Bing Ads i Google Adwords – podobieństwa i różnice

Większość z nas kojarzy wyszukiwarkę i model PPC z systemem AdWords i nic w tym dziwnego skoro, na całym świecie ok. 76% rynku wyszukiwarek internetowych należy do firmy Google, która jest odpowiedzialna za ten produkt. Na świecie oprócz wyszukiwarki Google można usłyszeć o Bing, Yahoo, Baidu czy nawet o rosyjskim Yandex-ie. 

Źródło: netmarketshare.com 11.2016
Źródło: netmarketshare.com 11.2016

Wśród tej grupy tylko jeden produkt może się pochwalić 9% wzrostem przychodów z reklam. Jest to Bing grupy Microsoft. Oprócz samej wyszukiwarki firma, podobnie jak Google, umożliwia prowadzenie kampanii PPC przy pomocy Bing Ads.

Poniższy artykuł pozwoli Tobie poznać podobieństwa i różnice pomiędzy dwoma systemami PPC – AdWords i Bing Ads.

 

Podobieństwa i różnice:

Produkty

Pierwszym obszarem, który pozwoli na porównanie obu systemów są oferowane przez nie produkty. Bing Ads na pierwszy rzut oka jest bardzo podobnym produktem co Google AdWords. Wystarczy spojrzeć na oferowane produkty w ramach obu systemów.

Jeśli dotąd prowadziłeś/aś kampanie produktową (PLA) w AdWords to z pewnością ucieszy fakt, że Bing również oferuje ten typ kampanii. Przy czym kampanie produktowe dostępne są wyłącznie na Stany Zjednoczone (desktop, tablet, smartfony) oraz Wielką Brytanię, Australię, Francję i Niemcy (desktop i tablety). Jest to znaczne ograniczenie, zwłaszcza, że AdWords umożliwia prowadzenie tego typu kampanii w większej liczbie krajów (w tym w Polsce) oraz nie ma ograniczeń pod kątem widoczności reklam na różnych urządzeniach.

W współczesnym świecie marketingu w wyszukiwarkach internetowych jednym z najważniejszych elementów kampanii PPC jest remarketing.  Bing Ads umożliwia efektywne prowadzenie kampanii remarketingowej. Wystarczy w prosty sposób zaimplementować Universal Event Tracking (UET), który jest głównym kodem w systemie Bing. Można go wdrożyć zarówno ręcznie, jak i przy pomocy Google Tag Managera.

Przy okazji list remarketingowych i kodów wdrożeniowych warto podkreślić istotę raportowania kampanii Bing Ads w Google Analytics. Niestety nie mamy tutaj automatycznego tagowania jak w przypadku AdWords, co wymaga wprowadzenie ręcznego tagowania kampanii Bing Ads.

Kolejną kwestią, która różni oba systemy, jest format reklam. W tym obszarze możliwości Bing Ads są niestety ograniczone. Z pewnością wielu zaskoczy fakt, że w porównaniu z Google AdWords nie ma możliwości wdrożenia reklam graficznych.

Inną kwestią są sieci występujące w Bing Ads. Do wyboru mamy sieć partnerską składającą się z Bing, AOL oraz Yahoo. Jeśli interesuje Ciebie szeroko rozumiana sieć reklamowa (na wzór Adwords) to niestety możesz się zawieść. Po pierwsze jest ona dostępna wyłącznie w Stanach Zjednoczonych. Po drugie tzw. Content Network jest miejscem ograniczonym i nie jest tak szeroką siecią jak w przypadku Google AdWords.

Struktura konta

Powyższe elementy wskazują zarówno na podobieństwo jak i różnice obu systemów. A jak wygląda to w kwestii struktury konta i funkcjonalności wewnątrz systemów?

Po zalogowaniu na koncie Bing Ads można odnieść wrażenie, że w dalszym ciągu jesteśmy na koncie AdWords, przy czym mamy bardziej zielony motyw oraz inne logo.

Jest to duży plus zwłaszcza, że niemal wszystkie zakładki mamy nawet w tej samej kolejności w obu systemach, a widoki danych zarówno dla kampanii czy grup reklam jest niemal identyczny.

To, co może być zaskoczeniem, to zakładka dotycząca importu kampanii.

Dzięki tej opcji, Bing Ads w prosty sposób umożliwia zaimportowanie kampanii z jakiegokolwiek konta AdWords i prowadzenie kampanii w Bing Ads.

Narzędzia

Z pewnością cieszy fakt, że oprócz podobieństw widoku zakładek, Bing Ads posiada podobne narzędzia co Google AdWords. Jeśli chcemy wiedzieć czy nasze reklamy poprawnie się wyświetlają możemy użyć narzędzia Podglądu i Diagnostyki reklam.

Oprócz wyboru słowa kluczowego i sprawdzenia widoczności reklam, możemy dobrać język, domenę rozumianą przez sieć partnerską, lokalizację oraz typ urządzenia.

W przypadku Bing Ads nie mogło zabraknąć również znanego z AdWords Planera słów kluczowych.

Po uruchomieniu narzędzia mamy widok wyboru konta, sposobu doboru słów kluczowych. Tutaj mamy dwie opcje wyboru słów – na podstawie podobieństw bądź podanej domeny (jest to również opcja dostępna w AdWords, z której mało kto korzysta).

W porównaniu do systemu AdWords w Bing Ads nie ma możliwości wykluczania słów kluczowych, czy wyświetlenia na podstawie dopasowania. Jednak jest inna ciekawa opcja – wykluczenie wyrażeń brandowych.

Po wpisaniu interesującego nas słowa kluczowego system wskazuje bardzo dokładną liczbę ostatnich wyszukiwań oraz średnią stawkę CPC. System AdWords wskazuje te wymiary oraz określa poziom konkurencji. W przypadku Bing Ads mamy dodatkowo podaną przybliżoną estymację liczby wyświetleń, kliknięć, poziomu CTR, a nawet poziomu wydanego budżetu.

Z pewnością jest to spora różnica w porównaniu do planera słów kluczowych w Google AdWords, który mimo, że posiada podobną funkcję to nie jest tak dokładny jak propozycja produktu Microsoftu.

Wiele osób wykorzystujących narzędzie Edytor AdWords zaskoczy fakt, że Bing Ads również udostępnia podobne narzędzie.

Po raz kolejny dostrzec możemy podobieństwo do narzędzia systemu AdWords nie tylko w obszarze układu zakładek, ale również funkcjonalności. Sporym ułatwieniem jest import kampanii AdWords przy pomocy tego narzędzia. Dzięki temu w prosty sposób oszczędzamy czas na ustawienie kampanii.

Proces tworzenia kampanii

Tworzenie kampanii Bing Ads wymaga przechodzenia kolejnych kroków podobnych do tych co oferuje AdWords, czyli operujemy najpierw ustawieniem kampanii, potem grup reklam, a następnie przygotowujemy reklamy.

Krok 1.

W pierwszej kolejności po kliknięciu w „Create Campaign” mamy do wyboru cel naszej kampanii.

System Bing Ads pozwala przygotować kampanie, które pomogą w osiągnieciu jak największego zasięgu na stronie czy realizacji wybranej konwersji. Ponadto mamy do wyboru kampanie promujące lokalne przedsiębiorstwo oraz zachęcające do kontaktu telefonicznego.

Po wyborze jednej z opcji przechodzimy do kreatora kampanii.

Krok 2.

Drugi krok nie powinien stanowić żadnego problemu, tym bardziej, że do złudzenia przypomina on ten sam w  kampanii AdWords.

Zatem nazywamy swoją kampanię, wybieramy dzienny budżet (mamy możliwość wyboru standardowego lub przyspieszonego wyświetlania reklam).

Dodatkowo wybieramy język oraz lokalizację.

Krok 3.

W kolejnym kroku tworzymy grupę reklam oraz przydzielamy słowa kluczowe. Najlepiej dokonać tego przez wpisanie adresu naszego serwisu.

Następnie po prawej stronie system wskazuje propozycje słów kluczowych wraz z miesięczną liczbą wyszukiwań, średnim CPC i poziomem konkurencji.

Po dodaniu wszystkich słów do kolumny po lewej stronie można przejść do kolejnego kroku.

Krok 4.

Po przygotowaniu odpowiedniej struktury kampanii i grupy reklam można przejść do stworzenia reklam tekstowych.

W widoku tworzenia reklam znowu otrzymujemy funkcjonalność podobną do kampanii AdWords. Tym razem mamy możliwość przygotowania reklam rozszerzonych bądź zwykłych reklam tekstowych.

System przygotowuje pełną wizualizację reklam.

Do przygotowanych reklam system pozwala na dodanie rozszerzeń reklam:

  • – Rozszerzenia linków do podstron
  • – Rozszerzenia połączeń
  • – Rozszerzenia informacji

Dodatkowo Bing Ads jest w trakcie testowania rozszerzenia mediów społecznościowych.

 

Jest to znaczna różnica w porównaniu do obecnych możliwości Google AdWords (ograniczenie do Google+).

Po utworzeniu reklam i dodaniu rozszerzeń możemy zaakceptować kampanie.

Oczywiście, podobnie jak w przypadku systemu AdWords, możemy dokonać zmian na już gotowej kampanii, czyli:

  1. Zmienić budżet dzienny a nawet ustawić budżet miesięczny dla kampanii (co zdecydowanie różni się od Google AdWords).
  2. Ustawić strategie stawek – ręczne ustawienie lub Ulepszone CPC (podobne do Ulepszonego CPC w Google AdWords)
  3. Dodać Harmonogramu wyświetlania reklam
  4. Dostosować bidowanie stawek na typy urządzeń,
  5. Kierować na ustawienia demograficzne.

Jak widać większość ustawień jest znanych z systemu AdWords, co znacznie ułatwia naukę Bing Ads oraz zmniejsza niechęć do samego narzędzia.

 

Zalety Bing Ads

Wyższa średnia pozycja i niższy koszt kliknięcia niż w Google

Podobnie jak w Google AdWords istotnym czynnikiem wpływającym na widoczność słowa kluczowego w Bing Ads jest Wynik Jakości oraz stawka. Jak wynika z przeprowadzonych testów (m.in Blue Corona) w Bing Ads średnia pozycja niektórych słów kluczowych była wyższa o ponad 30% niż w AdWords. Wraz ze wzrostem średniej pozycji słów kluczowych spadał koszt kliknięcia. Było to spowodowane wyższym współczynnikiem klikalności na korzyść Bing Ads.

Wybór sieci partnerskich

W przypadku Bing Ads mamy możliwość precyzyjniejszego doboru sieci partnerskich – w tym Yahoo czy AOL.

Budżet miesięczny

Bing Ads umożliwia swoim użytkowników ustawienie kampanii w ujęciu miesięcznym, czego nie ma w AdWords.


Zatem jeśli Bing Ads jest taki podobny do AdWords i posiada tyle zalet to czemu w Polsce nie jest to popularny produkt proponowany przez Agencje czy też stosowany przez indywidualnych reklamodawców?

 

Odpowiedź jest prosta. Bing Ads nie pozwala na prowadzenie reklam w polskiej wersji wyszukiwarki. Druga kwestia –  nawet jeśli byłoby to możliwe,  nie jest dostępny w Polsce, a nawet jeśli by był to trudno byłoby osiągnąć jakikolwiek zasięg ze względu na małą popularność wyszukiwarki w Polsce (w przybliżeniu udział to 2%).

Poza tym Bing Ads w porównaniu do najpopularniejszego systemu reklamowego wypada dość skromnie. Świadczy o tym przede wszystkim wąski zakres proponowanych formatów reklam, czyli braku reklam graficznych oraz sposobu rozliczania stawek, gdzie w Bing Ads mamy wyłącznie CPC.
W takim razie dla kogo jest Bing Ads? 

Z pewnością jeśli zależy nam na promowaniu produktów czy usług zagranicą – zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych, gdzie wyszukiwarka Bing posiada ok. 21 % udziału[1] warto oprócz AdWords rozpatrzyć Bing Ads.

Jest to korzystne z punktu widzenia kosztów, zwłaszcza, że jak dowodzi wiele case-ów porównujących Bing z AdWords to właśnie ten pierwszy system może się pochwalić niższym kosztem CPC.

Dodatkowo Bing Ads dzięki prostej funkcjonalności importu kampanii z AdWords może służyć jako doskonałe uzupełnienie do źródła jakie daje produkt Google.

Bing Ads to również specyficzna grupa odbiorców. Ponad 40% to osoby w wieku 35-54 lat będące w związku małżeńskim, a ok.30% to osoby z budżetem domowym przekraczającym $100 000. Jest to zatem dosyć świadoma grupa odbiorców, która poszukuje  przy pomocy wyszukiwarki Bing konkretnych produktów.

Najlepszym dowodem na osiąganie wymiernych korzyści z kampanii Bing Ads są proponowane na stronie produkty case-y.

Ostateczny Wynik

Jak na razie nie ma co skupiać się nad kampaniami przy użyciu Bing Ads. Mimo wzrostów przychodów z tego produktu, Microsoft w dalszym ciągu nie zamierza rozwijać swojej propozycji co w porównaniu z systematycznymi betami w Google AdWords stawia znak zapytania na istnienie systemu. Dla reklamodawców byłaby to wielka szkoda, ponieważ jest to idealny kanał do wykorzystania zagranicą przy targetowaniu na tzw. niszę przy niskich kosztach w porównaniu do Google AdWords.

[1] https://www.searchenginejournal.com/bings-share-search-market-growing-faster-googles/164425/

Skontaktuj się z nami

About The Author

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu) przez administratora - Digital Hill sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, adres: ul. Strzegomska 140A, 54-429 Wrocław, KRS 0000319364, NIP 8942946218 w celu otrzymywania informacji handlowych drogą elektroniczną i telefoniczną. Przysługuje mi prawo dostępu, sprostowania, usunięcia danych oraz ograniczenia ich przetwarzania. Zgoda jest dobrowolna i mogę ją cofnąć w każdej chwili. Przysługuje mi także prawo wglądu do moich danych, ich poprawienia lub usunięcia
Scroll to Top