Automatyzacja w obszarze pozycjonowania stron internetowych to cała gama rozwiązań, umożliwiających realizację działań bez ingerencji człowieka. Zjawisko to nasila się z każdym rokiem. Czy pracę człowieka można zamienić na pracę maszyny? Jak zmieniało się SEO w ostatnich latach?
Rozwój SEO i wpływ modyfikacji na pozycjonowanie
Analiza bieżącej sytuacji w obszarze pozycjonowania opiera się głównie na cyklicznych aktualizacjach wyszukiwarki Google, z której korzysta większość użytkowników. Przede wszystkim należy wspomnieć, że algorytm Google jest nieustannie aktualizowany. Małe zmiany wprowadzane są niemalże codziennie, jednak kilka razy do roku mają miejsce większe modyfikacje.
Każda z nich wpływała na różne elementy pozycjonowania, lecz celem wszystkich było wyszukanie wartościowych odpowiedzi dla każdego zapytania, wykluczając z obiegu strony pozycjonowane w nachalny sposób. Wyszukiwarka stawiała na wysoką wiarygodność oraz jakość. Na tym właśnie opiera – i opierać się będzie – SEO. Sztucznie wykreowane wyniki nie przyniosą oczekiwanych efektów.
Kolejne zmiany w SEO – czy to pewnik?
Aby móc wykorzystać pełen potencjał SEO, należy pamiętać o kilku kwestiach. Przede wszystkim ważne jest dopasowanie działań do wytycznych wyszukiwarki, redukcja spamu, naturalne pozyskiwanie linków oraz zwrócenie dużej uwagi na publikowane treści. Niegdyś Google nieszczególnie dbało o to, aby strony, które znalazły się w górnej części wyników wyszukiwania były wartościowe dla użytkownika. Choć wprowadzono PageRank – rozwiązanie to nie przyniosło pozytywnych efektów, w związku z czym zostało wycofane. Mimo to, zmiany w Google to niemal pewnik. Pytanie, w którą stronę mogą pójść? Przyjrzyjmy się tym trendom i założeniom.
Narzędzia do automatyzacji SEO
Pozycjonowanie stron internetowych to długotrwały proces, który składa się z wielu elementów. Wymaga nieco cierpliwości, jednak praca jest warta efektów. Aby uzyskanie pozytywnych rezultatów mogło nastąpić nieco szybciej, warto skorzystać z narzędzi do automatyzacji, które wpłyną na:
Monitorowanie witryny
Próba optymalizacji strony bez kontrolowania skutków nie ma większego sensu. Monitorowanie witryny z zastosowaniem np. Google Analytics, pozwala sprawdzić, czy podejmowane działania przynoszą efekt. Szybkie generowanie raportu pozwoli Ci sprawdzić czas dostępności i ładowania się witryny, a także wyróżni uszkodzone linki. Narzędzie to wskaże lokalizację użytkownika, który korzysta z witryny, jego źródła (płatne, organiczne, etc.), pomoże śledzić sprzedaż i transakcje.
Kontrola pozycji w wynikach Google
SEO ma wpłynąć na osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych, jednak śledzenie zmian jest bardzo czasochłonne, jeśli w witrynie znajduje się wiele podstron.
Istnieją jednak narzędzia SEO sprawdzające wszystkie strony wraz pozycjami w rankingach. To m.in. Google Search Console, które udostępnia raporty oraz narzędzia do kontrolowania, czy witryna jest zindeksowana przez Google, wyświetlania informacji o ruchu w wyszukiwarce (częstotliwość pojawiania się w wynikach wyszukiwania, zapytania, dzięki którym się w nich pojawia etc.), monitorowania na których stronach znajdują się linki do danej witryny i inne.
Analiza backlinków
Kolejnym czynnikiem, który wpływa na efekty pozycjonowania, jest Link Building. Nie liczy się jedynie ilość, ale również jakość linków zwrotnych. Warto na początek zastanowić się, czy analiza linków ma pomóc pozycjonować konkretny URL czy też wpłynąć na całą witrynę. W obu przypadkach niezbędna jest analiza konkurencji, w której pomogą narzędzia, takie jak Ahrefs czy Majestic SEO, dzięki którym wygenerować można raport z listą backlinków z danej strony, postaci linków i innych parametrów.
Monitoring konkurencji
Pozycja w wynikach wyszukiwania zależy m.in. od działań podjętych w ramach organizacji, ale także od zachowań konkurencji. Samodzielny monitoring wielu przedsiębiorstw jest czasochłonny, dlatego automatyzacja jest tu kluczowa.
Automatyzacja SEO – jak się do niej przygotować?
Aby móc skutecznie wykorzystać możliwości automatyzacji SEO należy dokładnie sprawdzić dotychczasowy przebieg działań optymalizacyjnych. Pozwoli to na priorytetyzację zadań. Audyt powinien skupiać się na:
- czasie ładowania strony,
- widoczności witryny w wyszukiwarce Google,
- profilu linków, które prowadzą do strony,
- ewentualnych brakach w optymalizacji.
Automatyzacja SEO a praca specjalisty
Portal Statista.com szacuje, że wartość automatyzacji w marketingu oscylować będzie w granicach 25 miliardów dolarów pod koniec roku 2023. Stanowi ona ułatwienie i przyspieszenie pracy, ogranicza czas jej wykonania, a także uwalnia zasoby, które należałoby poświęcić na określone działania.
Należy jednak pamiętać, że automatyzacja procesów nie jest w pełni kontrolowana. Ponieważ nie można polegać jedynie na pracy maszyn, działanie człowieka jest niezbędne. Współpraca ze specjalistami to jedyny sposób na nadzorowanie pracy automatycznej, wyciąganie odpowiednich wniosków i wprowadzanie w życie kolejnych ulepszeń. Tylko doświadczenie i wiedza w obszarze pozycjonowania zapewnia możliwość wykorzystania potencjału automatyzacji.
Człowiek w procesie automatyzacji
Żadne narzędzie do automatyzacji SEO nie pozwoli na jednoczesne skorzystanie z wszystkich funkcji. Oprócz dostępu do wybranych z nich będziesz potrzebować profesjonalisty, który może pochwalić się doświadczeniem w obszarze optymalizacji pozycjonowania. Długofalowa współpraca z agencją SEO przyniesie najlepszy wynik w postaci:
- zespołu pracowników, sprawujących pieczę nad strategią,
- bezpośredniego kontaktu z ekspertem SEO,
- optymalizacji konwersji,
- lepszych efektów, związanych z pracą nad wszystkimi ważnymi elementami witryny w aspektach on-site,
- analizy konkurencji oraz osiągniętych wyników.
Jak zmieni się SEO w kolejnych latach?
Możemy być pewni, że dalsza ewolucja czynników odpowiedzialnych za ranking witryny oraz rozwój nowych technologii będą miała ogromny wpływ na branżę Search Engine Optimization. Jakie są najważniejsze obszary, w których możemy upatrywać dalszej ewolucji pozycjonowania?
UX w SEO
Google nieustannie aktualizuje algorytmy, aby pozycjonować na pierwszej stronie najlepsze witryny. Z kolei za zapewnienie pozytywnych wrażeń z użytkowania serwisu odpowiada UX, które już teraz współgra z Google. Może więc odgrywać znaczącą rolę w procesie pozycjonowania, podając jak najbardziej dopasowane do potrzeb usera wyniki wyszukiwań.
Rola AI w wyszukiwaniu
Specjaliści SEO bez wątpienia powinni brać pod uwagę możliwości sztucznej inteligencji, co może poprawić pozycję witryn. M.in. obrazy oraz filmy wpłyną na rankingi, bowiem AI wykorzystuje potencjał treści wizualnych. Należy więc odpowiednio dopasowywać do nich słowa kluczowe, tagi i opisy.
Łączenie różnych form treści
Wiadomo jest, że pisana forma treści ma ogromne znaczenie w obszarze pozycjonowania. Warto jednak pamiętać, że za sprawą rozwiązań, takich jak Siri czy Alexa, coraz bardziej popularne staje się wyszukiwanie głosowe. Do danej strony internetowej przyciągać będą więc również podcasty i video.
Czy więc SEO przestanie istnieć? – podsumowanie
To, że SEO ma przed sobą świetlaną przyszłość (przynajmniej w najbliższych latach) jest pewnością. Oczywiście, można spekulować na temat zmian, które wprowadzi Google, jednak chyba nikt do końca obawia się ich negatywnego skutku. Należy bowiem pamiętać, że optymalizacja stron internetowych ma sens nie tylko dla samej wyszukiwarki, ale przede wszystkim dla jej użytkowników.
Co jest najważniejsze w SEO? Przede wszystkim wartościowa, merytoryczna treść, a także pozyskiwanie wysokiej jakości linków. Najgorszym, co może się przytrafić, jest spam oraz zachowania określane jako nienaturalne. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że algorytmy Google będą jeszcze bardziej skupiać się właśnie na tych czynnikach.
Warto również pamiętać, że jednym z ważniejszych elementów pozycjonowania jest przystosowywanie strony do lokalnych wyszukiwań. Ponieważ userzy często decydują się na udostępnianie lokalizacji, istnieje duża szansa na skuteczną personalizację wyników wyszukiwania z zaznaczeniem jego miejsca przebywania. Ma to ogromne znaczenie głównie w przypadku prowadzenia biznesów lokalnych, takich jak restauracja, zakład fryzjerski czy mechaniczny.