Jak prowadzić firmowego bloga? Garść praktycznych wskazówek

Prowadzenie bloga na stronie internetowej przedsiębiorstwa jest doskonałym sposobem na zwiększenie zasięgu swojego brandu w internecie, pozyskanie nowych klientów i budowanie eksperckiego wizerunku swojej marki. Warto mieć jednak na względzie, że proces ten wymaga opracowania przemyślanej strategii contentowej, bez której nawet najwyższej jakości artykuły blogowe nie spełnią pokładanych w nich oczekiwań. Na które zagadnienia, związane z przygotowaniem firmowych publikacji, należy zwrócić szczególną uwagę?

Określ najważniejszy cel bloga Twojej firmy

Pierwszym krokiem, jaki należy wykonać na długo przed samym stworzeniem wpisów blogowych, jest określenie celu prowadzenia bloga oraz ustalenie końcowego rezultatu, jaki chcemy osiągnąć przy jego pomocy.

  • Zamierzamy pozyskać uwagę potencjalnych klientów, których nakłonimy do skorzystania z naszych usług?
  • Planujemy zwiększyć rozpoznawalność naszej marki i ugruntować swoją pozycję wśród liderów danego segmentu?
  • Skupiamy się na zwiększeniu sprzedaży produktów bądź usług wśród obecnych klientów?

Uporządkowanie powyższych priorytetów pomoże nam określić nie tylko odpowiednią tematykę dla nowo powstałych artykułów blogowych, lecz okaże się nieocenione również w procesie określenia docelowej grupy odbiorców.

Planując strategię content marketingową i określając rolę firmowego bloga, warto pochylić się również nad tzw. personą sprzedażową (ang. buyer persona), czyli modelowym przedstawicielem grupy docelowej naszego produktu bądź usługi. Identyfikacja jego kluczowych motywacji, cech i potrzeb pomoże nam opracować treść, która najskuteczniej trafi do jego potrzeb – zarówno tych powierzchownych, jak i ukrytych.

Ustal częstotliwość publikacji

Analizując optymalną częstotliwość publikacji na firmowych kanałach warto pamiętać, że udostępnianie wpisów w regularnych odstępach jest zazwyczaj znacznie skuteczniejsze od dużej liczby opublikowanych po sobie artykułów. Publikowane z ustaloną regularnością treści mogą sprawić, że czytelnicy chętniej powrócą na Twojego bloga. Jak tego dokonać?

Jednym z najskuteczniejszych sposobów na nawiązanie relacji z odbiorcą może być stworzenie serii tematycznej, uzupełnianej o nowe treści z dużą regularnością (np. w każdy wtorek lub 1. oraz 15. dnia miesiąca). Zastanawiasz się, czego dotyczyć mogą tematyczne wpisy blogowe? Wśród sprawdzonych rozwiązań warto wymienić m.in. nowości branżowe, odpowiedzi na najczęściej nurtujące klientów pytania czy zaawansowane treści poradnikowe, dotyczące usług lub produktów.

Twórz oryginalne i wartościowe treści

Jednym z największych wyzwań, przed jakimi stają firmy rozpoczynające swoją przygodę z blogosferą, jest stworzenie unikalnego, wyróżniającego się contentu, który stanowiłby nową jakość na tle konkurencji. Problem ten staje się szczególnie dostrzegalny w przypadku wysoce hermetycznych branż, których specyfika pracy nie sprzyja nadmiernej kreatywności i eksperymentowania z formą komunikatów.

Jak wybrnąć z tego impasu? Pamiętaj, że tworzone przez Ciebie artykuły powinny „wynagrodzić” czytelnika za poświęcony przez niego czas, a funkcja informacyjna danych treści jest nie mniej istotna niż promocyjna. W trakcie researchu nie wahaj się potwierdzić daną informację w kilku źródłach i zadbaj o obecność fragmentów eksperckich, przedstawiających autorskie spostrzeżenia i wnioski, które mogą stanowić wyróżnik danego artykułu na tle innych publikacji.

Współpraca popłaca

Wśród interesujących wyróżników artykułów blogowych warto nadmienić treści, powstałe wskutek współpracy pracowników z ekspertami działającymi w obrębie danej branży. Rozwiązanie to niesie ze sobą wiele potencjalnych zalet:

  • pozwala zwiększyć zasięg Twojego bloga,
  • umożliwia dotarcie do nowych, niezaznajomionych z ofertą Twojej marki odbiorców,
  • promuje Twoje przedsiębiorstwo jako firmę otwartą na współpracę i wymianę wiedzy,
  • podnosi jej autorytet.

Tworzenie wysokiej jakości treści przy udziale zewnętrznych specjalistów to również doskonałe rozwiązanie w przypadku marek zorientowanych na sektor B2B. Działanie to sprawdza się szczególnie dobrze w przypadku współpracy pomiędzy dwoma firmami działającymi w jednej branży, które nie są dla siebie bezpośrednimi konkurentami, a ich oferta ma charakter komplementarny – zasięgi obu firm mogą pomóc im pozyskać klientów, korzystających dotychczas z oferty drugiej firmy.

Nie zapomnij o promowaniu swoich treści

Jednym z najważniejszych czynników zwiększających zasięg przygotowanych artykułów jest ich promowanie na swojej stronie internetowej (np. poprzez umieszczenie pola z ostatnimi wpisami w widocznym miejscu) oraz na firmowych profilach w mediach społecznościowych. Rozwiązanie to przynosi wiele korzyści zarówno w przypadku kampanii sponsorowanych, wykorzystujących budżet reklamowy, jak i opierających się wyłącznie o zasięg organiczny.

Dlaczego warto zadbać o firmowy blog?

Odpowiednio zarządzany blog to niezwykle cenny zasób, który może przełożyć się na liczne korzyści wizerunkowe. Wysokiej jakości treści pomagają budować zaangażowanie odbiorców i wizerunek całej marki – zwiększają zainteresowanie grupy docelowej odbiorców i podtrzymują lojalność istniejących klientów, wzmacniając ich zaufanie do eksperckiego wizerunku Twojego przedsiębiorstwa.

Dodatkowo, blog firmowy, prowadzony zgodnie z zasadami SEO, może znacząco przysłużyć się do poprawy pozycji Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie, zwiększyć ilość ruchu i wyprzedzić bezpośrednią konkurencję.

Wśród ciekawych (i nieoczywistych) zalet prowadzenia bloga, można wymienić możliwość pozyskania feedbacku od czytelników – czyli obecnych i potencjalnych klientów – w postaci komentarzy pod wpisem. Przekazywane przez internautów wnioski, uwagi i obserwacje mogą stać okazać się niezwykle cennymi informacjami dla odpowiadających za rozwój usługi lub produktu specjalistów.

Czy należy powierzyć opiekę nad blogiem agencji?

W świetle powyższych informacji mogłoby się wydawać, że prowadzenie firmowego bloga przynosi najskuteczniejsze rezultaty w momencie, w którym zadanie to spoczywa na pracownikach danego przedsiębiorstwa. Za rozwiązaniem tym przemawia fakt, że to właśnie czuwający nad rozwojem produktu lub usługi specjaliści posiadają największą wiedzę na temat jego możliwości, dysponując przy tym nieograniczonym wglądem do wielu informacji na temat firmowego know-how, których nie sposób znaleźć w internecie.

Warto pamiętać jednak, że wysoka wartość merytoryczna tekstu nie jest jedynym czynnikiem, który wpływa na atrakcyjność danego artykułu w oczach czytelników. Równie istotną rolę odgrywa możliwie prosty język, odpowiednia struktura treści i zrozumienie mechanizmów, które wpływają na ocenę tekstu w oczach czytelników, takich jak umieszczenie kluczowych informacji w odpowiednim miejscu czy wytłuszczenie najważniejszych fragmentów.

Postaw na wsparcie doświadczonych copywriterów

Rozwiązaniem, które szczególnie dobrze sprawdza się w przypadku najbardziej wymagających branż, jest współpraca pomiędzy specjalistą ds. produktu a copywriterem, opierająca się o ustaloną zawczasu formę briefu. Zaangażowane w prace nad blogiem osoby po stronie klienta i agencji wymieniają się informacjami na temat wszystkich najważniejszych aspektów rozwoju bloga – content marketer dostosuje charakter komunikacji blogowej pod oczekiwania klienta, który wspiera go wiedzą, nabytej wskutek długotrwałej pracy przy rozwoju produktu lub usługi.

Chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób wspieramy naszych klientów w procesie tworzenia artykułów blogowych? Już dziś skontaktuj się z zespołem Digital Hill, opisz swoje potrzeby oraz oczekiwania i dowiedz się, jak możemy pomóc Ci osiągnąć sukces w internecie.

Skontaktuj się z nami

About The Author

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

hello@digitalhill.pl
+48 71 757 50 56

lub bezpośrednio:
Magdalena Pawelec / Managing Partner
tel. +48 603 554 771
e-mail: magdalena.pawelec@digitalhill.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu) przez administratora - Digital Hill sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, adres: ul. Strzegomska 140A, 54-429 Wrocław, KRS 0000319364, NIP 8942946218 w celu otrzymywania informacji handlowych drogą elektroniczną i telefoniczną. Przysługuje mi prawo dostępu, sprostowania, usunięcia danych oraz ograniczenia ich przetwarzania. Zgoda jest dobrowolna i mogę ją cofnąć w każdej chwili. Przysługuje mi także prawo wglądu do moich danych, ich poprawienia lub usunięcia
Scroll to Top