Findability – jak łatwo zostać znalezionym? Cz. 2

  • 26 stycznia 2017
  • blog

druga część artykułu Findability jak łatwo zostać znalezionym? 

Wszystko zaczyna się od słów kluczowych

Jak znaleźć to, czego szukamy w nadmiarze informacji, które otaczają nas z każdej strony? Słowa kluczowe stały się zaskakująco ważne w ostatnich latach. Jako istotny składnik procesu wyszukiwania online, słowa kluczowe są częścią naszego codziennego doświadczenia. Szukamy nowości, produktów, osób, mebli, muzyki itd. Każdego dnia karmimy wyszukiwarki słowami kluczowymi i to właśnie te słowa są kluczem do sukcesu.

Każdy użytkownik Internetu ma nieograniczoną możliwość dostępu do informacji oraz możliwości wyboru. Przykładem może być sposób w jaki kupujemy online. Nigdy wcześniej konsument nie miał takiego dostępu do informacji o produkcie. Co więcej nigdy wcześniej jednocześnie nie miał tylu produktów do wyboru. Mając w rękach tak ogromną przewagę konsument nie skupia się na reklamach w TV i nie jest narażony na nachalnych sprzedawców. Teraz sam wybiera kiedy chce kupić, co chce kupić i przede wszystkim gdzie.

Badanie słów kluczowych jest niezbędnym elementem procesu optymalizacji, ale również najtrudniejszym. To, na co uwagę, musi zwrócić każdy specjalista to znalezienie słów używanych przez użytkowników, co wcale nie jest tak oczywiste i łatwe jak mogłoby się wydawać. Wszyscy właściciele stron internetowych powinni zapewnić łatwy dostęp do zawartości zarówno dla wyszukiwarek, ale przede wszystkim dla użytkowników. Optymalizacja nie powinna być zadaniem wykonywanym głównie dla robotów. To musi być proces realizowany z myślą o ludziach, którzy korzystają z wyszukiwarek i którzy w przyszłości trafią na ich stronę. Otworzenie strony to dopiero połowa sukcesu, drugą część stanowi to co na niej znajdą.

Zawsze trzeba pamiętać, że to właśnie wyszukiwarki są głównym źródłem ruchu na stronie, dlatego to czy zostaniemy odnalezieni jest tak bardzo istotne.

Doskonałym rozwiązaniem jest opisanie za pomocą różnych słów tego samego. Trudno sobie wyobrazić aby strona znalazła się w wynikach wyszukiwania na dane słowo, jeśli w żaden sposób nie informuje o swoim powiązaniu z danym tematem. Wyszukiwarka Google kieruje się bardzo prostym mechanizmem, który skupia się na wyszukiwaniu wszystkich stron mogących być odpowiedzią na zapytanie użytkownika.

Przykład title z użyciem słów kluczowych

Przykład title z użyciem słów kluczowych

 

Jeśli więc na stronie nie występują konkretne słowa kluczowe, zarówno w title, jak i w treści oraz w nagłówkach (bez znaczenia czy są one użyte w dopasowaniu ścisłym, odmianach czy synonimach) Google samoistnie nie domyśli się, że właśnie ta konkretna strona jest wartościową treścią.

Przykład treści na stronie nasyconej słowami kluczowymi

Przykład treści na stronie nasyconej słowami kluczowymi

 

Pamiętajmy, aby nie ograniczać się tylko i wyłącznie do nasycania słowami kluczowymi tekstów na stronie. Analizując słowa kluczowe należy mieć również na uwadze, że użytkownicy szukają odpowiedzi na swoje pytania w grafikach, filmach, a także zakupach.

Findability i SEO a content

Findability często rozumiane jest jako taktyki prowadzone na stronie, które mają wzmocnić współczynnik konwersji. Warto jednak zastanowić się jak treść wpływa na znajdowalność, a przede wszystkim na niski współczynnik odrzuceń. SEO jest kluczowym elementem findability. Jego sukces zależy od zrozumienia wyszukiwarki, zwracając przy tym uwagę na to, że strona jest programowana dla użytkowników a nie dla robotów. Śmiało można powiedzieć, że bez SEO findability by nie istniało. Nikogo nie powinien dziwić fakt, że użytkownicy nie szukają treści – oni szukają wiedzy. Łatwo można wytłumaczyć to na podstawie zakupów online. Wchodząc na stronę księgarni internetowej, nie jest się tam, aby przeczytać opis książki, ale aby ją zakupić. A co za tym idzie, jeśli klient znajdzie stronę, na której nie można kupić książki, ale można zobaczyć jej opis – wyjdzie ze strony i prawdopodobnie już nie wróci.

Przykład strony, na której znajduje się dokładny opis produktu, ale zakup jest niemożliwy

Przykład strony, na której znajduje się dokładny opis produktu, ale zakup jest niemożliwy

 

Odnosi się to również do niekompletnej wiedzy przekazywanej na stronie. Szukając nowego laptopa użytkownik odwiedza stronę sklepu internetowego, niestety informacje na temat sprzętu są niekompletne bądź niedokładne. To również odrzuci potencjalnego klienta, którzy wyjdzie ze strony i będzie szukał wymarzonego laptopa w innym miejscu.

Przykład strony, na której nie ma informacji na temat sprzętu

Przykład strony, na której nie ma informacji na temat sprzętu

 

Użytkownicy szukają konkretnej wiedzy – bez znaczenia czy będzie to grafika, film, informacje czy inny możliwy kanał, zawsze chodzi o to samo – użytkownicy chcą się czegoś dowiedzieć.

Przed innym wyzwaniem stają właściciele blogów oraz stron internetowych, których głównym celem jest pomoc użytkownikowi oraz udzielenie satysfakcjonującej odpowiedzi. Poniżej znajduje się 5 wskazówek, dzięki którym twoja strona będzie miała większą szansę na to, aby być znalezioną.

1.Tytuł

Zastanów się jaki jest główny tytuł? Jakie są główne zalety lub wady opisywanego tematu? Na jakie pytania chcesz odpowiedzieć w swoim artykule? Tytuł musi być chwytliwy i zachęcać użytkownika do dalszej lektury. Konstruowanie konkretnych tytułów jest trudne, ale jest to klucz do sukcesu, którym musisz zainteresować odbiorcę.

Przykład tytułu – Wady i zalety fotografowania telefonem komórkowym

2.Słowa kluczowe

Wybierając słowa kluczowe zadaj sobie pytanie – jakie wyrażenia sprawią, że odbiorca znajdzie Twój artykuł? W tej sytuacji nie należy się ograniczać tylko do słowa kluczowego, które zawiera jedno słowo. Doskonale sprawdzają się słowa kluczowe z długiego ogona. Użytkownicy, którzy szukają informacji ogólnych i dopiero zaczynają swoje poszukiwania skupiają się na krótkich, jednowyrazowych frazach. Z czasem gdy poszukiwania postępują, ich problem lub potrzeba jest coraz bardziej precyzowana, a co za tym idzie pytania są coraz bardziej szczegółowe.

Przykład precyzyjnych słów kluczowych

Przykład precyzyjnych słów kluczowych

 

3.Dotarcie do niszowych odbiorców

Trudno nie oprzeć się pokusie wybrania tych słów kluczowych, które mają najwyższy potencjał, a co z tym się wiąże – najwyższą konkurencyjność. W tej sytuacji warto się zatrzymać i zastanowić – czy jestem w stanie zapewnić sobie miejsce na pierwszej stronie wyszukiwania mając świadomość o bardzo silnej konkurencji? Warto wrócić do punktu 3 i pomyśleć się nad niszowymi frazami, które będą odpowiedzią na pytania konkretnych użytkowników. Dzięki temu nikt przez przypadek nie trafi na twoją stronę, by potem ją szybko opuścić. Jeśli twój artykuł będzie dobry, masz szansę na to, że zainteresujesz odbiorcę, a nawet zapewnisz sobie lojalnego czytelnika.

4.Nagłówki

Jak zwrócić uwagę użytkowników i robotów wyszukiwarki na to, co jest najistotniejsze na stronie? Tutaj z pomocą przychodzi nam hierarchia informacji na stronie, którą najłatwiej określić za pomocą znaczników h1 – h6. Warto pamiętać, aby znacznik <h1> użyć na stronie tylko jeden raz, <h2> nie powinno być wykorzystywane zbyt często, zaś <h3> – <h6> można używać w dowolnej ilości – pamiętając jednak o hierarchii informacji.

Wybierając nagłówki na stronę, należy kierować się wybraną listą słów kluczowych.

Przykład użytych słów kluczowych w nagłówku H1

Przykład użytych słów kluczowych w nagłówku H1

 

5.Bez spamu

Każdy trafił kiedyś na stronę, która w żaden sposób nie odpowiedziała na pytanie, a tekst na stronie był jedynie zlepkiem słów kluczowych, które tworzyły bezsensowną treść. Nikt nie zaprzeczy, że używanie słów kluczowych w artykule jest istotne – bo to przecież dzięki nim wyszukiwarka wybiera tą konkretną stronę a nie inną. Warto jednak pamiętać, że słowo kluczowe – zarówno w odmianach jak i dopasowaniu ścisłym nie powinno być użyte częściej niż co 2 – 3 zdania lub co jeden akapit.

Najważniejsze czynniki wpływające na to jak postrzegana jest nasza witryna:

– używaj nagłówków na stronie (H1, H2, H3..)

– zadbaj o odpowiednią hierarchię informacji na stronie

– tytuły stron nie powinny być zlepkiem przypadkowych słów kluczowych, twórz inteligentne opisy dla wszystkich stron i podstron

– uzupełnij meta description, aby przedstawić opis witryny w wynikach wyszukiwania

– używaj znaczników <strong> aby zaznaczyć najważniejsze słowa i obszary na stronie

– używaj mikroformatów

– nie używaj tabel na stronie

– używaj rel=”nofollow” dla stron niepowiązanych z serwisem lub z niską reputacją

– twórz przyjazne adresy URL, w których zawarte są słowa kluczowe (o ile jest to możliwe)

– uzupełnij atrybuty <alt> na stronie

– wybierz nazwę domeny, która ma związek z tematyką twojej strony

– zadbaj o adresy kanoniczne w sytuacji duplikacji treści

– zawieraj słowa kluczowe w nazwach plików w serwisie

– nie umieszczaj ważnych informacji w PDF

– pliki PDF są indeksowane przez Google, ale rzadko pojawiają się w wynikach wyszukiwania

– zamieszczaj treści związane z tematyką strony, bogate w słowa kluczowe (nie sztucznie dodawane), które szybko się ładują i są widoczne, dzięki czemu mogą być łatwo indeksowane przez roboty

– zadbaj o szybkość ładowania strony

– pamiętaj o dostępności do każdej podstrony na podstawie 3 kliknięć

– utwórz sitemape (w HTML i XML)

– stwórz przyjazną stronę 404 i przekierowania 301

– zawieraj treści merytoryczne na stronie

– pamiętaj o stosunku – więcej treści niż kodu strony

– nie ukrywaj treści na stronie oraz innych praktyk mających na celu oszukanie wyszukiwarki

– dbaj o wiarygodne źródła linków odsyłające do witryny

– blokuj indeksowanie plików i katalogów w razie potrzeby w pliku robots.txt

– wybierz słowa kluczowe, które będą najkorzystniejsze dla Twojej strony

– umieść słowa kluczowe w strategicznych miejscach strony

– oceń gęstość słów kluczowych, ich występowanie powinno być poniżej 7%

– używaj link validator aby zlokalizować błędy na stronie

– zastosuj wewnętrzną wyszukiwarkę na stronie, która pomoże znaleźć użytkownikom to czego szukają

– dodaj na stronie odnośniki do social mediów

– zbuduj listę mailingową, wysyłaj wiadomości o promocjach, aktualizacjach i nowych postach

– unikaj black hat

– analizuj ruch w celu wykrycia braków findability, poprawy treści oraz zawartości strony.

Wytyczne wydają się być logiczne. Wyszukiwarka chce dostarczyć użytkownikom wysokiej jakości treści, które są w łatwy sposób możliwe do odczytania. To jednak nie koniec, tworząc ciekawe i angażujące treści na stronie możemy mieć pewność, że użytkownicy zaczną się dzielić linkami do naszej strony na blogach, forach oraz w social mediach. Dzięki temu reputacja naszej strony wzrośnie, a nam przybędzie nowych odbiorców.

Młodszy Specjalista SEO w Digital Hill - agencji Performance Marketing dla eCommerce z Grupy Unity. Absolwentka Komunikacji Wizerunkowej na Uniwersytecie Wrocławskim. Zajmuje się optymalizowaniem oraz pozycjonowaniem stron klientów. Prywatnie fotograf z zamiłowaniem do opuszczonych miejsc oraz eventów. Wybrani Klienci: Zaufane Kliniki, Globkurier, Uniwerystet Ekonomiczny, Reset2

Więcej na naszym blogu...

Zobacz wszystkie posty