Według danych W3Techs, firmy, która analizuje rynek IT, w listopadzie 2019 roku aż 35% stron na świecie pracowało w oparciu o WordPress, zaś wśród systemów zarządzania treścią WordPress miał udział na poziomie 61,8%. Jest to zatem najbardziej popularny CMS na świecie! Użytkownicy WordPressa korzystają z wielu wtyczek, aby usprawnić działanie swojej strony internetowej. Wśród nich najbardziej popularną jest Yoast SEO.
Yoast SEO – co to jest?
Wtyczka Yoast SEO nie tylko wspomaga optymalizację strony pod wyszukiwarkę Google, ale również może stać się niezbędnym narzędziem do wzrostu popularności Twojego bloga lub rosnącej liczby sprzedaży produktów w Twoim sklepie internetowym. Sama instalacja wtyczki nie będzie miała oczywiście żadnego wpływu na pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania, ale odpowiednio skonfigurowana może skutecznie zwiększyć ruch i stanowić realne wsparcie dla działań SEO. Sprawdź, jak to działa!
Yoast SEO – jak zainstalować?
Instalacja wtyczki jest niezwykle prosta, więc każdy użytkownik WordPressa na pewno sobie z tym poradzi. W celu dodania wtyczki przechodzimy do głównego menu, wybieramy Wtyczki, następnie dodaj wtyczkę, w oknie wyszukiwania wpisujemy Yoast SEO, po czym instalujemy wtyczkę i aktywujemy ją.
Wtyczki -> dodaj wtyczkę -> wpisujemy Yoast SEO -> Zainstaluj teraz -> Aktywuj
Instalacja zakończona, czas na konfigurację wtyczki.
Yoast SEO – jak skonfigurować?
Aby wstępnie skonfigurować wtyczkę Yoast SEO przechodzimy do głównego menu, klikamy SEO -> Ogólne, a następnie odnajdujemy ramkę Pierwsza konfiguracja SEO i wybieramy Kreator konfiguracji.
Po kliknięciu przechodzimy na stronę konfiguracji wtyczki, która składa się z ośmiu kroków do wypełnienia:
Środowisko
Do wyboru mamy 2 opcje dotyczące stanu strony:
- Moja strona jest gotowa do zaindeksowania
- Moja strona jest w trakcie budowy i nie powinna być indeksowana
Należy pamiętać o zmianie opcji, jeśli strona będzie gotowa do indeksacji.
Typ witryny
W tym kroku wybieramy, który z wymienionych typów witryny odpowiada treści strony. Wśród kilku opcji znajdują się: blog, sklep internetowy, strona z aktualnościami, mała firma lokalna, korporacja, portfolio.
Organizacja lub osoba
W tym miejscu określamy, czy strona, którą prowadzimy jest reprezentowana przez firmę czy osobę prywatną. Jest to informacja dla Grafu Wiedzy Google, który wyświetla zgromadzone informacje w wynikach wyszukiwania, dlatego warto wypełnić wszystkie pola, szczególnie jeśli dotyczą Twojej firmy. Przykład Grafu Wiedzy Google:
Widoczność w wyszukiwarce
W tym miejscu zaleca się zatwierdzić domyślne ustawienia, ponieważ chcemy, aby wszystkie nasze strony i wpisy zostały zaindeksowane przez Google.
Wielu autorów treści
Ten krok pozwala nam na określenie, czy nasza strona będzie miała jednego czy wielu autorów. Ustawienie to ma wpływ na widoczność archiwów autorów. Jeśli publikować będzie tylko jeden autor, to archiwum będzie wyglądać tak samo, jak strona główna bloga. Jak wiemy, Google nie lubi powielania treści, zatem bardzo ważne jest, aby w tym kroku zaznaczyć “Nie”.
Ustawienia tytułu
Tutaj ustawiamy domyślny tytuł strony, który pojawi się w wynikach wyszukiwania Google w postaci linku do naszej strony. Znacznik <title> jest uważany za jeden z czynników rankingowych, zatem bardzo ważne jest, aby składał się z odpowiedniej liczby znaków oraz zawierał słowo kluczowe.
Sukces! Konfiguracja została zakończona pomyślnie.
Yoast SEO – podstawowe funkcje
Ogólne
Po pomyślnie przeprowadzonej konfiguracji przyszedł czas na omówienie najważniejszych funkcji wtyczki. Wracamy do głównego menu WordPressa, klikamy SEO -> Ogólne i wybieramy zakładkę Funkcje. Tutaj możemy dowolnie włączać i wyłączać wszystkie dostępne funkcjonalności.
Oto dostępne funkcje:
- Analiza SEO – podpowiada, jak poprawić SEO Twojej strony,
- Analiza czytelności – sugeruje, jak ulepszyć strukturę i styl Twojego tekstu,
- Kluczowe treści – pozwala wskazać i filtrować najważniejsze artykuły w Twojej witrynie,
- Licznik linków we wpisach – pomaga ulepszyć strukturę Twojej witryny,
- Mapa strony XML – tutaj możesz włączyć mapę witryny generowaną przez Yoast SEO,
- Integracja z Ryte – pozwala na codzienne sprawdzanie, czy twoja witryna jest indeksowana przez wyszukiwarkę. Jeśli tak nie jest, otrzymasz powiadomienie,
- Menu w pasku administracyjnym – zgoda na dodanie menu Yoast SEO w pasku administracyjnym zawiera przydatne odnośniki do zewnętrznych narzędzi, służących do analizy stron i ułatwia sprawdzenie, czy masz nowe powiadomienia,
- Bezpieczeństwo: brak zaawansowanych ustawień dla autorów – Sekcja zaawansowanych ustawień Yoast SEO pozwala użytkownikom usuwać wpisy z wyników wyszukiwania lub zmienić link kanoniczny. Opcje są dostępne dla zaawansowanych użytkowników, dlatego domyślnie tylko redaktorzy i administratorzy mogą je zmieniać. Zmiana opcji na “Wyłącz” pozwala wszystkim użytkownikom na modyfikację tych ustawień.
Narzędzia dla webmasterów
W tej sekcji wtyczki znajdujemy miejsce na wpisanie swoich kodów weryfikacyjnych wybranych narzędzi dla webmasterów np. Baidu, Bing, Google Search Console.
Wyszukiwarki
Po powrocie do głównego menu otwieramy SEO -> Wyszukiwarki. W tym miejscu możemy zmienić ustawienia zarówno dla konkretnych podstron, jak i archiwów. Oto elementy, które można edytować dla poszczególnych typów treści:
- określenie typu treści w wynikach wyszukiwania – czyli sprecyzowanie, czy dane archiwum oraz wszystkie wpisy i strony mają być indeksowane przez wyszukiwarkę.
- Tytuł SEO – tag title jest jednym z najistotniejszych czynników rankingowych w wyszukiwarce Google i warto zadbać to, aby zawierał najważniejsze słowo kluczowe.
- meta description – obecnie nie jest brany pod uwagę w pozycjonowaniu witryny w wyszukiwarce Google, ale ma duży wpływ na klikalność linku przez użytkownika. Warto również zadbać o to, aby opis zawierał CTA (Call to action), który dodatkowo zachęci do kliknięcia.
Media
W części Media znajdziemy pytanie: „Przekierować adres URL załącznika do pliku załącznika?”. Warto wybrać odpowiedź: Tak. Kiedy przesyłamy media na stronę – obraz lub film – WordPress nie tylko je zapisuje, ale także tworzy podstronę dla każdego załącznika. Większość użytkowników nie potrzebuje takich podstron, więc najlepiej je wyłączyć i przekierować adres do pliku załącznika.
Okruszki
Menu okruszkowe jest ważnym elementem nawigacyjnym dla użyteczności strony internetowej. Pomaga użytkownikowi poruszać się w obrębie danego serwisu. Jeżeli motyw, który wybraliśmy nie posiada nawigacji okruszkowej, możemy ją utworzyć za pomocą wtyczki Yoast SEO.
Społeczności
W menu głównym wtyczki przechodzimy do SEO -> Społeczności. W zakładce Profile możemy wpisać adresy URL naszych kont w najpopularniejszych mediach społecznościowych m.in. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, YouTube.
W kolejnych zakładkach dostępne są zaawansowane ustawienia dla Facebooka, Twittera i Pinteresta. Po kliknięciu w jedną z nich widzimy opcję włączenia dodawania danych do Google Knowledge Graph. Informacja zawarta w tej zakładce podpowiada, aby włączyć tę funkcję, jeżeli chcesz, aby Facebook i inne serwisy społecznościowe wyświetlały podgląd zawierający obrazki i fragment tekstu, gdy link do twojej strony zostanie udostępniony.
Narzędzia
W menu wtyczki przechodzimy do SEO -> Narzędzia. W tej sekcji Yoast SEO prezentuje wbudowane narzędzia. Istnieje możliwość importu ustawień z innych wtyczek do pozycjonowania i eksportu naszych ustawień. Mamy również dostęp do edycji plików robots.txt oraz .htaccess, a także możemy hurtowo zmieniać tytuł i opis danej podstrony bez konieczności edycji treści na każdej stronie z osobna.
Podsumowanie
Wtyczka Yoast SEO może być skutecznym narzędziem, które pomoże nam w optymalizacji treści naszej strony pod wyszukiwarkę Google. Należy pamiętać, że nie wystarczy samo zainstalowanie wtyczki. Aby osiągnąć zamierzone efekty i wzrost widoczności trzeba podejść do optymalizacji szeroko: tworzyć oryginalne, wartościowe treści zawierające słowa kluczowe oraz zadbać o profil linków naszego serwisu. Wtyczkę Yoast SEO należy traktować nie jako rozwiązanie, ale cenne wsparcie w działaniach optymalizacyjnych Twojego serwisu.
SEO pełne jest niuansów i strategii. Chcesz przekonać się jak to jest z Twoją stroną internetową? Sprawdź naszą ofertę audytów SEO.