Początek roku to dla marketerów pracowity czas: podsumowujemy gorący okres świątecznych zakupów, tworzymy roczne raporty efektywności działań reklamowych, kreślimy plany na nadchodzące miesiące, a w przypadku wielu branż koncentrujemy się na zimowych wyprzedażach i walentynkowych promocjach. Warto właśnie teraz być na bieżąco z nowościami w branży SEM, by jak najlepiej wykorzystać ten specyficzny moment w roku. Oto, co przyniósł nam styczeń 2017 w Google AdWords:
Dwa ważne deadline’y
Do 31 stycznia mieliśmy czas na bezstratne wdrożenie rozszerzonych reklam tekstowych w zastępstwie starych, standardowych formatów, które wprawdzie będą się nadal wyświetlać, ale nie będzie już możliwości ich edycji. Reklamodawcy mieli sporo czasu na przygotowanie się do tej zmiany i ci, którzy zrobili to odpowiednio wcześnie wyciągają już wnioski, które jednoznacznie mówią o wyższych CTR-ach i niższych kosztach konwersji w przypadku nowych, bardziej atrakcyjnych reklam tekstowych – zmiana okazała się więc bardzo korzystna.
Drugim, również długo już zapowiadanym, a więc bynajmniej nie zaskakującym przełomem jest pożegnanie z reklamami displayowymi w formie Flash. Już od czerwca ubiegłego roku wymagania Google nie pozwalały na ich przesyłanie, a od stycznia 2017 przestały się one wyświetlać – zastępują je, już zupełnie oficjalnie, formaty HTML5.
Łatwiejsze zarządzanie listą wykluczających słów kluczowych z poziomu MCK
Lista wykluczających fraz dodana w Zasobach wspólnych konta bardzo ułatwia zarządzanie kampanią, a od teraz Google daje nam w tym zakresie jeszcze więcej komfortu: możemy dodawać wykluczające słowa kluczowe do wielu kont na raz z poziomu konta menedżera. Warto więc pomyśleć o zbiorze uniwersalnych, powtarzających się z reguły w większości kampanii haseł do wykluczenia (często są to takie słowa, jak „opinie”, „ranking”, „gratis” etc.), ale również o wykluczeniach charakterystycznych dla danej branży i dodaniu ich do kilku kont klientów o podobnym profilu.
Jeszcze więcej informacji w reklamach z rozszerzeniami lokalizacji
Ważną zapowiedzią, która dotarła do nas w styczniu, jest zmiana w obszarze reklam z rozszerzeniami lokalizacji. Od końca stycznia lokalne reklamy wyświetlane w Mapach Google i lokalnych wynikach wyszukiwania zawierające adres firmy będą mogły zawierać również numer telefonu do tej konkretnej placówki. Tym sposobem użytkownicy będą mogli jeszcze łatwiej nawiązać bezpośredni kontakt z konkretnymi lokalnymi filiami. Zmiana ta nie wpłynie jednak w żaden sposób na standardowe reklamy tekstowe z dodanymi rozszerzeniami lokalizacji czy na wyświetlanie numerów telefonu w rozszerzeniach połączeń.
Jeśli chcemy korzystać z tej funkcjonalności, koniecznie zweryfikujmy poprawność numerów telefonów na wizytówkach w Google Moja Firma.
Przykłady lokalnych reklam w wyszukiwarce w wynikach wyszukiwania Google i w Mapach Google
Walentynki coraz bliżej – trendy 2017
Wielu reklamodawców z branży e-commerce już w styczniu zwiększyło czujność jeśli chodzi o mobilizację w kontekście lutowego święta zakochanych – i bardzo słusznie. Co prawda okres ten nie jest tak bardzo elektryzujący jak szał zakupów bożonarodzeniowych, warto jednak dobrze przygotować się i przyjrzeć obowiązującym trendom*. Opierając się na danych z 2016 roku można wywnioskować, że poszukiwania prezentów rozpoczynają się już na miesiąc przed 14 lutego i intensyfikują się z każdym tygodniem, osiągając apogeum na tydzień przed samymi Walentynkami. Google rekomenduje aktywne wykorzystanie kampanii remarketingu w wyszukiwarce na frazy generyczne, by dotrzeć do użytkowników, którzy nie dokonali konwersji na tydzień przed świętem. Większość potencjalnych klientów, zwłaszcza młodych użytkowników sieci, pozytywnie odnosi się do sugestii podarunków podsuwanych przez sprzedawców. Co jednak może zmartwić niektórych reklamodawców z typowych branż e-commerce – coraz częściej odchodzimy od zakupu tradycyjnych prezentów, skłaniając się raczej ku podarunkom w postaci usług pozwalających na wyjątkowe spędzenie czasu (wydarzenia, aktywności, eventy itp.). Wprawdzie kwiaty, biżuteria i słodycze nadal utrzymują się w topie „walentynkowych” zapytań, trend mniej konwencjonalnych, „niematerialnych” podarunków rośnie w siłę i w przyszłości być może będzie dominował w tym okresie. Warto zwrócić też uwagę na fakt, że coraz większą popularnością cieszą się podarunki spersonalizowane – jeżeli klient ma takie w ofercie, koniecznie podkreślmy to w reklamach.
Przewiduje się też, że ponad połowa zapytań związanych z Walentynkami w 2017 roku będzie się odbywać na urządzeniach mobilnych – nasza obecność w mobile powinna dotyczyć każdego etapu procesu zakupowego.
*Źródło: Google / Mintel Seasonal Shopper