Czy sztuczna inteligencja odmieni marketing?

Sztuczna inteligencja jest już wszechobecna w różnego rodzaju usługach czy rozwiązaniach sieciowych, z których korzystamy na co dzień. Nowe technologie wkraczają w obszary, które jeszcze kilka lat temu były nadzorowane wyłącznie przez człowieka. Z artykułu dowiesz się, jakie rozwiązania AI powszechnie funkcjonują w marketingu, co jest nowością oraz jakie szanse otwierają się przed sprzedawcami.

Geneza sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja (AI, ang. Artificial Intelligence) to maszyny, roboty, programy czy narzędzia, które naśladują pracę człowieka, sposób przetwarzania danych oraz ich wykorzystywania, często przekraczając ludzkie możliwości. Pierwszy raz zaczęto tego określenia używać na szeroką skalę już w latach 50. ubiegłego wieku.

Wówczas powstało pierwsze laboratorium AI na Uniwersytecie Carnegie Mellon, a także pierwsza próba oficjalnej definicji tego zjawiska, ukuta przez Andreasa Kaplana i Michaela Haenlein’a. Brzmiała ona następująco:

Zdolność systemu do prawidłowego interpretowania danych pochodzących z zewnętrznych źródeł, nauki na ich podstawie oraz wykorzystywania tej wiedzy, aby wykonywać określone zadania i osiągać cele poprzez elastyczne dostosowanie.

Pierwsze roboty wpisujące się w założenia AI zaczęły powstawać wraz z rozwojem komputerów, a jednym z przełomowych momentów było opracowanie pierwszego czatbota w 1966 r. autorstwa Josepha Weizenbauma z Instytutu Technologii w Massachusetts (MIT). Robot o imieniu ELIZA był pierwowzorem dla dzisiejszych czatbotów, takich Alexa i Siri. Komunikacja z maszyną prowadzona była, zamiast kodu komputerowego, za pomocą ludzkiego języka.

Obecnie AI jest wykorzystywana w niemal każdej branży, w tym w marketingu. Warto wiedzieć, że kiedy mówimy o zawężonym polu wykorzystania sztucznej inteligencji, jest to inteligencja dziedzinowa.

Sztuczna inteligencja w marketingu

Sztuczna inteligencja w marketingu jest ściśle powiązana z innym zjawiskiem – uczeniem maszynowym (ang. machine learning). Technologia ta opiera się na algorytmach i „samouczeniu” maszyn, które coraz lepiej rozpoznają treści, obrazy czy inne wybrane dane i na ich podstawie dokonują różnych decyzji.

Specjaliści pracujący dla SAS Institute wyznaczyli 6 podstawowych obszarów marketingowych, w których wykorzystujemy sztuczną inteligencję. Należą do nich:

  1. Wsparcie procesów decyzyjnych i zwiększenie sprzedaży

    Sztuczna inteligencja wespół z uczeniem maszynowym umożliwiają uzyskanie precyzyjnego obrazu klienta i dostosowania oferty pod danego użytkownika.

  2. Wsparcie w obszarze cross i up-selling

    Dzięki zbieraniu informacji o kliencie, możemy przewidzieć, kiedy skończy mu się zapas produktów lub stanie przed koniecznością wymiany usługi na nową, a tym samym zwiększymy cross i up-selling. Dodatkowo, dzięki algorytmom system jest w stanie polecić użytkownikowi produkty, które mogą go zainteresować – aż 35% przychodów w serwisie Amazon generują tego typu rekomendacje.

  3. Działania z zakresu Customer Voice

    Sztuczna Inteligencja zbiera informacje na podstawie komunikatów, które klient publikuje w komentarzach, wiadomościach e-mail czy na kanałach social media. Dzięki analizie języka naturalnego (Natural Language Processing) oraz obrazów (Digital Image Processing), poznajemy stosunek internauty do marki i możemy na tej podstawie dostosować strategie komunikacyjne marki.

  4. Zautomatyzowanie kontaktu z klientem

    Rozwiązania z zakresu AI powszechnie funkcjonują we wszelkiego rodzaju czatbotach. Kategoryzują problem, odsyłają klienta do odpowiedniego działu lub samodzielnie rozwiązują problem posługując się wgraną bazą odpowiedzi.

  5. Analiza danych pochodzących z wielu źródeł

    Z tego rozwiązania korzysta m.in. Google Ads podczas targetowania, a także remarketingu. AI gromadzi dane, analizuje je i wyciąga wnioski, co umożliwia celne planowanie i wdrażanie strategii marketingowych.

  6. Działania prowadzone w czasie rzeczywistym

    Sztuczna Inteligencja zbiera dane o użytkowniku i jego wzorcach zachowań, co pozwala na tworzenie trafnych scenariuszy postępowania w zmieniających się okolicznościach.

Korzyści związane z rozwojem sztucznej inteligencji

Poza wymienionymi wyżej możliwościami, jakie daje wprowadzenie AI do działań w firmie, warto również wspomnieć o zastąpieniu żmudnej, powtarzalnej pracy specjalistów. Mogą się oni wówczas skupić na zadaniach wymagających kreatywnych rozwiązań, a dzięki temu budować lepszą komunikację z klientami.

Jak stwierdza Brian Solis, futurolog i główny analityk w firmie Altimeter:

Marketing AI łączy inteligentną technologię i ludzką kreatywność, aby uczyć się, rozumieć i nawiązywać kontakt z konsumentami na poziomie indywidualnym za pomocą hiperspersonalizowanej, trafnej i terminowej komunikacji, dzięki czemu klienci czują się zmuszeni do pozostawania zaangażowanymi.

Zwolennicy sztucznej inteligencji wskazują również, że nowoczesne technologie mogą przyspieszyć wprowadzenie 4-dniowego tygodnia pracy. Roboty mogą pracować bez przerwy, a ich wydajność nie spada z biegiem czasu.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez amerykańską spółkę Salesforce dzięki automatyzacji zadań 89% pracowników jest bardziej zadowolonych ze swojej pracy, a aż 91% z nich zauważa, że cyfryzacja procesów pozwala im zaoszczędzić czas i zapewnia lepszy work-life balance.

Najnowsze rozwiązania AI w marketingu

Oto 3 najnowsze rozwiązania oparte o technologię sztucznej inteligencji:

  1. Sieć sklepów spożywczych Aldi testuje robota, który będzie wykrywał wiek klienta. Jeżeli maszyna pozytywnie przejdzie testy, rozwiąże problem z zatwierdzaniem sprzedaży alkoholu i innych wyrobów dla dorosłych w kasach samoobsługowych.
  2. Firma QuarticOn, zajmująca się wdrażaniem nowych technologii dla sektora e-commerce, otrzymała 5 milionów złotych dofinansowania na stworzenie wirtualnego asystenta dedykowanego sklepom internetowym z branży modowej. Oprogramowanie będzie zbierało informacje na temat klienta i na tej podstawie zaproponuje mu odpowiednią stylizację, wykorzystującą jego własne ubrania oraz akcesoria z danego sklepu.
  3. Agencja Symetria UX z Poznania pracuje nad wdrożeniem nowych funkcji w kasach samoobsługowych. Kamery oparte na działaniu AI będą rozpoznawały produkty i automatycznie przypisywały je do kategorii. Dodatkowo kasy mają zyskać funkcję obsługi głosem, co sprawi, że korzystanie z nich stanie się inkluzywne i dostępne dla osób, które miały trudności z obsługą ekranów.

Sięgaj po więcej ze specjalistami Digital Hill

Jeżeli trafiłeś na naszego bloga, szukając nowych rozwiązań marketingowych dla Twojej firmy i interesują Cię rozwiązania zgodne z duchem czasów – idealnie trafiłeś. Nie rzucamy słów na wiatr, dlatego pomożemy Ci osiągnąć wyżyny sprzedaży online zgodnie z celami, które wcześniej wspólnie założymy. Sprawdź jakie oferujemy usługi SEO i SEM.

W naszym portfolio znajdziesz wiele dużych marek o ogólnopolskim zasięgu, które reprezentują zróżnicowane branże. Bogate doświadczenia pozwalają nam dobierać trafne strategie marketingowe. Dołącz do zadowolonych klientów i skontaktuj się z nami już dziś.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

hello@digitalhill.pl
+48 71 757 50 56

lub bezpośrednio:
Magdalena Pawelec / Chief Operating Officer
tel. +48 603 554 771
e-mail: magdalena.pawelec@digitalhill.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu) przez administratora - Digital Hill sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, adres: ul. Strzegomska 140A, 54-429 Wrocław, KRS 0000319364, NIP 8942946218 w celu otrzymywania informacji handlowych drogą elektroniczną i telefoniczną. Przysługuje mi prawo dostępu, sprostowania, usunięcia danych oraz ograniczenia ich przetwarzania. Zgoda jest dobrowolna i mogę ją cofnąć w każdej chwili. Przysługuje mi także prawo wglądu do moich danych, ich poprawienia lub usunięcia
Przewiń do góry