NIP 8942946218 w celu otrzymywania informacji handlowych drogą elektroniczną i telefoniczną. Przysługuje mi prawo dostępu, sprostowania, usunięcia danych oraz ograniczenia ich przetwarzania. Zgoda jest dobrowolna i mogę ją cofnąć w każdej chwili. Przysługuje mi także prawo wglądu do moich danych, ich poprawienia lub usunięcia
Przewiń do góry