uśmiechnięta kobieta korzystająca z telefonu

Mikromomenty – jak wykorzystać je w pozyskiwaniu nowych klientów?

Według informacji opublikowanych w 2021 roku przez portal Elite Content Marketer, posiadacze smartfonów używają ich średnio 58 razy dziennie. Każda wizyta w przeglądarce internetowej stanowi tzw. mikromoment – sytuację, w której podejmowane przez internautę decyzje mogą przybliżyć go do kontaktu z naszą marką. Na czym polega koncepcja mikromomentów w marketingu? W jaki sposób wykorzystać je w promowaniu swojej marki w sieci?

Mikromomenty, czyli jak przyciągnąć uwagę przyszłego klienta?

Internet zapewnia przedsiębiorcom niemal nieograniczone możliwości dotarcia do potencjalnych klientów. Choć działania pozycjonerskie, kampanie płatne i tworzone treści są zorientowane wokół działań sprzedażowych, globalna sieć pozwala budować rozpoznawalność marki na wielu płaszczyznach. Zwiększenie nakładów na wzrost widoczności danego przedsiębiorstwa w sieci, pozwoli firmie dotrzeć do trzech grup odbiorców:

  • osób, które miały już styczność z ofertą firmy,
  • aktualnych klientów,
  • grona niezdecydowanych, które rozważa skorzystania z usług marki.

W jaki sposób osoby te mogą trafić do danej marki? Z pomocą mogą przyjść wówczas tzw. mikromomenty, czyli chwile, w których chwytamy za telefon bądź komputer i zaczynamy szukać odpowiedzi na nurtujące nas pytanie. Warto podkreślić, że związane z mikromomentami zapytania bardzo często nie posiadają sprzedażowego charakteru – mogą wynikać z potrzeby chwili, napotkanego przed chwilą problemu czy zwyczajnej ciekawości.

Jedną z najważniejszych zalet, wynikających ze znajomości mechanizmu działania mikromomentów, jest możliwość zaprezentowania swojej firmy z zupełnie nowej, „niekomercyjnej” perspektywy. Materiały sprzedażowe są zastępowane różnego rodzaju poradnikami, zestawieniami czy felietonami, które budują ekspercki wizerunek firmy i mogą pomóc zwiększyć jej rozpoznawalność wśród niezaznajomionych dotychczas z marką odbiorców.

Jak wykorzystać potencjał mikromomentów w praktyce?

Warto mieć na uwadze, że mikromomenty obejmują nie tylko zapytania skierowane do samej wyszukiwarki, lecz również hasła na portalach YouTube czy mediach społecznościowych. Uniwersalny charakter mikromomentów otwiera przed nami wiele możliwości przykucia uwagi użytkownika. Marka może zaprezentować swoją wiedzę i doświadczenie, wychodząc naprzeciw potrzebom klientów i rozwiewając ich wątpliwości. Strategia marketingowa może uwzględniać również tzw. trendsetting, czyli próby wpływania na aktualne upodobania konsumentów.

Chcę…, czyli mikromomenty w oczach Google

Koncepcja mikromomentów jest promowana przez samo Google. Zdaniem koncernu z Mountain View, lwią część wyszukiwanych przez internautów zapytań można przypisać do czterech fundamentalnych kategorii.

1. Chcę kupić

Kategoria “chcę kupić” to bez wątpienia najbardziej pożądany z perspektywy marketera wariant. Może ona uwzględniać zarówno dalekosiężne plany, jak i zakupy impulsywne czy prezenty dla najbliższych. Planowanie działań opartych o ten mikromoment może uwzględniać szeroki zakres działań contentowych, promowanych w ramach działań SEO czy kampanii płatnych.

Jakie treści najlepiej docierają do tego typu konsumentów? Warto zainwestować w materiały poradnikowe czy recenzje we współpracy z influencerami, które mogą nakłonić ich do zakupu danego produktu bądź usługi. Przykładami takich treści są np.:

  • 8 najlepszych prezentów dla miłośników Batmana
  • Oryginalne prezenty na Komunię 2022
  • 6 dodatków, które przełamią minimalizm stylu loftowego

2. Chcę wiedzieć

Mikromoment „chcę wiedzieć”, to bardzo rozległa kategoria, z którą mamy do czynienia na co dzień zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Wpisywane w wyszukiwarkę hasła mają na celu dostarczyć nam skondensowanej wiedzy na dany temat (z pomocą przychodzi tu m.in. Wikipedia) czy poznać aktualny stan wiedzy względem interesujących nas zagadnień bądź informacji na temat danych produktów (portale branżowe).

Jakie treści zwiększają szanse na dotarcie do nowych klientów i zaspokojenie ich ciekawości, budując przy tym ekspercki wizerunek naszej marki? Z pomocą mogą nam przyjść materiały, takie jak:

  • Software as a Service – poznaj wiodący trend w rozwiązaniach IT
  • Jaki jest najwydajniejszy telefon z Androidem do 2000 zł?
  • Drewno czy winyl – jak wykończyć podłogę w salonie?

3. Chcę zrobić

Choć mikromoment „chcę zrobić” może na pierwszy rzut oka kojarzyć się nam przede wszystkim z szerokim gronem złotych rączek i majsterkowiczów, warto pamiętać, że kategoria ta obejmuje bardzo wiele sfer codziennego życia. Zadaniem marki jest dostarczenie odbiorcy interesującej wiedzy i „lifehacków” na temat interesujących go zagadnień, informując przy tym o funkcjonalności swoich produktów.

Treści spod znaku „chcę zrobić” stanowią doskonałą okazję do zaprezentowania swojej firmy jako marki kreatywnej, która doskonale zna potrzeby swoich odbiorców i dostarcza im wiedzy niezbędnej do samodzielnej realizacji swoich planów, np.:

  • Jak zrobić imitację cegły w sypialni?
  • Jak usmażyć tradycyjne burgery?
  • Jak obrobić zdjęcia z wakacji przy pomocy darmowych narzędzi?

4. Chcę iść

Kategoria „chcę iść” to doskonałe narzędzie dla marek działających w sektorze gastronomii czy turystyki, które kładą duży nacisk na działanie w ramach pozycjonowania lokalnego. Należy podkreślić, że centralnym punktem przygotowywanych treści nie musi być działalność naszej firmy – to doskonała okazja, aby zaprezentować się jako niezależny arbiter, który chce wesprzeć swoich klientów w planowaniu weekendowego wypadu czy wakacji:

  • Wrocław, jakiego nie znałeś – 6 zabytków dla miłośników architektury
  • Co jest grane, czyli 8 letnich festiwali dla miłośników rocka
  • Kuchnia świata w Krakowie – 4 lokale, które warto znać

Synergia mikromomentów, czyli jak łączyć poszczególne obszary?

Opisane powyżej przykłady pokazują, że mikromomenty to pojęcia niezwykle obszerne, znajdujące zastosowanie w wielu branżach. W jaki sposób „rotować” mikromomentami w strategii marketingowej, aby stanowiła ona odpowiedź na wszystkie powyższe pytania? Wyobraźmy sobie przykładowe artykuły dla sklepu z instrumentami muzycznymi:

Chcę kupić

  • Pierwszy keyboard dla dziecka – który model wybrać?
  • Wybieramy wzmacniacz basowy do 800 złotych
  • Poznaj najpopularniejsze gitary elektroakustyczne na każdą kieszeń

Chcę wiedzieć

  • Efekty analogowe – poznaj absolutne must-have w arsenale gitarzysty
  • Fender czy Gibson? Zobacz najnowsze propozycje branżowych gigantów
  • Jak tworzyć akordy, czyli krótka lekcja teorii muzyki

Chcę zrobić

  • Jak uzyskać legendarne brzmienie Guns ‘n Roses?
  • Ćwiczymy w domu, czyli jak wygłuszyć perkusję?
  • Domowe studio – jakich programów będziemy potrzebować?

Chcę iść

  • Poznaj gwiazdy tegorocznej edycji festiwalu…
  • Koncertowe lato 2022 – które gwiazdy wystąpią w Polsce?

Postaw na nową strategię z Digital Hill

Zastanawiasz się nad nową strategią marketingu w sieci? Chcesz postawić na współpracę z marką, która rozumie potrzeby przedsiębiorców? Skontaktuj się z agencją Digital Hill – od lat pomagamy naszym klientom zwiększać swoją widoczność w internecie, oferując im rozwiązania dopasowane do ich potrzeb i możliwości.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

hello@digitalhill.pl
+48 71 757 50 56

lub bezpośrednio:
Magdalena Pawelec / Chief Operating Officer
tel. +48 603 554 771
e-mail: magdalena.pawelec@digitalhill.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu) przez administratora - Digital Hill sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, adres: ul. Strzegomska 140A, 54-429 Wrocław, KRS 0000319364, NIP 8942946218 w celu otrzymywania informacji handlowych drogą elektroniczną i telefoniczną. Przysługuje mi prawo dostępu, sprostowania, usunięcia danych oraz ograniczenia ich przetwarzania. Zgoda jest dobrowolna i mogę ją cofnąć w każdej chwili. Przysługuje mi także prawo wglądu do moich danych, ich poprawienia lub usunięcia
Przewiń do góry