Audyt SEO – co to jest i dlaczego warto go przeprowadzić

Z pewnością wiele razy spotkaliście się z pojęciem audytu SEO, ponieważ jest to jedna z wiodących i popularnych usług w działaniach SEO. W poniższym artykule przeprowadzimy Was przez szereg podstawowych informacji na temat audytów SEO – dowiecie się, czym dokładnie są, jakie wyróżniamy rodzaje audytów, jakie niosą za sobą korzyści i w jakich sytuacjach warto się na nie zdecydować. Zaczynamy! 

 

Co to jest audyt SEO?

Audyt SEO to działanie wykonywane przez agencje lub niezależnych specjalistów SEO. Głównym celem jest analiza serwisu internetowego pod względem elementów, które mają wpływ na jego widoczność i użyteczność. W efekcie, klient otrzymuje opracowany dokument, który zawiera wykryte w czasie badania błędy oraz przede wszystkim wytyczne i rekomendacje, które należy wdrożyć w celu optymalizacji oraz poprawy widoczności i pozycji strony w wyszukiwarkach. To bardzo ważny etap, którego nie należy omijać i od którego zależą dalsze powodzenia lub niepowodzenia naszej witryny w działaniach SEO (a często też po prostu – marketingowych).  

Nina, Junior SEO Specialist w Digital Hill:

Niedawno zaczęliśmy bardzo ciekawą współpracę z klientem z branży kreatywnej, który prowadzi sklep internetowy i potrzebował wsparcia w zakresie działań SEO. Zależało mu przede wszystkim na zwiększeniu sprzedaży i rozpoznawalności marki. Naszą współpracę zaczęliśmy od przeprowadzenia kompleksowego audytu SEO (on site i off-site), który pozwolił nam na określenie kierunku rozwoju tego ecommercu. Obecnie zajmujemy się wdrażaniem naszych rekomendacji na stronie klienta i codziennie obserwujemy, jak rośnie jego widoczność w wyszukiwarce Google.

Jakie istnieją rodzaje audytów SEO? 

Zwykle audyty SEO dzielimy na dwa rodzaje: audyt on-site i audyt off-site. Różnica między nimi jest bardzo prosta – przeprowadzając audyt on-site bierzemy pod uwagę czynniki znajdujące się na stronie (czyli m.in. tytuły, meta description, treści na stronie, strukturę adresów URL czy stopień indeksacji), a w przypadku audytu off-site omawiamy czynniki zewnętrzne znajdujące się poza serwisem, które również mają wpływ na widoczność strony (np.linki przychodzące tzw. backlinki czy analizę konkurencji). 

 

Kiedy powinno się przeprowadzić audyt SEO?

Istnieje wiele sytuacji w życiu Twojej strony internetowej, które powinny zmotywować Cię do przeprowadzenia audytu SEO. Pierwsza najbardziej naturalna to moment, w którym zaczynasz działania pozycjonerskie dla swojej witryny. To dobry start – sprawdzisz jak do tej pory radzisz sobie w wyszukiwarce, a wyniki będą dla Ciebie drogowskazem, w którym kierunku powinna pójść Twoja strategia SEO. Kolejny kluczowy moment to chęć weryfikacji, czy dotychczasowe działania Twoje lub Twojej agencji przekładają się na sukces witryny. Bodźcem do przeprowadzenia audytu SEO jest również nagły i zauważalny spadek widoczności w wyszukiwarce lub ruchu na stronie. Dzięki analizie dowiesz się, jakie konkretnie czynniki należy poprawić, aby wpłynąć na polepszenie sytuacji. Właściwym momentem do przeprowadzenia audytu jest również plan przebudowy strony lub sklepu internetowego. To bardzo wymagający proces, w którym również warto pomyśleć o SEO. Jeżeli nie zweryfikujesz od razu błędów starej witryny, możesz powielić błędy na nowej i wpłynąć negatywnie na swoje wyniki. Wprowadzenie wytycznych i rekomendacji otrzymane w wyniku audytów SEO pozwolą Ci również popracować nad zwiększeniem przychodów z kanału organicznego oraz modyfikacją Twojej strategii marketingowej

Kuba, Team Leader działu SEO w Digital Hill 

Nasz klient z branży bankowej posiadał w obrębie swojego serwisu sekcję poradnikową, która nie była w stanie się przebić w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google i pozyskać znacznej liczby użytkowników. Problem był związany z duplikacją treści, brakiem jej optymalizacji oraz nieuwzględnieniem w procesie tworzenia treści specjalisty SEO. Stworzenie nowego procesu tworzenia treści, który uwzględnia wytyczne SEO oraz optymalizację treści pozwoliło na zwiększenie widoczności tej sekcji o 400%.

 

Jakie są korzyści przeprowadzenia audytu SEO? 

Przede wszystkim, audyt SEO to kompleksowa analiza Twojej strony. Wykrywa jej błędy, ale też szanse i mocne elementy, które warto rozwijać. W jednym, obszernym dokumencie znajdziesz cały zestaw rekomendacji i rozwiązań Twoich dotychczasowych problemów. Dzięki takiej analizie odkryjesz aspekty, których nie jesteś w stanie zbadać sam (ponieważ m.in. nie posiadasz dostępu do wielu narzędzi lub nie masz specjalistycznej wiedzy). Wyniki audytu SEO mogą stać się dla Ciebie gotową strategią działań SEO, planem prac optymalizacyjnym, ale też bazą do rozbudowanej strategii marketingowej Twojej firmy. Znajdziesz przyczyny spadku pozycji i ruchu, a poprawiając widoczność zgodnie z wytycznymi realnie wpłyniesz na przychody swojej firmy.

Dowiedz się również o pozycjonowaniu long tail.

Wojtek, Specjalista SEO w Digital Hill:

Kilka miesięcy temu rozpoczęliśmy współpracę z klientem z branży deweloperskiej. Witryna z mocnym profilem linków, lecz z nieodpowiednią oraz zbyt małą strukturą, która nie wykorzystuje pełnego potencjału pozycjonowania się na słowa kluczowe związane z branżą. Audyt onsite wraz z researchem słów kluczowych wskazał kierunek rozwoju, czyli stworzenie szeregu nowych podstron pod dane słowa kluczowe. Po naszych rekomendacjach, błędy techniczne witryny (m.in. usunięto ze ścieżki robotów Google podstrony nie wnoszące nic do wartości pozycjonowania marnujące crawl budget) są sukcesywnie niwelowane. Obecnie rozpoczynamy przyjętą strategię linkbuildingu i przymierzamy się do obserwowania wyników witryny po zmianach w budowie witryny.

Dlaczego audyt SEO jest taki ważny? 

Dlaczego tak mocno podkreślamy ważność tego etapu? Bo wiemy, że bez niego trudno zadbać o dobre wyniki Twojej strony. Jest niezbędny i na etapie początkowym, kiedy dopiero zaczynasz działać nad swoją stroną (wtedy stanowi dla Ciebie zaczątek działań i kierunkowskaz prac), ale też kiedy chcesz zawalczyć o jeszcze lepsze pozycje Twojej witryny. To punkt wyjściowy wszystkich działań SEO. Wartościowym elementem audytu jest nie tylko wskazanie błędów i problemów, ale przekazanie sposobu ich rozwiązania. 

Cykliczne audyty SEO pozwalają również ocenić wydajność działań wykonywanych na stronie, poziom duplikacji treści, profil linków i wiele innych.

 

Jakie dokładnie aspekty bada audyt SEO? 

Na to pytanie odpowiedzieliśmy szerzej w drugiej części naszego artykułu, zapoznaj się z nim, a dodatkowo dowiesz się, kto może przeprowadzić audyt SEO, czym różni się darmowa analiza od tej wykonanej przez specjalistę, jakie wykorzystuje się do niej narzędzia oraz kluczowe pytanie – ile to wszystko kosztuje! 😉 

Znajdujesz się w jednym z momentów, o którym opowiadamy wyżej? Potrzebujesz dobrze zrealizowanego audytu SEO? Sprawdź naszą podstronę z pakietami audytów. Stworzyliśmy je na bazie naszych kilkuletnich doświadczeń, aby dostosować je do potrzeb różnych klientów. Możesz również skontaktować się z nami bezpośrednio!

KONTAKT

Skontaktuj się z nami

About The Author

3 thoughts on “Audyt SEO – co to jest i dlaczego warto go przeprowadzić”

  1. Pingback: Audyt SEO - dlaczego warto go przeprowadzić z pomocą specjalisty? - DigitalHill.pl

  2. Pingback: Ile kosztuje pozycjonowanie?  - DigitalHill.pl

  3. Pingback: SEO w branży edukacyjnej - poradnik  - DigitalHill.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu) przez administratora - Digital Hill sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, adres: ul. Strzegomska 140A, 54-429 Wrocław, KRS 0000319364, NIP 8942946218 w celu otrzymywania informacji handlowych drogą elektroniczną i telefoniczną. Przysługuje mi prawo dostępu, sprostowania, usunięcia danych oraz ograniczenia ich przetwarzania. Zgoda jest dobrowolna i mogę ją cofnąć w każdej chwili. Przysługuje mi także prawo wglądu do moich danych, ich poprawienia lub usunięcia
Scroll to Top