Stworzenie silnej pozycji marki w Internecie online jest kluczem do sukcesu każdego biznesu. Walka z konkurencją o widoczność w sieci trwa nieustannie – osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania znacząco wpływa na wyniki sprzedażowe. W trakcie prowadzenia działań marketingowych można napotykać na pewne pułapki, które negatywnie wpływają na jakość witryny. Jednym z największych wyzwań, z jakimi muszą się zmierzyć właściciele stron internetowych oraz sami twórcy treści, jest pojęcie „duplicate content”, czyli powielonej treści. W jaki sposób zapobiec zjawisku, które może zniweczyć wszystkie trudy pracy nad widocznością?
Co to jest duplicate content?
Duplicate content, czyli powielona treść, to tekst, który pojawia się na więcej niż jednej stronie internetowej. Może to oznaczać, że istnieje kilka witryn zawierających identyczne lub łudząco podobne do siebie treści. Duplicate content może pojawić się zarówno na jednej domenie, jak i kilku niezależnych od siebie stronach internetowych. Zdarza się, że jest wynikiem celowego kopiowania lub też powstaje na skutek błędu w ustawieniach witryny.
Wyszukiwarki internetowe preferują unikalne, oryginalne treści w wynikach wyszukiwania. Duplicate content może więc mieć negatywny wpływ na pozycjonowanie strony internetowej, co prowadzi do spadku ruchu, a tym samym – powoduje zmniejszenie sprzedaży.
Rodzaje duplicate content
Wśród grupy powielonych treści wyodrębnić można dwa podstawowe rodzaje – duplicate content zewnętrzny oraz wewnętrzny. Czym się od siebie różnią?
Zewnętrzny duplicate content
Pojęcie zewnętrznego duplicate content odnosi się do powielonej treści, która pojawia się na innych stronach internetowych spoza obrębu danej witryny. Najczęstszym problemem w tym przypadku jest:
- kradzież tekstu – kopiowanie treści i jej dalsze udostępnianie bez zgody właściciela na rozpowszechnianie,
- powielanie opisu od producenta – w przypadku uzyskania zgody na użycie na stronie treści, która pochodzi od producenta produktu, można taki tekst umieścić na swojej stronie. Warto jednak pamiętać, że opis ten powiela się również u innych sprzedawców, stanowiących naszą konkurencję. Z całą pewnością na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania znajdą się więc ci, którzy postawili na wprowadzenie własnych zmian w tekście,
- nieprawidłowe cytowanie – użycie czyjejś treści bez zastosowania odsyłacza,
- powielenie własnych tekstów na stronach zewnętrznych – częsty błąd u przedsiębiorców, prowadzących konto np. na platformie sprzedażowej. Ponadto stosowanie tej samej treści lub jej fragmentów w postach na mediach społecznościowych również stanowi duplicate content.
Wewnętrzny duplicate content
Pojawia się najczęściej w wyniku braku przekierowań oraz stosowania tych samych treści na wielu podstronach domeny.
- opis kategorii – problem, który pojawia się w sklepach internetowych z rozbudowaną ofertą na podstronach. Opis kategorii, który pojawia się podczas filtrowania i sortowania, często stanowi treść zduplikowaną,
- różne adresy URL, które kierują do jednej strony – czyli kopia zawartości podstron, umieszczona w różnych linkach,
- zastosowanie tej samej treści na stronie w wersji mobilnej – bywa to problematyczne, jednakże tylko w przypadku braku zastosowania odpowiednich tagów.
Duplicate content – czym może skutkować?
Nadrzędnym celem Google jest dostarczenie użytkownikom wysokiej jakości, unikalnych i wartościowych treści na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania. Właśnie dlatego wyszukiwarka stale rozwija swoje algorytmy i narzędzia, które umożliwiają identyfikację stron zawierających duplikaty treści. Witryny, na których zostanie znaleziony duplicate content, mogą zostać ukarane poprzez obniżenie lub całkowite usunięcie ich pozycji w wynikach wyszukiwania.
Sposoby wyszukiwania powielonych treści
Istnieje kilka skutecznych metod i narzędzi do wyszukiwania powielonych treści. Najprostszą z nich jest ręczne wyszukiwanie po fragmentach tekstu. W tym celu należy skopiować fragmenty treści ze swojej witryny, a następnie wkleić je w polu wyszukiwania w Google – na samej górze strony wyświetlą się strony ze skopiowaną treścią – jeśli takowe istnieją.
Kolejną metodą jest kontrola zaindeksowanych stron witryny. Wpisując operator „-inurl” wyłączane z wyszukiwania są linki z certyfikatem https, co pozwala odnaleźć podstrony bez przekierowań i naprawić ten błąd.
Przydatnym narzędziem do wyszukiwania duplicate content jest Google Search Console, a dokładniej zakładka Indeks oraz Stan, gdzie zlokalizowane są statystyki dla danej strony internetowej. Znajdują się tam m.in. strony, które zostały z jakichś powodów wykluczone. Powodem tym może być np. zduplikowana treść. Skuteczne są także dedykowane narzędzia online do wykrywania duplikatów, np. Copyscape. Aby sprawdzić, czy na danej witrynie znajdują się powielone treści, wystarczy wkleić adres URL lub fragment tekstu.
Duplicate content odnaleziony – co dalej?
Czas na działania – treści powielonych warto się pozbyć. W jaki sposób? Istnieje kilka metod eliminacji duplicate content.
Poprawa tekstu
W dbałości o najwyższą jakość treści warto napisać tekst od początku lub przeredagować go, wzbogacając w możliwie jak najwięcej nowych informacji. Należy pamiętać o dobraniu odpowiednich słów kluczowych.
Pominięcie w indeksacji
W przypadku istnienia stron, które nie muszą być indeksowane, a generują powielone treści (np. podstrony pojawiające się podczas korzystania z filtrów), warto zastosować meta tag no index.
Użycie tagu kanonicznego
Dobrą praktyką jest również użycie tagu rel=canonical, który wskazuje wyszukiwarkom stronę z oryginalną treścią, sugerując możliwość zignorowania przez roboty innych podstron. Tag ten doskonale zdaje egzamin wówczas, gdy sklep posiada np. kilka wersji kolorystycznych tego samego produktu oraz identycznym opisem.
Przekierowanie 301
To eliminacja kopii linków do danej strony, czyli przekierowanie z niepotrzebnych adresów URL na docelowy.
Zawalcz o unikalne treści
Duplicate content może mieć negatywny wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, ruch organiczny, a także wiarygodność marki. Zdarza się, że duplicate content powstał w wyniku celowego działania, częściej jednak jest wynikiem błędów technicznych lub nieprawidłowego używania narzędzi do zarządzania treścią. Ważne jest świadome podejmowanie działań mających na celu eliminację treści powielonych.
Nie masz dostatecznej wiedzy w obszarze SEO, a wiesz, że na Twojej stronie znajdują się powielone treści? Pamiętaj, że samodzielnie próby naprawy błędów mogą wręcz pogłębić ten problem. Potrzebujesz porady specjalistów? Skontaktuj się z agencją e-marketingową Digital Hill – ekspertami z zakresu SEO oraz content marketingu. Jesteśmy doświadczoną firmą, która już od ponad 20 lat skutecznie pomaga przedsiębiorstwom w rozwijaniu biznesu w sieci.