Związane z pandemią obostrzenia, wojna za naszą wschodnią granicą oraz problemy z narastającą inflacją znacząco odbiły się na krajowej gospodarce. Niektóre biznesy prowadzone stacjonarnie upadły, a duża część z tych, które przetrwały, boryka się z ogromnymi problemami finansowymi. Przedsiębiorcy nieustannie zastanawiają się, na czym warto zaoszczędzić, aby poprawić swoją sytuację finansową. Wielu z nich rozważa rezygnację z działań marketingowych – a to ogromny błąd. Dlaczego?
Marketing – nieoceniona pomoc w kryzysie
W obliczu kryzysu pierwszą myślą właścicieli firm jest, oczywiście, obniżenie wydatków. Z pewnych kosztów nie można zrezygnować – należy do nich np. opłata za media czy wynajęcie lokalu. Rezygnacja z działań marketingowych, których często na pierwszy rzut oka nie widać, może wydawać się koniecznością. Należy jednak mieć na uwadze, że negatywne skutki podjęcia takiej decyzji z pewnością pojawią się w niedalekiej przyszłości.
Widoczność na rynku to klucz do odzyskania równowagi oraz płynności finansowej. Choć redukcja kosztów marketingowych może – pod pewnymi względami – wydawać się optymalnym rozwiązaniem krótkoterminowym, dalsze inwestycje w pozyskanie nowych klientów stają się koniecznością. Konkurencja nie składa broni – wystarczy chwila, a konsumenci znajdą godne zastępstwo i skorzystają z alternatywnych usług. Spadek widoczności w sieci może pogorszyć i tak niekorzystną sytuację przedsiębiorstwa.
Czas na zmiany – rozwój w trudnych chwilach
Mimo, że wielu firmom w wielu branżach nie udało się przetrwać, dla innych przedsiębiorstw otworzyły się zupełnie nowe drzwi do rozwoju. Z raportu PwC można bowiem dowiedzieć się, że w 2020 roku, kiedy pandemia zbierała swoje największe żniwa, w Polsce zarejestrowano aż ok. 12 tysięcy zupełnie nowych sklepów internetowych. Ponadto wiele osób w wieku powyżej 50 lat otworzyło się na zakupy w sieci. Wzrosła również liczba kupujących mieszkających na wsiach (według badań Eurostatu). To właśnie z tych względów rozpoznawalność w Internecie jest na wagę złota – rezygnacja z działań marketingowych byłaby więc strzałem w kolano.
Obserwując trendy i prognozy rozwojowe w sektorze e-commerce można z dużą dozą pewności stwierdzić, że konsumenci coraz bardziej otwierają się na innowacyjne rozwiązania, które ułatwiają codzienne życie. Załatwianie spraw urzędowych, nauka, rozrywka oraz zakupy przenoszą się do Internetu bez względu na kryzysy i inflację – a może są częściowo ich wynikiem. Podstawą działalności w sieci jest marketing, dzięki któremu firmy mają szansę zaistnieć i stać się rozpoznawalnymi.
Dlaczego marketing jest tak ważny dla rozwoju firmy?
Działania marketingowe pomagają istnieć w Internecie, z którego korzysta coraz więcej osób w różnym wieku. W jaki sposób wpływają na rozwój biznesowy?
Budowa świadomości marki
Praca nad strategią marketingową sprawia, że marka staje się rozpoznawalna. Promowanie produktów i usług wspiera proces tworzenia pozytywnego wizerunku, umożliwia dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów oraz skłania ich do dokonania zakupu.
Zwiększanie sprzedaży
Skuteczne działania marketingowe mają bezpośredni wpływ na wzrost sprzedaży. Przekazywanie odpowiednich komunikatów marketingowych, dotyczących dóbr i usług oraz informowanie o atrakcyjnych ofertach i promocjach, zachęca konsumentów do skorzystania z oferty i zwiększa przychody.
Badanie rynku i analiza konkurencji
Marketing umożliwia prowadzenie badań rynkowych i analizy konkurencji, co wpływa na zrozumienie potrzeb użytkowników, sprawne monitorowanie trendów rynkowych i dostosowanie działań do zmiennych warunków. Ponadto identyfikacja słabych i mocnych stron innych przedsiębiorstw ułatwia podjęcie działań, które pozwolą osiągnąć przewagę nad konkurencją.
Budowa trwałych relacji z klientami
Marketing to doskonałe narzędzie do tworzenia długotrwałych relacji z klientami, m.in. poprzez dostarczanie newsletterów czy też ofert personalizowanych. Pozwala to zwiększyć zaangażowanie konsumentów i zachęcić ich do ponownego skorzystania z usług.
Działania marketingowe – na czym skupić się, gdy nad firmą wiszą czarne chmury?
Niektóre z działań marketingowych można odłożyć na później, z innych z kolei nie powinno się rezygnować ani na chwilę. Należą do nich:
Utrzymanie wysokiej pozycji w Google
Decyzja o rezygnacji kluczowych usług w zakresie e-marketingu może wiązać się z gwałtownym spadkiem z pozycji w Google. Ci, którzy zdecydują się zrezygnować z promocji własnej firmy, odczują tego skutek niemal natychmiastowo. Powrót do działań marketingowych jest nie tylko czasochłonny, ale też kosztowny. Bieżąca aktualizacja treści, wprowadzanie nowych wpisów oraz podejmowanie akcji zgodnych z zasadami pozycjonowania są więc koniecznością.
Nie rezygnuj z SEO i ruchu organicznego, jaki kreuje. Ruch ten pochodzi z naturalnych wyników wyszukiwarki, a nie z płatnych reklam. Im lepiej zoptymalizowana jest strona pod kątem SEO, tym większa jest jej szansa na przyciągnięcie użytkowników.
Dbanie o kontakt z klientem
Stały kontakt z konsumentami poprzez firmowe social media jest niezwykle ważny! Klienci bardzo doceniają możliwość komunikacji z ulubioną marką, otrzymywania informacji o zmianach, promocjach i ciekawych ofertach w mediach społecznościowych, z których korzystają bardzo często. Regularne publikowanie wpisów oraz zachęcanie do interakcji to podstawa budowania długotrwałych relacji. Aby powiększyć bazę klientów warto również zainwestować dodatkowe środki w kampanie płatne, które umożliwiają dotarcie do wielu nowych internautów.
Wartościowy content marketing
Publikowane treści na stronie internetowej i innych platformach wpływa na wzrost ruchu pochodzącego z wyszukiwarek, co okazuje się kluczowe zwłaszcza w momentach kryzysowych. Praca nad dostarczaniem klientom rzetelnie przygotowanej treści buduje wizerunek specjalisty, a także wpływa pozytywnie na pozycjonowanie strony. Tworzenie cennych, wartościowych poradników zapewni ruch stałych klientów na stronie i pomoże w zdobyciu nowych.
Cięcia kosztów nie zawsze zdają egzamin – określ firmowe priorytety
Jeśli przedsiębiorstwo znalazło się w chwilowo (mamy nadzieję!) trudnej sytuacji, marketing należy dopasować do możliwości w danym momencie. Profesjonalna agencja marketingowa pomaga wyznaczyć priorytety i obszary, na których należy skupić się w pierwszej kolejności. Nigdy nie należy jednak zapominać o klientach i ich potrzebach, a także obserwacji konkurencji. Warto obiektywnie spojrzeć na wydatki ponoszone na działania marketingowe oraz postawić na inwestycje w obszary, które zaowocują w przyszłości.
Poszukujesz pomocy w zakresie działań marketingowych? Chcesz skupić się na rozwoju w sektorze e-commerce? Zgłoś się do nas – Digital Hill to specjaliści z zakresu SEO, PPC oraz content marketingu, którzy pomogą Twojej firmie odzyskać siłę i rozwinąć skrzydła, nawet w dobie kryzysu.