Efektywność marketingu online mierzymy przede wszystkim za pomocą całego szeregu wskaźników ROI. Należy mieć jednak na względzie, że skuteczność kampanii i strategii największych marek ocenia się również z perspektywy płynącego z nich przesłania oraz wpływu na konsumentów. Poniżej przedstawiamy 4 przykłady działań w marketingu online, które spotkały się z pozytywnym odbiorem klientów.
1. Always – hashtag #JakDziewczyna
Marka Always uruchomiła inicjatywę #LikeAGirl w 2014 roku. Celem akcji było przeciwdziałanie pejoratywnym skojarzeniom związanym z określeniem „jak dziewczyna”. Kampania firmy Always położyła szczególny nacisk na wsparcie dziewczynek w okresie dojrzewania – zbudowanie w nich odpowiedniej pewności siebie, poczucia własnej wartości i zachęcenie do zwalczania stereotypów, z jakimi mogą mierzyć się w społeczeństwie.
Rezultatem akcji #JakDziewczyna miało być przekształcenie tego, nierzadko pogardliwego, zwrotu w coś, co mogło pomóc w dyskusji na temat nieograniczonych możliwości kobiet. Skuteczność kampanii Always potwierdzają również opinie respondentów – aż 94% badanych uznało, że ich zdaniem kampania #LikeAGirl zachęca dziewczynki do bycia bardziej pewną siebie. Z 19% do 76% wzrósł również odsetek dziewczyn, dla których zwrot ten budzi pozytywne skojarzenia.
Czym inspirowano się przy wyborze przewodniego hashtaga? Pejoratywne skojarzenia z określeniem „jak dziewczyna” mają negatywny wpływ na samoocenę dojrzewających kobiet. Przekucie tego pojęcia w coś pozytywnego miało na celu zachęcenie ich do poszukiwania własnej drogi, niejednokrotnie wbrew oczekiwaniom najbliższego środowiska.
Jakie sukcesy przyniosła akcja marki? Niemal 70% ankietowanych młodych dziewczynek zaczęło uważać, że uprawianie sportu pomoże zim zwiększyć pewność siebie – 85% czuje się zachęconych do ponownego podjęcia wyzwań, którym nie udało im się sprostać za pierwszym razem.
2. Burger King – Zamówcie z McDonalds
Apel „Zamówcie z McDonalds” wzywa do wsparcia sektora gastronomicznego, które pozwoli przetrwać restauracjom najtrudniejszy okres. Burger King zachęca również do wsparcia swojej konkurencji – zarówno tej bezpośredniej, jak i specjalizującej się w innej kuchni. Akcja ta została przeprowadzona w wielu krajach jednocześnie, zyskując pozytywne opinie od internautów z całego świata.
Warto podkreślić, że akcja „Zamówcie z McDonald’s” nie jest jedynym przykładem, w którym Burger King odwołał się w swoich działaniach marketingowych do swojego bezpośredniego konkurenta. Powodem powyższego apelu jest McHappy Day, czyli inicjatywa, w której złotówka z każdych zamówionych frytek zostaje przekazana na Domy Ronalda McDonalda, które pomagają rodzinom chorych dzieci.
3. OLX – za całokształt komunikacji w sieci
Portal ogłoszeniowy OLX.pl to bez wątpienia jedna z najciekawiej prowadzonych marek w polskim internecie. Kampanie firmy podejmują ważne kwestie społeczne w lekkiej, rozrywkowej formie, zatrudniając znanych aktorów i celebrytów. Tworzone przez markę kreacje zapadają w pamięć, często stając się prawdziwymi viralami, chętnie udostępnianymi na portalach społecznościowych.
Wśród najbardziej rozpoznawalnych kampanii OLX.pl warto wymienić m.in. cykl filmów „A co gdyby?”, opisujących najbardziej niepożądane zachowania internautów i zwracających uwagę na wulgarność w sieci. Pozytywne recenzje zgarnia również najnowsza kampania marki pt. „Internetowe Porady Roberta Makłowicza”, która zwraca uwagę na najczęściej napotykane sposoby oszustw w sieci oraz na to, jak nie stać się ofiarą naciągaczy.
Wśród pozostałych ciekawych inicjatyw marki warto wspomnieć pełen humoru mini-serial „Fanatyk” z Piotrem Cyrwusem w roli głównej. Produkcja ta nawiązuje do filmu krótkometrażowego o tym samym tytule, nakręconej na podstawie internetowego opowiadania o mężczyźnie, dla którego wędkarstwo to coś więcej, niż niewinne hobby.
4. Airbnb – za wykorzystanie contentu użytkowników
Airbnb należy do grona najważniejszych marek branży turystycznej. Jednym z czynników, który sprzyjał rozwojowi tej firmy, była ich strategia marketingowa, opierająca się na treściach tworzonych przez użytkowników w social mediach. Profil Airbnb na Instagramie liczy sobie już 5 mln obserwujących – na Facebooku liczba ta wynosi już ponad 16 milionów osób. Airbnb pomaga dzielić się kreatywnymi treściami w mediach społecznościowych, których celem jest zainspirowanie ludzi do podróżowania w towarzystwie aplikacji.
Wykorzystywanie treści dostarczanych przez użytkowników pomaga nawiązać naturalne interakcje ze społecznością. Tworzony content ma za zadanie zainspirować ludzi do własnych podróży, a rzetelne recenzje czy polecenia wzbudzają zainteresowanie poszczególnymi atrakcjami i kierunkami na wakacyjne wyprawy.
Skontaktuj się z Digital Hill
Zastanawiasz się, w jaki sposób dotrzeć ze swoją kampanią do szerszego grona odbiorców? Zapoznaj się z ofertą Digital Hill – jesteśmy doświadczoną agencją marketingu internetowego, która pomoże Ci zwiększyć widoczność w sieci i osiągnąć zwrot z podjętych inwestycji.