Research online, purchase offline. Na czym polega efekt ROPO?

Rynek e-commerce stale się rozrasta, stawiając przed przedsiębiorcami kolejne wyzwania. Wydawać by się mogło, że wygodne zakupy drogą elektroniczną stanowią dla konsumentów niezwykle atrakcyjne rozwiązanie – badania pokazują jednak, że wciąż znaczna część klientów do sfinalizowania zakupu wybiera sklepy stacjonarne. Zastanawiasz się, na czym polega efekt ROPO i jak możesz z nim walczyć? Zapraszamy do lektury.

Konsumenci wolą kupować stacjonarnie. Czym jest model ROPO?

ROPO, znane również jako Research Online, Purchase Offline, to zjawisko, które stanowi bolączkę wielu sklepów internetowych. Jak pokazują statystyki, klienci wyszukują informacje na temat interesujących ich produktów, jednak w celu zakupienia towaru udają się oni do sklepów stacjonarnych.

Z czym związane jest to zachowanie konsumenckie? Eksperci zauważają kilka zależności, które wpływają na występowanie efektu ROPO. Zastanawiając się nad zakupem danego produktu, internauta wyszukuje  interesujące go informacje, takie jak dane techniczne towaru, recenzje wideo czy opinie użytkowników. 

To bardzo szybki i wygodny sposób na uzyskanie potrzebnej wiedzy, która nie ogranicza się wyłącznie do suchych informacji metryczkowych, jakie dostępne są najczęściej w przypadku asortymentu widniejącego w sklepie stacjonarnym.

Nawet najdokładniejszy research nie powstrzymuje jednak konsumentów przed chęcią fizycznej interakcji z artykułem. Zakupy stacjonarne umożliwiają bowiem jeszcze dokładniejsze dopasowanie produktu oraz zweryfikowanie ewentualnych odstępstw od informacji podanych na karcie towaru.

Jak zawarto w tegorocznym raporcie „E-Commerce w Polsce” autorstwa Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska, najsilniejszy efekt zjawiska ROPO zaobserwować można w przypadku takich kategorii produktów, jak materiały budowlane i wykończeniowe (40%), obuwie (39%) oraz produkty farmaceutyczne (38%).

Efekt ROPO
Źródło: raport E-commerce w Polsce 2022, gemius.pl

Kiedy następuje odwrócony efekt ROPO?

Analogicznie do zjawiska Research Online, Purchase Offline wśród zachowań konsumentów można zauważyć także efekt odwróconego ROPO – klient ogląda produkt w sklepie stacjonarnym, aby sfinalizować jego zakup drogą elektroniczną.

Główną przyczyną występowania odwróconego efektu ROPO jest z całą pewnością rosnąca świadomość różnic cenowych wśród konsumentów. Sklepy działające w trybie online oferują często korzystniejsze ceny asortymentu niż lokale stacjonarne. Ma to związek zarówno z cyklicznymi promocjami, jak i wykorzystywanym mechanizmem zniżek dla nowych i stałych klientów, np. za pomocą subskrypcji newslettera lub dołączenia do grupy uczestników programu lojalnościowego.

Coraz powszechniejszym rozwiązaniem wśród internautów staje się także korzystanie z narzędzi typu cashback, które umożliwiają częściowy zwrot pieniędzy wydanych podczas pokrywania opłaty za zakupy online.

Odwrócone zjawisko ROPO występuje przede wszystkim w przypadku takich grup produktów, jak kosmetyki i perfumy (40%), odzież (38%), obuwie (37%) oraz sprzęt RTV/AGD (37%). Warto jednak zauważyć, że obuwie pojawia się na obu wykresach – kategoria ta podatna jest zarówno na ROPO, jak i jego odwrócony efekt.

odwrócony EFEKT ROPO
Źródło: raport E-commerce w Polsce 2022, gemius.pl

Czym jest ROPO i jak można sobie z nim radzić?

Przedsiębiorcy, którzy zmagają się z konsekwencjami zjawiska ROPO, zastanawiają się, jakie kroki powinni podjąć w celu zachęcenia klientów do zakupów drogą online. Przeczytaj, o czym należy pamiętać, aby zwiększyć wyniki sprzedaży Twojej witryny internetowej. 

1. Zadbaj o atrakcyjną cenę

Głównym czynnikiem, który wpływa na decyzje zakupowe klientów oraz efekt ROPO, nadal pozostaje cena artykułu. Aby zachęcić internautę do sfinalizowania zakupu poprzez Twoją stronę internetową, musisz zaoferować mu korzystną ofertę cenową. Dotyczy to zarówno ceny samego towaru, jak i dodatkowych czynników wpływających na końcowy stan koszyka sklepowego, np. kosztów dostawy. 

Dodatkową zachętę do realizacji zamówienia drogą online mogą stanowić zniżki dla subskrybentów firmowego newslettera oraz bonusy dla uczestników programu lojalnościowego.

2. Wprowadź atrakcyjne opisy i zdjęcia artykułów

Dobór odpowiednich treści na stronie to jeden z aspektów, który wpłynie nie tylko na decyzje zakupowe Twoich klientów, ale i na pozycjonowanie całej witryny internetowej. Zakłada się, że klient udaje się do sklepu stacjonarnego w celu uzyskania większej ilości informacji na temat interesującego produktu. Warto więc zadbać o dobór odpowiednich i unikatowych opisów artykułów, w których zawarte będą jego szczegółowe dane. Równie ważne może okazać się dołączenie wykonanych pod różnym kątem zdjęć towaru, aby jak najlepiej zobrazować klientowi wygląd całego produktu. Im lepiej konsument będzie mógł zapoznać się z produktem przez internet, tym mniejsze prawdopodobieństwo na wystąpienie efektu ROPO. 

3. Dostosuj wizytówkę swojego lokalu w Profilu Firmy w Google

Jeżeli prowadzisz zarówno sklep online, jaki i lokal stacjonarny, dobrym rozwiązaniem będzie odpowiednia optymalizacja wizytówki Twojej działalności w Profilu Firmy Google. W momencie zajścia efektu ROPO należy zadbać, aby klient zdecydował się na zakup w Twoim sklepie stacjonarnym, porzucając tym samym ofertę konkurencji. Dobrze dostosowana wizytówka spowoduje bowiem, że więcej chętnych rozważy zapoznanie się z asortymentem Twojego lokalu.

4. Pamiętaj o odpowiedniej optymalizacji strony internetowej

Aby zachęcić klientów do zrealizowania zakupu na Twojej stronie internetowej, warto zadbać o wygląd całej witryny, który umożliwi internautom swobodne zapoznanie się z jej zawartością. Chcąc generować większą liczbę wyświetleń strony, należy pamiętać o jej odpowiedniej optymalizacji zarówno pod kątem UX, jak i budowy technicznej.

Podczas prowadzenia sprzedaży elektronicznej bardzo ważnym elementem jest budowanie zaufania potencjalnych klientów. Zadbaj o udostępnienie internautom opinii klientów na temat oferowanych przez Ciebie usług. Dobrym pomysłem jest także załączenie certyfikatów jakości, którymi oznaczona została Twoja marka. Dzięki takim działaniom klienci będą postrzegali Cię jako rzetelnego i wiarygodnego przedsiębiorcę, w którego asortyment warto zainwestować.

Zadbaj o odpowiednią optymalizację witryny internetowej z pomocą specjalistów z Digital Hill i uniknij efektu ROPO

Szukasz rozwiązania, które pomoże Ci skutecznie wpłynąć na wyniki sprzedażowe Twojego sklepu internetowego? Aby zadbać o potencjał witryny e-commerce, warto zastanowić się nad współpracą z doświadczonymi specjalistami, którzy zajmą się kompleksową optymalizacją całej platformy.

Nasi eksperci z Digital Hill oferują profesjonalne wsparcie w zakresie performance marketingu, działając na nowoczesnych narzędziach w wersjach PRO. Zajmujemy się zarówno pozycjonowaniem sklepów internetowych, jak i tworzeniem unikalnych treści contentowych z użyciem języka korzyści.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Skontaktuj się z nami, aby poznać więcej szczegółów.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

hello@digitalhill.pl
+48 71 757 50 56

lub bezpośrednio:
Magdalena Pawelec / Chief Operating Officer
tel. +48 603 554 771
e-mail: magdalena.pawelec@digitalhill.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu) przez administratora - Digital Hill sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, adres: ul. Strzegomska 140A, 54-429 Wrocław, KRS 0000319364, NIP 8942946218 w celu otrzymywania informacji handlowych drogą elektroniczną i telefoniczną. Przysługuje mi prawo dostępu, sprostowania, usunięcia danych oraz ograniczenia ich przetwarzania. Zgoda jest dobrowolna i mogę ją cofnąć w każdej chwili. Przysługuje mi także prawo wglądu do moich danych, ich poprawienia lub usunięcia
Przewiń do góry