W pierwszej części poradnika miałeś okazję dowiedzieć się, się m.in. czym jest ASO i jakie czynniki mają na niego wpływ. Dziś zapoznasz się z dwoma elementami, które odgrywają znaczącą rolę w optymalizacji sklepów z aplikacjami. Porozmawiamy o backlinkach oraz ocenach produktów cyfrowych na App Store i Google Play.
Czym są backlinki?
Jeśli interesujesz się obszarem SEO z pewnością wiesz, czym są backlinki. Prostymi słowy – są to linki do Twojej strony lub sklepu internetowego, umieszczone na innej witrynie. Backlinki powinny być zawsze dostępne w wielu źródłach, ponieważ mają ogromne znaczenie dla rankingu podlinkowanej strony bądź też aplikacji.
Backlinki możesz umieszczać również na profilach w mediach społecznościowych. Bezpośrednie linki do Twojej aplikacji w opisie na mediach społecznościowych korzystnie wpłyną na liczbę pobrań. Obowiązuje oczywiście jeden warunek – linki te muszą pochodzić z blogów lub stron, z którymi powinieneś nawiązać współpracę.
Pozostaje tylko jedno pytanie – dlaczego backlinki są tak istotne?
Istota backlinków w ASO Google Play i App Store
Odpowiedź jest prosta – ponieważ mogą zapewnić wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Oczywiście, efekt działań nie jest widoczny natychmiast. Wymagają one nieco pracy i czasu, jednak ich wpływ na ranking w Google Play czy AppStore jest mocno zauważalny.
Pamiętaj jednak, że w obszarze backlinków nic nie jest pewne, dlatego nie da się określić ich dokładnego wpływu na ASO Google Play czy App Store.
Dlaczego ASO ma tak duże znaczenie dla aplikacji?
Backlinki mają być pomocne dla Twojego produktu – gry lub aplikacji mobilnej. Ich zadaniem jest aby te znajdowały się w wyszukiwarce jak najwyżej. Nie oznacza to jednak, że pozostałe elementy optymalizacji powinny być pominięte.
Jeśli któryś z klientów trafi na aplikację przez backlink, wydaje się, że użytkownik ten z pewnością ją pobierze. Jeśli jednak oferta nie jest zoptymalizowana, szanse na jej ściągnięcie spadają. Dlatego więc tak ważne jest, aby ulepszać aplikację i przekonać usera do nabycia produktu. Jak to zrobić?
Strona internetowa
Jeśli posiadasz dedykowaną aplikacji stronę internetową, umieść na niej link do swojego produktu. Im więcej wysokiej wartości linków znajdzie się w witrynie, tym większe znaczenie będzie miała w Google Twoja aplikacja.
Media społecznościowe
Profile w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, Twitter, etc.) z linkami do Twojej strony lub aplikacji mogą przynieść nieocenioną pomoc. Choć większość z nich to linki „nofollow”, są one niezbędne do przyciągania ruchu.
Media i PR
Stwórz notkę prasową i wyślij ją do mediów. Jeśli zostanie opublikowana z pewnością znajdzie się tam link do Twojej aplikacji. Jeśli dysponujesz odpowiednim budżetem, poproś o pomoc agencję, która się tym zajmuje.
Wydarzenia i eventy
Podejmij współpracę z organizatorami eventów tematycznych, którzy umieszczą link do Twojej aplikacji na App Store i Google Play na stronie wydarzenia.
Posty na blogach
Współpraca z twórcami innych aplikacji może przynieść duże korzyści. Jeśli napiszesz dla nich post gościnny, będziesz miał okazję do zamieszczenia w nim linku do produktu. Tematyką postu może być zarówno Twoje doświadczenie w branży, jak i szczegóły o aplikacji, którą stworzyłeś.
Infografika
Przygotuj ciekawą treść w formie infografiki. Zawrzyj w niej dane oraz wskazówki i – oczywiście – dołącz link do aplikacji. Istnieje duża szansa, że odbiorcy będą przesyłać infografikę dalej, co pomoże Ci uzyskać więcej backlinków.
Rola ocen i recenzji w App Store i Google Play
W tej części artykułu dowiesz się, jak działają recenzje i oceny ASO w Apple Store i Google Play oraz dlaczego są tak istotne dla produktu cyfrowego.
Na początek warto wyjaśnić, jakie są różnice między ocenami a recenzjami:
- oceny to wynik ilościowy opinii użytkowników o aplikacji w przedziale od 1 do 5,
- recenzje to informacja jakościowa, gdzie użytkownicy mogą w kilku zdaniach napisać to, co sądzą o produkcie.
Oceny ASO widoczne są zarówno w wynikach wyszukiwania, jak i na stronie produktu w sklepie, na ekranie powitalnym reklam etc. Jeśli ich średnia jest zbyt niska, każdy potencjalny użytkownik nabierze wątpliwości co do jej jakości, co może zniechęcić go do pobrania aplikacji.
Liczba i wysokość ocen mają również wpływ na pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. Jeżeli chcesz więc cieszyć się z kolejnych userów, zadbaj o jak najlepsze recenzje.
Dlaczego oceny i recenzje są ważne?
Istnieje kilka wysoce skutecznych sposobów na poprawę ocen i recenzji, które pomogą Ci:
- ulepszyć grę lub aplikację w aktualizacjach,
- stworzyć społeczność, która pozwoli Ci rozwijać ruch organiczny zamiast kampanii płatnych,
- przekonać osoby zainteresowane, które dalej nie są zdecydowane na pobranie produktu,
- stworzyć lojalną bazę userów,
- wpłynąć na poprawę w rankingu w Apple Store lub Google Play.
Jak to zrobić? Oto…
5 kroków do poprawy ocen aplikacji
Zastosuj je, a szybko zobaczysz pozytywny skutek!
1. Zachęć userów do oceny Twojej aplikacji
Jeśli użytkownik nie zostanie poproszony o ocenę produktu, jest wysoce prawdopodobne, że w ogóle tego nie zrobi. Jeśli chcesz zachęcić usera do oceny produktu, zadbaj o to, aby po jakimś czasie użytkowania wyświetliło mu się okienko z prośbą o opinię. Monitoruj aplikację czy grę i poczekaj do momentu, aż gracz będzie podekscytowany jej użytkowaniem, np. przejdzie kolejny poziom.
2. Zarządzaj ocenami aplikacji
Użytkownicy znacznie częściej wystawiają szybką ocenę w liczbach niż tworzą dłuższe recenzje słowne. Wzbudź w nich więc potrzebę podzielenia się swoim zdaniem. Dbaj o monitorowanie ocen i optymalizację produktu. Kontroluj, czy punktacja rośnie, czy też spada po aktualizacji. Najnowsze opinie w Google Play mają wartość wyższą niż te starsze. Jeśli więc ocena jest coraz niższa – może to zaszkodzić Twojemu produktowi.
3. Kontroluj również pozytywne oceny
Choć wydaje się, że ocena 5.0 aplikacji to szczyt marzeń – u użytkowników może wywołać mieszane uczucia. Bezbłędne produkty cyfrowe nie istnieją. Oceny aplikacji, które wyglądają najbardziej wiarygodnie, oscylują w granicach od 4,1 do 4,9. Jeśli spadną poniżej 3,9 – spadnie również współczynnik konwersji ASO. Nie będą pojawiać się w polecanych tak często, jakbyś chciał, a userzy stwierdzą, że nie dbasz o jakość produktu.
4. Zrozum potrzeby użytkowników
Zarówno oceny, jak i recenzje, pomagają zrozumieć potrzeby konsumentów. Mogą dostarczyć opinii, które pomogą Ci ulepszyć produkt cyfrowy. Analizuj je na bieżąco, aby podnieść wskaźniki retencji, współczynnik konwersji etc. Część narzędzi ASO może nawet wyczuć pozytywne lub negatywne słowa kluczowe. Ich kontrola pomoże zrozumieć Ci, czy gra lub aplikacja rozwijają się w dobrą stronę.
5. Komentuj pozytywne recenzje
Twórcy gier i aplikacji rzadko poświęcają czas na odpowiedź na pozytywne i negatywne recenzje. To duży błąd. Jeśli będziesz na nie reagował, zostanie to zauważone w sekcji „podgląd”. User zauważy, że jesteś zaangażowany i zależy Ci na odczuciach graczy. Ponadto, jeśli uzyskasz ciekawą, pozytywną wypowiedz od użytkownika, łatwiej trafi ona do potencjalnego klienta, co zachęci go do pobrania produktu.
Zarządzanie ocenami i recenzjami ASO
Oceny i recenzje stanowią pewne odzwierciedlenie jakości gry lub aplikacji. Jeżeli więc są słabe, jak najszybciej wstrzymaj system oceniania i skup się na wprowadzaniu modyfikacji oraz poprawie błędów, o których dają Ci znać użytkownicy. Poinformuj ich, że pracujesz nad poprawą nieprawidłowo funkcjonujących elementów. Wydaj aktualizację jak najszybciej, aby userzy mogli cieszyć się produktem wysokiej jakości. Szybko zauważysz, że działania te przyniosą Ci wymierne korzyści.
Potrzebna Ci pomoc w zakresie optymalizacji aplikacji? Zgłoś się do zespołu Digital Hill! Z pewnością znajdziemy dla Ciebie najlepsze rozwiązanie.