Zarządzasz sklepem e-commerce i chcesz nawiązać współpracę z agencją marketingową? Zależy Ci na osiąganiu z góry założonych wskaźników wydajności? Performance marketing to proces nastawiony na efekt, w którym płacisz specjalistom tylko za ich sukcesy. Sprawdź na czym dokładnie polega ten transparenty i mierzalny model działania.
Performance marketing, czyli dlaczego warto rozliczać się za efekt?
Performance marketing, czyli w wolnym tłumaczeniu marketing efektywnościowy, to zestaw działań, które są nastawione na pozyskanie nowych klientów lub zachęcenie odbiorców do wykonania określonej przez reklamodawcę czynności. Mogą to być takie akcje jak:
- zapisanie się do newsletteru,
- pobranie aplikacji mobilnej,
- wypełnienie formularza kontaktowego,
- wyświetlenia witryny,
- pobranie pliku (np. e-booka),
- zakupy w serwisie.
W procesie działań obejmujących performance marketing możemy wyróżnić kilka kluczowych etapów:
- Zdefiniowanie celu – jakie rodzaje aktywności będą promowane?
- Określenie tego, na jakim etapie ścieżki zakupowej chcemy dotrzeć z naszym komunikatem do odbiorcy. Etap ten będzie zależał od obranego celu, który może opierać się na:
- budowaniu świadomości – wówczas nacisk kładziemy na wyświetlenia reklamy i wejścia na witrynę,
- budowaniu zaangażowania – w tym przypadku ważne będą kliknięcia w kreację reklamową oraz działania w witrynie,
- budowaniu pragnienia – priorytetem jest aktywność użytkowników i zbieranie leadów sprzedażowych, czyli danych kontaktowych do osób potencjalnie zainteresowanych oferowanymi produktami bądź usługami
- podejmowaniu akcji – celem jest aktywność sprzedażowa klientów.
Jakie modele płatności możesz wykorzystać?
Integralnym elementem performance marketingu jest forma rozliczenia bazująca na efekcie, jakiego żąda reklamodawca. Cena i koszty kampanii są zatem uzależnione od tego, w jakim stopniu działania przynoszą oczekiwane rezultaty. Reklamodawca płaci wyłącznie za pomyślne efekty.
Sposób rozliczenia jest uzależniony od celów firmy, a także obranej ścieżki. Musimy więc zastanowić się czy najbardziej zależy nam na zwiększonym zasięgu, ruchu na stronie czy zebranych leadach i wynikach sprzedażowych. Poniżej omówimy najbardziej popularne formy rozliczenia.
- CPM – Cost per Mille, koszt wyświetlania reklamy dla 1 tysiąca użytkowników, wykorzystywany najczęściej na etapie budowy świadomości marki
- CPV – Cost per View, wyświetlenie filmu umieszczonego w serwisie YouTube czy Facebooku przez określoną minimalną liczbę sekund, wykorzystywany w kampaniach opartych na przekazie audiowizualnym,
- CPC – Cost per Click, koszt pojedynczego kliknięcia, powszechnie wykorzystywany w kampaniach mających na celu budowanie zasięgu marki oraz zaangażowania odbiorców,
- CPA – Cost per Action, koszt za podjęcie konkretnej akcji na stronie, na przykład zapisanie się do newslettera, ten model rozliczenia najczęściej stosowany jest fazie budowania zaangażowania oraz kreowania pragnienia,
- CPD – Cost per Download, czyli koszt za pobranie pożądanego pliku, działa na takich samych zasadach, jak CPA,
- CPS – Cost per Sale, czyli koszt za zrealizowanie zakupu w witrynie, wykorzystywany głównie w marketingu afilacyjnym.
Korzyści z performance marketingu
W miarę rozwoju marketingu internetowego coraz większe znaczenie ma nie sama obecność w sieci i jakość treści, a efekty działań reklamowych. Digitalizację widać w każdym obszarze ludzkiego życia. W 2020 roku spędziliśmy w sieci o 130% godzin więcej w stosunku do ubiegłorocznych danych. Zakupy, nauka, praca czy rozrywka – wszystkie te obszary przyjmują formę zdalną. Wymusza to zmianę strategii marketingowych.
Performance marketing pozwala na stałe mierzenie wyników, optymalizację działań i dobór najbardziej efektywnych narzędzi. Model ten jest transparentny, ponieważ dokładnie poznajemy skutki podjętych działań i ich wpływ na zachowania odbiorców. Dobrze sformatowane, niebanalne kreacje w kampaniach sprzedażowych przełożą się na pożądane akcje – zwiększoną sprzedaż, zasięgi czy inną wybraną akcję, a Ty zapłacisz tylko za efekty.
Jakie kanały digitalowe najczęściej stosują performance marketing?
Performance marketing można prowadzić za pomocą różnych narzędzi reklamowych, wśród których warto wymienić:
- kampanie mailingowe,
- reklamy display,
- marketing w wyszukiwarkach internetowych,
- marketing skupiony wokół kanałów społecznościowych,
- wideo marketing,
- marketing afiliacyjny,
Synergia performance marketingu i działań contentowych to klucz do sukcesu
Performance marketing oferuje klarowne, oparte na wymiernych efektach, metody rozliczeń. Model ten daje również dużą uniwersalność i możliwość dopasowania działań do potrzeb konkretnej marki. Jednakże nawet najlepiej wdrożone działania efektywnościowe nie zadziałają skutecznie bez właściwej treści, czyli działań z zakresu content marketingu.
Symbioza tych dwóch obszarów to gwarancja możliwie najlepszych rezultatów. Chciałbyś przekonać się, jak zadziałają na reklamę Twojej firmy? Zdaj się na wiedzę i doświadczenie specjalistów z Digitall Hill. Wspólnie zatroszczymy się o wdrożenie skutecznych narzędzi z zakresu performance marektingu, stworzymy niebanalne kreacje reklamowe i dobierzemy przejrzystą oraz atrakcyjna formę rozliczenia.