Jednym z zadań specjalisty SEO jest sprawdzenie w możliwie jak najdokładniejszy sposób w czym domena klienta jest dobra, a co należałoby w niej poprawić, aby zwiększyć jej widoczność w naturalnych wynikach wyszukiwania na tle konkurencji. Jednym ze sposobów w jaki można to zrobić jest analiza konkurencji skupiona na jej mocnych i słabych stronach. Takie badanie jest przydatne w ocenie aktualnej pozycji strony w Internecie. Wprowadzone w następstwie zmiany optymalizacyjne pod kątem SEO mogą pozytywnie wpłynąć na pozycję w naturalnych wynikach wyszukiwania.
Jedną z ważniejszych sposobów analizy jest technika SWOT, która jest jednocześnie jedną z najlepszych metod planowania biznesowego.
Czym jest SWOT
Nazwa „SWOT” wzięła się od pierwszych liter anglojęzycznych określeń
- silnych stron – Streinght
- słabych stron – Weaknesses
- szans – Opportunities, które wykorzystują atuty pozycjonowanej strony oraz rynku
- i zagrożeń –Threats
Ich korelacja pozwala na wytworzenie strategii ukierunkowanej na konkretne cele. Oto wskazówki, które strony warto ze sobą połączyć, aby utworzyć konkretną strategię:
- Połączenie silnych stron z szansami pozwoli na utworzenie agresywnej strategii zmierzającej do poprawy widoczności strony w wyszukiwarkach.
- Słabe strony połączone z zagrożeniami utworzą strategię obronną, które mają przeciwdziałać dużym spadkom w naturalnych wynikach wyszukiwania.
- Mocne strony w połączeniu z zagrożeniami pozwolą na utworzenie konserwatywnej strategii, w której mocne atuty pozwolą na eliminację zagrożenia, np. wysokiej jakości treść zdobędzie linki z innych serwisów.
- Strategię konkurencyjną tworzą słabe strony oraz szanse. Pozwala ona na wyeliminowanie mankamentów strony poprzez nadarzające się okazje, jak np. możliwość zastosowania PPC.
Analiza SWOT pozwala na zebranie i uporządkowanie informacji o mocnych i słabych stronach pozycjonowanej domeny oraz na wskazanie możliwości, które pozwoliłyby na poprawę widoczności strony w SERP-ach.
Poprawne wykorzystanie techniki SWOT umożliwia dostrzeżenie rzeczy, które na pierwszy rzut oka mogą umknąć uwadze.
Przykład użycia analizy SWOT
Aby w możliwie jak najprostszy sposób pokazać analizowanie witryn techniką SWOT, stwórzmy sytuację, w której klient chciałby, aby jego sklep internetowy o nazwie przyklad.pl znalazł się na pierwszej stronie wyszukiwania Google na kilka wybranych fraz.
Sytuacja wygląda następująco:
- przykład.pl jest w Internecie tylko kilka miesięcy. Jednak strona jest stale aktualizowana o kolejne produkty, gdzie każdy ma unikatowy opis wynikający z jego właściwości. Istnieje jednak kilka wariantów tego samego produktu. Klient nie zna się na pozycjonowaniu i zdał się na domyślne ustawienia systemu CMS. Strona zajmuje dalsze pozycje w naturalnych wynikach wyszukiwania, a właściciel strony chciałby to zmienić.
- Konkurentem dla przykład.pl jest sklep lepszadomena.com, która w nazwie strony ma frazę tematycznie zbliżoną do produktów, które sprzedaje. Lepszadomena.com, dzięki dłuższej historii pozyskała wiele wartościowych linków, co dało mu pozycję w TOP 5 w wyszukiwaniu SERP na wybrane słowa kluczowe powiązane z ofertą jego sklepu. Efektem jest 40 tysięcy odsłon strony miesięcznie z samych bezpłatnych wyników.
Właściciel strony lepszadomena.com widząc dotychczasowe rezultaty zakończył prowadzenie działań SEO kilka miesięcy wcześniej, a swój „sukces” opiera na:
- – Wieloletniej historii domeny
- – Dotychczasowej zawartości treści w opisach kategorii
- – Nazwie domeny zawierającej słowo kluczowe, które wyszukują jego potencjalni klienci
Przeprowadźmy analizę SWOT
Na pierwszym etapie należy wypunktować najmocniejsze strony pozycjonowanej domeny, dzięki którym możliwe jest pozycjonowanie witryny. W tym przykładzie będą to:
- Indywidualne opisy produktów
- Regularne aktualizowanie zawartości serwisu
- Przyjazny interfejs
- Szybkie wczytywanie się witryny (95 pkt w Google PageSpeed Insights)
Następnie znalezienie słabych stron serwisu:
- Krótka historia domeny
- Niewielka ilość linków przychodzących
- Brak linkowania wewnętrznego
- Duplikacja produktów – brak noindex/canonical dla różnych kolorów tego samego produktu
- Brak meta description dla produktów. Google pobiera tylko ścieżkę kategorii
- Brak umiejętności SEO
Gdy już wszystko to będzie spisane, pora zabrać się za czynniki zewnętrzne, które stanowią zagrożenie dla strony przykład.pl. Będzie to konkurencja.
- Konkurent jest na większość fraz w top 10
- Historia domeny konkurenta jest dużo lepsza
- Duża ilość linków przychodzących
- Nazwa domeny konkurenta jest lepsza.
Mając to wszystko, trzeba znaleźć rozwiązania (szanse), które warto wykorzystać, aby wypozycjonować stronę na wyższe wyniki.
- Większa ilość tekstu na stronie może wykreować długi ogon zapytań. Dlatego zaleca się utworzenie opisów kategorii, które zawierałyby słowa kluczowe o wysokim potencjale. Jednocześnie tekst powinien wspierać linkowanie wewnętrze poprzez odnośniki do powiązanych kategorii i podkategorii z dobrze dobranym anchor tekstem.
- Istnieje możliwość wykorzystania CPC. Wyszukiwania płatne zwiększą ilość wejść na stronę, co przyczyni się do wzrostu konwersji.
- Odpowiednia optymalizacja meta description informuje użytkownika, co znajduje się na danej stronie. Uzupełnienie description może zwiększyć ilość wejść na stronę, a także zmniejszyć współczynnik odrzuceń, ponieważ już przed wejściem wiadomo, co się na niej znajdzie.
- Rozpoczęcie strategii intensywnego linkowania, np. poprzez wykup płatnych artykułów z domen o wysokiej pozycji.
Jak widać, zastosowanie analizy SWOT pozwala na dogłębną analizę serwisu. Jest przydatna, aby znaleźć sposoby na wzrost pozycji strony względem konkurencji w wynikach Google, nie tylko gdy strona jest stosunkowo „świeża”, ale także gdy ma już ugruntowaną pozycje na rynku, lecz we wzrostach napotkała tzw. „sufit”.
Wykorzystanie analizy SWOT przy słowach kluczowych
Analiza SWOT jest również bardzo przydatna przy poszukiwaniu słów kluczowych, na które domena może być pozycjonowana, żeby uzyskać wysokie wyniki w wyszukiwaniach.
Aby odnaleźć wszystkie słowa kluczowe, które będą najlepsze do wypozycjonowania strony można posłużyć się narzędziem Semstorm, w celu wygenerowania listy słów kluczowych, na które pojawia się domena.
Silne strony
W pliku Excel, który zostanie wygenerowany należy ustawić sortowanie pozycji słów kluczowych wg ich pozycji i wybrać te, na które domena pojawia się najwyżej z wykluczeniem zapytań brandowych. Rekomenduję pozostawienie TOP 20.
Powstanie w ten sposób lista, wskazująca na frazy, na które domena jest wysoko.
Słabości
Posiłkując się tą samą listą należy wyodrębnić słowa kluczowe, które wyświetlają witrynę na dalszych stronach. Zalecam usunięcie z fraz słów kluczowych niezwiązanych z domeną.
Powstanie w ten sposób lista słów kluczowych, na które domena mogłaby się pozycjonować, ale obecnie znajduje się na dalekich pozycjach.
Szanse
Wyszukiwanie słów kluczowych dla „szans” ma na celu odpowiedzieć na pytanie, które słowa kluczowe są na tyle unikatowe, aby można je było wykorzystać w wypozycjonowaniu witryny?
Aby się tego dowiedzieć, trzeba pomnożyć ilość miesięcznych wyszukań słowa kluczowego z CPC.
Uzyskany wynik pokazuje słowa kluczowe o największej sile wyszukiwania dla wybranej domeny. Pojawia się jednak problem, którym frazom nadać priorytet w pozycjonowaniu witryny.
Można posiłkować się zasadą, że im jest ona mocniejsza, to można wybierać słowa kluczowe z wyższą wartością. Im domena słabsza, tym wartość powinna być niższa. Zdecydowana większość domen powinna wybierać frazy ze środka listy.
Zagrożenia
Ostatni etap wymaga skorzystania z narzędzia Semstorm, a dokładniej z SEO Konkurenci, gdzie można wygenerować plik xls z pozycjami na słowa kluczowe konkurencji.
Ja zrobiłem to tak: Wybrałem trzech największych konkurentów w słowach kluczowych i ustawiłem, aby pokazało wszystkie słowa kluczowe, niezależnie czy konkurencja na nie występuje czy nie.
Następnie posortowałem je wg pozycji dla pozycjonowanej strony, dzięki czemu mogłem wybrać te słowa kluczowe znajdujące się w TOP 20, na które nie wyświetla się konkurencja. Zagrożenie objawia się możliwością pojawienia się konkurencji na dane wyrazy, dlatego trzeba te frazy uważnie obserwować.
Przykładowy wynik analizy SWOT po zebraniu wszystkich słów kluczowych*
*Lista na potrzeby artykułu została skrócona
Jak widać, analiza SWOT pozwala na szybki i czytelny rozeznanie się w mocnych i słabych stronach witryny. To również optymalny sposób na dobór słów kluczowych dających lepszą kontrolę nad pozycjonowaniem serwisu.