5 rzeczy, na które musisz zwrócić uwagę, aby Twoja przedświąteczna kampania odniosła sukces, czyli jak pozyskać więcej klientów za pomocą Google Ads

christmas-2971961_1280

Przed nami najbardziej gorący, jeśli chodzi o zakupy, czas w roku. To także intensywny czas dla specjalistów e-commerce. Większość z nich już ma przygotowane strategie, część z nich domyka je właśnie teraz, tuż przed świątecznym ciągiem: Black Friday -> Cyber Monday -> Mikołajki -> Dzień Darmowej Dostawy -> Święta Bożego Narodzenia -> i równie ważne w niektórych branżach (np. moda) Sylwester oraz Nowy Rok. A chwilę później poświąteczne wyprzedaże i studniówki. Jest więc tego sporo.

W tym czasie w większości sklepów internetowych występuje peak zakupowy, a rolą specjalistów Google Ads jest ten trend podnieść jak najwyżej. O ilu rzeczach musimy pamiętać? Naprawdę o mnóstwie zależnych i pozornie niezależnych od siebie spraw, np. chociażby o… dobrej komunikacji pomiędzy specjalistą prowadzącym kampanię a osobą odpowiedzialną za sklep. Co z tego, że przygotujemy świetną kampanię, a okaże się, że zaraz zabraknie towaru, którego kampania dotyczy, a klient nas o tym nie poinformował?

Na potrzeby tego artykułu wybraliśmy zaledwie 5 rzeczy, o których trzeba pamiętać, bo nie sposób o wszystkim napisać. Niektóre z nich mogą dla wielu osób wydawać się dość oczywiste, ale właśnie o takich rzeczach najczęściej zapominamy.

Budżet

Trudny temat, szczególnie dla klienta, który po raz pierwszy ma do czynienia z kampaniami Google Ads. To, jaką strategię budżetową wybierzemy, zależy od branży, w jakiej działa dany sklep – czy wystarczy, aby nasze działania objęły tylko czas do Świąt Bożego Narodzenia, czy musimy rozciągnąć budżet aż do styczniowych wyprzedaży. Najlepiej, jeśli jest taka możliwość, zaplanować budżet  z góry na cały rok uwzględniając największe jego zapotrzebowanie właśnie na ten przedświąteczny czas. Następnie budżet musimy rozsądnie rozplanować pomiędzy poszczególnymi typami kampanii. To już zależy od tego, jakie kampanie najlepiej nam się sprawdzają, w większości e-commerców zapewne duży nacisk kłaść będziemy na kampanie produktowe i remarketing, ale nie w każdej branży jest to oczywiste. Temat budżetu musimy dokładnie przemyśleć tak, aby był on wystarczający na każdy dzień i aby nie okazało się, że w połowie grudnia nie mamy już środków do prowadzenia kampanii.

Pomysł

I tu znowu wszystko zależy od branży, choć jak wiadomo przede wszystkim chodzi o promocje i rabaty. Niestety rzadko specjalista Google Ads ma wpływ na to, jaką ostatecznie promocję będzie reklamować, ale mimo to większość specjalistów i tak ma swoje sprawdzone pomysły na udane kampanie. Często informacje o nadchodzących promocjach warto wypuścić wcześniej, przecież nie szukamy prezentów pod choinkę tylko w Black Friday, ale też tydzień, dwa czy trzy wcześniej. Porównujemy produkty, szukamy opinii. Warto wykorzystać ten czas, aby poinformować potencjalnych klientów, że to właśnie w naszym sklepie znajdzie wybrany produkt z 50% rabatem albo z bezpłatną wysyłką, ładnie zapakowany lub że może go zwrócić bezpłatnie jeszcze po nowym roku itd. Jeśli pomyśleliśmy o tej kampanii z naprawdę dużym wyprzedzeniem możemy wykorzystać zeszłoroczne listy remarketingowe, jeśli nie – pomyślmy o tym teraz, zaprocentuje nam to za rok.

Asortyment

Jeśli mamy na to wpływ, postarajmy się, aby wyprzedaż w sklepie, do którego kierujemy kampanie naprawdę była wyprzedażą. Klienci bardzo szybko wyczuwają pozorne promocje i zapamiętują to sobie, a opinie są dzisiaj ogromnie ważne. Zastanów się sam – ile razy miałeś ochotę wystawić dobrą opinię, bo byłeś z czegoś bardzo zadowolony, a ile razy miałeś ochotę wystawić złą opinię, bo zawiodłeś się na produkcie czy też usłudze… No właśnie. Oczywiście nie chodzi o to, żeby sprzedawać produkty byleby tylko je sprzedać, bez marży, ale też pamiętajmy o tym, że 2% rabatu to nie rabat, że promocja w sklepie z odzieżą, która dotyczy tylko skarpetek to nie promocja, że niedziałający kod rabatowy to nie kod itd. Zwróćmy uwagę na zapasy, czy aby na pewno mamy wystarczającą ilość produktów w magazynie, czy promocja nie dotyczy tylko kilku produktów, które wyprzedamy podczas Czarnego Piątku a potem nie będzie czego sprzedawać. 

Typy kampanii

Przede wszystkim nasze kampanie muszą być spójne z pozostałą komunikacją, czyli z tym, co na stronie, co w newsletterze i co w social mediach. Spójną komunikacją utrwalamy się w świadomości naszych potencjalnych klientów, dbajmy więc o to. Dobór odpowiednich typów kampanii zależy między innymi od asortymentu, jakim dysponujemy. Często drzewo naszych kampanii odzwierciedla drzewo kategorii na stronie i jest to bardzo dobry i logiczny pomysł, dzięki temu łatwiej poruszać się w gąszczu kampanii i reklamowanych produktów. To, na jakie typy kampanii postawimy podczas okresu przedświątecznego zależy od tego, gdzie widzimy największy potencjał. Bardzo pomocne w tym czasie mogą być kampanie remarketingu w wyszukiwarce (RLSA), to przecież czas gdzie ciągle szukamy, pytamy Google jaki prezent dla taty, jaki prezent dla siostry itd. – wykorzystajmy to. Pamiętajmy o remarketingowych kampaniach produktowych – przypominajmy się użytkownikom, w końcu gdy nadejdzie czas ich decyzji o zakupie, mają zrobić te zakupy w naszym sklepie. Ten czas zakupów świątecznych to też czas kampanii, na które często nie warto stawiać w innych porach roku – to właśnie kampanie związane ze słowami prezent, choinka, święta, jaki, który, opinie.

Wysyłka

To ważna rzecz, szczególnie, gdy zaczyna kurczyć nam się czas i Święta już za pasem, a klienci chcą mieć pewność, że swoją przesyłkę otrzymają przed 24. grudnia. Szybka wysyłka to istotna sprawa, informujmy o niej nie tylko w treściach reklam, ale też w rozszerzeniach i na banerach. Dzisiaj chcemy mieć wszystko szybko. Często też, planując zakupy świąteczne przez internet, robimy je wcześniej właśnie po to, aby w razie czego móc je zamienić lub zwrócić, jeśli coś będzie nie tak i mieć czas na zamówienie nowych zakupów. Warto w tym czasie zainwestować w darmową wysyłkę, tym bardziej, że Black Friday w ciągu ostatnich 2-3 lat rozciągnął się w wielu sklepach na cały tydzień, a Dzień Darmowej Dostawy traci na znaczeniu, bo zbyt wiele sklepów w tym czasie oferuje darmową dostawę. Warto informować o możliwości zwrotu mimo, że zawsze mamy takie prawo, aby w ciągu 14 dni zwrócić dany produkt zakupiony w sklepie internetowym bez podania przyczyny. To dobry czas, aby o tym przypominać, aby zaoferować darmowy zwrot lub żeby wydłużyć ten czas nawet do połowy stycznia. Informujmy naszych klientów, że zamówiony produkt otrzymają przed Świętami, szczególnie jeśli do Świąt zostało mało czasu, np. 3 dni. Chyba, że nie możemy tego zapewnić, wtedy zdecydowanie lepiej odpuścić sobie taki komunikat.

W trakcie tworzenia naszych przedświątecznych kampanii skupmy się na tym, żeby wykorzystać wszystkie nasze atuty. Wykorzystujmy wszelkie możliwości, jakie daje nam Google Ads a jest ich naprawdę sporo, z roku na rok coraz więcej. Pomyślmy o kampanii na YouTube – to dobry czas żeby zwiększyć siłę brandu i wizerunku. Pamiętajmy, że większość wyszukiwań odbywa się na telefonach komórkowych, źle ustawiony, niewyraźny komunikat zniechęci naszych potencjalnych klientów. Nie zapominajmy o CTA, zachęcajmy użytkowników do podjęcia działań jak najszybciej. W tym czasie musimy pamiętać o wielu rzeczach tak, by maksymalnie wykorzystać ten najważniejszy zakupowo czas w roku.  

Aleksandra Araszkiewicz – Starsza Specjalistka Google Ads w Digital Hill - agencji Performance Marketing dla eCommerce z Grupy Unity. Posiada siedmioletnie doświadczenie w wykorzystywaniu Google Ads jako efektywnego kanału promocji oraz w prowadzeniu kampanii z wykorzystaniem wszystkich produktów oferowanych przez Google, m.in. kampanie w YouTube, a także kampanie eksportowe. Posiada certyfikaty w ramach Google Partners + Analytics. Wybrani klienci: Volkswagen Group Polska, Grupa Krotoski Cichy, Sony Centre, CH Magnolia Park Wrocław, Wittchen, Toys”R”Us, Chicco Polska, Dekoral, Vistula, Wólczanka.

Więcej na naszym blogu...

Zobacz wszystkie posty