Nieszablonowe, inspirujące i edukujące – właśnie takie były tegoroczne działania reklamowe, które utkwiły nam w pamięci. Jakie kampanie znanych marek okazały się najciekawszą mieszanką kreatywności i angażowania odbiorców w 2021 roku? O tym w dzisiejszym artykule.
1. Jestem Kobietą
Najnowsza kampania polskiej marki jubilerskiej YES – „Jestem Kobietą” pomaga zrywać ze stereotypowym obrazem kobiecości. Do filmu promującego kolekcję akcesoriów zaproszono zarówno profesjonalne modelki, jak i kobiety niezwiązane dotychczas ze światem reklamy, m.in. wyoutowaną wioślarkę i mistrzynię olimpijską Katarzynę Zillmann, Bognę Golec – ciałopozytywną modelkę o krąglejszych kształtach, Aleksandrę Wiederek-Barańską, która od pięciu lat żyje z rakiem piersi. czy Christinę Flagmeier – modelkę, która rozpoczęła swoją karierę w wieku 70 lat.
Marka jubilerska stworzyła kampanię, która jest manifestem feministycznym. Wszystkie kobiety YES zasługują na piękno, uwagę i szacunek niezależnie od wymiarów ciała, wieku, pochodzenia czy orientacji seksualnej.
– Niestety wciąż żyjemy w systemie patriarchalnych przekonań́ i stereotypowych ról, które społeczeństwo nadaje kobietom. Wciąż wiele z nas zmaga się̨ z nierównością̨, szklanym sufitem, brakiem akceptacji czy zależnością̨ od innych. W YES zauważamy tę sytuację i chcemy ją zmieniać́ – kwituje Justyna Lach, dyrektorka marketingu w YES.
Już parę godzin po premierze film obejrzało dziesiątki tysięcy użytkowników na YouTubie. „Świetna reklama. Doskonały przekaz”, „Brawa za odwagę, W końcu ktoś odrobił lekcje z kobiecości”, „Brawo Wy! Odczarowaliście mit, że trzeba pięknie, długo i o niczym” – piszą internautki.
Według badań przeprowadzonych przez portal Marketing Week aż 59% ankietowanych uważa, że reklamy przedstawiają przestarzały obraz kobiecości i nie czują się reprezentowane w przekazach medialnych, a 81% przepytywanych kobiet chciałoby widzieć większą różnorodność w spotach największych marek. Setki pozytywnych komentarzy pod spotem reklamowym marki YES tylko potwierdzają te statystyki.
2. Internetowe porady Roberta Makłowicza
We wrześniu tego roku na serwisie sprzedażowym OLX ruszyła kampania edukacyjna „Internetowe porady Roberta Makłowicza”, w spotach występuje słynny kucharz, uwielbiany przez Polaków wszystkich pokoleń.
Marka przybliża potencjalne metody oszustwa, na które mogą natrafić internauci i doradza jak się przed nimi strzec. Kampania snuje opowieść o 4 niezwykłych bohaterach, których łączy pasja do smakowitego jedzenia, niebanalne zamiłowania i czujność na próby internetowego oszustwa.
Zakonnik Brat Bernard przestrzega przed phishingiem, sprzedawca zapiekanek uniknął kradzieży tożsamości, strażak Kamil radzi jak nie poddać się wyłudzeniu przedpłaty, a Wójt Marek apeluje o zachowanie czujności, kiedy sprzedający wymaga przedpłaty.
– W kampaniach poświęconych bezpieczeństwu w sieci nasza marka zawsze mówi, że trafić na nieuczciwe osoby w Internecie może każdy. My chcemy, by każdy wiedział też, jak się przed nimi bronić. Dlatego przedstawiamy tę pyszną kampanię. Tym razem merytoryczną wiedzę jako danie główne serwuje sam maestro Robert Makłowicz – komentuje Marcin Sienkowski, dyrektor marketingu w OLX.
3. Ikea i jeszcze raz Ikea
Z pewnością nikogo nie zdziwi, że w zestawieniu najlepszych kampanii 2021 roku pojawiła się Ikea. Marka od lat tworzy pomysłowe i udane kreacje reklamowe, dlatego trudno wyróżnić jedną wybraną. W tym roku firma wpisuje się w trend ekologii i filozofii zero waste.
Ikea tegoroczny Black Friday zamieniła na Green Friday z kampanią „Oddaj i zyskaj”, wprowadzając usługę odkupu używanych mebli wyprodukowanych przez markę. Klienci mogą przywieźć stare elementy aranżacyjne, które po wycenie trafią do circular hub, gdzie można je nabyć po okazyjnej cenie.
W świątecznym spocie „Wystarczy niewiele, żeby zmienić wiele” marka przekonuje do niewyrzucania żywności i zatroszczenia się o prawidłowe przechowywanie posiłków, które pozwala ograniczyć wyrzucanie jedzenia. Spot jest odpowiedzią na badania, z których wynika, że przeciętny Polak co roku wyrzuca nawet 247 kg żywności.
W dodatku IKEA podejmuje różnorodne działania dążące do zrealizowania długofalowego celu strategicznego, czyli przekształcenia marki w biznes w pełni cyrkularny do 2030 roku. Planuje tego dokonać m.in. poprzez optymalizację wydawania posiłków w restauracjach marki własnej, co doprowadziło już do ograniczenia odpadów o 50%.
4. Allegro vs święta
Allegro w 2015 roku zadebiutowało świątecznym spotem reklamowym „Czego szukasz na święta?”, który chwytał za serca i zgromadził kilkanaście milionów odsłon na YouTube. Film reklamowy opowiada historię starszego pana, który uczy się angielskiego, żeby podczas świąt Bożego Narodzenia móc porozmawiać ze swoją małą wnuczką mieszkającą w Anglii.
Skojarzenie nauki obcego języka z seniorem trafnie odwoływało się do rzeczywistości, w której żyjemy, a czuła świąteczna opowieść w zupełnie nienachalny sposób reklamowała serwis aukcyjny.
Na fali powodzenia Allegro każdego roku snuje opowieść o tym, co najważniejsze dla wielu ludzi – rodzinie, miłości, marzeniach i wspólnocie doświadczeń. W 2021 roku marka opublikowała spot zatytułowany „Zobaczmy w sobie to, co najważniejsze”, którego głównym motywem jest dostrzeganie podobieństw między ludźmi pozornie zupełnie odmiennymi.
Allegro pokazuje, że święta mogą być szczęśliwe mimo rozbieżnych stylów życia czy zainteresowań członków rodziny, a pojednanie to ważna wartość.
Chcesz podkręcić swój marketing i znaleźć się w gronie najlepszych?
Pragniesz wzmocnić pozycjonowanie Twojej strony firmowej i zasilić szeregi najlepszych graczy e-commerce? A może dopiero rozpoczynasz przygodę na arenie SEO? Bez względu na to, czy jesteś nowicjuszem czy posiadasz stabilny sklep cieszący się zaufaniem – możesz zwiększyć dynamikę marki, a my chętnie Ci w tym pomożemy. Zapoznaj się z naszą ofertą i wzmocnij Twoją kampanię.