co to jest benchmarking

Dlaczego warto stosować benchmarking, czyli co daje analiza konkurencji?

Czy jesteśmy w stanie prowadzić dochodowy biznes bez oglądania się na działalność naszych bezpośrednich rywali? Dlaczego warto monitorować aktywność konkurencyjnych marek? W dzisiejszym wpisie pochylimy się nad zjawiskiem benchmarkingu i jego roli w opracowaniu firmowej strategii. Zapraszamy do lektury.

Czym jest benchmarking?

Przedsiębiorcy, którzy starają się dokonać ewaluacji przeprowadzonych działań promocyjnych, nierzadko przedkładają subiektywne odczucia nad twarde, mierzalne dane. Przyczyną takiego zachowania może być zarówno rutyna (stosowany od dawna schemat przynosi zadowalające wyniki), jak i niechęć do zmian, wynikająca z obaw o utratę dotychczasowych rezultatów. Warto pamiętać jednak, że podejmowane przez konkurencję działania mogą skutecznie odmienić rynkową rzeczywistość i zmusić firmę do opracowania nowej strategii, opierającej się o nieznane dla niej obszary.

Aby uniknąć takiej sytuacji, warto zapoznać się z korzyściami, jakie daje benchmarking – proces analizy porównawczej i zestawienia podejmowanych przez naszą firmę działań względem konkurencji oraz marek spoza naszej branży (a nawet w obrębie jednej firmy). Jakie dane możemy porównać? Które przedsiębiorstwa warto monitorować?

benchmarking w praktyce
Benchmarking względem bezpośredniej konkurencji

Najbardziej oczywistym przykładem benchmarkingu jest „biały wywiad” na temat rywalizujących z nami firm i lidera w danej branży. Skąd pozyskać interesujące nas informacje? Z pomocą może przyjść nam zarówno audyt SEO, jak i samodzielny research. Tworzone zestawienie powinno uwzględniać:

Konkurencję

Określenie najważniejszych rywali biznesowych jest ściśle powiązane ze specyfiką danego rynku. Marki z sektora e-commerce (w której odległość względem klienta nie odgrywa pierwszorzędnej roli) rywalizują z firmami z całego kraju – firmy, które oferują swoje usługi na szczeblu lokalnym, powinny skupić się na działalności konkurencji z bliższego otoczenia.
Odpowiednie punkty odniesienia

Dobór odpowiednich wskaźników porównawczych jest tak samo istotny jak poprawna identyfikacja konkurencji. Wśród informacji, które mogą pomóc nam określić strategię naszych rywali, warto wymienić m.in.:

  • oferowane usługi i towary (wraz z ceną),
  • komunikację z klientem (treść, forma wizualna),
  • stosowane kanały sprzedaży, komunikacji i promocji,
  • budowanie wizerunku marki i integracja z kupującymi (social media, dział obsługi klienta/support),
  • oferowane metody płatności i dostawy,
  • opinie klientów (Google Moja Firma, komentarze pod produktami).

Warto podkreślić również, że analiza powyższych elementów pozwoli nam pozyskać informacje nie tylko na temat poszczególnych przedsiębiorstw – zgromadzone dane mogą służyć jako interesujący punkt odniesienia względem trendów rynkowych, takich jak aktualne tempo rozwoju i wycena branży, jak również estymacji na kolejne lata.

Analizę podobieństw i różnic

Choć strategia biznesowa konkurencji jest owiana tajemnicą, obserwacja podejmowanych przez nią działań może udzielić na odpowiedzi na dwa niezwykle ważne pytania: Jakie sią podobieństwa i różnice pomiędzy naszą firmą a liderami danej branży? Czy przyjęcie podobnej strategii przyniesie nam takie same rezultaty?

Choć zaobserwowanych u konkurencji pomysłów nie zawsze da się wcielić w życie (np. z powodu mniejszego budżetu), pozyskane informacje mogą okazać się niezwykle istotne podczas planowania strategii biznesowej.

bechmarking w Polsce
Benchmarking nie musi ograniczać się do konkurencyjnych marek

Należy pamiętać, że koncepcja benchmarkingu nie musi dotyczyć wyłącznie naszej bezpośredniej konkurencji – z pomocą przychodzi wówczas tzw. benchmarking wewnętrzny, który może dostarczyć wielu ciekawych informacji na temat rentowności i efektywności pomniejszych działów czy komórek organizacyjnych. Jeśli wydajność poszczególnych zespołów różni się, audyt w obrębie firmy może dostarczyć wielu cennych informacji w zakresie najskuteczniejszych metod usprawnienia i reorganizacji firmowego workflow.
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby stosowanymi w ramach benchmarkingu działaniami objąć również wyróżniające się marki, które nie są związane z naszym sektorem. Swoją uwagę warto skierować zarówno na firmy o ugruntowanej pozycji i dużej renomie, jak i młode start-upy o dopiero kształtującej się strategii marketingowej. Być może jedna z marek prowadzi kampanie promocyjne, które sprawdzą się również w Twoim biznesie?

Jak zaplanować proces benchmarkingu?

Benchmarking jest pojęciem niezwykle szerokim, które może obejmować różne aspekty funkcjonowania naszej firmy. W przypadku, w którym podejmowane działania mają skupić się na uczynieniu naszej firmy atrakcyjniejszą w oczach konsumentów, z pomocą przychodzi przede wszystkim benchmarking produktowy (skupiony na produkcie czy usłudze) oraz strategiczny (zorientowany na celu długofalowym).

Jeśli prowadzone działania mają uczynić firmę bardziej wydajną, powinniśmy zwrócić swoją uwagę ku benchmarkingowi organizacyjnemu (zorientowanemu na usprawnienie działań zarządczych) czy procesowemu (skupionego wokół podejmowanych operacji). Warto mieć również na względzie bezpośredni benchmarking wewnętrzny, który zestawia ze sobą dwa identyczne procesy realizowane przez dwie poszczególne komórki organizacyjne wewnątrz firmy.

Jak możemy pomóc Twojej firmie w działaniach benchmarkingowych?

Monitorowanie działań konkurencji może stanowić cenny punkt odniesienia podczas planowania własnej strategii marketingowej. Należy mieć jednak na uwadze, że pozyskane w toku analiz informacje nie stanowią panaceum na firmowe problemy – wskazują one ogólny kierunek, którym powinna podążać nasza firma.

Szukasz marki, która pomoże Ci zwiększyć swoją widoczność w sieci? Skontaktuj się ze specjalistami Digital Hill – w naszej ofercie znajduje się kompleksowe wsparcie w zakresie e-marketingu, obejmujące SEO, content marketing i kampanie płatne. Dołącz do zadowolonych klientów naszej marki i przekonaj się, jak wiele korzyści może zapewnić Ci współpraca z doświadczoną marką o ogólnopolskim zasięgu.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

hello@digitalhill.pl
+48 71 757 50 56

lub bezpośrednio:
Magdalena Pawelec / Chief Operating Officer
tel. +48 603 554 771
e-mail: magdalena.pawelec@digitalhill.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu) przez administratora - Digital Hill sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, adres: ul. Strzegomska 140A, 54-429 Wrocław, KRS 0000319364, NIP 8942946218 w celu otrzymywania informacji handlowych drogą elektroniczną i telefoniczną. Przysługuje mi prawo dostępu, sprostowania, usunięcia danych oraz ograniczenia ich przetwarzania. Zgoda jest dobrowolna i mogę ją cofnąć w każdej chwili. Przysługuje mi także prawo wglądu do moich danych, ich poprawienia lub usunięcia
Przewiń do góry