Długoformatowe treści – nieoceniona pomoc w poprawie SERPów

W dobie natłoku informacji, gdy coraz trudniej zdobyć uwagę czytelników, długoformatowe treści ukazują się jako skuteczne narzędzie w walce o zaangażowanie odbiorcy. Ta kategoria publikacji znacząco wyróżnia się na tle krótkich, ekspresowych wręcz informacji, dostępnych w formie zwięzłych artykułów czy postów na platformach społecznościowych. Czym dokładnie są treści długoformatowe? Jak wykorzystać je do zwiększenia sprzedaży?

Czym są długoformatowe treści?

Długoformatowe treści (ang. long-form content) to rodzaj obszernych wpisów, które charakteryzują się głębszą analizą, szczegółowym badaniem i bardziej rozbudowanym podejściem do tematu niż w przypadku treści krótkich. Są dłuższe niż standardowe posty na blogach, artykuły czy posty w mediach społecznościowych. Ich celem jest odpowiedź na jak największą liczbę pytań, które może zadać odbiorca w ramach danego tematu.

Treści długoformatowe a krótkoformatowe

Treści krótkoformatowe (ang. short-form content) to wypowiedzi zwięzłe, o ograniczonej długości. Najczęściej są to artykuły, komentarze, posty na mediach społecznościowych czy wpisy blogowe. Zawierają najważniejsze informacje w skondensowanej formie. W przeciwieństwie do long-form content, treści krótkoformatowe mają na celu przekazanie informacji w sposób szybki do przyswojenia. Kierowane są do czytelników, którzy poszukują informacji łatwych do „przeskanowania”.

Nie zawsze jednak ten typ treści zdaje egzamin. Czasem warto sięgnąć nieco głębiej i maksymalnie rozwinąć temat. Dlaczego powinniśmy zdecydować się na dłuższą formę? Po który rodzaj treści warto sięgnąć?

Rodzaje treści długoformatowych

Istnieje kilka głównych rodzajów treści long-form o różnych zastosowaniach. Do najczęściej stosowanych należą:

  • artykuły analityczne – stanowią dokładne opracowanie danego zagadnienia. Często zawierają dane statystyczne, wyniki badań, wypowiedzi ekspertów oraz informacje z innych, sprawdzonych źródeł;
  • e-booki – książki elektroniczne, zawierające treści na temat konkretnego zagadnienia. Często stanowią połączenie tekstu, grafik, wykresów i innych elementów wizualnych, stworzonych na potrzeby marki. E-booki znajdują się zazwyczaj na dedykowanych stronach lub podstronach firmy;
  • white paper – dokument informacyjno-edukacyjny, który w szczegółowy sposób omawia wybrany problem, technologię, usługę lub produkt. Służy m.in. jako narzędzie marketingowe do prezentacji rozwiązania bądź strategii przedsiębiorstwa, np. w celu wyjaśnienia i promocji nowych technologii;
  • podcasty i wideoprezentacje – nagrania dłuższych rozmów, wykładów, paneli dyskusyjnych czy prezentacji multimedialnych.

Każdy z powyższych typów treści stosowany jest w różnym celu, dlatego przed stworzeniem treści długoformatowej warto zastanowić się nad intencją stworzenia wpisu – odpowiednio dobrana forma z pewnością przyniesie nam wymierne efekty.

Zalety długoformatowych treści

Korzyści płynących z long-term contentu jest wiele. Długie treści mocniej angażują czytelników. Wartościowy tekst zachęca ich do spędzania większej ilości czasu na stronie, co może przełożyć się na osiągnięcie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Long-term content skłania do analizowania i przyswajania informacji – buduje więc wizerunek profesjonalisty, co ułatwia tworzenie trwałych relacji z odbiorcami oraz przyciąga zupełnie nowych czytelników.

Treści długoformatowe są obszerne, dzięki czemu można w nich zawrzeć szerokie spektrum słów kluczowych, co z kolei może przyczynić się do zwiększenia ruchu na stronie oraz wzrostu leadów. Ponadto warto pamiętać, że dłuższe treści generują więcej backlinków niż wpisy krótkie, co również wpływa na polepszenie widoczności witryny.

Long-form content może służyć również jako podstawa dla innych działań marketingowych, np. do tworzenia krótszych wpisów na mediach społecznościowych, infografik, nagrań wideo czy webinarów. Umożliwi to maksymalne wykorzystanie treści oraz ułatwi dotarcie do różnych grup odbiorców na różnych platformach.

Jak tworzyć wysokiej jakości długoformatowe treści?

Stworzenie interesującej, skupiającej uwagę treści long-form to niełatwe zadanie. Istnieje jednak kilka prostych sposobów na to, aby zaangażować czytelnika i zachęcić go do przeczytania całości przygotowanego przez nas artykułu.

Chwytliwy wstęp

Znalezienie interesującego i zaskakującego hasła, które zaciekawi i przyciągnie uwagę użytkowników, to kluczowy krok. Dobrym posunięciem może być zadanie pytania, użycie ciekawego porównania lub własnego spostrzeżenia. Warto pokrótce zapoznać czytelnika z treścią i pokazać mu, na co może liczyć pozostając na dłużej, prezentując uzyskaną z tego korzyść.

Logiczny konspekt

Solidnie przygotowany plan treści z głównymi punktami do omówienia zwizualizuje nawet najbardziej złożony plan wpisu. Czytelna struktura ułatwi użytkownikom nawigację po tekście i zapewni logiczny przepływ informacji. Ważne jest zachowanie spójności, rozbicie trudniejszych podpunktów na krótsze, zrozumiałe akapity czy wypunktowania. Treść powinna mieć widoczny wstęp, rozwinięcie oraz zakończenie.

Merytoryka treści

Publikacje długoformatowe zawierają więcej słów niż krótkie, to oczywiste. Nie oznacza to jednak, że należy sztucznie wydłużać treść, wplatając w nią nic nie znaczące fragmenty. „Lanie wody” to znany sposób na odwrócenie uwagi od nieznajomości tematu, a przecież nie o to chodzi w dłuższych formatach. Sensowne, wyczerpujące odpowiedzi z pewnością bardziej zadowolą czytelnika niż zawiłe, pełne metafor, skomplikowane sentencje.

Długoformatowe treści wysokiej jakości kluczem do sukcesu

Aby long-form content był skuteczny, należy starannie go zaplanować i odpowiedzieć na kluczowe zagadnienia w 100%. Czytelnikom zależy na jakości, spójności i wiarygodności, dlatego ważne jest, aby treść była wyczerpująca, przedstawiona w atrakcyjny sposób i zgodna z zasadami SEO. Warto zadbać m.in. o elementy wizualne w postaci infografik, wykresów czy zdjęć, które wpłyną na pozytywne doświadczenie czytelnika.

Jeśli poszukujesz profesjonalnej pomocy zarówno w zakresie treści długoformatowych, ale także w szeroko rozumianym content marketingu, obszarze SEO lub PPC – zgłoś się do nas. Digital Hill od wielu lat pomaga klientom w realizacji celów biznesowych, dbając o najwyższą jakość usług. Skorzystaj z naszych rozwiązań i ciesz się ze znakomitych wyników sprzedażowych – bez względu na to, w jakiej branży działasz.

Skontaktuj się z nami

About The Author

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

hello@digitalhill.pl
+48 71 757 50 56

lub bezpośrednio:
Magdalena Pawelec / Managing Partner
tel. +48 603 554 771
e-mail: magdalena.pawelec@digitalhill.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu) przez administratora - Digital Hill sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, adres: ul. Strzegomska 140A, 54-429 Wrocław, KRS 0000319364, NIP 8942946218 w celu otrzymywania informacji handlowych drogą elektroniczną i telefoniczną. Przysługuje mi prawo dostępu, sprostowania, usunięcia danych oraz ograniczenia ich przetwarzania. Zgoda jest dobrowolna i mogę ją cofnąć w każdej chwili. Przysługuje mi także prawo wglądu do moich danych, ich poprawienia lub usunięcia
Scroll to Top