Sezon ogórkowy w pełni, ale nie dotyczy to branży SEM. W lipcu Google nie próżnował i zaserwował nam dwie ciekawe nowości.
Google testuje nowy wygląd rozszerzenia linków do podstron
Standardowo rozszerzenia linków do podstron pojawiają się w dwóch kolumnach pod reklamą. Już ten układ wydawał się dosyć „ekspansywny” jeśli chodzi o widoczność reklam w stosunku do wyników organicznych. Teraz Google testuje formę listingu, przesuwając naturalne rezultaty wyszukiwania jeszcze niżej.
Czcionka w testowanych rozszerzeniach jest mniejsza, teoretycznie więc linki są mniej widoczne. Jednak cztery linki do podstron tworzące listę zajmują więcej miejsca niż format „kolumnowy”. Jak wpłynie to na CTR-y – być może dowiemy się już niedługo.
Póki co nowość ta dotyczy tylko zapytań brandowych w wyszukiwarce desktopowej.

Nowa wersje Edytora AdWords
W lipcu odkrywaliśmy możliwości nowej wersji Edytora – 12.0.2, a następnie 12.0.4. Pierwszą zmianą jaka rzuca się w oczy jest oczywiście wizualny upgrade – nowy Edytor ma bardziej nowoczesny wygląd, niektóre elementy są lepiej uwidocznione (użycie wielkich liter, np. w komendach „edytuj”), czcionka domyślnie jest trochę większa niż w poprzedniej wersji. Sam układ, czytelność i intuicyjność narzędzia pozostały bez zmian, więc poprawki te można uznać za kosmetyczne, choć dość istotnie mogą wpłynąć na przyjemność pracy.
Nowością, którą faktycznie można uznać za rewolucję w zakresie funkcjonalności, są reguły niestandardowe. Innowacja ta może budzić, przynajmniej na początku, mieszane uczucia. Reguły niestandardowe to system powiadomień – znany już oczywiście z poprzednich wersji Edytora – w postaci czerwonych lub żółtych wykrzykników widocznych przy poszczególnych elementach drzewka kampanii zawierających mniej lub bardziej krytyczne błędy. Teraz ostrzeżenia pojawiają się nawet wówczas, gdy dany element takich błędów nie zawiera, a jedynie system „zauważy” pewne możliwości optymalizacyjne dedykowane konkretnym obszarom kampanii – na przykład możliwość dodania jakiegoś typu rozszerzeń, użycia ulepszonego CPC czy strategii automatycznego określania stawek, dodanie dodatkowych reklam gdy grupa zawiera ich mniej niż trzy, możliwość optymalizacji kierowania czy zmiana sposobu wyświetlania reklam z „przyspieszonego” na „standardowe”. System powiadomień przypomina więc nieco kartę „Możliwości” w panelu AdWords, z tą różnicą, że na kartę tę możemy zajrzeć intencjonalnie, a ostrzeżenia w formie żółtych wykrzykników wyświetlają się „przy okazji” korzystania z narzędzia. Ze względu na fakt, że nie zróżnicowano kolorystyki graficznych ostrzeżeń (powiadomienia o możliwościach mogłyby być np. zielone), mogą niestety mylić się z poważniejszymi komunikatami o błędach. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest jednak fakt, że istnieje możliwość samodzielnej modyfikacji stopnia ostrzeżeń oraz możliwość ich wyłączenia (wstrzymania, a nawet usunięcia reguły). Zestaw wbudowanych reguł niestandardowych znajdziemy w lewej sekcji Edytora. Możemy też zaprojektować własną regułę niestandardową i przypisać jej stopień ostrzeżenia. Pamiętajmy, że zmiana stopnia ostrzeżenia z „Tylko powiadomienie” na „Błąd” uniemożliwi publikację zmian.

Rozczarowaniem jest natomiast fakt, że nadal nie ma możliwości dodawania i edycji rozszerzonych reklam dynamicznych – to rozwiązanie naprawdę usprawniłoby pracę wielu użytkownikom.
Jak widać, lipiec przyniósł niewiele zmian, ale ich wprowadzenie znacząco wpływa na pracę e-marketerów. Zobaczymy, co w temacie eksperymentów wydarzy się dalej i czym Google zaskoczy nas w kolejnych miesiącach.