Opisy produktów w sklepie internetowym odgrywają kluczową rolę zarówno w pozycjonowaniu stron, jak również wpływaniu na decyzje zakupowe klientów. Dowiedz się, jak pisać opisy produktów SEO, aby mogły skutecznie pełnić swoją funkcję.
Rola opisu produktu w sklepie internetowym
Opisy produktów dla e-commerce pełnią dwojaką funkcją, dlatego każdy właściciel sklepu lub copywriter powinien wiedzieć, jak pisać opisy produktów, aby przełożyły się na lepsze pozycjonowanie strony, a także przedstawiały język korzyści, który przekona potencjalnych klientów do zakupu.
Copywriting SEO ma pomóc w pozycjonowaniu strony, czyli uzyskiwaniu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania na wybrane frazy kluczowe. Stąd przed stworzeniem opisów produktów dla e-commerce konieczna jest praca specjalisty SEO, obejmująca m.in. analizę fraz kluczowych.
Z drugiej zaś strony opisy produktów w sklepie internetowym muszą przekonywać potencjalnych klientów do zakupu, dlatego też doświadczony copywriter powinien umieć przekuć cechy produktu na język korzyści, który będzie oddziaływał na odbiorców treści siłą perswazji. W tym celu warto poznać swoją grupę odbiorców – pomoże to dostosować język i szczegółowość opisu do ich oczekiwań i preferencji.
Co powinien zawierać opis produktu?
Przy tworzeniu opisów produktów do sklepów internetowych musisz pamiętać o kilku zasadniczych elementach, które powinny znaleźć się w każdym opisie. To warunek konieczny do tego, aby wyszukiwarki dobrze oceniły treść, a Twój potencjalny klient chętnie się z nim zapoznał i dużym prawdopodobieństwem dokonał zakupu. Jak tworzyć opisy produktów z uwzględnieniem najważniejszych elementów?
- Zadbaj o optymalną długość – długość opisu, która pozwala zawrzeć niezbędne informacje o produkcie, przedstawić emocje i opowiedzieć o korzyściach, to 1000–1500 znaków ze spacjami. Dłuższe opisy mogą lepiej pozycjonować, jednak pamiętaj, aby nie rozwlekać treści, ponieważ może to odstraszyć klienta.
- Tytuł – powinien zawierać nazwę produktu, markę, model i cechy charakterystyczne. Optymalny tytuł opisu to np. Telewizor SmartTV Samsung QLED QE65Q67BAU 65” 4K.
- Opis cech produktu – trzymaj się złotej zasady od ogółu do szczegółu. Zacznij od najważniejszych cech i informacji, a następnie przejdź do opisania szczegółowych parametrów produktu oraz płynących z nich korzyści.
- Słowa kluczowe – nie mogą być przypadkowe, opisy produktów SEO powinny zawierać frazy pochodzące z analizy z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi, np. Senuto.
- Formatowanie – copywriting SEO musi uwzględniać m.in. stosowanie nagłówków H1–H4, wyróżniki najważniejszych fragmentów tekstu czy punktory i numerację.
- Zdjęcia – strona ofertowa bez jakościowych zdjęć produktów ma znacznie mniejsze szanse na sprzedaż. Należy zadać o to, aby uzupełnić grafiki o atrybuty ALT, które pomagają w pozycjonowaniu strony w wynikach wyszukiwania Google Grafika.
Jak nie tworzyć opisu produktu?
Jak tworzyć opisy produktów, unikając błędów? Przede wszystkim przyłóż się do jakości opisu i stworzeniu narracji odpowiadającej potrzebom i preferencjom klientów. Najczęstsze błędy w opisach to m.in.:
- Zduplikowany content – nie kopiuj opisów ze stron konkurencji ani stron producenta. Jeśli sprzedajesz różne wersje tego samego produktu, unikaj duplikacji wewnętrznej, np. poprzez stosowania wariantów, kanonicznych adresów URL czy przekierowań.
- Nie przesycaj treści słowami kluczowymi – klient odbierze to jako nachalną reklamę.
- Nie skupiaj się wyłącznie na wymienieniu cech produktu – być może ekspertowi w branży to wystarczy, ale ktoś mniej wtajemniczony będzie oczekiwał opisu cech i zalet oraz płynących z nich korzyści.
- Nie bądź nijaki – pozwól sobie na odrobinę humoru czy nawiązań branżowych.
- Nie twórz bloku tekstu – nic bardziej nie zniechęca do czytania na ekranie. Stosuj nagłówki i punktory, pisz akapity na ok. 4 linijki tekstu.
Podsumowanie
Opisy produktów to część szeroko zakrojonej strategii marketingowej, dlatego warto podejść do nich na poważnie, dbając o jakość – zarówno pod kątem języka korzyści, jak i SEO. Stworzenie unikalnych opisów dla wszystkich produktów w danym e-commerce może być trudne do wykonania w krótkim czasie. Warto zacząć od tych produktów, na które jest największy popyt i stopniowo uzupełniać kolejne.