Początek nowego roku w świecie Google AdWords – sprawdzamy, co wydarzyło się w styczniu 2018.
Zaostrzenie zasad programu Google Ad Grants
Podmioty non-profit, będące beneficjentami programu Ad Grants, dotknęła duża zmiana w kontekście minimalnych wymagań, jakie należy spełnić, by móc dalej korzystać ze wsparcia Google. Dla wielu organizacji oznacza to konieczność krytycznego przyjrzenia się swoim działaniom w zakresie prowadzenia kampanii AdWords i zdwojenia wysiłków marketerów, a nierzadko – zwrócenia się o wsparcie do firm zewnętrznych. Google chce w ten sposób nakłonić wszystkich uczestników do poprawy standardów jakości finansowanych z grantów działań marketingowych.
Jedną z najpoważniejszych zmian obowiązujących od 1 stycznia 2018 roku jest wyznaczenie minimalnego poziomu współczynnika klikalności – wynosi on całkiem sporo, bo aż 5%. Aby jeszcze skuteczniej zmobilizować uczestników Ad Grants do pracy w kampaniach, Google określiło również limit czasu konieczny do osiągnięcia tego wyniku – zaledwie dwa miesiące.
Kolejne zaostrzenie zasad dotyczy zakazu wyświetlania reklam na słowa kluczowe związane z brandem innym niż własny, a także używania fraz pojedynczych i zbyt ogólnych (z uwzględnieniem nielicznych wyjątków, w tym oczywiście słów określających należącą do użytkownika markę) – w ten sposób Google dąży do wyeliminowania klasycznych „przepalaczy” budżetu. Minimalny akceptowany wynik jakości dla słowa kluczowego to 2.
Audyty kampanii PPC – zobacz więcej.
Każde aktywne konto Ad Grants powinno być od teraz kierowane na konkretny obszar działalności danej organizacji non-profit. Dodatkowe wymagania dotyczą też tradycyjnych zasad zarządzania kontem AdWords: obowiązują co najmniej dwie aktywne grupy reklam na daną kampanię, zawierające zestaw odpowiednio dobranych słów kluczowych oraz po dwie aktywne reklamy; konto powinno posiadać co najmniej dwa rozszerzenia reklam z linkami do podstron.
Zaostrzone i ściśle zdefiniowane zostały również zasady dotyczące jakości witryn, akceptowanych przez Google ram działalności komercyjnej oraz spójności kampanii z misją organizacji.
Wszystkie szczegóły i uaktualnienia dostępne są na stronie Programu Ad Grants:
Należy pamiętać, że konto naruszające zasady programu może być automatycznie zawieszone bez ostrzeżenia. Można je przywrócić pod warunkiem, że konto zostanie poprawione zgodnie z wytycznymi.
Kampanie Google Ads – zobacz więcej.
Witajcie w Academy for Ads
W styczniu nastąpiły zauważalne, choć raczej nie rewolucyjne zmiany w temacie egzaminów i certyfikatów Google Partners. Wszyscy, którzy wyrazili na to zgodę wcześniej (czyli skorzystali z domyślnej sugestii Google i nie odznaczyli opcji nieprzenoszenia danych) znajdą swoje certyfikaty (te, które były ważne w dniu 16 stycznia) w nowym miejscu – Academy for Ads. To platforma szkoleniowa będąca odświeżonym merytorycznie i wizualnie, bogatym w materiały edukacyjne następcą Google Partners. Uzyskiwanie konkretnych osiągnięć ma być zapoczątkowane przez rejestrację użytkownika na wybranej ścieżce szkoleniowej składającej się z kursów, testów (dotąd zwanych egzaminami) i w końcu certyfikatów. Brzmi znajomo i rzeczywiście nie ma tu mowy o jakiejś dużej zmianie, na plus jednak należy zaliczyć większą przejrzystość i przyjazny, nowoczesny interfejs nowej platformy. Do poważnych wad tego rozwiązania należy natomiast fakt niekompatybilności Academy for Ads z witryną LinkedIn – nie mamy już możliwości dodawania informacji o uzyskanych certyfikatach do naszego profilu. Nie jest też już dostępna opcja indywidualnego profilu publicznego.
Testy certyfikacyjne – aktualizacja pytań
Gdy jesteśmy już przy temacie certyfikatów, warto wspomnieć o aktualizacji testów (egzaminów). Jak można się było spodziewać, pytania zostały już dostosowane do funkcji obsługiwanych przez nową wersję panelu AdWords. Każdy więc, kto dotąd starał się unikać nadmiernej styczności z kontrowersyjnym interfejsem, najwyraźniej będzie zmuszony poważnie podejść do zgłębiania jego tajników.