pim

System PIM – co to jest i na czym polega jego działanie?

Rozwój branży e-commerce sprawił, że konsumenci coraz częściej decydują się na zakup towarów online. Zanim jednak podejmą ostateczną decyzję, chcą zapoznać się z informacjami o produkcie. Jeśli ich nie znajdą – mogą nie dokończyć transakcji. Aby dostarczyć klientowi cenne dane na temat oferty, warto przyjrzeć się rozwiązaniu w postaci systemu PIM. Sprawdź, czym jest i jak działa oprogramowanie, które może pomóc Twojej firmie.

System PIM – czym jest?

Czym jest system PIM (ang. Product Information Management)? To program do zarządzania informacją produktową, który pozwala na efektywne administrowanie wszelkimi danymi, czyli kontrolowaniu poszczególnych wiadomości o produktach, które znajdują się w sklepie online.

System PIM doskonale sprawdza się w branży e-commerce B2B i B2C. Sprawdzone rozwiązania do wdrożenia, a także wiele skutecznych aplikacji przeznaczonych do gromadzenia informacji o produkcie, pozwalają szybko i sprawnie zarządzać wszelkimi danymi o asortymencie.

System PIM – jak działa?

Program PIM jest niezwykle prosty do zintegrowania z systemami zewnętrznymi, wykorzystywanymi zazwyczaj do zarządzania sklepem internetowym. Umożliwia to gromadzenie i administrowanie wiadomościami oraz rozszerzanie informacji o dostępnych produktach. Wszelkie dane, dostępne w systemie, można również wykorzystać w wielu kanałach dystrybucji oraz reklamy, np. w katalogach promocyjnych, czy na stronie internetowej. Proces zarządzania danymi jest o wiele szybszy i łatwiejszy, a co najważniejsze – efektywny.

Jak działa system PIM? Jego funkcjonowanie opisać można w trzech krokach:

  1. Zebranie danych ze źródeł zewnętrznych i wewnętrznych oraz ich zgromadzenie w centralnej bazie danych.
  2. Uzupełnianie informacji, klasyfikacja oraz lokalizowane danych w programie PIM.
  3. Rozpowszechnianie kompletnych informacji do różnych kanałów dystrybucji, m.in. katalogów online i offline, platform e-commerce, aplikacji mobilnych i wielu innych.

System PIM to zewnętrzna baza produktów, wykorzystywana w wielu kanałach sprzedaży oraz reklamy. Aby móc wykorzystać jego potencjał, należy wprowadzić do niej produkty oraz przypisane do nich dane i importować asortyment w wyznaczone miejsca.

System PIM a zwykła baza danych – różnice

Największą różnicą między PIM a standardową bazą danych w sklepie online jest fakt, że PIM może w sposób zautomatyzowany przypisywać więcej danych dla produktów w wielu różnych kanałach dystrybucji. Innymi słowy, jeżeli chcesz sprzedaż towar np. poprzez Ceneo, Allegro lub Amazon, musisz logować się na każdy z serwisów i uzupełniać oddzielnie wszystkie dane. Decydując się na PIM, zdejmujesz z siebie lub innych pracowników ten obowiązek, a informacje produktowe automatycznie przypisywane są na każdej platformie w czasie rzeczywistym.

PIM to idealne rozwiązanie w momencie przyjmowania produktów od dostawców. Po zaimportowaniu pliku z danymi system uzupełnia je w odpowiednich miejscach. Dzięki funkcji kategoryzacji produktów istnieje możliwość kreowania wielu wersji opisów, m.in. w różnych wersjach językowych, do katalogu czy ze zróżnicowaną treścią.

Kiedy i gdzie najlepiej sprawdzi się system PIM?

Chcesz upewnić się, czy PIM jest odpowiednim rozwiązaniem właśnie dla Ciebie? Jeśli od jakiegoś czasu zauważasz błędy w opisach produktowych i jednocześnie nie możesz poradzić sobie z ich aktualizacją – koniecznie rozważ wdrożenie tego systemu. Nowoczesny system sprawdzi się u Ciebie, jeżeli:

  • dane o produktach pobierasz z wielu źródeł danych oraz chcesz skorzystać z pomocy zewnętrznego copywritera. Dobrą praktyką jest podział zadań pomiędzy pracowników w zespole tak, aby każdy z nich był odpowiedzialny za poszczególne etapy pracy, czyli zdjęcia, opisy lub zmiany w SEO,
  • posiadasz kilka wersji językowych opisów, które należy przetłumaczyć,
  • dużym problemem jest u Ciebie jakość danych produktowych, czyli niewłaściwe atrybuty, zdjęcia, niepełne informacje,
  • dysponujesz rozwiązaniami wielokanałowymi i niezbędne jest Ci jedno źródło danych,
  • nazwy i opisy produktów nie są odpowiednio dopracowane pod kątem SEO.

System PIM pomaga posegregować informacje produktowe, ulepszyć ich jakość i dostępność, co przekłada się na pozytywne zmiany w funkcjonowaniu biznesu online. Jeżeli więc chcesz stale go rozwijać, musisz na bieżąco obserwować branżę i reagować na nowe rozwiązania. Dzięki PIM zyskasz nieocenioną pomoc w zarządzaniu najważniejszymi danymi.

Zalety oprogramowania PIM

System PIM nie tylko usprawnia zarządzanie informacją produktową, ale także:

  • wpływa na wzrost czynnika konwersji w sklepie internetowym,
  • pozwala zaoszczędzić czas, eliminując konieczność wprowadzania danych i ich modyfikacji,
  • ułatwia prowadzenie działań marketingowych,
  • umożliwia poszerzenie asortymentu,
  • zapewnia zintegrowaną oraz stale aktualizowaną bazę z możliwością dostępu do danych, a także eksportu i modyfikacji informacji w dowolnym czasie,
  • usprawnia automatyzację zadań i wdrażanie innowacyjnych technologii,
  • wpływa na redukcję liczby zwrotów towarów,
  • zapewnia pozytywne doświadczenie użytkownika,
  • eliminuje ryzyko duplikacji treści.

Na jaki system PIM warto się zdecydować?

Oferta systemów PIM jest dostosowana do różnych potrzeb użytkowników. Warto więc zapoznać się z poszczególnymi rozwiązaniami i wybrać to, które najlepiej sprawdzi się w danym przedsiębiorstwie.

Akeneo

System ten zaprojektowano z myślą o maksymalnym uproszczeniu pracy. PIM od Akeneo powstał we Francji, jednak posiada spółki również w USA, Anglii, Izraelu i w Niemczech. Użytkownik związany jest więc z wieloma dostawcami usługi.

Oprogramowanie umożliwia regulowanie przepływu pracy, walidacji danych, ułatwia zarządzaniem katalogiem produktów. Wyróżnia się również prostotą poruszania się po zakładkach. Jest to łatwe w obsłudze narzędzie, które współpracuje zarówno z platformami e-commerce, jak i systemami do kreacji materiałów marketingowych.

Pimcore

Jest to platforma open source, dzięki której możliwe jest zarządzanie danymi o produkcie, Digital Asset Management (DAM), Master Data Management (MDM) oraz e-commerce. Ułatwia i usprawnia pracę, łącząc najważniejsze aplikacje, a także redukując procesy złożonych integracji. System ten gwarantuje duże możliwości konfiguracyjne. Nadaje się do budowy serwisu dedykowanego, a także rozbudowanej prezentacji katalogów produktowych.

Stibo

Oprogramowanie daje możliwość zarządzania produktami i aktualizacji wszelkich danych. Wykorzystuje wielodomenowy moduł MDM, co sprawia, że redukuje niepotrzebne informacje. Sprawdzi się u sprzedawców, którzy nie do końca radzą sobie z zarządzaniem danymi.

Salsify

To platforma PIM oparta na chmurze. W prosty sposób integruje się z systemami. Może na niej działać nieograniczona liczba użytkowników, co sprawdzi się w przedsiębiorstwach zatrudniających wielu pracowników.

Wyżej wymienione systemy PIM różnią się od siebie pod wieloma względami. Najważniejszym celem jest oferowanie klientom narzędzi, które spełnią ich oczekiwania. Każde z rozwiązań doskonale nadaje się do integracji ze sklepami online i umożliwia zarządzanie informacjami produktowymi – od Ciebie zależy, które funkcjonalności będą najbardziej przydatne w Twoim przedsiębiorstwie.

Postaw na PIM i usprawnij pracę w swojej firmie

Obszar systemów PIM nieustannie rozwija się, zdobywając kolejnych zadowolonych klientów. Jeśli więc chcesz ułatwić pracę pracownikom, umożliwić bezproblemową aktualizację produktów i zadbać o najwyższą jakość treści – wypróbuj oprogramowanie PIM i przekonaj się, jak wiele zalet posiada.

Skontaktuj się z nami

About The Author

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu) przez administratora - Digital Hill sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, adres: ul. Strzegomska 140A, 54-429 Wrocław, KRS 0000319364, NIP 8942946218 w celu otrzymywania informacji handlowych drogą elektroniczną i telefoniczną. Przysługuje mi prawo dostępu, sprostowania, usunięcia danych oraz ograniczenia ich przetwarzania. Zgoda jest dobrowolna i mogę ją cofnąć w każdej chwili. Przysługuje mi także prawo wglądu do moich danych, ich poprawienia lub usunięcia
Scroll to Top